Gå til innhold

Pus er syk (?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aller først vil jeg si at jeg har selvsagt vært i kontakt med dyrlegen, og vi har avtalt å komme innom i morgen hvis ikke pus blir bedre eller tilstanden hadde forverres i løpet av dagen. Ventetiden føles så uendelig lang til i morgen, så jeg tenkte å få litt støtte her. Man blir jo sittende som en hauk og vokte.

Pus kom inn i går kveld, etter å ha vært ute i 17-18 timer. Da gikk han rett til sofaen og la seg. Ingen tur innom matskålen eller vannet. Han pleier alltid å mase om mat når han kommer inn. Om noen rasler med boksen hans så kommer han løpende alltid. Han virket litt uinteressert, men vi tenkte det var fordi han var sliten.

I dag tidlig lå han inne i hulen sin på klatrestativet - et sted han aldri har ligget. Maten var urørt. Vannet var urørt. Jeg prøvde å friste med våtfor og godbiter. Ingen reaksjon. Han har ligget gjennom hele natten på sofaen (jeg var innom og tittet). Han har ligget på senga hele dagen i dag siden han våknet. Byttet stilling innimellom og murret til oss når vi har kommet innom, men ingen ønske om å spise, drikke eller være med oss. Han vil rett og slett være i fred. Han virker litt slapp og uinteressert. Har kjent på snute og ører, og de virker kalde og fine.

Dyrlegen sa jeg skulle holde utkikk etter tegn til slosskamp og lignende, om han hadde vondt noen steder, og i ettertid fant jeg en liten klump på poten hans. Den er hard og pelsen er limt inntil, så jeg kan ikke akkurat se noe spesielt. Han virker ikke til å plages veldig av den.

Noen tanker om hva det kan være? Er det bare at han er sliten? Er det noe jeg kan gjøre for han? Bare la han være i fred? Jeg blir jo så bekymret for han :sukk:

Anonymous poster hash: a85d9...4d0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres katten syk ut - at katten gjemmer seg bort og slutter å spise og drikke er ofte et tegn på at noe er galt. Det kan være nesten hva som helst - en betennelse, brukket/forstuet ben, smerter etter bitt...

Har du sett på slimhinnene hans? Løft på leppene og sjekk hvilken farge gommene har. Hvis de er lakserosa og friske i fargen, så er de ok. Men er de bleke, så er det mer akutt og da bør du vurdere å reise inn i kveld.

Lykke til med pus, det er aldri kjekt når de er syke!

Skrevet

Ja, jeg har sjekket tannkjøttet hans med jevne mellomrom og for meg ser det rosa ut. Litt den fargen vi har på tannkjøttet. For meg virker det også som om han puster fint, ikke fort og pesete. Eneste jeg kan komme på igår var at han skalv litt (litt som muskelkrampe) når han la seg igår.

Kan det bare være at han er veldig sliten etter å ha vært lenge ute? Han er i stua med oss, men han ønsker ikke å være med oss. Istad når jeg la meg i senga med han for en ettermiddagshvil, da lå han inntil meg. Han lå litt ute på verandaen istad i sola før han la seg i hulen sin.

Jeg vet ikke, det er så vanskelig å skjønne når de ikke kan fortelle hva det er som plager dem :)

Skrevet

Det kan jo være, men det skal vel litt til at de blir SÅ slitne? Så lenge han virker bevisst og i ok-ish form, så kan du jo se det an til i morgen. Men jeg ville nok reist inn til dyrlegen i morgen og fått en sjekk på ham. :)

Skrevet

Ville prøvd å få i han litt mat - kan du blande ut våtfôr i sprøyte eller ha på en skje og helle i munnen. Katter skal ikke faste over lengre tid.

(har du tatt han ut av hulen og sett om han går normalt?)

Anonymous poster hash: 30f25...dc3
Skrevet

Han har beveget seg mellom hulen, sengen, sofaen og verandaen, så han er ikke så dårlig at han ikke kan gå. Og han går fint. Han virker bare veldig pjusk.

Jeg skal kjøpe en liten sprøyte og se om han i allefall vil ha litt vann. Han har snust på våtforet jeg har prøvd å friste med, men han har ikke lyst på. Jeg vurderte å ha han med til dyrlegen nå i kveld, men siden hun sa jeg skulle avvente og se det an til i morgen, så venter jeg til i morgen tidlig så lenge det ikke er noen forandring. Vi var hos dyrlegen på forrige onsdag og tok årlig helsesjekk og vaksine, og da var alt helt fint.

Han har jo hatt sine dårlige dager i ny og ne hvor han vil ligge og daffe, men da har han i det minste spist og drukket vann før han returnerer til sovemodus.

Skrevet

En liten oppdatering.

Han lå i hulen sin når jeg kom hjem fra apoteket. Hadde kjøpt to sprøyer, en til å blande våtfor med litt vann og en for vann. Dro han ut og fikk i han to 5 ml sprøyter med vann og to med blanding av våtfor. Han prøvde å protestere litt i starten for jeg la han litt på siden for å kunne treffe, men det så ut som om han syns det var greit etterhvert. Vi sølte litt når han spiste, og da når vi var ferdig vasket han seg litt.

