AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #1 Skrevet 24. august 2013 Jeg er veldig svai i korsryggen og dette skaper problemer for meg. Jeg er bevisst så godt det lar seg gjøre, men jeg blir ofte sliten i korsryggen. Trener en del yoga og er nøye på å vippe bekkenet frem, for å nøytralisere ryggen. Men når jeg trener markløft og knebøy, så synes jeg det er vanskelig å vippe frem bekkenet. Mageøvelser, som planke og senking av ben, sliter jeg veldig med. Trener uansett mye mage i øvelser jeg klarer uten å få vondt. Trener også rygg med pilatesøvelser. Men jeg synes ikke dette holder. Jeg er fortsatt svai i ryggen og jeg blir ofte sliten i ryggen. Som f.eks om jeg må så og gå mye på hardt underlag, så siger kroppen sammen og svaien blir ennå større. Jeg trenger hjelp til gode øvelser, som kan rette opp svaien min. Anonymous poster hash: 08637...445
Supraspinatus Skrevet 24. august 2013 #2 Skrevet 24. august 2013 Jeg er veldig svai i korsryggen og dette skaper problemer for meg. Jeg er bevisst så godt det lar seg gjøre, men jeg blir ofte sliten i korsryggen. Trener en del yoga og er nøye på å vippe bekkenet frem, for å nøytralisere ryggen. Men når jeg trener markløft og knebøy, så synes jeg det er vanskelig å vippe frem bekkenet. Mageøvelser, som planke og senking av ben, sliter jeg veldig med. Trener uansett mye mage i øvelser jeg klarer uten å få vondt. Trener også rygg med pilatesøvelser. Men jeg synes ikke dette holder. Jeg er fortsatt svai i ryggen og jeg blir ofte sliten i ryggen. Som f.eks om jeg må så og gå mye på hardt underlag, så siger kroppen sammen og svaien blir ennå større. Jeg trenger hjelp til gode øvelser, som kan rette opp svaien min. Anonymous poster hash: 08637...445 Du bør gå til en terapeut av typen fysioterapeut/manuellterapeut, naprapat, kiropraktor eller tilsv. Det kan være du har lordose, det kan være muskulære ubalanser, eller rett og slett har en annen mekanisk skade i ryggen. Sannsynligvis er du også kanskje stram i bindevev og muskler i den bakre kjeden. Selv om du sikkert kan finne mye hjelp til selvhjelp er det alltid best å ta med en proff på laget. 2
Yme Skrevet 24. august 2013 #3 Skrevet 24. august 2013 (endret) Som det blir nevnt over her, burde du absolutt dra til noen som kan se på det! Hvis det bare er sånn at musklene dine er stramme, eller "overivrige", kan det faktisk hjelpe å gjøre knipeøvelser, og holde seg langt unna situps og den slags. Du kan stelle deg på alle fire, blåse all luft uit av lungene og trekke inn navlen mens du strammer musklene i rumpa i skjeden. Det er noe de aller fleste egentlig burde gjøre uansett. Jeg prøver å gjøre det 10 ganger om dagen, med 10 repetisjoner hver gang. Endret 25. august 2013 av Yme
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #4 Skrevet 24. august 2013 Takk. Jeg har tidligere omtrent bodd hos manuellterpauet pga en del skader i øvre del av rygg, skuldre og nakke, men har ikke tatt så mye tak i den nedre delen av ryggen (jeg er skakk og skeiv pga en del skader). Men har vurdert å ta opp igjen en del behandlinger, så da skal jeg jaggu be han ta en tørn på hele ryggen. Jeg har ridd i mange år, og det har vært bra for korsryggen. Men nå rir jeg ikke lengre. Anonymous poster hash: 08637...445
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #5 Skrevet 24. august 2013 Hmm...jeg er også veldig svai i ryggen og blir veldig fort sliten ved gange og ståing. Men jeg føler jeg nøytraliserer svaien ved å vippe bekkene bakover, ikke frem? Hvis man vipper bekkenet fremover får man jo enda mer svai? Når man vipper bekkenet bakover får man jo strekt ut ryggen på en måte. Anonymous poster hash: ff21a...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #6 Skrevet 24. august 2013 For Guds skyld, det heter SKJEDEN. Anonymous poster hash: cc189...d43
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #7 Skrevet 24. august 2013 Hmm...jeg er også veldig svai i ryggen og blir veldig fort sliten ved gange og ståing. Men jeg føler jeg nøytraliserer svaien ved å vippe bekkene bakover, ikke frem? Hvis man vipper bekkenet fremover får man jo enda mer svai? Når man vipper bekkenet bakover får man jo strekt ut ryggen på en måte. Anonymous poster hash: ff21a...b1e Vi gjør sikkert det sammen, men definerer det forskjellig. Når jeg sier jeg vipper bekkenet fremover, så betyr det den nedre delen, mens da den øvre delen går bakover. Ergo mindre svai. Anonymous poster hash: 08637...445
Yme Skrevet 24. august 2013 #8 Skrevet 24. august 2013 For Guds skyld, det heter SKJEDEN. Anonymous poster hash: cc189...d43 Ah, skjønner... skjønner... kjeden. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #9 Skrevet 25. august 2013 Som det blir nevnt over her, burde du absolutt dra til noen som kan se på det! Hvis det bare er sånn at musklene dine er stramme, eller "overivrige", kan det faktisk hjelpe å gjøre knipeøvelser, og holde seg langt unna situps og den slags. Du kan stelle deg på alle fire, blåse all luft uit av lungene og trekke inn navlen mens du strammer musklene i rumpa i kjeden. Det er noe de aller fleste egentlig burde gjøre uansett. Jeg prøver å gjøre det 10 ganger om dagen, med 10 repetisjoner hver gang. Hvilket grunnlag har du for å anbefale knipeøvelser og fraråde situps o.l. for problemer for svai rygg? Og forøvrig, knipeøvelser er nyttige for alle, men; - de skal utføres uten å stramme musklene i baken! Anonymous poster hash: 152ad...390
Yme Skrevet 25. august 2013 #10 Skrevet 25. august 2013 (endret) Hvilket grunnlag har du for å anbefale knipeøvelser og fraråde situps o.l. for problemer for svai rygg? Jeg gidder ikke gå inn på en diskusjon om det der nå, eller skrive en lang avhandling om hvorfor ditt og hvorfor datt, men jeg har et klipp liggende som forklarer litt om det. Link Og forøvrig, knipeøvelser er nyttige for alle, men; - de skal utføres uten å stramme musklene i baken! Anonymous poster hash: 152ad...390 Hva i all verden... Knipeøvelser uten å knipe da, mener du? Det er jo gjerne de musklene man bruker når man feks holder seg fordi det ikke noe toalett i nærheten, som skal brukes. Endret 25. august 2013 av Yme
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #11 Skrevet 25. august 2013 Haha godt dere gutta også tar knipeøvelsene seriøst :D Jeg skal snart til en behandler og få litt hjelp derfra. Jeg tar ikke vanlige sit-ups men kjører en god del pilatesøvelser der jeg kan ha korsryggen i bakken. Og selvfølgelig en god del ryggøvelser - stå på alle fire og løfte ben/arm diagonal frem og ut til side og sånt. Og da prøver jeg å se i speilet om ryggen er rett og ikke at korsryggen faller ned. Så da fortsetter jeg i hvert fall med denne øvelsen. Anonymous poster hash: 08637...445 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2013 #12 Skrevet 25. august 2013 Hva i all verden... Knipeøvelser uten å knipe da, mener du? Det er jo gjerne de musklene man bruker når man feks holder seg fordi det ikke noe toalett i nærheten, som skal brukes. Man kniper da vitterlig ikke med baken (med mindre det er andre ting man forsøker å holde inne..) når man trener skjedemusklene. Man kniper med skjedemusklene, ikke med rumpa. Artig at en mann tror han vet bedre enn kvinner hvordan det føles å stramme sin egen vagina. Anonymous poster hash: c92c9...203
Kala Skrevet 25. august 2013 #13 Skrevet 25. august 2013 Det er vel ikke vaginaen som skal trenes opp heller i dette tilfellet.. 1
Yme Skrevet 25. august 2013 #14 Skrevet 25. august 2013 (endret) Man kniper da vitterlig ikke med baken (med mindre det er andre ting man forsøker å holde inne..) når man trener skjedemusklene. Man kniper med skjedemusklene, ikke med rumpa. Artig at en mann tror han vet bedre enn kvinner hvordan det føles å stramme sin egen vagina. Anonymous poster hash: c92c9...203 Når jeg snakker om knipeøvelser for alle, snakker jeg selvfølgelig ikke om hvordan man kniper en vagina... Jeg skrev jo at jeg gjorde disse øvelsene selv. Trodde du jeg mente at jeg stramma vaginaen min da, eller? Da hadde jeg jo forsåvidt visst hvordan man stramma en vagina, uansett. Det artige her er at det finnes voksne mennesker som helt fint greier å skrive, men som tydeligvis ikke kan lese... Jeg har ikke skrevet at øvelsen primært skal trene skjedemuskulaturen, og det burde være tydelig at det ikke er det det handler om, når man snakker om svai rygg, så hvor du har det der fra, forstår jeg ikke. Det er vel ikke vaginaen som skal trenes opp heller i dette tilfellet.. Nettopp! Poenget med øvelsen er å stramme muskulaturen som holder innvoldene dine på plass. En "bivirkning" av det, er at du ikke får stramme hoftefleksorer (stramme hoftefleksorer fører til svai rygg) og du slipper at hoftene dine vipper for langt forover, så ryggen blir svai, eller for langt bakover, så rumpa ser flatere ut enn den er... Begge de situasjonene kan føre til plager og feilbelastning. Her ser du hoftefleksorene. Om de er for stramme, vil ryggen din bli svai, noe man unngår om man tar de knipeøvelsene som tydeligvis blei et litt for vanskelig konsept for noen her. Grunnen til at de fleste burde gjøre øvelsen, er at selv om ryggen ikke er svai, vil disse musklene være litt for stramme hos de aller fleste, fordi vi sitter for mye. Endret 25. august 2013 av Yme 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #15 Skrevet 26. august 2013 Det var en bedre forklaring Yme - takk Anonymous poster hash: 08637...445
Yme Skrevet 26. august 2013 #16 Skrevet 26. august 2013 Det var en bedre forklaring Yme - takk Anonymous poster hash: 08637...445 Bare hyggelig! Dette var bare et tips da. Det er godt mulig ryggen din er svai av andre årsaker, så det er viktig å få undersøkt det :-)
Supraspinatus Skrevet 26. august 2013 #17 Skrevet 26. august 2013 Bare hyggelig! Dette var bare et tips da. Det er godt mulig ryggen din er svai av andre årsaker, så det er viktig å få undersøkt det :-) Hvor ofte strammer du vaginaen da, Yme?
Yme Skrevet 26. august 2013 #18 Skrevet 26. august 2013 Hvor ofte strammer du vaginaen da, Yme? Så ofte noen gir meg muligheten ;-)
Ulla Ullsokk Skrevet 26. august 2013 #19 Skrevet 26. august 2013 Jeg vet hvordan du har det! Jeg trener mye, men det hjelper likevel ikke nok. Kan ikke fordra å stå lenge om gangen, blir så sliten. Nå om dagen kan jeg nesten ikke sitte heller, så har fått henvisning til manuellterapeut. Tror kroppen min forteller meg at jeg må trappe ned på jobbingen... Det positive med den dumme ryggen er at vi MÅ holde oss i bra form hele livet!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #20 Skrevet 26. august 2013 Når jeg snakker om knipeøvelser for alle, snakker jeg selvfølgelig ikke om hvordan man kniper en vagina... Jeg skrev jo at jeg gjorde disse øvelsene selv. Trodde du jeg mente at jeg stramma vaginaen min da, eller? Da hadde jeg jo forsåvidt visst hvordan man stramma en vagina, uansett. Det artige her er at det finnes voksne mennesker som helt fint greier å skrive, men som tydeligvis ikke kan lese... Jeg har ikke skrevet at øvelsen primært skal trene skjedemuskulaturen, og det burde være tydelig at det ikke er det det handler om, når man snakker om svai rygg, så hvor du har det der fra, forstår jeg ikke. Nettopp! Poenget med øvelsen er å stramme muskulaturen som holder innvoldene dine på plass. En "bivirkning" av det, er at du ikke får stramme hoftefleksorer (stramme hoftefleksorer fører til svai rygg) og du slipper at hoftene dine vipper for langt forover, så ryggen blir svai, eller for langt bakover, så rumpa ser flatere ut enn den er... Begge de situasjonene kan føre til plager og feilbelastning. Her ser du hoftefleksorene. Om de er for stramme, vil ryggen din bli svai, noe man unngår om man tar de knipeøvelsene som tydeligvis blei et litt for vanskelig konsept for noen her. Grunnen til at de fleste burde gjøre øvelsen, er at selv om ryggen ikke er svai, vil disse musklene være litt for stramme hos de aller fleste, fordi vi sitter for mye. Hvorfor gir stram bekkenbunn en bivirkning i form av mindre stramme hoftefleksorer? Hoftefleksorene våre blir ofte stramme pga mye stillesitting. Da er det jo logisk å tenke at en bør tøye dem? Å trene bekkenbunn er jo lurt for alle, særlig for å forebygge urinlekkasje, og i forbindelse med graviditet/fødsel. Ser ikke helt sammenhengen med å trene bekkenbunn for å få mindre svai rygg. Og når man skal trene bekkenbunn så skal man trene bekkenbunnen, ikke setemuskler og magemuskler. Til TS: Jeg synes det høres ut som at du gjør mye riktig, så vil anbefale deg å gå til fysio/manuellterapeut e.l. slik at noen får sett deg. Ingen av oss her kan gjøre en grundig kroppslig undersøkelse over nett. Kan være at du f.eks. har beinlengdeforskjell, skoliose, for svake eller stramme muskler noen områder osv. Kan være at noen enkle øvelser og råd kan hjelpe deg mye! Anonymous poster hash: fabf3...ba4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå