Gå til innhold

Bunadshjelp - Oslo


mivi93

Anbefalte innlegg

Hallo!

Da er tiden kommet for at jeg skal velge meg en bunad. Men saken er jo slik at man velger seg jo ikke bare en bunad, men velger en man har tillknytting til. Hvis det ikke hadde vært slik hadde nok beltestakken blitt bestilt på flekken.

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Og skal derfor ha en "oslobunad" eller "oslodrakt", jeg har slekt fra norland også, men ønsker rett og slett ikke å ha den.

Har har vi Oslobunaden i mørkeblå og lyseblå http://bunaderoslo.no/bunader/detailed.php?ID=260

Er det noen som har noen synspunkter for og i mot? Jeg vet at det er delte meninger særlig rundt den lyseblå, men føler på samme tid at det er den "ekte" "oslobunaden", selv om den ikke har noe særlig lang tradisjon . Dessuten er den jo litt anderledes med sine lyse farge, og det ikke så mange som har den.

Et annet alternativ for oss Oslofolk er jo jubileumsdrakten http://haugtussa.no/jubileumsdrakten/

Den synes jeg mer elegant, men likevel er det jo mørke og triste farger.

(også har vi jo akersdrakten, men den er utelukket)

Noen som evt. har noen bilder av seg i sine drakten de vil dele?(jeg vet det finnes mange på nettet, men litt morsomt å ikke bare se studiobilder av draktene).

Takk på forhånd :herremann:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns begge fargene er fine, men det sorte syns jeg er finest. Den blå er det da en del som har? Likevel er den jo mer spesiell enn sort i forhold til andre bunader. Det viktigste er jo at man kjøper en bunad man gleder seg til å bruke, og bruker så ofte man kan! Det er jo en relativt stor kostnad, selv om Oslo-bunaden ikke er den dyreste..

For min del falt valget på beltestakken til fordel for bunaden fra min eget hjemsted. Jeg har en viss tilknytning til Telemark, men den er temmelig vag.. MEN jeg hadde ikke gledet meg til å bruke bunaden min om jeg hadde kjøpt den fra stedet jeg er fra, og det hadde føltes som penger ut av vinduet for min del..

My point beeing: Husk at det er snakk om en del penger, viktig at du velger en du tar på deg så ofte du kan! :pasha:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hallo!

Da er tiden kommet for at jeg skal velge meg en bunad. Men saken er jo slik at man velger seg jo ikke bare en bunad, men velger en man har tillknytting til. Hvis det ikke hadde vært slik hadde nok beltestakken blitt bestilt på flekken.

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Og skal derfor ha en "oslobunad" eller "oslodrakt", jeg har slekt fra norland også, men ønsker rett og slett ikke å ha den.

Har har vi Oslobunaden i mørkeblå og lyseblå http://bunaderoslo.no/bunader/detailed.php?ID=260

Er det noen som har noen synspunkter for og i mot? Jeg vet at det er delte meninger særlig rundt den lyseblå, men føler på samme tid at det er den "ekte" "oslobunaden", selv om den ikke har noe særlig lang tradisjon . Dessuten er den jo litt anderledes med sine lyse farge, og det ikke så mange som har den.

Et annet alternativ for oss Oslofolk er jo jubileumsdrakten http://haugtussa.no/jubileumsdrakten/

Den synes jeg mer elegant, men likevel er det jo mørke og triste farger.

(også har vi jo akersdrakten, men den er utelukket)

Noen som evt. har noen bilder av seg i sine drakten de vil dele?(jeg vet det finnes mange på nettet, men litt morsomt å ikke bare se studiobilder av draktene).

Takk på forhånd :herremann:

Jeg har hatt jubileumsdrakten i noen år og er absolutt fornøyd med den. Dog savner jeg en bunad med broderier, så nå har jeg begynt på den mørkeblå oslo-bunaden med mål om å få den ferdig til 17. mail 2016.

Moren min har den lyseblå pg mot hennes sølvgrå hår er den helt nydelig. Og dessverre kommer vi vel alle dit etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de du linker til ville jeg utvilsomt gått for jubileumsdrakten (selv om jeg i utgangspunktet er veldig i mot drakter og vil ha "ekte bunad"). Men det er jo viktig at et plagg som man skal bruke så mye penger på er pent!



Anonymous poster hash: ed5e2...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal avgårde og prøve min nye mørkeblå Oslobunad til helgen, gelder meg vilt :) Hadde mange lange runder med meg selv, hadde en del bunader å velge i men til slutt kom jeg til at det er Oslo som er byen i mitt hjerte. Likevel skal jeg legge til enkelte elementer fra to andre bunader som jeg har et nært forhold til, så min bunad blir på en måte litt unik og samtidig helt og fullt -meg- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...