Gå til innhold

Tips til en dags " fjelltur" for nybegynner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker en overnatting enten på hytte eller hotell , er ikke kresen :)

Må være mulig å ta toget fra Oslo. Vi er to jenter og en hund, så mtp hunden må det være overnattingssted hvor dette er lov.

Vi tenker på terreng som er egnet for joggesko . Midten av oktober er tanken .

Noen tipset meg om Finse - noen erfaringer ?

Takk for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaring med Finse dessverre. Men eit tips er å sjekke ut.no/kart. Bla deg fram til passende område i forhold til tog. Der finner du alle DNT hyttene. Kan klikke på hytta og få opp info om når den er open, om det er betjent eller ei og vanligvis står det om det er tilrettelagt for hund. Du kan også få opp rutene, litt varierende kor god beskrivelsene er i forhold til eigna skotøy.

Skrevet

Ingen erfaring med Finse dessverre. Men eit tips er å sjekke ut.no/kart. Bla deg fram til passende område i forhold til tog. Der finner du alle DNT hyttene. Kan klikke på hytta og få opp info om når den er open, om det er betjent eller ei og vanligvis står det om det er tilrettelagt for hund. Du kan også få opp rutene, litt varierende kor god beskrivelsene er i forhold til eigna skotøy.

Takk ! Skal sjekke dette :)

Skrevet (endret)

Hei

Siden du sier du ikke er så erfaren med å gå i fjellet vil jeg bare fortelle deg noen ting :)

I oktober så kan det fort bli veldig kaldt og snø så høyt oppe. Dette er noe dere må ta hensyn til i forhold til fottøy og klær.

Ha også med dere kart og kompass. Hvis dere går dere bort så er det utrolig viktig å ha selv på korte turer.

Ellers pakk sekken riktig med mat, ekstra klær, votter, lue og hals/skjerf.

Hvis du ser på denne linkenhttp://ut.no/tur så finner du sikkert noe, kan også anbefale å gå innom en turistforenings butikk. De er alltid hjelpsomme og kan hjelpe deg med det du lurer på :)

Selv så syntes jeg høsten er den flotteste tiden å gå i fjellet på, vilt og vakkert! Har opplevd både 20 pluss grader og 10 minus grader i oktober. Følg med på værmeldingen og ta forholdsregler, selv på en liten tur.

Lykke til og kos dere masse :danse:

http://www.turistforeningen.no/

Endret av Ruskemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...