Gå til innhold

Ekstremt oppblåst, nesten gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har den siste tiden blitt helt ekstremt oppblåst. Er litt bedre på morgenen, men er som oftest veldig oppblåst her også. Den blir slik i grunn samme hva jeg spiser, og på kvelden buler den slik ut at det ser ut som jeg er høygravid. Har faktisk tatt et par tester for å sjekke, for den siste måneden har magen bare blitt større og større. Er spesielt nedre del av magen som buler mest ut. Under navlen og ned til underlivet.

Magen føles også veldig har og stram ut, sliter ikke med luftplager, men har hatt en del løs mage den siste tiden. Føler magen har slått seg helt vrang. Er deg noen som har noen tips og råd til meg?

Kroppen min er ellers veldig fin og slank, men er ikke så gøy når magen står ut og det ser ut som jeg er gravid. Ble faktisk spurt en dag av en venninne da jeg glemte å holde inne magen.

Trener en del styrke, og magen er litt bedre de dagene jeg har trent, men dagen etter er det tilbake til det samme. Har prøvd å kutte ut forskjellige matvarer, men har egentlig bare blitt større og større samme hva jeg har prøvd.

Anonymous poster hash: a2de9...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en legesjekk. Høres ikke ut som noe som er normalt.. Men tenkte først d kunne være forstoppelse. Kan det være kostholdet ditt.. ?



Anonymous poster hash: 8352d...b41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det samme nå som før, og har et relativt sunt og variert kosthold. Kunne sikkert spist litt mer frukt og grønt men. Har akkurat blitt testet for cøliaki faktisk og noen andre diverse ting, ikke på grunn av oppblåstheten, men det kan jo ha en sammenheng. Det andre problemet har jeg dog slitt med i et år.

Så paranoid jeg er så stoler jeg nesten ikke på 2 negative tester + mensen i forrige uke, jeg ser virkelig gravid ut.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: a2de9...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg ikke har fått tilbake svaret på cøliaki og de andre prøvene, men de et vel rett rundt hjørnet nå. Fikk beskjed om at jeg skulle få svar senest neste uke. Sender de svar uansett om de ikke finner noe også, eller får jeg bare brev om de har funnet noe??

Anonymous poster hash: a2de9...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Glemte å skrive at jeg ikke har fått tilbake svaret på cøliaki og de andre prøvene, men de et vel rett rundt hjørnet nå. Fikk beskjed om at jeg skulle få svar senest neste uke. Sender de svar uansett om de ikke finner noe også, eller får jeg bare brev om de har funnet noe??

Anonymous poster hash: a2de9...844

Du får vite det om det er noe.

Men uansett: Jeg har hatt cøliaki (til alle som vil diskutere at det ikke er cøliaki når man vokser det av seg så er det feil og jeg kan godt vise kilder) som barn, men det vistes ikke på blodprøvene. Nå har jeg vokst det av meg, men likevel så spiser jeg glutenfritt når jeg kan, for det skader uansett ikke å spise glutenfritt. Du bør prøve å spise glutenfritt en stund og se om det hjelper noe :)

Endret av avocadoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE begynn å spise glutenfritt før du er ferdig med alle prøver! Cøliakidiagnosen kan KUN stilles som følge av biopsi, og den vil bli falsk negativ om du spiser glutenfritt før testen. Det betyr i praksis at du taper 2000,- skattefritt hver eneste måned, som er det tilskuddet man får som følge av diagnosen, da glutenfri mat er kjempedyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE begynn å spise glutenfritt før du er ferdig med alle prøver! Cøliakidiagnosen kan KUN stilles som følge av biopsi, og den vil bli falsk negativ om du spiser glutenfritt før testen. Det betyr i praksis at du taper 2000,- skattefritt hver eneste måned, som er det tilskuddet man får som følge av diagnosen, da glutenfri mat er kjempedyrt.

Jeg tok biopsi :) hadde en gastroskopi før sommeren da de testet for cøliaki da de like greit var nedi der, som legen sa, selv om han ikke trodde dette var problemet mitt da mitt problem ligger over mellomgulvet. Men så kom den hersens oppblåstheten da.

Kom forresten på i natt at jeg fikk noen piller av legen som jeg skal gå på hver dag fremover, har alt godt på de i 6 uker omtrent. Kan ikke huske hva som kom først, men kanskje oppblåstheten er en følge av disse pillene? Eller villeb det ha stabilisert seg etter en så lang stund?

Anonymous poster hash: a2de9...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vite det om det er noe

Har vært til mange utredninger hos legen i snart et år, og ble tilslutt sendt til gastroskopi etter mange mislykkede behandlinger. Da er det jo veldig greit å få noe svar da...jeg er har jo vært konstant "syk" i et år nå og må ta piller hver fag for å kunne fungere normalt. Skal de bare glemme meg om de ikke finner noe på gastroskopien da? Får nesten ringe legen min å høre hva som skjer...

Anonymous poster hash: a2de9...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fiber

Gluten

Sukker

Melkeprodukter

Det er de vanligste synderne

Kan jo også være andre ting som f.eks egg, fisk, nøtter etc. Men ser jo at du er under utredning.



Anonymous poster hash: e9160...e3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok biopsi :) hadde en gastroskopi før sommeren da de testet for cøliaki da de like greit var nedi der, som legen sa, selv om han ikke trodde dette var problemet mitt da mitt problem ligger over mellomgulvet. Men så kom den hersens oppblåstheten da.

Kom forresten på i natt at jeg fikk noen piller av legen som jeg skal gå på hver dag fremover, har alt godt på de i 6 uker omtrent. Kan ikke huske hva som kom først, men kanskje oppblåstheten er en følge av disse pillene? Eller villeb det ha stabilisert seg etter en så lang stund?

Anonymous poster hash: a2de9...844

Hvis jeg har fått i meg gluten, er det i mellomgulvet jeg kjenner det først. Svir noe helt forferdelig. Ville tatt en telefon til legen din ja. Biopsien tar halvannen måned å få svar på, og det har jo vært sommer, og her i Norge stopper jo alt opp om sommeren. I tillegg til det er jo ikke akkurat som om legeverden er effektivitetens høyborg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har fått i meg gluten, er det i mellomgulvet jeg kjenner det først. Svir noe helt forferdelig. Ville tatt en telefon til legen din ja. Biopsien tar halvannen måned å få svar på, og det har jo vært sommer, og her i Norge stopper jo alt opp om sommeren. I tillegg til det er jo ikke akkurat som om legeverden er effektivitetens høyborg ;)

Tenkte jeg skulle ringe til legen i morgen for å høre litt. Fikk beskjed om at jeg skulle få svar på biopsiene etter senest 4 uker, og er nå gått litt over dette. Men kanskje han siktet til de andre biopsiene, var egentlig ikke cøliaki jeg ble sjekket for.

Men tusen takk for svar alle sammen.

I dag har faktisk ikke magen blitt oppblåst enda. Har spist to brødskiver med kjøttpålegg til frokost og et glass biola, en salat med kylling + mer. Og en banan og et eple. Skal lage middag nå straks. Men føler jo at jeg egentlig har fått i meg det meste av forskjellig sånne greier, gluten, laktose osv. så er rart jeg ikke er blitt oppblåst enda om det skulle være noe slikt.

Anonymous poster hash: a2de9...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at det ikke var noe system i hva jeg ble oppblåst av og ikke, før jeg fikk konstatert cøliaki. Hadde ingen anelse om hva som blåste opp magen eller ikke. Skulle jeg ut et sted og være fin, lot jeg være å spise i forkant, for jeg ante ikke hva som ville trigge det. Husker det var fryktelig strevsomt, men har ikke noe problem med det lenger i det hele tatt :) Ja, ta kontakt med legen! Og si i fra hva du finner ut, hvis du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...