AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #1 Skrevet 27. august 2013 For ca 6 uker siden fant jeg ut at jeg ville ha meg tungepiercing. Jeg hadde veldig lyst på denne piercingen da jeg var liten, og tenkte at jeg likesågodt kunne prøve før jeg dør... Har hatt betennelse som har komt ut av såret siden jeg tok den. Er hoven rundt piercingen, men det er ikke synlig og kjenner det bare når jeg klemmer på tunga. Da jeg tok ut piercingen i dag luktet den vondt. Jeg kokte den, skyldte munnen i corsodyl og satte den inn igjen. Leste at hvis en hadde en infeksjon så ville det å ta ut piercingen gjøre vondt værre da den fungerer som drenering. Jeg har lyst til å la hullet gro, men jeg har ikke lyst til å ha betennelse/infeksjon kapslet inn i tunga... Tenkte jeg skulle vente til betennelsen var borte og så la hullet gro. Eller går det greit å gjøre det nå? Anonymous poster hash: d3a1c...ac0
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #3 Skrevet 27. august 2013 Legen har 2 måneders ventetid :-/ TsAnonymous poster hash: d3a1c...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #4 Skrevet 27. august 2013 Legen har 2 måneders ventetid :-/ TsAnonymous poster hash: d3a1c...ac0 Mange skryter av norsk helsevesen og kaller dette velferdsstaten. Anonymous poster hash: 2cc99...917 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #5 Skrevet 27. august 2013 Du kan gå på apoteket og få råd om hvordan såret gror best. Dersom de mener du burde ta deg en tur til legen kan du ringe når kontoret åpner om morgenen og få en akutt-time. Anonymous poster hash: fbf2c...f5a 1
Gjest sophia21 Skrevet 27. august 2013 #6 Skrevet 27. august 2013 Det blir jo litt annet, men jeg hadde en oppe på øret, altså gjennom brusken. Den grodde aldri, og ble bare mer og mer betent. Jeg tenkte det samme som deg, rense og vente til betennelsen var over, og så fjerne den. Men til slutt ble det så ille at jeg nevnte det da jeg var hos legen. Han sa jeg måtte fjerne den med en gang, skulle jeg ha en sjanse til å "redde øret", ellers ble det permanent. Han sa også det bare var tull at betennelsen grodde inne om man fjernet den (men hvem skal man høre på, piercer eller lege??). Uansett, jeg fjernet den, og er glad for det. Det er fortsatt en klump på øret mitt, men MYE mindre (ørebrusken var kjempetykk før jeg fjernet den) og det er ikke vondt lenger overhodet, var veldig sårt før jeg fjernet den, kunne ikke sove på den siden feks. Så jeg ville egentlig rådet deg til å fjerne den før det blir verre, og rense mens det gror, men jeg vet jo lite om tungepiercing. Du kan jo også gå innom pierceren og spørre om råd? En gang sa faktisk pierceren til meg at jeg måtte fjerne en piercing jeg hadde fått problem med. Ellers vil jeg tro du kan få tidligere legetime om du forklarer at det haster litt? Jeg får stort sett time på dagen, så synes det hørtes rart ut.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #7 Skrevet 27. august 2013 Du må få en lege til å se på det. Og selv om legekontoret har lang ventetid så har de alltid hastetimer, og betennelser er ting som haster. Anonymous poster hash: 69e9e...643 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #8 Skrevet 27. august 2013 Jeg fikk også en betennelse i tungen ved piercing. Legen tok den ut og skylte gjennom med saltvann (en plastsprøyte ble satt i hullet). Fikk beskjed om å ikke ha i piercingen mer. Det grodde i løpet av et par dager, kan ikke se arret i dag. Anonymous poster hash: 6bc69...a32
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #9 Skrevet 27. august 2013 Bestill time hos en privat lege da. Anonymous poster hash: c346c...442
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #10 Skrevet 27. august 2013 Forøvrig så går betennelse i tungen som halvakutt, det er ikke noe du kan vente med i to mnd. Ring og forklar dem problemet og krev å få en time, ellers bytt lege! Jeg hadde aldri i verden ville hatt en lege som hadde normal ventetid på 2 mnd uansett, det er uholdbart! Anonymous poster hash: 6bc69...a32 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #11 Skrevet 27. august 2013 Du trenger ikke en gang forklare legesektretæren HVORFOR det er akutt, det er bare til å si at det er akutt. Hun har INGEN krav på eller rett til å vite hva det gjelder, det er en sak mellom deg og legen. Anonymous poster hash: 1722f...86c 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #12 Skrevet 13. oktober 2013 Er kanskje litt sein med å skrive på denne tråden. Men når en får betenelse i tungepiercing må enn bare få piercingen ut og gå til lege. Eg er 16 år og har piercing i navelen og naso, får fira daga sio tok eg i tongo Igår såg tongo mi heil forferdig ut den var opphovna, blod og kjøtt sår på tongo, eg hadde rensa den bra og gjort alt eg hadde fått beskje om. men tydligvis tålte eg ikkje den piercingen. Eg måtte tilbake får å klyppa av piercingen og for rett til legevakta og fekk antibiotika etterpå. bitenelse i tungen er ikkje berre berre.. Eg var ikkje litt klar øve detta når eg sjøl tok pjercingen, men eg tok vertfall skrekken får tungepiercing, og alle veninnene mine som alltid har drømt om tungepiercing la det heilt bak seg etter di fekk sjå bilde av tungen min Anonymous poster hash: 47f94...e84
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #13 Skrevet 13. oktober 2013 Mange skryter av norsk helsevesen og kaller dette velferdsstaten. Anonymous poster hash: 2cc99...917 Øhm, de fleste har vel ikke 2 ukers ventetid. Jeg kan få legetime på dagen jeg om jeg går til turnus Anonymous poster hash: dcdd2...1ea
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #14 Skrevet 13. oktober 2013 Legen har 2 måneders ventetid :-/ TsAnonymous poster hash: d3a1c...ac0 Trodde fastleger har plikt til å ta imot akuttpasienter, som en infeksjoni tungen er. Alle har rett på nødvendig helsehjelp i den kommunen man befinner seg i (Pasientrettighetsloven). Tror du må si det er kutt og trenger time på dagen.Anonymous poster hash: f401c...959
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå