Gå til innhold

Jeg er feit, og drittlei

Anbefalte innlegg

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Heisann

Ja, jeg er smellfeit, har alltid vært det, min mor har alltid påpekt ting og tang som har gjort at jeg har følt meg som søppel (hun har ment det i beste mening men det har føltes fælt!)

Jeg har vært mye ensom oppigjennom, ikke passet inn noe sted.. Ikke i familien, ikke i vennegjengen.. Aldri vært populær, aldri vært en del av gjengen, alltid følt at jeg har stått på utsiden.. Vil tro jeg har sett på mat som en venn.. Noe som ikke har gjort meg vondt, det er bare det at.. Det har gjort meg veldig vondt- jeg er jo kjempestor:(

Har også utviklet tvangstanker, angst og depresjon.. går til dps for dette og går på maxdose zoloft.. føler det har gjort at jeg bryr meg mindre om mat.. som jo er bra men.. vil ned 60 kg, men det føles så voldsomt ut som en umulig oppgave..

Men jeg vil klare det, jeg vil sette igang..

Føler meg så.. Bortkommen..

Nå har jeg samboer jeg er glad i, en jobb jeg liker men jeg er ikke glad i meg selv.

Jeg er en feit jævel som har påført megselv dette her. Skal ikke skylde på noe annet enn meg selv.. Ja, er trist idag..

Trenger og komme igang, finne meg selv, bort med fettet. Det er ikke min venn.. Jeg vil være venn med kroppen min:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke umulig! Du må bare sette igang. Sett deg litt inn i hva som er sunn og god mat, og lag måltider fra bunnen. Sunn mat kan være kjempegodt! Et godt tips er å begynne å trene hver dag. Jeg blir iallefall motivert til å spise mindre og sunnere når jeg har hatt en god treningsøkt.

Skriv ned alt du spiser i løpet av en dag. Dette vil hjelpe deg til å få en oversikt, og kanskje til å spise litt mindre. Da tenker en ofte at en dropper snopeskåla en kveld, fordi da må en skrive det opp i dagboken :)

Ta evt kontakt med fastlegen din, så kan han hjelpe deg :)

• Liker 2
Skrevet

60 kg er mye og vil ta tid, men du vil ha mange små seire på veien! Når du begynner å kjenne at hverdagen blir lettere, etter hvert som klær blir løsere og så for store, når du kan trene uten at det føles som om du skal dø, 5 kg, 10 kg, 20 kg! Det er gøy, selv om mye annet er tøft.

Det er begynnelsen som er aller verst, jeg lover! Etter hvert som du blir vant til maten og aktivitetsnivået, vil det gå lettere og du vil få mindre sug etter det som ikke er bra for deg.

Men husk at nedturer kommer! Platåer, dager med utskeielser du ikke hadde planlagt, mensen... osv.

Dette har du sikkert hørt før, men det må være en livsstilsendring, ikke en kur. Finn mat og trening du kan leve godt med lenge. En balanse mellom hverdag og fest som ikke er for streng, men som likevel gjør at du går nedover.

Lykke til! :-)

Anonymous poster hash: 0eb7d...79b

Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Takk, dere er snille.. Det er bare det og komme igang som føles som tidenes største lenke rundt kroppen..

Jeg må klare det.. Alt føles bare så jævlig

Skrevet

Du klarer det! Du må bare komme i gang.

Støtter forslaget om fastlegen. Jeg kjenner noen som er med på et opplegg på sykehuset. Kanskje det kan være noe? Eller henvisning til en ernæringsfysiolog? Grete Roede? Uansett hva du velger er det lyrt med kunnskap, støtte og oppfølging.

Skrevet

Som de andre sier, er det bare å komme igang.

Selv om selve oppstarten kan være kjip, så er faktisk kiloene du har når du er tyngst de letteste å få av - kroppen holder mer på kiloene når du nærmer deg en normal vekt.

Jeg anbefaler å bruke f.eks. Fitnesspal til å måle matinntaket. Hvis du forbrenner mer enn du spiser kommer du til å gå ned. Å bare tenke slankemat uten å måle KAN gjøre at du spiser mer enn du tror og dersom du ikke går ned er det demotiverende.

Før ned matinntak og legg deg på ca 500 kcal minus per dag (dvs. at dersom du ikke trener kan du spise 1300, hvis du trener kan du spise mer - med mindre du ønsker å gå ned mer).

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier, er det bare å komme igang.

Selv om selve oppstarten kan være kjip, så er faktisk kiloene du har når du er tyngst de letteste å få av - kroppen holder mer på kiloene når du nærmer deg en normal vekt.

Jeg anbefaler å bruke f.eks. Fitnesspal til å måle matinntaket. Hvis du forbrenner mer enn du spiser kommer du til å gå ned. Å bare tenke slankemat uten å måle KAN gjøre at du spiser mer enn du tror og dersom du ikke går ned er det demotiverende.

Før ned matinntak og legg deg på ca 500 kcal minus per dag (dvs. at dersom du ikke trener kan du spise 1300, hvis du trener kan du spise mer - med mindre du ønsker å gå ned mer).

