AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 Barnet vårt på snart 23 mnd setter ofte mat i halsen. Altså, setter fast i den forstand at hun hoster og harker og får det opp, tygger og svelger det på nytt. Vi sitter med hjertet i halsen ved hvert måltid, og er redd for at denne gangen setter hun det skikkelig fast. Vi deler opp all mat i veldig små biter. Jeg vet at hun får større biter i barnehagen, men jeg gjør det ikke selv av den grunn. Jeg føler, når vi er steder med flere til stede, at de ugleser oss, og lurer på hvorfor vi deler opp i så små biter. Noen spør, og da vi forklarer så får vi ofte til svar at det er vanlig at små barn hoster og harker når de spiser, og oftest klarer de å ordne opp i det selv, så vi burde jo prøve større biter siden hun begynner å bli så stor. Vi ser virkelig ikke noen grunn til å gi store biter til henne ennå med den begrunnelsen at det er vanlig og hoste og harke og at det som regel går bra! Hva om hun blir det tilfelle hvor det ikke går bra? Det er da virkelig ikke så farlig om hun får store eller små biter. Noe av grunnen til at hun setter fast er at hun vimser og er ukonsentrert under måltider, prater og trekker pusten inn i det hun har mat i munnen. Vi jobber med at hun bare skal putte inn en og en bit i munnen og tygge godt før hun svelger. Men hun er ennå lita, og selv om hun forstår mye, så er det enda mye hun ikke forstår og skjønner rekkeviddene av. Vi har ennå ikke klart å få henne til å slutte å trekke inn pusten når hun spiser. Når hun trekker den inn på den måten hun gjør så hender det at maten "fyker" ned i halsen uten at den er skikkelig tygd. Er det andre som har vært borte i det samme? Og har det gått seg til jo eldre barnet har blitt? Det er en skikkelig ekkel situasjon fordi man sitter å er nervøs store deler av måltidet. Hva andre sier om det får så være. Vi gjør det vi mener er best for jenta vår. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
onyx Skrevet 27. august 2013 #2 Skrevet 27. august 2013 Det er lettere å sette små biter i halsen enn større biter. Store biter krever faktisk mer tygging og gir en bedre følelse av kontroll i munnen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Så det vil være bedre for datteren vår og få en hel, halv brødskive enn at vi deler opp den halve skiva i små biter. Hun har en tendens til å bare tygge to ganger også svelge, så du har nok rett i det du sier. Vi har bare ikke tenkt på det på den måten. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
Gjest Magdalene Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Så det vil være bedre for datteren vår og få en hel, halv brødskive enn at vi deler opp den halve skiva i små biter. Hun har en tendens til å bare tygge to ganger også svelge, så du har nok rett i det du sier. Vi har bare ikke tenkt på det på den måten. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f Deler dere fortsatt opp skiven i små biter? En toåring bær få spise normal mat, som ikke er beregnet på babyer. (Så sant det ikke feiler henne noe). Det høres for meg ut som dere har hengt dere opp i dette, og tenker for mye på det. Prøv å senk skuldrene og la henne spise slik som andre toåringer. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Deler dere fortsatt opp skiven i små biter? En toåring bær få spise normal mat, som ikke er beregnet på babyer. (Så sant det ikke feiler henne noe). Det høres for meg ut som dere har hengt dere opp i dette, og tenker for mye på det. Prøv å senk skuldrene og la henne spise slik som andre toåringer. Hun satte fast en stor blåbær for et par mnd siden, noe som gjorde at vi har "hengt" oss opp i dette som du så fint sier. Da hun satt fast denne så ble det pustestopp, hun ble blå, men vi fikk den heldigvis opp igjen. Deler du ikke noe mat til en 2 åring? Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 Jeg ville prøvd å gi henne mat i store biter, som for eksempel en halv brødskive om gangen ja. Det er lettere å sette små biter i halsen enn store som onyx skriver. Hvordan går det i barnehagen når hun spiser? Har barnehagen opplevd sånne episoder. Det hjelper hvert fall ikke henne om dere sitter der med hjertet i halsen ved hvert måltid. Anonymous poster hash: ec298...87b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Jeg ville prøvd å gi henne mat i store biter, som for eksempel en halv brødskive om gangen ja. Det er lettere å sette små biter i halsen enn store som onyx skriver. Hvordan går det i barnehagen når hun spiser? Har barnehagen opplevd sånne episoder. Det hjelper hvert fall ikke henne om dere sitter der med hjertet i halsen ved hvert måltid. Anonymous poster hash: ec298...87b Vi skal gi henne en halv brødskive i dag og se hvordan det går. Det går bra i barnehagen, har hvertfall ikke hørt noe annet. Er fullt klar over at det ikke hjelper å sitte med hjertet i halsen, men har man sett ungen sin begynne å bli blå, så er det lett å gjøre det. Nå har vi trodd at vi har gjort det bedre ved å gi henne små biter, men det kan jo se ut til at vi har tatt feil der, så vi skal forsøke å gi henne hel/halv mat og la henne bite av selv. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
Sola^ Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 Er ikkje det den naturlege mekanismen til små barn som unngår at dei kveles da? Så det er heilt normalt og naturleg at dei er ekstra ømfintleg og begynner å hoste og harke tidlegare enn oss vaksne.
Ragg Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Uff, vi og hadde det sånn med vår sønn. Han satt så lett maten i halsen, jeg syns det var grusomt. Heldigvis begynte han ikke i barnehagen før han var nesten to, hadde ikke slappet av hvis jeg måtte sendt han før. Vi delte opp i småbiter hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 Sønnen min spiste helt most mat til han var rundt 2år gammel. Han satte lett i halsen og brakk seg eller spydde. Husker ikke når det ble bedre, men var nok rundt tiden han begynte på medisiner mot refluks (noe jeg hadde mistenkt i 1,5år før han fikk diagnosen) tror det var årsak til at han slet sånn. Andre årsaker kan være f.eks trangt spiserør. Har du snakka med lege om dette for å utelukke sykdom?Anonymous poster hash: 317dc...998
ToveM Skrevet 28. august 2013 #11 Skrevet 28. august 2013 Mellomste sønnen vår hadde dette problemet. Hos han kom det av store mandler/liten åpning i halsen. Men han var aldri syk, derfor var det ikke aktuelt å fjerne mandlene. Etterhvert som han vokste til ble det bedre.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #12 Skrevet 28. august 2013 Hun har litt store mandler, men øre-nese-hals legen hun har vært hos sa at det skulle være ok åpning til å få maten ned halsen. Hun fikk en halve brødskiver til kvelds i går, og det gikk fint. Men vi hadde karbonader til middag, og det var litt verre. Det endte med at jeg delte de i to så de ikke ble så tykke, for så å dele de i to igjen så de ble halve. Dere med barn som ikke har hatt dette problemet, deler dere virkelig ikke noe mat til barn på 2 år? Det er da virkelig ikke all mat de kan spise helt av seg selv? Dere som har hatt barn med det samme problemet. Husker dere når dette begynte å gå over? Det er utrolig slitsomt og være så redd for at maten skal sette seg fast, og ikke gli nedover halsen som den normalt skal. Det kan se ut til at det går fint å at hun spiser halve brødskiver selv. Men middagsmaten er vanskeligere. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #13 Skrevet 28. august 2013 Er ikkje det den naturlege mekanismen til små barn som unngår at dei kveles da? Så det er heilt normalt og naturleg at dei er ekstra ømfintleg og begynner å hoste og harke tidlegare enn oss vaksne. Det finnes dessverre eksempler på at barn kan kveles! Selv om de har en mekanisme som gjør at de brekker seg tidligere enn voksne så er ikke det ensbetydende med at de ikke kan kveles. Som skrevet før i tråden. Datteren min satt fast blåbær i halsen, og hun begynte å bli blå før vi fikk den opp igjen. Det er en situasjon som virkelig er ekkel!! Og da kan jeg skrive opp at man som foreldre er ekstra på vakt selv om det ikke gangner situasjonen vi er i. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f 1
Harlekin Skrevet 28. august 2013 #14 Skrevet 28. august 2013 Bare støtteinnlegg: Jeg forstår godt at dere blir bekymret av dette, TS. Det er lett for utenforstående å si at dere overdriver eller tenker for mye på det, men det viser jo seg at dere har grunn for det. Selv har jeg ingen erfaring med dette, da min datter knapt aldri har satt noe fast i halsen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #15 Skrevet 28. august 2013 Dere med barn som ikke har hatt dette problemet, deler dere virkelig ikke noe mat til barn på 2 år? Det er da virkelig ikke all mat de kan spise helt av seg selv? Anonymous poster hash: a9f8e...f8f Her har begge barna fått mat i hele biter fra de var 6 måneder gamle, som de har spist selv. Brødskiver, kjøttbiter, grønnsaker og frukt. Førstemann fikk litt mosa mat i tillegg, mens yngste har nesten kun spist selv fordi hun ikke har likt noe annet. Så de er nok bare blitt veldig vant til det. Vi har delt opp maten i biter altså, sånn som kjøttkaker til middag deles opp i normale munnfullbiter som de spiser med gaffel selv osv., frem til de klarer å dele selv. Men brødskiver og sånt har alltid vært helt. Eldste har satt ordentlig i halsen en gang, men det var en M-sjokolade han fant på gulvet og da var han i underkant av ett år. Så selve maten har aldri vært noe problem. Men jeg skjønner absolutt den frykten man får når man har sett barnet sitt bli blå og ikke får puste (har opplevd det selv med mine, men av andre grunner enn kvelning). Det viktigste er at dere vet akkurat hva dere skal gjøre hvis det skjer igjen. Anonymous poster hash: ec298...87b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #16 Skrevet 28. august 2013 Uff, vi og hadde det sånn med vår sønn. Han satt så lett maten i halsen, jeg syns det var grusomt. Heldigvis begynte han ikke i barnehagen før han var nesten to, hadde ikke slappet av hvis jeg måtte sendt han før. Vi delte opp i småbiter hele tiden. Når gikk dette over med sønnen deres? Bare støtteinnlegg: Jeg forstår godt at dere blir bekymret av dette, TS. Det er lett for utenforstående å si at dere overdriver eller tenker for mye på det, men det viser jo seg at dere har grunn for det. Selv har jeg ingen erfaring med dette, da min datter knapt aldri har satt noe fast i halsen. Takk Her har begge barna fått mat i hele biter fra de var 6 måneder gamle, som de har spist selv. Brødskiver, kjøttbiter, grønnsaker og frukt. Førstemann fikk litt mosa mat i tillegg, mens yngste har nesten kun spist selv fordi hun ikke har likt noe annet. Så de er nok bare blitt veldig vant til det. Vi har delt opp maten i biter altså, sånn som kjøttkaker til middag deles opp i normale munnfullbiter som de spiser med gaffel selv osv., frem til de klarer å dele selv. Men brødskiver og sånt har alltid vært helt. Eldste har satt ordentlig i halsen en gang, men det var en M-sjokolade han fant på gulvet og da var han i underkant av ett år. Så selve maten har aldri vært noe problem. Men jeg skjønner absolutt den frykten man får når man har sett barnet sitt bli blå og ikke får puste (har opplevd det selv med mine, men av andre grunner enn kvelning). Det viktigste er at dere vet akkurat hva dere skal gjøre hvis det skjer igjen. Anonymous poster hash: ec298...87b Det var litt godt å lese at dere delte opp kjøttkaker o.l i normale munnfuller. Da gjorde dere sikkert det med grønnsaker o.l også? På enkelte innlegg her virket det nesten som om to åringen får maten på tallerkenen på lik linje som en voksen også setter i gang og spise. Vi kommer nok til å fortsette å gi henne halve brødskiver, men kommer til å dele opp middagene i forholdsvis små biter ennå. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #17 Skrevet 28. august 2013 Deler dere fortsatt opp skiven i små biter? En toåring bær få spise normal mat, som ikke er beregnet på babyer. (Så sant det ikke feiler henne noe). Det høres for meg ut som dere har hengt dere opp i dette, og tenker for mye på det. Prøv å senk skuldrene og la henne spise slik som andre toåringer. Når du skriver normal mat for en 2 åring, hva legger du egentlig i det? Datteren vår får det vi spiser til middag, men vi deler det opp i biter. Jeg trodde dette var normal mat for en 2 åring. Vi deler det nok mer opp en mange andre gjør, men hun får akkurat den samme maten som oss. Og det er ikke mat jeg forbinder med babymat. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
Gjest Magdalene Skrevet 28. august 2013 #18 Skrevet 28. august 2013 Når du skriver normal mat for en 2 åring, hva legger du egentlig i det? Datteren vår får det vi spiser til middag, men vi deler det opp i biter. Jeg trodde dette var normal mat for en 2 åring. Vi deler det nok mer opp en mange andre gjør, men hun får akkurat den samme maten som oss. Og det er ikke mat jeg forbinder med babymat.Anonymous poster hash: a9f8e...f8f I normale munnfuller Altså slikt biter jeg skjærer til meg selv. Ikke bittesmå biter som vi gjorde da de var baby. (Han er forøvrig 11mnd nå).
Sola^ Skrevet 28. august 2013 #19 Skrevet 28. august 2013 Det finnes dessverre eksempler på at barn kan kveles! Selv om de har en mekanisme som gjør at de brekker seg tidligere enn voksne så er ikke det ensbetydende med at de ikke kan kveles. Som skrevet før i tråden. Datteren min satt fast blåbær i halsen, og hun begynte å bli blå før vi fikk den opp igjen. Det er en situasjon som virkelig er ekkel!! Og da kan jeg skrive opp at man som foreldre er ekstra på vakt selv om det ikke gangner situasjonen vi er i. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f Klart at barn kan kveles, men det er vel ikkje slik at barnet holder på å kveles ved kvart måltid? Som regel så klarer hostinga og harkinga å få opp den maten som trigger mekanismen. Du seier det har skjedd 1 gang med blåbær...men ho spiser jo mykje oftere enn det. Trur dei fleste opplever at barn setter i halsen på eit eller anna tidspunkt. Lillebroren min satt ein pølsebit i halsen. Skikkelig uggent og ein skal følge litt med slik at ein kan unngå katastrofe, men på eit tidspunkt må unger spise normal mat.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2013 #20 Skrevet 28. august 2013 Klart at barn kan kveles, men det er vel ikkje slik at barnet holder på å kveles ved kvart måltid? Som regel så klarer hostinga og harkinga å få opp den maten som trigger mekanismen. Du seier det har skjedd 1 gang med blåbær...men ho spiser jo mykje oftere enn det. Trur dei fleste opplever at barn setter i halsen på eit eller anna tidspunkt. Lillebroren min satt ein pølsebit i halsen. Skikkelig uggent og ein skal følge litt med slik at ein kan unngå katastrofe, men på eit tidspunkt må unger spise normal mat. Det er jeg enig i, men i en alder av to år så ser jeg ikke noe galt i å dele opp litt ekstra av middagen, for sikkerthets skyld. Normal mat får hun jo. Anonymous poster hash: a9f8e...f8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå