Gå til innhold

Kontorfaglige utdanninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å velge en ny utdanning.Har tidligere en nesten fullført bachelor i et helsefag som jeg ikke følte passet helt for meg.Føler det er like greit å komme seg videre og er interessert i å jobbe på kontor/eller som sekretær.

Hvilke utdanninger bør man velge dersom man vil ha en jobber innen kontorfag og administrasjon,?Og må det være høyere utdanning?

Jeg kjenner til økonomi og administrasjon,men jeg er er lite flink i matematikk,og håper det finnes noe annet?

Kan en kort sekretær/kontor-utdanning fra Treider eller annen privatskole + juss og noen språkkurs være en god ide?



Anonymous poster hash: 0c307...85c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike utdanninger er ikke noe å satse på pga det er i ferd med og bli faset ut. Det merkantile er en del av saksbehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike utdanninger er ikke noe å satse på pga det er i ferd med og bli faset ut. Det merkantile er en del av saksbehandlingen.

Hva betyr dette?

Anonymous poster hash: 0c307...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få jobb ved hjelp av slike utdanninger. Kjenner mange som har tatt lignende utdanninger, og aldri fått noe jobb.

Ville satset på første året på ØkAd (man kan ta det som årsstudium) eller å bare starte i et vikariat og jobbe deg oppover. Kanskje prøve vikarbyrå? Mange slike jobber går igjennom vikarbyrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme bakgrunn som meg du da :)

Hvorfor kunne du tenkt deg å jobbe med kontor og administrasjon da?

Man trenger nødvendigvis ikke høyere utdannelse for å jobbe på et kontor. Det er visst man ønsker seg mer ansvar og/eller å være en leder at det er lurt med bachelor.

Selv tok jeg å utdannet meg innen regnskap for å få innpass, men det finnes mange fagutdanninger innen kontor og administrasjon man kan ta.

Har du ingen erfaring kan det være lurt å ha noe skole vet jeg.

Men mest av alt virker det som at arbeidsgivere legger vekt på erfaring, når det kommer til lettere kontor og adminsistrative stillinger.

Jeg har innsett at jeg må starte på bunn! Opparbeide meg noe erfaring før jeg eventuelt får sjans på de mer interessante stillingene :jepp:

Det vil alltid være bruk for folk som kan ta lettere kontoradministrative stillinger!

Endret av Doctor Who
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme bakgrunn som meg du da :)

Hvorfor kunne du tenkt deg å jobbe med kontor og administrasjon da?

Man trenger nødvendigvis ikke høyere utdannelse for å jobbe på et kontor. Det er visst man ønsker seg mer ansvar og/eller å være en leder at det er lurt med bachelor.

Selv tok jeg å utdannet meg innen regnskap for å få innpass, men det finnes mange fagutdanninger innen kontor og administrasjon man kan ta.

Har du ingen erfaring kan det være lurt å ha noe skole vet jeg.

Men mest av alt virker det som at arbeidsgivere legger vekt på erfaring, når det kommer til lettere kontor og adminsistrative stillinger.

Jeg har innsett at jeg må starte på bunn! Opparbeide meg noe erfaring før jeg event. får sjans på de mer interessante stillingene :jepp:

Kunne tenkt meg kontor og/administrasjon da jeg har innsett at dette passer bedre for meg enn å jobbe i helsesektoren.Har hatt endel kontor- og "papirarbeid" gjennom yrket mitt men kan vel ikke kalle det relevant erfaring kanskje.

Må nok jobbe meg opp fra bunnen av..og vil helst slippe å ta enda mer høyere utdanning. Ønsker ikke lederansvar,vil helst være mer som en støttefunksjon/høyre hånd for en sjef etc..

Økonomi og administrasjon årsenhet slik "Britt Banditt" foreslår,har jeg tenkt på men er redd matematikken blir for krevende for min del..

Tenkte på en kort fagutdanning,gjerne på deltid eller via nettstudium slik at jeg kan fortsette å jobbe ved siden av.

ts

Anonymous poster hash: 0c307...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg kontor og/administrasjon da jeg har innsett at dette passer bedre for meg enn å jobbe i helsesektoren.Har hatt endel kontor- og "papirarbeid" gjennom yrket mitt men kan vel ikke kalle det relevant erfaring kanskje.

Må nok jobbe meg opp fra bunnen av..og vil helst slippe å ta enda mer høyere utdanning. Ønsker ikke lederansvar,vil helst være mer som en støttefunksjon/høyre hånd for en sjef etc..

Økonomi og administrasjon årsenhet slik "Britt Banditt" foreslår,har jeg tenkt på men er redd matematikken blir for krevende for min del..

Tenkte på en kort fagutdanning,gjerne på deltid eller via nettstudium slik at jeg kan fortsette å jobbe ved siden av.

ts

Anonymous poster hash: 0c307...85c

Skjønner! Har samme ønsket selv.. :) .

Jeg har fremhevet i min CV at jeg har kontor og administrativ erfaring fra helsevesenet.

Selv om det er sekundære arbeidsoppgaver er de absolutt relevante.

Endret av Doctor Who
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like så godt bare jobbe deg oppover enn å sløse bort tid på å ta en Treider-utdanning, mener nå jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan like så godt bare jobbe deg oppover enn å sløse bort tid på å ta en Treider-utdanning, mener nå jeg.

Ja, jeg er faktisk litt enig Britt!

Det er bare dette med å få innpass da?!

Når man først har fått jobben er det jo "bare" å stå på og jobbe hardt. Blir man dyktig på det man gjør vil man til slutt bli en viktig ressurs.

Da vil man også få flere muligheter, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i hvert fall sekretærjobb igjennom vikarbyrå, uten noen relevant utdanning eller erfaring (hadde bare jobbet på butikk, og studerte noe som ikke var relevant). Har tatt litt relevant utdanning i ettertid, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppløftende å høre det dere skriver her :)

Jeg hadde sett for meg at jeg ville ha en laaang vei å gå...men kanskje den blir kortere enn jeg tror;)

Sikkert lurt å prøve vikarbyrå og jobbe seg oppover ja. Jeg vil prøve på det først,siden privatskolene jo er ganske dyre også,og jeg har hørt mange delte meninger om dem..

Å føre opp sekundære arbeidsoppgaver fra helsevesenet var også et supert tips:) Tusen takk:)

ts



Anonymous poster hash: 0c307...85c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppløftende å høre det dere skriver her :)

Jeg hadde sett for meg at jeg ville ha en laaang vei å gå...men kanskje den blir kortere enn jeg tror;)

ts

Anonymous poster hash: 0c307...85c

Bare nyskjerrig, men hvorfor ser du for deg det? En enkel kontorjobb som blir beskrevet her er vel strengt talt å starte på bunn? Hvem som helst med vettet i behold, vgs og bittelitt arbeidserfaring kan bli ansatt slik jeg ser det (Oslo). Så jobber man seg opp til andre oppgaver/bedre stilling etc.. Masse lykke til uansett TS! :-)

Anonymous poster hash: 0de64...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan like så godt bare jobbe deg oppover enn å sløse bort tid på å ta en Treider-utdanning, mener nå jeg.

Helt enig. Jeg hadde nok også bare satset på å starte nederst på stigen hos et vikarbyrå.

Dersom du absoultt ønsker deg utdannelse, så kan f.eks. HiOA tilby Årsstudium i økonomi og ledelse, hvilket også finnes som deltid. Merk dog at det er noe vrient å få plass hvis du søker med konkurransepoeng: Poenggrenser 2013.

Endret av Horge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nyskjerrig, men hvorfor ser du for deg det? En enkel kontorjobb som blir beskrevet her er vel strengt talt å starte på bunn? Hvem som helst med vettet i behold, vgs og bittelitt arbeidserfaring kan bli ansatt slik jeg ser det (Oslo). Så jobber man seg opp til andre oppgaver/bedre stilling etc.. Masse lykke til uansett TS! :-)

Anonymous poster hash: 0de64...e0c

Tusen takk:)

Du har sikkert rett.Har kanskje hengt meg for mye opp i at Kontor- og administrasjon er et eget fagbrev på videregående,og at jeg ofte ser i utlyste stillingsbeskrivelser at det kreves relevant erfaring,dokumenterte IT-kunnskaper osv..

ts

Anonymous poster hash: 0c307...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg hadde nok også bare satset på å starte nederst på stigen hos et vikarbyrå.

Dersom du absoultt ønsker deg utdannelse, så kan f.eks. HiOA tilby Årsstudium i økonomi og ledelse, hvilket også finnes som deltid. Merk dog at det er noe vrient å få plass hvis du søker med konkurransepoeng: Poenggrenser 2013.

Tusen takk for link :)

ts

Anonymous poster hash: 0c307...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk:)

Du har sikkert rett.Har kanskje hengt meg for mye opp i at Kontor- og administrasjon er et eget fagbrev på videregående,og at jeg ofte ser i utlyste stillingsbeskrivelser at det kreves relevant erfaring,dokumenterte IT-kunnskaper osv..

ts

Anonymous poster hash: 0c307...85c

IT-kunnskaper må du ha, men holder ofte med excel, outlook, word, powerpoint o.l. Spørs selfølgelig, noen steder må du jo kunne mer. Jeg tenker at du ikke skal henge deg opp i hva de ramser opp av krav i stillingbeskrivelsen. Skriv en god søknad og søk uansett, i slike jobber går det myye på personlighet også. Du må være serviceminded, blid og strukturert. :-)

Anonymous poster hash: 0de64...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Kan litt,men Exel har jeg aldri brukt.

Kan det være lurt å ta noen moduler av Datakortet?



Anonymous poster hash: 0c307...85c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datakortet er vel bare noe de over 60 år tar om dagen? Tror ikke du blir tatt på alvor da.. Ta heller et IKT-kurs på en høgskole (har selv tatt et som het IKT for økonomer, det var 95% excel). Om du er normalt god på data så finnes det helt sikkert også mange nettsider hvor du kan lære deg basiskunnskapene i excel.

Excel er veldig viktig å kunne i de fleste slike kontorjobber. Jeg er sekretær og bruker Excel omtrent daglig.



Anonymous poster hash: 05d53...7bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontorjobb, jeg ville ikke tatt noen kurs som ikke gir studiepoeng. Det er så mange søkere på denne typen jobber at kurs fra Treider/NKS/NKI/datakort ikke er vits i å bruke i søknaden.

Skal du jobbe i det offentlige, kommer du langt med et lite studium i forvaltningsrett og noe økonomi. Det årsstudiumet i økonomi og ledelse er bra - det kan du også bygge på hvis du vil klatre litt i gradene ;)

I forvaltningsrett trenger du ikke mer enn noe som dette: http://www.hihm.no/content/view/full/39460/language/nor-NO

Anonymous poster hash: fef1e...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...