For en som skal ned 60 kg over en lang periode er 1300 garantert altfor lite. Man trenger energi og litt rom til å leve, ellers holder ikke forsettene særlig lenge. Jeg tipper 1800-2000 til å begynne med. Inntaket reduseres etter som vekten går nedover fordi man da får lavere energiforbruk (mindre vekt å drasse rundt på). Dette blir regnet ut apper, vektklubb, Grete Roede, av profesjonelle eller hvem nå TS velger.

• Liker 8
Skrevet (endret)

For en som skal ned 60 kg over en lang periode er 1300 garantert altfor lite. Man trenger energi og litt rom til å leve, ellers holder ikke forsettene særlig lenge. Jeg tipper 1800-2000 til å begynne med. Inntaket reduseres etter som vekten går nedover fordi man da får lavere energiforbruk (mindre vekt å drasse rundt på). Dette blir regnet ut apper, vektklubb, Grete Roede, av profesjonelle eller hvem nå TS velger.

Det kommer jo helt an på hvor mye hun trener.

En kvinnes normale kaloriforbrenning, dersom hun ikke trener og har en normal og passiv jobb, er 1800 kcal per dag. Dvs at hun MÅ være under det for å i det hele tatt gå ned. Jo mer hun trener, jo mer kan hun spise. Forbrenner hun 500 kalorier per dag, kan hun spise 1800 hver dag og gå ned.

En halv kilo fett på kroppen tilsvarer omtrent 3500 kalorier. Hvis man er 500 kalorier i minus per dag er dette 1 kilo etter to uker. Hvis hun heller vil gå ned saktere, kan hun spise mer, men en halvkilo per uke vil si at det tar henne over to år å nå målvekt, hvilket jeg tviler på at hun er interessert i.

Fitnesspal er enkelt og effektiv og no-nonsense. Vektnedgang er kalorier ut vs kalorier inn.

Endret av Marie90
Skrevet

En kvinnes normale kaloriforbrenning, dersom hun ikke trener og har en normal og passiv jobb, er 1800 kcal per dag. Dvs at hun MÅ være under det for å i det hele tatt gå ned. Jo mer hun trener, jo mer kan hun spise. Forbrenner hun 500 kalorier per dag, kan hun spise 1800 hver dag og gå ned.

En halv kilo fett på kroppen tilsvarer omtrent 3500 kalorier. Hvis man er 500 kalorier i minus per dag er dette 1 kilo etter to uker. Hvis hun heller vil gå ned saktere, kan hun spise mer, men en halvkilo per uke vil si at det tar henne over to år å nå målvekt, hvilket jeg tviler på at hun er interessert i.

Fitnesspal er enkelt og effektiv og no-nonsense. Vektnedgang er kalorier ut vs kalorier inn.

Nei, det er ikke det samme for alle og 1800 er lavt uansett. Man regner normalt 2000 for en "normalvektig" kvinne og 2500 for en "normalvektig" mann. En større person vil automatisk bruke mer. Man må jo bære rundt på alle kiloene hele dagen.

Hvis du ikke tror på meg, så kan du teste f.eks. Grete Roede eller ShapeUp. Legg 60 kg til normalvekten, be om 1 kg reduksjon per uke og se hva som skjer.

• Liker 9
Skrevet

Gå inn på diett.no, eller tilsvarende sted, og skriv inn hver minste ting du spiser i løpet av dagen. Da ser du hvor mange kalorier du får i deg, så nøyaktig som kalorier kan regnes (helt nøyaktig blir det aldri). Tipper du får en oppvekker da.. :)

Reduserer karbohydratene, spis masse grønnsaker, fett og proteiner, og legg deg på rundt 1500. Introduser trening gradvis, og forsøk å finne en treningsform du liker.

Anonymous poster hash: baaaa...9dc
Skrevet

Kjære TS

Jeg har selv gått ned 60 kg

Jeg begynte med å veie opp maten til 1400kcal hver dag, foruten om lørdag

Da skeiet jeg ut med hva jeg ville. Men på søndag var det beinhard slanking med 1400kcal.

Etterhvert som jeg gikk ned i vekt så måtte jeg ligge litt lavere.

Men jeg er så sikker på at du klarer dette!

For da har du lørdagen til å glede deg til å spise på, så kan du slanke deg resten av uka :)

Jeg er nå 70 kg. Var oppe i nesten 140 kg! Så altså nesten 70 kg har jeg tatt av meg i løpet av 1,5-2 år :)

Stå på TS

Jeg heier på deg!

Anonymous poster hash: 8d0fd...41d
  • Liker 16
Skrevet

Dette var virkelig et kunnskapsløst svar! En som kan ta av seg 60 kg er ekstremt overvektig, og vil ha en veldig mye høyere forbrenning enn 1800 pr. dag!

Hør på AB over, forbrenningen varierer mer enn som så, avhengig av vekt og aktivitetsnivå - selvom den kanskje ikke varierer så mye som vi liker å tro.

