AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Jeg har sterk sprøyteskrekk som forverres ved stress. Tar sprøyter to ggr daglig. Noen ganger tar det så lang tid fordi jeg får panikk, griner, hyperventilerer og skriker når sprøyta nærmer seg huden. Skriker da "nei" eller noe. Setter ikke sprøytene selv. Jeg går inni en slags psykiske eller hva man skal kalle det.. Kan jeg ringe legen om be om å få resept på beroligende pga dette? Anonymous poster hash: acf87...a2c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Psykiske=psykose..Anonymous poster hash: acf87...a2c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #3 Skrevet 26. august 2013 Er det noen som setter sprøyten på deg hjemme hos deg selv? Skal du noe etter sprøyten er satt? Beroligende vil jo virke i mange timer, så det er ikke så heldig om du skal noe etterpå. Har du prøvd embla krem/plaster? Har du prøvd å sette sprøyten selv? Hold i sprøyten, se på den, bli kjent med den på en måte, uten at den skal stikke deg. Anonymous poster hash: 5327a...c91
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 Er det noen som setter sprøyten på deg hjemme hos deg selv? Skal du noe etter sprøyten er satt? Beroligende vil jo virke i mange timer, så det er ikke så heldig om du skal noe etterpå. Har du prøvd embla krem/plaster? Har du prøvd å sette sprøyten selv?Hold i sprøyten, se på den, bli kjent med den på en måte, uten at den skal stikke deg. Anonymous poster hash: 5327a...c91 det er noen som setter sprøytene på meg ja. Det varierer om jeg skal noe etter, men om kvelden kan jeg nok i allefall ta beroligende, i allefall de gangene jeg merker at jeg er svak og kan få panikk. Bruker emlakrem stort sett hver gang, men noen ganger gjør det allikevel veldig vondt. Jeg ødelegger for meg selv. Som i går kveld, fikk panikk, og vi fant ikke igjen stedet kremen hadde vært. Så endte opp med at det bare måtte stikkes, og det var bom, og traff til og med et sted med mye nerver, så jeg fikk kjempevondt. Gråt lenge etterpå, men klarte å holde gråten inne til sprøyta var ute Og da blir jeg enda reddere neste gang. Derfor tenkte jeg på beroligende. Har prøvd sobril og vival før, i forb.med sykehusopphold. Men husker ikke hvilken som fungerte best. Hva kan man pleie å få? Må jeg ha time for å få resept? Eller kan jeg bare ringe legekontoret og få dem til å høre med legen om jeg kan få resept? Dette tærer veldig på meg, kan gå i mange timer og bare grue meg til sprøyta. føler jeg får dårligere livskvalitet pga det. Tør ikke se på den nesten engang, jeg vet det er så irrasjonelt.. Men kan ikke noe for det. Slitsomt Anonymous poster hash: acf87...a2c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #5 Skrevet 26. august 2013 Tviler på at du får det uten noen konsultasjon. Ring legen og forklar hvordan du har det. Hvor lenge må du gå på sprøytene? Anonymous poster hash: 5327a...c91
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #6 Skrevet 26. august 2013 Og der var det også, fastlegen sier at "men det er jo så små sprøyter" osv.. Veldig vanskelig å prate med ham. Han bagatelliserer veldig. Og føler meg liten. Vet ikke, men har vel tatt dem i snart to mnd. Og fobien blir bare verre og verre. Anonymous poster hash: acf87...a2c
Alja Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Uff, jeg kjenner meg SÅ igjen! Alle vaksineringer/blodprøver er et sant mareritt for meg, og det blir ikke bedre med årene. Jeg sitter som 21 åring og griner på legekontoret både før, under og etter vaksine/blodprøver.
Gjest Blomst83 Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Men spørsmålet er jo hvor mange ganger om dagen stikkes du og hvor lenge skal denne behandlingen pågå?For sobril og vival er vanedannende,så det er jo ikke noe man skal gå på over lang tid.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #9 Skrevet 26. august 2013 Det er ikke noe gøy nei vaksiner har jeg merkelig ikke så mye imot, men de injeksjonene jeg får i mageregionen nå og blodprøver og bedøvelse er helt forferdelig. Jeg har fått denne skrekken ganske nylig etter sykehusopphold. Og det er så fælt. Føler meg liten, alene og selvsagt pissredd. Griner, skriker og ja.. Om uvitende hadde hørt det hadde de vel trodd jeg holdt på å bli drept eller noe. Anonymous poster hash: acf87...a2c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Men spørsmålet er jo hvor mange ganger om dagen stikkes du og hvor lenge skal denne behandlingen pågå?For sobril og vival er vanedannende,så det er jo ikke noe man skal gå på over lang tid.jeg vet ikke. Kanskje 4 mnd til, kanskje en uke. Skal til legen snart og høre. De vet ikke helt selv heller tror jeg..Anonymous poster hash: acf87...a2c
Alja Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Jeg har også tannlegeskrekk, og da får jeg en sånn beroligende juice av noe slag i et lite beger jeg skal drikke. Den gjør meg sløv i kanskje en halvtime, så slutter virkningen. Aner ikke hva det heter, men kanskje det går an å få tak i det?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #12 Skrevet 26. august 2013 Jeg har det på lignende måte, reagerer veldig sterkt pga tidligere opplevelser. Jeg har gått i terapi og funnet ut av disse tingene sammen med psykiater. Problemet er bare å få andre til å samarbeide. Det at fastlegen din sier at det er så små nåler og at de truer nålene gjennom uansett, er jo bare med på å forverre angsten din. Jeg bruker Emla og beroligende, og det fungerer. For det første bør du teste ut de beroligende på forhånd sånn at du vet hvordan de fungerer og vet hvor mye du trenger. Det er også viktig å vite hvor kremen har vært og å bruke rikelig, så du bør beholde den på og la den som skal stikke deg fjerne kremen. Det tror jeg vil gjøre at du føler deg tryggere. Dersom de "glemmer" hvor kremen har vært, er det bare å sirkle inn området på hudet. Lag en avtale om at de ikke får stikke deg andre steder enn der hvor du har bedøvelsen. Å holde sprøyten og bli kjent fungerer for noen og gjør det verre for andre, så det må du finne ut av selv. Tenk gjennom hva ellers som kan hjelpe deg. Hjelper det å legge seg ned? Hjelper det at det bare er en person tilstede? Skal vedkommende fortelle deg hva h*n gjør, snakke om noe annet eller holde kjeft? Vil du ha en du kjenner tilstede som kan holde deg i hånden? Spiller det noen i hva slags rom du får sprøytene? Sist jeg skulle ta blodprøver, ble ting gjort på en annen måte av noen som trodde det ikke var så farlig, og alskens mulig gammel dritt kom opp igjen. Jeg er dødsredd ennå og skvetter til av ingenting. Utrolig dårlig gjort. Anonymous poster hash: c5ea4...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 Jeg har også tannlegeskrekk, og da får jeg en sånn beroligende juice av noe slag i et lite beger jeg skal drikke. Den gjør meg sløv i kanskje en halvtime, så slutter virkningen. Aner ikke hva det heter, men kanskje det går an å få tak i det?beroligende juice? Hmm.. Kan høre med lege. Sist jeg var der sa hun at jeg fikk komme og snakke med henne dersom det ble for ille med sprøytene. Så tenkte å ta det opp. Dette er en annen lege enn fastlegen, dette er en overlege på sykehuset. De hadde tydeligvis notert seg sprøyteskrekken min på sykehuset. Anonymous poster hash: acf87...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #14 Skrevet 26. august 2013 Jeg har det på lignende måte, reagerer veldig sterkt pga tidligere opplevelser. Jeg har gått i terapi og funnet ut av disse tingene sammen med psykiater. Problemet er bare å få andre til å samarbeide. Det at fastlegen din sier at det er så små nåler og at de truer nålene gjennom uansett, er jo bare med på å forverre angsten din. Jeg bruker Emla og beroligende, og det fungerer. For det første bør du teste ut de beroligende på forhånd sånn at du vet hvordan de fungerer og vet hvor mye du trenger. Det er også viktig å vite hvor kremen har vært og å bruke rikelig, så du bør beholde den på og la den som skal stikke deg fjerne kremen. Det tror jeg vil gjøre at du føler deg tryggere. Dersom de "glemmer" hvor kremen har vært, er det bare å sirkle inn området på hudet. Lag en avtale om at de ikke får stikke deg andre steder enn der hvor du har bedøvelsen. Å holde sprøyten og bli kjent fungerer for noen og gjør det verre for andre, så det må du finne ut av selv. Tenk gjennom hva ellers som kan hjelpe deg. Hjelper det å legge seg ned? Hjelper det at det bare er en person tilstede? Skal vedkommende fortelle deg hva h*n gjør, snakke om noe annet eller holde kjeft? Vil du ha en du kjenner tilstede som kan holde deg i hånden? Spiller det noen i hva slags rom du får sprøytene? Sist jeg skulle ta blodprøver, ble ting gjort på en annen måte av noen som trodde det ikke var så farlig, og alskens mulig gammel dritt kom opp igjen. Jeg er dødsredd ennå og skvetter til av ingenting. Utrolig dårlig gjort. Anonymous poster hash: c5ea4...5c5 Ja, nettopp. Når legene bagatelliserer det ved å si at det ikke er vondt eller at det er små nåler, blir jeg bare reddere. Takk for tips. Jeg driver med unngåelse og trygghetssøkende strategier. Som å si at den som tar sprøyta ikke klemmer hardt nok på huden. En periode klemte jeg med hånda inn på det ene øyet da det var lukket for å "rømme" eller avlede tankene. Men fant ut at det ikke var så bra for synet. Har prøvd å klemme med hånda rundt papir eller annet. Eller å stirre intenst i veggen. Vet ikke hva som fungerer enda etter snart to mnd. Skulle ønske jeg kunne sove meg gjennom det. Eller være drita full hver gang. Å bli avhengig av beroligende tenker jeg ikke særlig på, men legene gjør kanskje det.. Jeg har søkt om psykisk hjelp, og skal få det. Kanskje jeg blir henvist. Det er så fælt å bli styrt av denne fobien. Til å begynne med følte jeg en lettelse etter at sprøyta var satt, men ikke nå lenger. Jeg trodde jeg skulle bli vant til det, men istedet så har jeg blitt mer redd! Det kan være fordi det gjør så vondt? Det gjør forferdelig vondt noen ganger. Anonymous poster hash: acf87...a2c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 Ja, nettopp. Når legene bagatelliserer det ved å si at det ikke er vondt eller at det er små nåler, blir jeg bare reddere. Takk for tips. Jeg driver med unngåelse og trygghetssøkende strategier. Som å si at den som tar sprøyta ikke klemmer hardt nok på huden. En periode klemte jeg med hånda inn på det ene øyet da det var lukket for å "rømme" eller avlede tankene. Men fant ut at det ikke var så bra for synet. Har prøvd å klemme med hånda rundt papir eller annet. Eller å stirre intenst i veggen. Vet ikke hva som fungerer enda etter snart to mnd. Skulle ønske jeg kunne sove meg gjennom det. Eller være drita full hver gang. Å bli avhengig av beroligende tenker jeg ikke særlig på, men legene gjør kanskje det.. Jeg har søkt om psykisk hjelp, og skal få det. Kanskje jeg blir henvist. Det er så fælt å bli styrt av denne fobien. Til å begynne med følte jeg en lettelse etter at sprøyta var satt, men ikke nå lenger. Jeg trodde jeg skulle bli vant til det, men istedet så har jeg blitt mer redd! Det kan være fordi det gjør så vondt? Det gjør forferdelig vondt noen ganger.Anonymous poster hash: acf87...a2c Du må finne noen strategier som virkelig hjelper deg. Prøv å tenke kreativt, det hjelper. Se for deg ulike scenarier og tenk gjennom om det er noen av dem som får deg til å puste roligere. De gangene det har gått greit med meg, har jeg faktisk sakte, men sikkert opplevd bedring. Men det er selvsagt vesentlig at du føler at du mestrer situasjonen, så du er nødt til å finne ut av hvordan du kan takle dette best mulig og sørge for at de som setter sprøytene tar det alvorlig. Jeg skulle til og med takle dette uten beroligende i forbindelse med en narkose, men siden noen fikk det for seg å endre prosedyre og fortsette å rote rundt i årene mens jeg våknet opp fra narkosen, har det blitt helt for jævlig igjen. Nå setter jeg ikke min fot i nærheten av et legekontor eller sykehus. Til og med psykiateren min er forbannet. Du kan nok ikke sove deg gjennom det, for de må jo ha en måte å få deg til å sove på og våknet opp igjen også Anonymous poster hash: c5ea4...5c5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #16 Skrevet 26. august 2013 Det høres fælt ut. Tør jeg spørre hva du var i narkose for? Jeg har også opplevd at de har rotet rundt i årene. Ved flere anledninger. Dumt de ødela fremgangen din! Jeg har også blitt ødelagt, av sykehus...Anonymous poster hash: acf87...a2c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå