Gå til innhold

Reise charter alene - alene i leilighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å dra på en ukes sydentur alene, har aldri gjort det før og ble plutselig usikker da jeg sjekket priser. Jeg søker fram sted og tidspunkt, legger inn èn person og 1-roms leilighet og 2 personer. Får fram beløp og mulighet for å krysse av for måltider etc.

men jeg lurer på en ting: kan jeg risikere å måtte dele leilighet med en annen alenereisende? Det er ikke uspesifisert reise.

Anonymous poster hash: 3228d...d49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle være "1-roms leilighet for 2 personer". Ikke "og 2 personer"...

ts

Anonymous poster hash: 3228d...d49
Skrevet

Nei, hvis du velger leilighet/rom for bare deg og betaler evt tomsengstillegg, så er alt til din egen disposisjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg reiste alene til Gran Canaria for noen uker siden. Da hadde jeg leiligheten for meg selv, men måtte betale for ubrukt sengeplass. Betalte vel 300 kroner pr.uke eller noe sånt for det.

Anonymous poster hash: 5d7a2...232
Skrevet

Så lenge du har valgt at du reiser 1 person så bor du alene - selv om det er i leil. som i utgangspunktet kan brukes av flere.

Ving har noen hoteller hvor dette tillegget er mindre enn vanlig (ving solo) - ellers kan du risikere å betale ganske mye ekstra for å bo alene. Mulig andre selskap har noe tilsvarede.

Skrevet

Jeg hiver meg på her: jeg har også tittet på restplasser alene, men når jeg går videre får jeg opp priser som er høyere for meg alene enn om vi skulle vært to. Jeg skjønner at jeg må betale ekstra for rommet, men at prisen stiger fra 1600 p.p. til 4500 p.p? Tror dere jeg kan få en bedre pris hvis jeg ringer dem?

Skrevet

Jeg reiste alene på charter til Tyrkia i oktober i fjor. Grunnen til at det antagelig er dyrere å reise alene enn hvis man hadde vært to har nok også mye med at reiser man to så bruker man gjerne mer, f.eks mer drikke og mat ombord på flyet, reise til og fra hotellet, til utflukter osv. Reiser man er alene er sjansen kanskje større for at man bruker mindre generelt sett enn hvis man er to, ergo mindre å tjene på deg.

Dette er min teori, men ja, det er dyrere å reise alene. Og så lenge du bestiller for en person i en toromsleilighet og ikke annet er spesifisert så får man den leiligheten alene. Jeg fikk selv et stort rom med balkong og dobbeltseng helt for meg selv. :)

Det går an å ringe og høre, det skader jo ikke. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er prisen høyere når man reiser alene. Noen reisearrangører har et "singel" konsept hvor de har valgt ut noen hoteller som er rimeligere og hvor man slipper å betale ekstra.

Men det skal ikke skje at man lander på et rom eller en leilighet sammen med en ukjent person om man reiser alene.

Skrevet

Det singelkonseptet høres bra ut, men man skal være litt oppmerksom, for ofte er utgangsprisen høyere på disse hotellene og man får ingen andre rabatter, selv om tom-seng-tillegget kan være lite eller ikke-eksisterende. (/Litt som at selv med 40% rabatt hos MENY er det fremdeles billigere på KIWI.)

Jeg har også tenkt som Yvonne at det kan være dyrere fordi single reisende ikke legger igjen like mye penger som de som reiser flere sammen. Det er ikke så kult å feste alene, liksom.

juliane, du kan selvfølgelig ringe, men jeg tror ikke du vil få noen bedre tilbud da, selskapene vil heller prøve å geleide deg over på dyrere alternativ.

Jeg irriterer meg stort over dette. Ikke nok med at det er dyrere å reise alene enn to sammen (ikke nødvendigvis dobbelt så dyrt pr person, men det kan i enkelte tilfeller bli det) - det mest irriterende er at det er så vanskelig å få oversikt over prisene og tilbudene, umulig å sammenligne, man må streve og lete, og det kommer på tillegg som man ikke kan beregne på forhånd. Jeg har klaget til Forbrukerombudet om dette, men de kan og vil ikke gjøre noe, da det ikke er ulovlig å diskriminere på grunnlag av sivilstatus.

Skrevet

Tingen er jo at det ikke nødvendigvis har med sivilstatus å gjøre heller, man reiser jo ikke utelukkende med partneren sin.

Jeg skjønner godt at man må betale mer når man reiser alene, men hvorfor man skal betale MER for en enn for to klarer jeg bare ikke å skjønne. Nesten så jeg vurderer å bestille til samboeren også, men at han bare ikke dukker opp. De kan jo ikke nekte meg å reise bare fordi reisefølget har blitt "syk"?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tingen er jo at det ikke nødvendigvis har med sivilstatus å gjøre heller, man reiser jo ikke utelukkende med partneren sin.

Sant det, men man skal ha et temmelig nært forhold til den man velger å dele seng med en hel uke... eller to :fnise: Mange hoteller baserer seg på kun dobbeltsenger!

At prisen for én blir høyere enn prisen for to, kan jeg ikke helt sikkert huske å ha sett, men hvis det er sånn, så før bare opp en tilfeldig person som tilfeldigvis blir syk. Jeg hadde ikke giddet å velge en reise hvor jeg betalte mer enn dobbel pris.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...