Anonymous poster hash: dd9e1...3f7

• Liker 7
Skrevet

Jeg har selv gått ned ganske mye i vekt. Når jeg begynte var vedlikehold på kalorier 2200 og nå er det 1800. Å begynne på 1300 er dumt, da har man ikke noe å gå på når det begynner å stagnere. Lurere å begynne på kanskje 1600-1800 også redusere ettersom vekten går ned :)

• Liker 3
Skrevet

Når du har tatt rede på at du er frisk og at alt ellers er vel så vil jeg absolutt anbefale deg å bruke lavkarbo som redskap for vektnedgang. Da slipper du å telle kalorier og gå rundt og føle deg sulten hele dagen.

Andre "bivirkninger" er bl.a mer energi, penere hud, rolig mage og slutt på søtsug.

Alt du trenger å vite står her:

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Dere som sier hun skal ligge på så mange kalorier...Jeg bare lurer på en ting...

Jeg er selv 50 kg overvektig, men jeg ligger på rundt 1500-1800 kalorier hver dag.

Jeg er dog helt stillesittende.

Når jeg "frotser" sjokoalde og annet snacks, kommer jeg aldri og da mener jeg aldri opp i 2000 uansett.

Jeg har en frotsedag i uka ca, og da er jeg så mett at jeg triller, men det er av kun godteri. Jeg blir da mett av dette og spiser ikke mer utover dagen

Til vanlig spiser jeg knekkebrød og vanlige middager, men veldig sunt.

Jeg har adri spist mye kalorier, men er veldig stor fordi. Jeg må helt ned i 1000 kcal for å kunne gå ned. Dette pga kroppen min er vant til å ligge lavt.

Dette skal liksom være et enkelt regnestykke? Men det er jo ikke det da for min del..

Jeg kunne aldri ligget over 2000 pr dag..Da hadde jeg gått opp kjempe fort.

Anonymous poster hash: eb2cf...33b
  • Liker 1
Skrevet

Dere som sier hun skal ligge på så mange kalorier...Jeg bare lurer på en ting...

Jeg er selv 50 kg overvektig, men jeg ligger på rundt 1500-1800 kalorier hver dag.

Når jeg "frotser" sjokoalde og annet snacks, kommer jeg aldri og da mener jeg aldri opp i 2000 uansett.

Jeg har en frotsedag i uka ca, og da er jeg så mett at jeg triller, men det er av kun godteri. Jeg blir da mett av dette og spiser ikke mer utover dagen

Jeg har adri spist mye kalorier, men er veldig stor fordi. Jeg må helt ned i 1000 kcal for å kunne gå ned. Dette pga kroppen min er vant til å ligge lavt.

Dette skal liksom være et enkelt regnestykke? Men det er jo ikke det da for min del..

Da er du unntaket og ikke hovedregelen. Du har nok ikke blitt 50 kg overvektig av å ligge på 2000 per dag bare fordi kroppen er vant til å ligge lavt. Enten er det en medisinsk grunn til det eller så har du spist mer enn du tror. Selvfølgelig er det individuelle variasjoner, men de aller fleste med 60 kg for mye vil ha et bra underskudd på 1800. TS må jo bare begynne som om hun er normalt frisk siden det er størst sannsynlighet for det. Er hun ikke det, så finner hun ut av det etter hvert.

Det er helt håpløst å anbefale en person som må slanke seg i over et år å legge seg på et så lavt inntak at man tappes for energi.

• Liker 5
Skrevet

Enten undervurderer du kaloriinntaket ditt eller så er det noe galt med forbrenningen eller hormonbalansen din. Har du vært hos legen? Høres rart ut at du skal bli så overvektig når du spiser så lite.

Anonymous poster hash: fc9d4...865

• Liker 3
Skrevet

TS - skaff rede på hvilken kalorinivå du skal ligge på og inrett deg etter dette. Var litt ymse svar du fikk. Men en lege, PT eller ligende, vil kunne gi deg et godt svar mtp din vekt og din kropp. Og så beveg deg så mye som mulig.

Noe jeg har sett mange andre har gjort, er å lage en blogg. Rett og slett gjøre prosessen åpenlys og tilgjengelig for alle. Da blir fallhøyden for å gi opp, mye større. Du har mer å bevise og mer å jobbe for. Bevise for alle og en hver, ikke minst deg selv, at du kan. Men en treningsdagbok er et must okke som. Et sted der du fører opp kalorier ut og inn hver dag. Da ser du også lettere hva som funker for deg. Både My fitness pal og shapeup er gode her.

Stå på :)

Anonymous poster hash: c601d...64f
Skrevet

Jeg ville begynt med kostholdet, siden det er det som skal til for å gå ned i vekt. Spis sunn mat og næringsrik mat. :) Deretter kan treningen gå sin gang etter hvert som du har komt i gang. Om du får til noen gåturer i uken så er det kjempeflott. Alt hjelper på.

Anonymous poster hash: 7a19c...232
  • Liker 1
Skrevet

Enten undervurderer du kaloriinntaket ditt eller så er det noe galt med forbrenningen eller hormonbalansen din. Har du vært hos legen? Høres rart ut at du skal bli så overvektig når du spiser så lite.

Anonymous poster hash: fc9d4...865

Har vært å sjekket ja. Alt er bra..Stoffskiftet, hormoner osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...