Gå til innhold

hvordan blir min økonomi nå?


ferdig

Anbefalte innlegg

jeg bor alene med min datter som nå blir 18år, jeg vil da miste barnetrygden, men så hørte jeg her at jeg vil også miste skatteklasse 2, selv om hun bor hjeme og går på skole? det vil vel da bety at jeg mister ca 3500kr pr mnd det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Skatteklasse 2 finnes vel ikke lenger fra dette inntektsåret. Jeg vet dessverre ikke helt hva det betyr i praksis.

Det er et nytt særfradag som erstatter dette, men det gjelder ikke enslige forsørgere som har ny partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, ingen som har vedtatt det kan ha ei jente på 18 år i huset, og samtidig påstå at de ikke koster noe :vetikke:

Endret av ferdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun kan få seg en jobb ved siden av skolen, på den måten kan hun betale mere selv? Jeg begynte å jobbe når jeg var 15. (Og når jeg var 18 flytta jeg ut hjemmefra)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får 1800pr mnd i stippend, har prøvd å skaffe seg jobb, men er ikke lett her vi bor, langt fra folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene. Å få barn er vel frivillig? Hvorfor i alle dager skal resten av samfunnet måtte fø på andres barn på denne måten? Tviler ikke på at det er dyrt å ha barn, men forstår ikke hvorfor man skal forvente seg at fellesskapet skal trå til på den måten. 18 år = myndighetsalder. Nok for være nok.



Anonymous poster hash: ce22a...638
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men kjære vene. Å få barn er vel frivillig? Hvorfor i alle dager skal resten av samfunnet måtte fø på andres barn på denne måten? Tviler ikke på at det er dyrt å ha barn, men forstår ikke hvorfor man skal forvente seg at fellesskapet skal trå til på den måten. 18 år = myndighetsalder. Nok for være nok.

Anonymous poster hash: ce22a...638

Dette innlegget kunne du spart deg. Du vet ikke årsaken til at TS er alene med datteren sin. Ingen har noen garantier for hva som kan skje i livet, så i lys av dette burde ingen få barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene. Å få barn er vel frivillig? Hvorfor i alle dager skal resten av samfunnet måtte fø på andres barn på denne måten? Tviler ikke på at det er dyrt å ha barn, men forstår ikke hvorfor man skal forvente seg at fellesskapet skal trå til på den måten. 18 år = myndighetsalder. Nok for være nok.

Anonymous poster hash: ce22a...638

nå var ikke saken at andre skal fø på mit barn, spørsmålet var om det sant at det er nye regler og hvordan det vil spille inn på meg. før de rød/grønne skulle avskaffe fattigdom var det skateklase 2 så lenge barnet bodde hjeme forstår du.

når jeg fikk barn var det ikke i håp om og bli alene og bare leve på en inntekt, barnetrygd og noen %mindre i skatt, håpet var en lykkelig familie med hus, gjeld, volvo og midels inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo ikke noe barn lenger. 18 år er myndighetsalder i Norge.



Anonymous poster hash: ce22a...638
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, ingen som har vedtatt det kan ha ei jente på 18 år i huset, og samtidig påstå at de ikke koster noe :vetikke:

Barn koster det du lar dem koste. Basis klær + mat er ikke så veldig dyrt.

Alt utover det kan en 18-åring godt enten betale selv eller unnvære, det er en nyttig lærdom i økonomiforvaltning som hun kommer til å trenge straks hun flytter ut. Og det er mye lettere å lære dette med deg i nærheten enn alene på en hybel med et studielån.

Anonymous poster hash: 00eca...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er jo ikke noe barn lenger. 18 år er myndighetsalder i Norge.

Anonymous poster hash: ce22a...638

Jupp, det er det. Men likevel har foreldre forsørgerplikt for barn over 18 som fortsatt tar videregående.

Dette innebærer at barn som flytter hjemmefra faktisk kan kreve forsørgelsesbidrag fra foreldrene sine via NAV om de flytter hjemmefra mens de går på videregående.

Så det er dypt urettferdig og riv ruskende galt at det da ikke også gis skattefritak.

Anonymous poster hash: 0f10f...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Skatteklasse 2 pga. forsørgelse av barn født i 1994 eller tidligere

For å få skatteklasse 2 som enslig forsørger for barn som er 18 år eller eldre er det et krav om virkelig forsørgelse av barnet.

Er barnets inntekt lavere enn halvparten av gjennomsnittet av folketrygdens grunnbeløp, legges det normalt til grunn at barnet er forsørget. Dette beløpet utgjorde kr 40 577 for 2012. Inntekten beregnes slik: Det tas utgangspunkt i barnets alminnelige inntekt fratrukket eventuelle særfradrag, dvs. beløpet i selvangivelsens post 3.6. Deretter gjøres tillegg for skattefrie barnebidrag. Minstefradrag og andre fradrag som vanligvis ikke innebærer reelle kostnader, legges til. Disse fradragene framgår av postene 3.2.1, 3.2.6 og 3.3.7. Også fradrag for eventuell pensjonspremie (post 3.2.12) og underskudd fra tidligere år (post 3.3.11) skal legges til.

Barn som størstedelen av inntektsåret har avtjent førstegangstjeneste, eller som uten behovsprøving mot foreldreinntekt har mottatt studielån fra Lånekassen, kan normalt ikke anses som forsørget selv om barnets beregnede inntekt ikke overstiger halvparten av gjennomsnittlig grunnbeløp.
(...)
Skatteklasse 2 som følge av forsørgelse av barn som er 18 år eller eldre gis ikke automatisk. Krav om dette må settes fram og begrunnes i selvangivelsens post 5.0 (Tilleggsopplysninger)."

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Rettledninger/Rettledning-til-postene/#foreldre-og-barn

Jeg antar at dette fortsatt gjelder, selv om skatteklasse 2 nå er erstattet av særfradrag.



Anonymous poster hash: 2940f...75c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette fortsatt gjelder, selv om skatteklasse 2 nå er erstattet av særfradrag.

Anonymous poster hash: 2940f...75c

Feil. Man vil ikke kunne få særfradrag ved forsørgelse av barn over 18 år lenger:

http://www.skatteetaten.no/Person/Selvangivelse/Fradrag/Andre-fradrag/Nytt-sarfradrag-for-enslige-forsorgere--gjelder-fra-inntektsaret-2013/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...