Gå til innhold

Slutte med antidepressiva?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sliter litt med depresjon og går derfor på noe som heter Cipralex. Jeg har gått på det i to år snart og føler egentlig at det var bedre effekt av det før. Finnes det andre typer antidepressiva som kan brukes? Jeg prøver også å bli gravid, noen som vet om det kan forsterke angsten og depresjonen hvis jeg slutter? Og vil det gå utover barnet mitt dersom jeg blir gravid ? Og er det mulig å bli gravid når man går på antidepressiva? Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen din!

Anonymous poster hash: bf024...f01
  • Liker 2
Skrevet

Virker som om alle går på Cipralex nå for tiden. Det nye motedopet?

For å svare på spørsmålet: Ja, det er mange som får problemer når de prøver å slutte. Noen klarer det aldri. Lykke til.

Anonymous poster hash: 2aa4b...2f9
Skrevet

Jeg går på cipralex pga jeg sliter med depresjon. Motedopet? Vet ikke hva du snakker om. Det har hjulpet meg å komme meg videre i livet etter vonde opplevelser !

• Liker 2
Skrevet

Man skal ikke ta lett på å slutte med cipralex og det skal bare gjøres i samarbeid med legen. Så kom deg til legen og ikke stol på svar du får her.

Anonymous poster hash: ed7b2...8ec

• Liker 4
Skrevet

Får du noen form for oppfølging av lege? Dersom du ikke opplever riktig effekt av cipralex, finnes det en haug med andre medikamenter man kan prøve. Det er imidlertid viktig at du diskuterer det med en lege og ikke slutter på medisinene dine uten å ha avtalt med legen!

For de fleste er det ikke noe stort problem å slutte på antidepressiva, men det skal foregå over tid, med sakte nedtrapping - spesielt når du har gått på dem så lenge. Om du vil bli verre eller bedre av å slutte/bytte eller hva, er det ingen som vet. Detvarierer mye fra person til person.

Når det gjelder graviditet og antidepressiva, så tror jeg man på generelt grunnlag anbefaler lavest mulig dose, helst ingen medisiner i det hele tatt. Dersom det er stor fare for morens (og dermed barnets) helse å ikke ta medisiner, tror jeg det går an å bruke enkelte antidepressiver. Nok en gang: diskuter dette med legen din!

Anonymous poster hash: 42f2f...525
Skrevet

Slutter meg til de andre, dette er det kjempeviktig at du tar med legen din. Man skal aldri ta råd om medisinering fra tilfeldige på nett, uansett hvor velmenende rådene er. Kanskje er doseringen feil for deg, eller at cipralex ikke er det beste alternativet, men dette må du og legen din finne utav sammen.

Bestill deg en time i morra, TS :)

Anonymous poster hash: 8ea34...e14
  • Liker 1
Skrevet

Virker som om alle går på Cipralex nå for tiden. Det nye motedopet?

Cipralex er mye brukt, da SSRI har jevnt over veldig god effekt på depresjon og en del andre lidelser. Cipralex er det mest brukte SSRIet i Norge.

Anonymous poster hash: 302ff...70e

• Liker 2
Skrevet

Hei TS.

Jeg må dessverre stenge tråden din. Temaer vdr. dosering av medisiner er ikke tillatt her på Kvinneguiden. Du vet aldri hvilke svar du kan få, og denne type ting er det veldig viktig at du tar opp med en lege.

Rainbow81, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...