Gå til innhold

Er det min rett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis jeg litt motvillig drar til akuttmottaket på sykehuset og de skal vurdere om jeg skal bli lagt inn, kan jeg nekte dem å ta blodprøver av meg da? Er det min rett?

Jeg hadde følt det som overgrep dersom de trosset mine ønsker.

Anonymous poster hash: f593f...439

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du nekte nekte de å ta blodprøve av deg?

Du skjønner at det er en grunn for at de tar en blodprøve, de gjør det ikke for moro skyld...

Skrevet

Spørs jo hvorfor du ønsker å bli lagt inn. Dersom det er på psyk så trenger de vel gjerne ikke blodprøver. Men har du en sykdom så må du jo testes.

Skrevet

Hvis jeg litt motvillig drar til akuttmottaket på sykehuset og de skal vurdere om jeg skal bli lagt inn, kan jeg nekte dem å ta blodprøver av meg da? Er det min rett?

Jeg hadde følt det som overgrep dersom de trosset mine ønsker. Anonymous poster hash: f593f...439

Ja, du har rett til å nekte dem å ta blodprøver.

Men det du gjør da, er å motsette deg behandling. Du får ingen innleggelse hvis du ikke lar dem undersøke deg, med mindre du tydelig utstråler fare for liv og helse.

Det ville være dumt å ikke la seg undersøke.

Anonymous poster hash: 5b8d8...25f

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Kvifor skulle du motsette deg behandling?

Skrevet

Du har rett til å nekte enhver behandling og utredning som ikke er nødvendige av juridiske årsaker (f.eks. promillekjøring, selv om det vel nettopp var en som slapp unna med å nekte) med mindre det er grunn til å tro at du ikke kan ta vare på deg selv, altså i psykiatrien eller dersom du er et barn, utviklingshemmet eller dement. I psykiatrien vil de ikke ta en blodprøve for å avgjøre om du skal legges inn.

Jeg håper du selv vet at blodprøver er et svært nødvendig onde, og håper virkelig du ombestemmer deg, men du kan altså nekte. Kanskje legen blir litt irritert og du ikke vil behandles, men ingen kan tvinge deg til å ta noen blodprøve her.

Anonymous poster hash: 5809e...491

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) det var godt å høre. Nei, det er ikke alltid de tar blodprøver som er nødvendige, noen ganger er det ren rutine. Fikk jeg beskjed om da jeg spurte hvorfor de tok blodprøver som var tatt bare 1-2 timer tidligere, og hvorfor de tok blodprøver for å sjekke noe helt uvesentlig. Vil ikke gå nærmere inn på hva.

Så man skal ikke alltid stole på at de på sykehus, og akuttmottaket, tar prøver som er nødvendige, og da er det greit å vite at man kan si nei.

Jeg har gått gjennom så mye vondt og unødvendig i det siste, noe fordi jeg ikke visste at jeg kan si nei.

Anonymous poster hash: f593f...439

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...