Gå til innhold

Bidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far til barnet har jobbet fullt men har nå valgt å gå på skole 50% og jobbe 50% så han kommer til å betale kr. 0,- i bidrag etter hans utregninger.

Er det noen som vet om det stemmer at man da slipper å betale bidrag? Har jeg/barnet da ingen rett på bidrag, far har 0 samvær?

Anonymous poster hash: fc66d...d2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil uansett ha krav på forskuddsbidrag fra NAV.

Bruk bidragskalkulatoren til NAV, så slipper du å lure:)

Skrevet

Spørs på inntekten din og hans.

Anonymous poster hash: f44fa...9f6

Skrevet

Far til barnet har jobbet fullt men har nå valgt å gå på skole 50% og jobbe 50% så han kommer til å betale kr. 0,- i bidrag etter hans utregninger.

Er det noen som vet om det stemmer at man da slipper å betale bidrag? Har jeg/barnet da ingen rett på bidrag, far har 0 samvær?

Bidrag er kun til barna, det er ikke penger som skal gå til noe som har med ditt eget forbruk. Så jeg/barnet blir feil.

Anonymous poster hash: ed6dc...1bc

• Liker 1
Skrevet

Bidrag er kun til barna, det er ikke penger som skal gå til noe som har med ditt eget forbruk. Så jeg/barnet blir feil.

Anonymous poster hash: ed6dc...1bc

Nei, det blir ikke feil. Mor disponerer dem.

• Liker 2
Skrevet

Du vil uansett ha krav på forskuddsbidrag fra NAV.

Bruk bidragskalkulatoren til NAV, så slipper du å lure:)

Bidragsforskudd er bare for de med inntekt under en viss grense. Tror jeg.

Skrevet

Det kommer an på hvor mye han tjener. Han har krav på å beholde en viss sum til eget hushold. Uansett har bidrag høy prioritet, så det kommer han ikke lett unna hvis han har midler til det.

Skrevet

Bidragsforskudd er bare for de med inntekt under en viss grense. Tror jeg.

Sant nok.

Grensen oppad er 460 000 (6G).

Noe sier meg at TS er innenfor ettersom hun fortviler :)

Skrevet

TS her

Jeg er innenfor grensen der. Far har samboer og ett "nytt" barn. Ringer så klart Nav i dag men ble litt fortvilet i går når jeg fikk melding om at han slutter å betale 4000,- per mnd.

Takk for svar :)

Skrevet

Far har ikke lov til å redusere bidraget om han velger å gå på skole, med mindre skolen må til for at far skal få seg en inntekt. Far kan kun redusere ned til 80 % . Ring NAV så raskt som råd , og klag om far får dette igjennom

Anonymous poster hash: 2cdb7...fb3

Skrevet

TS her

Jeg er innenfor grensen der. Far har samboer og ett "nytt" barn. Ringer så klart Nav i dag men ble litt fortvilet i går når jeg fikk melding om at han slutter å betale 4000,- per mnd.

Takk for svar :)

4000 fra far + >1800 i barnetrygd, betaler du noe særlig til barnet ut fra din egen lommebok?

Anonymous poster hash: 2bf7a...fc7

• Liker 1
Skrevet

Ts her

Ringte Nav i dag og de sa jeg må søke om bidragfastsettelse og forskuddsbidrag. Far kan ikke bare velge å gå på skole og slippe å betale bidrag.

• Liker 2
Skrevet

Rart at mødre får mer i både støtte fra staten og bidrag om de ønsker å studere, - og så skal ikke far kunne redusere bidraget om han får lyst å studere???

• Liker 3
Skrevet

Jeg må si meg enig med siste taler.

Anonymous poster hash: f44fa...9f6

• Liker 1
Skrevet

Ingen av foreldrene kan bare la være å forsørge barnet vel? For en pappa...

Skrevet (endret)

Ts her

Far kan ikke bare velge å gå på skole og slippe å betale bidrag.

Og det er helt tragisk! Far kan ikke etterutdanne seg uten å bli økonomisk straffet.

Du er klar over at du kan sabotere skolegangen hans ved å insistere på at han betaler bidrag som om han hadde full lønn? Om du gjennomfører dette så har du endel på samvittigheten mener jeg.

Kan ikke dere lage en privat avtale der han betaler etter faktisk inntekt eller en liten sum selv om han muligens ikke har de pengene?

Fedres rettigheter er ikke-eksisterende i bidragssaker :(

Endret av Løvetanten
Skrevet

Far kan ikke bare ringe mor og informere om at han kommer til å slutte å betale bidrag. Han og er pliktig til å være med å forsørge barnet sitt. Mest sannsynlig skal han betale mindre, men noe skal han nok betale.

Ta det igjennom Nav er mitt råd. Koster ca 800kr pr part å få det fastsatt, men da er det mest rettferdig for alle parter.

Anonymous poster hash: 7ebb1...73c
Skrevet

Og det er helt tragisk! Far kan ikke etterutdanne seg uten å bli økonomisk straffet.

Du er klar over at du kan sabotere skolegangen hans ved å insistere på at han betaler bidrag som om han hadde full lønn? Om du gjennomfører dette så har du endel på samvittigheten mener jeg.

Kan ikke dere lage en privat avtale der han betaler etter faktisk inntekt eller en liten sum selv om han muligens ikke har de pengene?

Fedres rettigheter er ikke-eksisterende i bidragssaker :(

TS her

Han straffer jo meg og barnet økonomisk ved utdanne seg og ikke betale bidrag. Han kan ta lån i lånekassa som andre som studerer. Han flyttet fra meg når jeg gikk på skole og ble alene med to barn, jeg måtte ta studielån for å klare meg, gikk fint det. Han jobber 50% ved siden av studiet så han har lønn.

Skrevet

TS her

Han straffer jo meg og barnet økonomisk ved utdanne seg og ikke betale bidrag.

Han blir jo ferdig med studiene og kommer tilbake i jobb. Kanskje enda mer betalt enn han har nå.

Er du virkelig så egoistisk at du ikke unner han å etterutdanne seg?? Hva om han hadde gjort det samme med deg?

Skrevet

TS her

Han straffer jo meg og barnet økonomisk ved utdanne seg og ikke betale bidrag. Han kan ta lån i lånekassa som andre som studerer. Han flyttet fra meg når jeg gikk på skole og ble alene med to barn, jeg måtte ta studielån for å klare meg, gikk fint det. Han jobber 50% ved siden av studiet så han har lønn.

Han straffer deg?! Dette handler ikke om deg kjære deg.

Må si meg enig med Løvetanten. Jeg synes i grunn det er skammelig at far skal straffes for å oppnå et bedre liv og få en utdannelse, men mor skal få penger i massevis hvis hun ønsker akkurat det samme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...