Gå til innhold

Ex Phil og ex fac. Hva er egentlig dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange steder så er det slike utenlandstilbud om å ta eksamen i ex. phil og ex. fac i utlandet. Jeg har prøvd å søke litt på det, men blir ikke veldig mye smartere. Men har forstått at det er fag.

Men har også hørt at dette er fag man MÅ ta? Samme hvilket universitet/høyskole man går på. Er dette sant?

Om man tar det i utlandet før studiene, så slipper man å ta det på skolen, eller?

Jeg har søkt på forskjellige studier som jeg vil ta, og da kommer fagene opp, men der står det jo ingenting om ex phil og ex fac...

og hva er dette med studiepoeng? Står at man får 30 studiepoeng for ditt og datt? Hvor telles disse? Regner med at de ikke går i de poengene som man regner ut fra karakterene akkurat?



Anonymous poster hash: 4ef3a...6f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Arbeider

ex.phil og ex.fac har man bare på universiteter og ikke høyskoler. Alle på et universitet må ha ex.phil, ex.fac har man på alle? universitetsstudier som ikke har med realfag å gjøre.

Tar du det i utlandet så slipper du å ta det i studiet ditt, har i hvert fall ikke hørt om noen som ikke får det godtkjent så lenge fagene er på 10 studiepoeng hver.

Studiepoeng er en måte å måle progresjonen på studiet, 30 studiepoeng tilsvarer ett semester med normal progresjon. Disse poengene har ikke noe med karekterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ex.phil og ex.fac har man bare på universiteter og ikke høyskoler. Alle på et universitet må ha ex.phil, ex.fac har man på alle? universitetsstudier som ikke har med realfag å gjøre.

Tar du det i utlandet så slipper du å ta det i studiet ditt, har i hvert fall ikke hørt om noen som ikke får det godtkjent så lenge fagene er på 10 studiepoeng hver.

Studiepoeng er en måte å måle progresjonen på studiet, 30 studiepoeng tilsvarer ett semester med normal progresjon. Disse poengene har ikke noe med karekterer.

Takk for svar :)

Jeg tror jeg har bestemt meg for å gå på BI, så om jeg gjør det, vil det da være unødvendig for meg å dra til utlandet i fire mnd for å få eksamen i ex.phil og ex. fac i kultur? Eller kan det være lurt?

Anonymous poster hash: 4ef3a...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arbeider

Takk for svar :)

Jeg tror jeg har bestemt meg for å gå på BI, så om jeg gjør det, vil det da være unødvendig for meg å dra til utlandet i fire mnd for å få eksamen i ex.phil og ex. fac i kultur? Eller kan det være lurt?

Anonymous poster hash: 4ef3a...6f6

Ja, unødvendig å ta ex.pfil og ex.fac om du skal gå på BI. Ikke lurt heller, eneste grunnen til å dra er om du har lyst på ferieturen til utlandet, men du kan jo heller dra på ferie utenom eller ta utvekslingsår når du skal studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ex.phil og ex.fac har man bare på universiteter og ikke høyskoler. Alle på et universitet må ha ex.phil, ex.fac har man på alle? universitetsstudier som ikke har med realfag å gjøre.

Tar du det i utlandet så slipper du å ta det i studiet ditt, har i hvert fall ikke hørt om noen som ikke får det godtkjent så lenge fagene er på 10 studiepoeng hver.

Studiepoeng er en måte å måle progresjonen på studiet, 30 studiepoeng tilsvarer ett semester med normal progresjon. Disse poengene har ikke noe med karekterer.

Ehh, jeg går på høyskole og må ta ex.phil :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Høyskolen i Buskerud tilbys også ExPhil.

Det er da godt mulig det tilbys på høgskoler, men det er ikke obligatorisk som det er på universiteter.

Anonymous poster hash: a4f6b...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Exphil er sannsynligvis det mest bortkastede faget jeg har hatt i min skolekarriere... Men, tradisjon er vel tradisjon ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exphil er sannsynligvis det mest bortkastede faget jeg har hatt i min skolekarriere... Men, tradisjon er vel tradisjon ;)

Man lærer mange ting man vil ha bruk for videre i universitetsstudiene. Universitetene hadde kvittet seg med det over natten om det ikke var et svært nyttig fag for å forstå viktige problemstillinger rundt det å forske, for det er dyrt å drifte.

Anonymous poster hash: 48587...b81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okok, men dersom man skal på høyskole, står "ex phil" der hvor fagene også står?

Og det er ikke obligatorisk?

/ts



Anonymous poster hash: 4ef3a...6f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå på BI trenger du det ikke nei, men jeg vil i dag anbefale alle å ta det på sikt... Da jeg startet på UiO var dise fagene et mareritt, og fryktelig tungt å komme igjennom... Men i dag ser jeg verdien av dem... Det er vel et tegn på at fagene modnes og at jeg begynner å bli voksen kanskje... *føle-seg-gammel-nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Novacane

Man lærer mange ting man vil ha bruk for videre i universitetsstudiene. Universitetene hadde kvittet seg med det over natten om det ikke var et svært nyttig fag for å forstå viktige problemstillinger rundt det å forske, for det er dyrt å drifte.

Anonymous poster hash: 48587...b81

Da er det godt mulig jeg har mistforstått hele exphil kurset, for kan ikke huske at jeg hadde dritt om det å "forske". Kan ikke helt se hvilke kunnskap jeg har fått gjennom exphil som jeg vil ha noe spesiell nytte av. Kanksje noen deler i etikkdelen, men filosofihistorie? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta ex.phil og ex.fac i løpet av bachelorgraden min på høgskolen i Lillehammer.



Anonymous poster hash: 63c57...3fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det godt mulig jeg har mistforstått hele exphil kurset, for kan ikke huske at jeg hadde dritt om det å "forske". Kan ikke helt se hvilke kunnskap jeg har fått gjennom exphil som jeg vil ha noe spesiell nytte av. Kanksje noen deler i etikkdelen, men filosofihistorie? Nope.

Det var nok ingen som sa til deg at dette har du bruk for når du skal f o r s k e. Filosofihistorien gjennomsyrer vitenskapen, skjønner du.

Anonymous poster hash: 48587...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Novacane

Det var nok ingen som sa til deg at dette har du bruk for når du skal f o r s k e. Filosofihistorien gjennomsyrer vitenskapen, skjønner du.

Anonymous poster hash: 48587...b81

Tror jeg har mer bruk for faget jeg nå holder på med, forskningsmetode. Ikke noe filosofi historie i de forksningsmetodefagene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil reise med norsk skole i utlandet kan du jo heller ta andre fag enn exphil og exfac siden du ikke trenger det på BI (og du skal begynne der senere). Disse har jo fag som er mer nyttig for BI og kanskje kan de settes inn i graden deres også: http://www.scny.no/index.php?menyvalg=94

Ellers så kan du å studere 30sp i noe annet: http://www.kulturstudier.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...