Brimi Skrevet 26. august 2013 #1 Skrevet 26. august 2013 Hei, samboeren min har ikke fått jobb etter endt lærlingtid. Han har noen vakter i september (5 eller 6 tror jeg) som vil gi ca 5000,-. Dette skal gå til husleie og strøm. Men han sier at jeg burde spare penger i tilfelle han ikke får inn disse pengene. Synes dere det er riktig? Han gidder ikke å søke om dagpenger siden det bare er for en måned. Men hva om han ikke får seg jobb innen neste måned igjen? Hva gjør vi da? Kan jo opplyse hva jeg betaler . Mat: ca 5000,- Internett: 517,- Tv: 219,- Kattene: ca 1000,- I tillegg må jeg kjøpe mat til fiskene hans for ca 100-200,- og andre ting som han evnt. trenger. Jeg får inn ca 10 000,-. Og vi har ingen buffer.
LukaFrost Skrevet 26. august 2013 #2 Skrevet 26. august 2013 Du får hilse fra meg og si at han får pelle seg på NAV og søke på dagpenger. Man vet jo aldri hvor lenge man blir gående ledig. 12
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #3 Skrevet 26. august 2013 Hvis han ikke har en krystall-kule til å se fremtiden i, bør han pelle seg ned på NAV å søke om dagpenger. Anonymous poster hash: 14dc1...3ee 2
Gjest Blondie65 Skrevet 26. august 2013 #4 Skrevet 26. august 2013 Kan han søke før han er helt ledig da? Forøvrig er jeg helt enig med resten: mannen får få ræva i gir og melde seg ledig samt søke dagpenger.
Brimi Skrevet 26. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 26. august 2013 Kan han søke før han er helt ledig da? Forøvrig er jeg helt enig med resten: mannen får få ræva i gir og melde seg ledig samt søke dagpenger. Jeg skal på Nav imorgen og da skal jeg spørre. Takk for svar! Godt det ikke bare er meg som reagerer. Vi vet jo ikke hvor lenge han kommer til å gå uten jobb. Over 12 000,- er LITT for mye for meg å betale i måneden. Selv om det bare er for et par måneder. Ikke kan jeg spørre min mor om hjelp, siden vi fikk litt over 4000,- ifjor når vi slet.
kareen Skrevet 26. august 2013 #6 Skrevet 26. august 2013 Forskjellige par har forskjellig økonomi, jeg vet ikke hvordan dere pleier å ha det. Men for meg handler et partnerskap om å gi og dele, så vi deler alt og den som har penger, betaler. Ikke noe mitt og ditt. Jeg kunne gjerne betale for tingene hans om han skulle være blakk, selv om han så klart nekter. Så lenge ingen av partene bevisst snylter på den andre, så ser jeg ikke problemet. At han nekter å skaffe dagpenger, er kanskje mer latskap enn noe annet? 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Jeg skal på Nav imorgen og da skal jeg spørre. Takk for svar! Godt det ikke bare er meg som reagerer. Vi vet jo ikke hvor lenge han kommer til å gå uten jobb. Over 12 000,- er LITT for mye for meg å betale i måneden. Selv om det bare er for et par måneder. Ikke kan jeg spørre min mor om hjelp, siden vi fikk litt over 4000,- ifjor når vi slet. Klarer han det ikke selv? Anonymous poster hash: d0293...eba 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #8 Skrevet 26. august 2013 Jeg tenker at jo, selvsagt bør han søke om dagpenger når han har krav på, og behov for det, men samtidig tenker jeg at når dere er samboere og har vært det en stund så bør du faktisk spare så mye du kan for du kan risikere at dere står i en situasjon der dere mangler penger. Sånn er det jo bare. Helt greit at han sier fra tenker jeg (men han må jo selvsagt søke om dagpenger). Anonymous poster hash: bb6ea...b67 1
Brimi Skrevet 26. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2013 (endret) Forskjellige par har forskjellig økonomi, jeg vet ikke hvordan dere pleier å ha det. Men for meg handler et partnerskap om å gi og dele, så vi deler alt og den som har penger, betaler. Ikke noe mitt og ditt. Jeg kunne gjerne betale for tingene hans om han skulle være blakk, selv om han så klart nekter. Så lenge ingen av partene bevisst snylter på den andre, så ser jeg ikke problemet. At han nekter å skaffe dagpenger, er kanskje mer latskap enn noe annet? Hvis samboeren min er blakk så betaler jeg selvfølgelig om det er noe han trenger og jeg har penger. Men føler dette blir litt annerledes. Ihvertfall når han har krav på dagpenger. Klarer han det ikke selv? Anonymous poster hash: d0293...eba Jo, men han gidder jo ikke å gå på Nav. Og siden jeg skal dit kan jeg allikevel spørre. Jeg tenker at jo, selvsagt bør han søke om dagpenger når han har krav på, og behov for det, men samtidig tenker jeg at når dere er samboere og har vært det en stund så bør du faktisk spare så mye du kan for du kan risikere at dere står i en situasjon der dere mangler penger. Sånn er det jo bare. Helt greit at han sier fra tenker jeg (men han må jo selvsagt søke om dagpenger). Anonymous poster hash: bb6ea...b67 Jo, det er greit nok at jeg må betale hele sulamitten (uten noen 1000 lapper da) en måned. Men hva med neste måned? 15 000,- på to personer i måneden er ikke mye. Spesielt siden jeg skal begynne med psykolog og det koster en del. Jeg har ikke lyst til å utsette behandling bare fordi han ikke gidder og søke om dagpenger. Edit: han kan søke om dagpenger selv om han har noen vakter. Eneste som skjer er at det blir mindre utbetaling av dagpenger... Endret 26. august 2013 av Brimi
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #10 Skrevet 26. august 2013 Nei, det er ikke greit. Og om han ikke gidder å få ræva si på NAV, så får du true med å ringe foreldrene hans og be de betale for sin ansvarsløse sønn. Og hadde det vært meg som hadde vært i et slikt forhold, så hadde jeg satt hardt mot hardt. Enten fikk han ta ansvar og vise at han var voksen ved å skaffe seg inntekt nok til å dekke sin del av felles utgifter, samt mat, ellers kunne han glemme hele forholdet. For tro du meg, trådstarter. Slike slabbedasker endrer seg ikke. Spiller ingen rolle om de er 20 eller 40 - de gidder ikke å ordne opp for seg selv dersom det innebærer litt kjedelige greier, som å kontakte NAV, ringe arbeidsgiver, åpne regninger. Anonymous poster hash: 1ed2b...d4e 6
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #11 Skrevet 26. august 2013 Høres litt ut som du holder på å bli reserve moren hans som skal ordne alt, og ta ansvar for alt i forholdet. Anonymous poster hash: 8e53c...47f 2
Brimi Skrevet 26. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 26. august 2013 Høres litt ut som du holder på å bli reserve moren hans som skal ordne alt, og ta ansvar for alt i forholdet.Anonymous poster hash: 8e53c...47f Jeg ordner det meste av praktiske ting ja, men han tar seg av det meste innenfor husarbeid og matlaging.
ninuska_ Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 (endret) Så lenge han har krav på noe støtte fra NAV, så syns jeg det blir feil at du blir nødt å forsørge han. Endret 15. mars 2018 av ninuska_
Brimi Skrevet 26. august 2013 Forfatter #14 Skrevet 26. august 2013 Så lenge han har krav på noe støtte fra NAV, så syns jeg det blir feil at du blir nødt å forsørge han. Jeg er i litt samme situasjon selv hvor samboer er jobbsøker, mens jeg har jobb. Jeg har ingen problem med å betale husleie og andre utgifter mens han finner seg jobb, om det tar en eller tre måneder, men det er jo fordi han ikke har noen andre muligheter. For jeg ser på mine penger som våre penger, og her er det ingenting som er mitt og ditt, som kareen skriver Men jeg ville uansett spart sånn i tilfelle, slik at dere kan komme dere gjennom en eventuell krise om det skal være nødvendig. Men du har vel midler til å betale husleie, mat, strøm osv for to også? 10 000,- og evnt. hva han får av inntekt er lite for 2 personer synes jeg da. Bare husleie og strøm + mat blir jo over min betalingsevne. Det hjelper ikke hvor mye jeg sparer nå om han ikke har jobb før om 3 måneder. Nei, jeg skal pushe på han ang. dagpenger. En buffer skal vi spare opp til ja. Så blir ikke sånne perioder noe problem. Vi måtte ha litt mine og dine penger før. For alt gikk utover min inntekt (utenom husleie og strøm). Og nå er vi vel inngrodd Men hvis jeg trenger noe og jeg ikke har penger så får jeg penger og omvendt hvis han trenger noe og ikke har penger.
ninuska_ Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 Men du har vel midler til å betale husleie, mat, strøm osv for to også? 10 000,- og evnt. hva han får av inntekt er lite for 2 personer synes jeg da. Bare husleie og strøm + mat blir jo over min betalingsevne. Det hjelper ikke hvor mye jeg sparer nå om han ikke har jobb før om 3 måneder. Nei, jeg skal pushe på han ang. dagpenger. En buffer skal vi spare opp til ja. Så blir ikke sånne perioder noe problem. Vi måtte ha litt mine og dine penger før. For alt gikk utover min inntekt (utenom husleie og strøm). Og nå er vi vel inngrodd Men hvis jeg trenger noe og jeg ikke har penger så får jeg penger og omvendt hvis han trenger noe og ikke har penger. Ja, jeg er nok nesten mot null når alt er betalt, både husleie, mat, strøm, månedskort, katt og alt annet, men det er jo selvsagt en annen ting hvis du ikke har mulighet til å spare opp de pengene!
Pengebingen Skrevet 27. august 2013 #16 Skrevet 27. august 2013 Internett 517,-? Katter: 1000,-? Pr mnd? Mat 5000? Mye for 2 personer hvis det er kun mat. Tror dere har endel dere kan spare inn på gitt Ville gjort slike situasjoner enklere. Slutt å kaste bort penger - bygg heller en buffer. Men akkurat nå må han på NAV ja, og få dagpenger. Også må han oppsøke alle mulige bedrifter innen mulig radius for å finne seg jobb! Bruk nettverk og oppsøk potensielle arbeidsgivere. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #17 Skrevet 27. august 2013 Jeg reagerer også på de høye månedlige utgiftene. Matbudsjettet kan halveres, og dere bør se etter en rimeligere nettavtale. Hvordan kan kattene være så dyre i drift? Si til samboeren at nå må dere finne en løsning frem til han får seg jobb. Du bidrar med det du kan, han ordner det han har krav på fra NAV, og så må dere kjøpe litt billigere mat frem til det ordner seg med jobben hans. Anonymous poster hash: 0e89f...4f3 1
Brimi Skrevet 27. august 2013 Forfatter #18 Skrevet 27. august 2013 Jeg reagerer også på de høye månedlige utgiftene. Matbudsjettet kan halveres, og dere bør se etter en rimeligere nettavtale. Hvordan kan kattene være så dyre i drift? Si til samboeren at nå må dere finne en løsning frem til han får seg jobb. Du bidrar med det du kan, han ordner det han har krav på fra NAV, og så må dere kjøpe litt billigere mat frem til det ordner seg med jobben hans.Anonymous poster hash: 0e89f...4f3 Regna litt grovt nå, men det blir ca 866,- per måned på katt. Da er mat, sand, veterinær og forsikring regnet med. Kan jo titte om jeg finner noen rimeligere på internett. Men mat vet jeg ikke hvordan jeg skal halvere/spare mer på. Dessuten så var det ikke det jeg lurte på. Han har sagt dette bare gjelder utbetalingen som kommer i september. Så får stole på at han drar inn ihvertfall til husleie og strøm. Og at han får seg en stabil inntekt. Han vil helst holde seg så lenge som mulig unna Nav.
Gjest Funky Punk Skrevet 27. august 2013 #19 Skrevet 27. august 2013 Vi er to voksne og bruker under halvparten av hva dere bruker på matbudsjettet. Planlegg måltidene, skriv handlelister utifra en meny du har laget, handle stort, frys ned i porsjoner, lag store porsjoner av enkelte retter og frys ned, ikke handle på impuls, dropp småting fra bensinstasjoner og ta heller med niste og drikke hjemmefra, ikke kast grønnsaker og annen mat som kan bli dårlig om det ikke blir spist opp - kutt det heller opp i passende biter og frys det ned osv osv Veldig enkelt å leve billig uten å måtte leve på nudler og havregryn. 1
Zzyzx Skrevet 27. august 2013 #20 Skrevet 27. august 2013 Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å forsørge samboeren i noen måneder, men forutsetningen er at han gjør det han kan for å bidra, altså i dette tilfellet registrere seg på NAV og motta dagpenger i den perioden det gjelder. Hadde han ikke gjort det så hadde det vært grunn til å revurdere samboerskapet. Vi har samboeravtale der vi har avtalt gjensidig forsørgelsesplikt, men det betyr på ingen måte at det er ok å gi faen og bare forvente at den andre stiller opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå