Gå til innhold

leasing eller kjøpe bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leasing = Kaste pengene ut av vinduet.



Anonymous poster hash: 975ef...a1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordeler med leasing kontra å kjøpe. Det er også veldig viktig at du velger en "god" leasing avtale. Det finnes mye rart der ute.

Å kaste penger ut av vinduet gjør du vel strengt tatt uansett når du kjøper ny bil. For noen er det verdt det.

Selv kunne jeg betalt bilen min cash mmen valgte å lease den, da det blir billigere for meg. (Jeg tjener mer på å bruke pengene til annet enn å betale bil).

Anonymous poster hash: d8fd9...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det store problemet med leasing er at du står økonomisk ansvarlig ovenfor en annen part uansett hva som skjer med bilen. den dagen du leverer bilen tilbake kommer det fullstendige regnskapet.

det finnes selvfølgelig noen avtaler som er helt ok her, men skrekkhistorier hvor leasingselskapet serverer kunden regninger på mange titalls tusen for skader på bilen som man ikke engang ante var der er dessverre ikke helt uvanlige.

i lastebilverden er leasing helt vanlig, jeg har selv leaset brorparten av de bilene jeg har benyttet/benytter. fordelene er soleklare, fordi jeg slipper binde opp en masse kapital - som kanskje ville vært umulig å få til - og jeg får topp moderne utstyr til lav innsats. ulempene er at jeg har ingen anledning til å alternere eller forandre egenskaper, utstyr eller utseende på kjøretøyene. andre ulemper er at jeg er bundet til service via leasing-avtalen. største skrekkeksempelet er et utrolig rigid firma som ikke tillater noe form for fleksibilitet når det kommer til ikke-merkeverksted kontra merkeverksted. har stått i 4 timer og kranglet for å få skiftet et speil som ble knust, fordi leasingfirmaet mente at det var umulig for meg å benytte et scania-verksted til dette når jeg hadde volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WildThing, on 26 Aug 2013 - 13:25, said:

det store problemet med leasing er at du står økonomisk ansvarlig ovenfor en annen part uansett hva som skjer med bilen. den dagen du leverer bilen tilbake kommer det fullstendige regnskapet.

det finnes selvfølgelig noen avtaler som er helt ok her, men skrekkhistorier hvor leasingselskapet serverer kunden regninger på mange titalls tusen for skader på bilen som man ikke engang ante var der er dessverre ikke helt uvanlige.

i lastebilverden er leasing helt vanlig, jeg har selv leaset brorparten av de bilene jeg har benyttet/benytter. fordelene er soleklare, fordi jeg slipper binde opp en masse kapital - som kanskje ville vært umulig å få til - og jeg får topp moderne utstyr til lav innsats. ulempene er at jeg har ingen anledning til å alternere eller forandre egenskaper, utstyr eller utseende på kjøretøyene. andre ulemper er at jeg er bundet til service via leasing-avtalen. største skrekkeksempelet er et utrolig rigid firma som ikke tillater noe form for fleksibilitet når det kommer til ikke-merkeverksted kontra merkeverksted. har stått i 4 timer og kranglet for å få skiftet et speil som ble knust, fordi leasingfirmaet mente at det var umulig for meg å benytte et scania-verksted til dette når jeg hadde volvo.

Joda, men så lenge dette er reelle skader (dvs. at leasingfirmaet er seriøst og ikke forsøker å lure deg for mer på ting som egentlig er småskader) så får man jo uansett denne regningen selv om man eier bilen selv. Man har kanskje mer fleksibilitet siden man selv kan velge når man vil utbedre skaden, men gjør man det ikke så får man et tap som realiseres den dagen man skal selge bilen. Anonymous poster hash: 65f0e...9e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal lease så må en kjøpe seg inn i avtalen.
For en liten bil (som f.eks. en liten Polo e.l.) så må du ut med 20-25000 kroner. Dette er ikke noe du får tilbake når 3-års perioden er over, dette kommer i tillegg til de månedlige leieutgiftene.
Når du leaser må du også forholde deg til et visst antall kilometer. Kjører du lenger enn hva det står i avtalen må du betale ekstra pr. kilometer etter det også.
Og skader som en kan bli nødt til å betale for etter endt avtale er ikke noe en nødvendigvis hadde hatt utgifter med selv. Det kan være så enkelt som en større lakkeringsjobb for å skjule en knapt synlig ripe i en dør. Og nei, det hadde ikke jeg giddet å hefte meg med om det var en bil som var kjøpt.

Jeg hadde uten tvil kjøpt. På den måten får en det en faktisk vil ha, og sammenlagt så vil det koste det samme. Hvis du må ut med 60-70000 kroner for å kjøpe deg inn i en avtale så er ikke et lån på det helt fjernt. Og da er en plutselig oppe i samme månedlige beløp som hvis en kjøper. Bare at en da har den tvilsomme æren av å bli tvunget til å betale for unødvendig lakkering, 100 kilometer for lang kjørelengde +++.

Og en ting til: Hvis du leaser så MÅ du ha den bilen i 3 år. Hvis ikke må du betale deg ut av den avtalen, altså skaffe hele beløpet de kunne fått gjennom avtalen. Litt kjipt å bli sittende med en bil du ikke er fornøyd med bare fordi du skulle være "lur" og "spare" penger på leasing...

Jeg kommer aldri til å gjøre noe annet enn å kjøpe selv. Da er det MIN bil og JEG bestemmer hva jeg vil fikse av rent overflatiske ting og hvor mye jeg vil kjøre. Ikke den sleipe selgeren som får en ekstra bonus for å selge X antall leasingavtaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men så lenge dette er reelle skader (dvs. at leasingfirmaet er seriøst og ikke forsøker å lure deg for mer på ting som egentlig er småskader) så får man jo uansett denne regningen selv om man eier bilen selv. Man har kanskje mer fleksibilitet siden man selv kan velge når man vil utbedre skaden, men gjør man det ikke så får man et tap som realiseres den dagen man skal selge bilen. Anonymous poster hash: 65f0e...9e2

det er akkurat dette som er litt vanskelig å vite på forhånd før du står der, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daemonia, on 26 Aug 2013 - 13:40, said:

Når en skal lease så må en kjøpe seg inn i avtalen.

For en liten bil (som f.eks. en liten Polo e.l.) så må du ut med 20-25000 kroner. Dette er ikke noe du får tilbake når 3-års perioden er over, dette kommer i tillegg til de månedlige leieutgiftene.

Når du leaser må du også forholde deg til et visst antall kilometer. Kjører du lenger enn hva det står i avtalen må du betale ekstra pr. kilometer etter det også.

Og skader som en kan bli nødt til å betale for etter endt avtale er ikke noe en nødvendigvis hadde hatt utgifter med selv. Det kan være så enkelt som en større lakkeringsjobb for å skjule en knapt synlig ripe i en dør. Og nei, det hadde ikke jeg giddet å hefte meg med om det var en bil som var kjøpt.

Jeg hadde uten tvil kjøpt. På den måten får en det en faktisk vil ha, og sammenlagt så vil det koste det samme. Hvis du må ut med 60-70000 kroner for å kjøpe deg inn i en avtale så er ikke et lån på det helt fjernt. Og da er en plutselig oppe i samme månedlige beløp som hvis en kjøper. Bare at en da har den tvilsomme æren av å bli tvunget til å betale for unødvendig lakkering, 100 kilometer for lang kjørelengde +++.

Og en ting til: Hvis du leaser så MÅ du ha den bilen i 3 år. Hvis ikke må du betale deg ut av den avtalen, altså skaffe hele beløpet de kunne fått gjennom avtalen. Litt kjipt å bli sittende med en bil du ikke er fornøyd med bare fordi du skulle være "lur" og "spare" penger på leasing...

Jeg kommer aldri til å gjøre noe annet enn å kjøpe selv. Da er det MIN bil og JEG bestemmer hva jeg vil fikse av rent overflatiske ting og hvor mye jeg vil kjøre. Ikke den sleipe selgeren som får en ekstra bonus for å selge X antall leasingavtaler...

Kommer jo litt an på hva slags avtale man inngår, det må selvsagt leses ganske nøye. Men for mange er leasing en grei ting, spesielt for de som skal bo et sted i en tidsbegrenset periode og ikke ønsker å binde opp hele verdien for bilen. Man er nok også maksimalt uheldig dersom de krever relakkering på grunn av en scratch som ikke synes, men er det en større ripe så er relakkering i mange tilfeller nødvendig for å få resultatet til å bli jevnt nok. Det er også en utgift man hadde fått på egen bil med mindre man ønsker å realisere verditapet ved salg.

Leasing kan virke dyrt ved første øyekast siden det gjerne dreier seg om en del tusen i måneden. Men husk at egen bil koster det samme i avskrivninger av verdi, spesielt mye avskrives de første årene på en ny bil. Forskjellen er bare hvor synlige disse utgiftene er og når de realiseres. Anonymous poster hash: 65f0e...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WildThing, on 26 Aug 2013 - 13:45, said:

det er akkurat dette som er litt vanskelig å vite på forhånd før du står der, dessverre.

Det forstår jeg, men kan tenke meg at det er større risiko for det når man bruker et mindre og mer ukjent firma? Har mange bekjente som har leaset fra de "store". Sikkert ikke de billigste men de har gode erfaringer fra disse. Anonymous poster hash: 65f0e...9e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg, men kan tenke meg at det er større risiko for det når man bruker et mindre og mer ukjent firma? Har mange bekjente som har leaset fra de "store". Sikkert ikke de billigste men de har gode erfaringer fra disse. Anonymous poster hash: 65f0e...9e2

Jeg tror nok dette har blitt vesentlig bedre over de siste årene, men ærlig talt tror jeg også at det faktisk er ovendt - at det er de store som er ille nettopp fordi de små må kjempe litt for renome, rykte og kunder. Det verste jeg har hørt om fra min omgangskrets er en merkeforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man må betale penger når man starter å lease er jo helt naturlig. Du betaler jo ned verditapet. Dette er ikke noen forskjell om du kjøper eller leaser. Men du ser det.

Du får ikke tilbake disse 20-25000 (eller 50 000) om du kjøper heller.

De fleste seriøse selskaper går forøvrig med på en NAF takst i forhold til skader.

Anonymous poster hash: d8fd9...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du å ha penger til overs for annet enn bil? Kjøp brukt. Enkelt og greit.



Anonymous poster hash: a38fc...f74
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...