Nå tuslet han litt mellom badet til senga igjen. Han virker jo ikke mer pigg akkurat nå, men jeg tenker at det kanskje er godt for han å få i seg litt vann. Det nærmer seg trossalt 24 timer siden han spiste og drakk.

• Liker 2
Skrevet

Han ligger forresten og vasker seg litt på senga, så han virker på en måte pigg nok til å bry seg med at det ble litt søl i pelsen. Det er første gang siden igår at han har vasket seg noe. Krysser fingrene for at han bestemmer seg for å spise selv snart. Jeg gir han nok litt mer vann med sprøyte om han ikke velger å gjøre noe mer i kveld, men hvis han ikke begynner i løpet av morgen tidlig, da blir det dyrlegen... :sukk:

Skrevet

Jeg har ikke så mye peiling på kattesykdommer, men det høres jo nesten ut som om stakkaren er febersyk? God bedring til pus i alle fall!

Skrevet

Jeg har ikke så mye peiling på kattesykdommer, men det høres jo nesten ut som om stakkaren er febersyk? God bedring til pus i alle fall!

Takk :) Og det er det jeg også tror. Hva årsaken er - det vet jeg ikke, men det er iallefall slik jeg oppfører meg når jeg er febersyk også!

Skrevet (endret)

Klumpen du merker på benet kan være et bitt som det har gått betennelse i. Det som er litt skummelt når katter biter er at de biter spisst og dypt. Såret er ofte lite, og lukker seg raskt, men så ligger det bakterier i bunnen som utvikler sakte, men sikkert, og vips har du en pjusk katt på grunn av dette.

Jeg ville prøvd å ta bort pelsen som klistrer, du kan bløte litt med en bomullsdott dyppet i lunket vann, for å se om det er så under. Om det er det, så er det på sin plass med en tur til dyrlegen for rens og kanskje antibiotika.

God bedring med pus, det er ikke så gøy når de ikke er i form de der firbeinte vennene våre.

:heks:

Endret av Brunhilde
Skrevet

Det er et godt tegn at katten vasker seg. Virkelig syke katter vil fort se sjuskete ut fordi de ikke orker å vaske seg. Bra du forsøker å få i ham vann! Men ville tatt ham med til dyrlegen i morgen - som Brunhild sier kan det være en skjult betennelse.

Masse lykke til med pus og god bedring!

Gjest Belle âme
Skrevet

Dette høres ut som min pus <3

Hun spiste ikke eller drakk selv om vi fristet med alt hun elsket, våtmat, krem, ein type tørrfór hun elsket osv.

Det var nyresvikt og sukkersyke, hun ble avlivet <3

R.I.P

Skrevet

Jeg har prøvd å se på denne klumpen, men jeg klarer ikke helt å bli klok på den. Den er som en hevelse på huden. Litt hard. Jeg vil tro det er et bitt som har blitt betent. Det stemmer jo veldig godt med at han er pjusk og ikke i form. Han skal selvsagt til dyrlege med en gang i morgen tidlig. Eller burde jeg dra på dyrlegevakten? Formen hans er på en måte ikke endret fra i dag tidlig.

Og jeg tviler på at det er nyresvikt og sykkersyke, selv om det er trist å høre det om din pus.

Skrevet

Jeg ringte Vetrinærhøyskolen og snakket med vetrinær. Han sa at bittskader kunne som oftest vente, og at det var kjempelang ventetid hos dem nå. Så hvis vi kom, så ville det være kjempelenge å vente... De lurte på om jeg hadde tatt tempen på han... Nei, men jeg kan vel gjøre det og undersøke. Noen som har tips til hvordan å gå frem? Hva skal den vanlige tempen være på?

Skrevet

Sakset herfra:

Kroppstemperatur: kattens normaltemperatur er 38,0-39,0 grader, målt med ”vanlig” febertermometer i endetarmen.

Skrevet

Er det noen som har noen tanker om dette kan vente til i morgen kl 8? Jeg har prøvd å finne en annen dyrlegevakt her i Oslo/Asker/Bærum-området, men jeg klarer ikke finne noen som har døgnåpent... :sukk:

Skal måle nå... stakkar pusen!

Skrevet

Eh, nå fikk jeg ikke akkurat puttet den så langt inn, bare tuppen såvidt litt i åpningen... han likte det ikke akkurat så veldig godt.. 38,8.

Skrevet

Jeg mener utfra det du forteller at katten kan vente med tilsyn til i morgen.

Men du kan sjekke en ting til før du legger deg. Når du trykker på tannkjøttet til katten blir fargen under tommelen hvit. Hvis den hvite fargen går raskt tilbake(2-3 sek) til normalt rosa, har katten normal kapillærfylning og det er et godt tegn.

Skrevet

Det ser omtrent sånn her ut i munnen til pus, og det blir rosa igjen raskt når jeg trykket. Er det rosa "nok"?

ufgj.png

Eneste som bekymrer meg er at det virker som om han har litt frysninger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...