Gå til innhold

Leve sammen med en/ei med bipolar lidelse, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lyst å dele sine erfaringer? Samboer har bipolar lidelse, men jeg vet dessverre for lite om dette. Føler derfor jeg trenger å vite mer om hvordan andre par har det/påvirkes av det at den ene er bipolar.

Anonymous poster hash: ee4f5...70d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går h*n under noen form for behandling?

Anonymous poster hash: 2cd2c...a99
Skrevet

Det har sine ups & downs

• Liker 2
Skrevet

Noen som har lyst å dele sine erfaringer? Samboer har bipolar lidelse, men jeg vet dessverre for lite om dette. Føler derfor jeg trenger å vite mer om hvordan andre par har det/påvirkes av det at den ene er bipolar.

Har ikke erfaring, men her er info fra Helsenorge:

"Familie terapi

Familiemedlemmer er viktige medspillere i behandlingen av bipolare lidelser. De kjenner ofte personen godt og vil kunne hjelpe til med å forstå hva som har skjedd, både nylig og tidligere i livet.

Både familien og personen som har hatt en sykdom, lurer ofte på mye: Hva kan ha utløst psykosen, hvordan er det med den som har den – og hvordan skal fremtiden bli. Mange kan også oppleve en skyldfølelse.

Undervisning i ulike former er derfor en svært viktig del av behandlingen. Undervisningen varierer fra sted til sted, fra pårørendekurs og gruppetilbud til utdeling av informasjonsmateriell."

http://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/Bipolar-lidelse/Behandling.aspx

Skrevet

Går h*n under noen form for behandling?

Anonymous poster hash: 2cd2c...a99

H*n gikk til samtaleterapi tidligere, men det ble avsluttet rundt November i fjor. Overlege mente det ikke var behov for flere samtaler, da de hadde inntrykk av at samboer klarer seg fint selv. Eneste medisin h*n bruker per i dag er manidempende om kvelden.

men som nevnt i HI håper jeg noen vil dele sine erfaringer :-)

Skrevet

Har ikke erfaring, men her er info fra Helsenorge:

"Familie terapi

Familiemedlemmer er viktige medspillere i behandlingen av bipolare lidelser. De kjenner ofte personen godt og vil kunne hjelpe til med å forstå hva som har skjedd, både nylig og tidligere i livet.

Både familien og personen som har hatt en sykdom, lurer ofte på mye: Hva kan ha utløst psykosen, hvordan er det med den som har den – og hvordan skal fremtiden bli. Mange kan også oppleve en skyldfølelse.

Undervisning i ulike former er derfor en svært viktig del av behandlingen. Undervisningen varierer fra sted til sted, fra pårørendekurs og gruppetilbud til utdeling av informasjonsmateriell."

http://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/Bipolar-lidelse/Behandling.aspx

Hei, takk for svar men jeg har lest side opp og ned på diverse sider om bipolar lidelse. Jeg skulle gjerne visst hvordan andre har det i hverdagen, og kanskje få noen råd og tips til hvordan håndtere det når h*n er inne i en dårlig periode. Har funnet lite om dette på sider som f.eks. helsenorge.

Ps, TS i innlegg #5 også :-)

Skrevet

Det har sine ups & downs

no kidding... ;-)

TS

Skrevet

Det varierer veldig fra tilfelle til tilfelle. Å leve sammen med en bipolar I vil fortone seg ganske annerledes enn å leve sammen med en bipolar II. Noen har det som kalles rapid cycling også. Hvilket forhold personen selv har til sykdommen er også ganske essensielt. Hvor lenge siden er det den inntraff (den gjør seg typisk til syne i de tidlige tyveårene), er han relativt ny og uerfaren som bipolar, eller har han mange års "trening" med å takle sykdommen og relasjonelle utfordringer som følge av den? Hvor mye preger sykdommen hverdagen hans, jeg tenker på arbeidsliv og interesser og venner og slikt? Det er mange ulike faktorer som avgjør hvordan opplevelsen av å leve sammen med en bipolar vil være. :)

Skrevet

Du kan evt kontakte lærings og mestringssenter (de har tilbud både til pasienter og pårørende) der du bor. Her er eksempel på tilbud til pårørende:

Her er oversikt over lærings- og mestringssentre i Helseforetakene:

http://mestring.no/laerings-og-mestringstjenester/laerings-og-mestringssentre-i-helseforetakene/

9. desember kl. 17-19 er det en temakveld for pårørende. Tema: Bipolar lidelse og rusmisbruk

http://lpp.no/artikler/temakvelder-for-pasienter-og-parorende

Livet med bipolar lidelse
Erfaringer fra mennesker
med diagnosen (brosjyre)
Kanskje du kan finne nyttig info og tilbud om temakvelder/kurs hos LPP som er en landsomfattende ideell interesse- og brukerorganisasjon for pårørende innen psykisk helse

Skrevet

Hei, takk for svar men jeg har lest side opp og ned på diverse sider om bipolar lidelse. Jeg skulle gjerne visst hvordan andre har det i hverdagen, og kanskje få noen råd og tips til hvordan håndtere det når h*n er inne i en dårlig periode. Har funnet lite om dette på sider som f.eks. helsenorge.

Ps, TS i innlegg #5 også :-)

Ok. Takk! Kanskje du evt kunne fått hjelp fra en pårørendegruppe/ temakveld for pårørende el.l. som jeg skrev i et annet innlegg.

Jeg håper at du også får god hjelp fra folk med erfaringer på KG.

Boktips som er omtalt på Legeforeningens side:

Rigmor Galtung
Fullt lys og stummende mørke

http://tidsskriftet.no/article/2087680/

Skrevet

Det varierer veldig fra tilfelle til tilfelle. Å leve sammen med en bipolar I vil fortone seg ganske annerledes enn å leve sammen med en bipolar II. Noen har det som kalles rapid cycling også. Hvilket forhold personen selv har til sykdommen er også ganske essensielt. Hvor lenge siden er det den inntraff (den gjør seg typisk til syne i de tidlige tyveårene), er han relativt ny og uerfaren som bipolar, eller har han mange års "trening" med å takle sykdommen og relasjonelle utfordringer som følge av den? Hvor mye preger sykdommen hverdagen hans, jeg tenker på arbeidsliv og interesser og venner og slikt? Det er mange ulike faktorer som avgjør hvordan opplevelsen av å leve sammen med en bipolar vil være. :)

Det er litt av det jeg lurer på også, hva jeg skal tilskrive personligheten, og hva som kan være en del av lidelsen hvis du skjønner... Vi har bodd sammen snart ett år, og jeg føler jeg har lært h*n å kjenne ganske godt, men fortsatt skulle jeg gjerne visst mer om dette og om hvordan andre har det.

Skrevet

Innlegg #9, takk for mange gode lenker. Finner dessverre ingen tilbud i nærheten av oss, men var en del bra lesning der allikevel. Skal lese nærmere i morgen :-)

Skrevet

Ok. Takk! Kanskje du evt kunne fått hjelp fra en pårørendegruppe/ temakveld for pårørende el.l. som jeg skrev i et annet innlegg.

Jeg håper at du også får god hjelp fra folk med erfaringer på KG.

Boktips som er omtalt på Legeforeningens side:

Rigmor Galtung
Fullt lys og stummende mørke

http://tidsskriftet.no/article/2087680/

Er glad i å lese, å hørtes ut som det kan være en morsom bok også så skal kjøpe den :-)

Skrevet

jeg vet ikke. men har sett en del dokumentarer om det. en episode på dr phil og. det er vel ikke veldig om hvordan hverdagen er. men kan j være verdt forsøket ...

Anonymous poster hash: 5bf6f...5e2
Skrevet

Hvis ikke du har noe konstruktivt å komme med, GTFO.

Som Cosette ganske riktig skriver; det varierer veldig ut ifra ulike faktorer. Jeg er såkalt rapid cycling og kan tidvis være psykotisk mens det andre ganger går ganske fint, mens min MD-venninne går jevnt opp og ned i moderate mengder. Folk opplever oss helt forskjellig. Jeg har vansker for å holde på forhold og skremmer de fleste vekk, mens hun har gode venner og et langtidsforhold og er flink med relasjoner.

Anonymous poster hash: 0bd5b...9d1

Kan du skrive litt mer om rapid cycling? Har lest epikriser osv (som h*n har vist meg), men kan ikke huske å ha sett noe om hvilken "type" h*n er.

TS

Skrevet

Er glad i å lese, å hørtes ut som det kan være en morsom bok også så skal kjøpe den :-)

Fint :)

Bipolarforeningen har også forskjellige tilbud inkl diskusjonsforum og kurs.

https://bipolarforeningennorge.no/web/

Jeg håper at du får fruktbare diskusjoner med andre pårørende :)

God helg! :)

Skrevet

Kan du skrive litt mer om rapid cycling? Har lest epikriser osv (som h*n har vist meg), men kan ikke huske å ha sett noe om hvilken "type" h*n er.

TS

"Rapid cycling bipolar lidelse har en minst 4 sykdomsepisoder pr. år i ulike kombinasjoner av depresjon, hypomani, mani og blandet episode. Dette mønsteret sees hos mellom 5-15% av pasienter med bipolar lidelse. Av årsaker som ikke er kjente, er rapid cycling mer utbredt blant kvinner."

https://bipolarforeningennorge.no/web/bipolar-lidelse/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...