Gå til innhold

elveblest?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 31 år og har fått en merkelig utslett. Det klør av og på og forsvinner før det kommer tilbake. Begynte forrige uke med kløe på overarmen. Fikk det så på den andre overarmen. Dagen etter var det borte om morgenen, men så kom det tilbake utpå dagen. I dag har jeg på rumpa og på ene låret, ingenting på armene. Det er rosa områder/felt, ikke prikker/nupper.

Har lest at dette er vanligst for barn. Har aldri hatt hudproblemer tidligere. Har også lest at elveblest som regel går over etter ett døgn. Her kommer og går det. Og flytter på seg. Er også redd for at det kan skyldes underliggende sykdom. Ble nylig utredet med utvidede blodprøver og MR pga mistanke om lymfekreft. Begge deler var negative, men har altså ikke tatt biopsi og frykten har ikke helt sluppet taket enda kjenner jeg...

Anonymous poster hash: ecf05...9d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elveblest flytter som regel på seg og varer som du sier i ca 24 timer. Hva det kommer av er ofte vanskelig å si.

Jeg har kronisk elveblest, og den flytter ikke på seg på samme måten. Men klør og klør på forskjellige steder på kroppen (men alltid de samme stedene).

Prøv med en allergitablett, det fås kjøpt reseptfritt. Eller dra til legen å få sjekket det og få en resept på allergitabletter.



Anonymous poster hash: be21d...8c7
Skrevet

Det høres ut som elveblest, ja. Typisk at den flytter på seg og oppstår og forsvinner i løpet av timer. Det er helt vanlig for voksne å få dette også, og mest sannsynlig, klart og tydelig, er det helt ufarlig. I de fleste tilfeller går det over etter maks en uke/ti dager. Om det fortsetter å vare, ville jeg hørt med legen din. Siden du tross alt har vært til utredning for saker og ting og fortsatt er noe bekymret, er det greit å gi legene all informasjon du har så de kan berolige deg (:

Skrevet

Takk for svar! Jeg tar allergimedisin fast da jeg har pollenallergi. Ser ut som det er bittelitt hevelse der eksemen er. Alt er rosa. Noe er "sammenvokste" flekker, andre mindre flekker/prikker for seg selv. Ingenting på overkropp eller i ansiktet. Innbiller meg at det klør når jeg tenker på det...

Anonymous poster hash: ecf05...9d0

Skrevet

Uff ja, det kan klø noe forferdelig! Om du er veldig plaget kan det kanskje hjelpe med et kaldt bad eller en mild betennelsesdempende krem. Man kan også bruke vanlige reseptfrie allergimedisiner ved elveblest (da tas de i litt større doser). Du kan jo diskutere dette med noen på et apotek. Helst bør du nok bare se an situasjonen noen dager, for mest sannsynlig går det over av seg selv før du rekker å tenke noe mer på det (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...