AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #1 Skrevet 23. august 2013 vill man få forhøyet CRP om man har hepatitt? Hadde forhøyet CRP Idag hos legen og livredd hepatitt.. Vill en forhøyet CRP bety at jeg kanskje har hepatitt? beskymret j 18 Anonymous poster hash: 9e811...c6d
Gjest Eurodice Skrevet 23. august 2013 #2 Skrevet 23. august 2013 (endret) vill man få forhøyet CRP om man har hepatitt? Hadde forhøyet CRP Idag hos legen og livredd hepatitt.. Vill en forhøyet CRP bety at jeg kanskje har hepatitt? beskymret j 18 Anonymous poster hash: 9e811...c6d En forhøyet crp betyr bare at det er en infeksjon/betennelse i kroppen. Det kan skyldes hva som helst. Hvorfor er hepatitt din første tanke? Snakket du ikke med legen om dette? Endret 23. august 2013 av Arabella 1
Gjest Gunfreak Skrevet 23. august 2013 #3 Skrevet 23. august 2013 vill man få forhøyet CRP om man har hepatitt? Hadde forhøyet CRP Idag hos legen og livredd hepatitt.. Vill en forhøyet CRP bety at jeg kanskje har hepatitt? beskymret j 18 Anonymous poster hash: 9e811...c6d Det brukes hovedsaklig for å sjekke betennesler, hepatitt er kan gi betennelse ja, men det kan like godt være nesten alt annet også, fra noen som er helt ufarlig til du kreft liksom. er det noe spesiell grunn til at du tenker på hepatitt? Med mindre du nylig har gjort noen som du tror har utsett deg for hepatitt er det vel mye større sjangse for det er noe helt ufarlig.
Gjest Gunfreak Skrevet 23. august 2013 #4 Skrevet 23. august 2013 Leste nettopp også at bakterie infeksjoner gir høyere CRP enn virus infeksjoner. Og hepatitt er virus, så har du bare litt høy CRP under 50Mg/L er det nok et virus(men da kan det like godt være en forkjølesle) er det over 100mg/l er det en bekteriell infeksjon og derfor IKKE hepatitt.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #5 Skrevet 23. august 2013 Pust med magen, TS! Forhøyet CRP kan tyde på en betennelsestilstand et eller annet sted i kroppen, men trenger ikke nødvendigvis være hepatitt (leverbetennelse), det kan også være halsbetennelse, bihulebetennelse, ørebetennelse, etc. Fastlegen min har forklart meg at dersom CRP-en er lavere enn 60 pleier de ikke å skrive ut antibiotika med mindre det er grunn til å tro at den er stigende, rett og slett fordi kroppen gjerne klarer å ta seg av betennelsen på egen hånd (og det er ofte det beste at den får lov til det). Dersom legen sendte deg hjem uten resept, er det trolig liten grunn til bekymring. Jeg har selv hatt hepatitt (ikke virus-varianten) og kan godt liste opp symptomene jeg opplevde: - Høy og vedvarende feber, hadde ikke temperatur under 38,9 på de tre ukene jeg var syk, til tross for febernedsettende. På det høyeste nådde feberen min 40,3. - Kraftige smerter og ubehag i rygg, nakke, skuldre, hofter og knær, sikkert pga feber. - Kraftig hodepine, pga feber - Forstørret eller hoven lever. Leveren sitter under ribbeina på høyre side, og jeg kunne både kjenne det med hånden og se det på magen når jeg lå på ryggen. Området føltes svært ømt. - Lett gulsott, gulfarge i huden (samt utslett) og svak gulfarge på det hvite i øynene. - Ekstremt dårlig allmenntilstand, kunne ikke gjøre enkle ting som å smøre en brødskive eller stå oppreist uten støtte, måtte ha hjelp til å komme meg på toalettet, etc. Svimmel og omtåket. - Vanvittig tørst hele tiden, trolig pga feberen. Drakk 7-8 liter væske hver dag. - Sov veldig mye (gjerne 12-14 timer i døgnet), og var veldig trett og utmattet. Dette varte også en stund etter jeg var erklært frisk. - Mye vondt og dårlig i magen, men det kunne vært pga antibiotikaen og det at jeg ikke fikk i meg skikkelig mat. Jeg synes du bør ta det helt med ro, ikke få panikk eller skrem deg selv med å lese skrekkhistorier på nett, høre på hva kroppen forteller deg, og følge med om du får feber. Jeg regner med legen ga noen råd da du var der, hør på dem Får du høy feber, smerter eller nedsatt allmenntilstand drar du tilbake. God bedring Anonymous poster hash: 52f00...e91
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 Pust med magen, TS! Forhøyet CRP kan tyde på en betennelsestilstand et eller annet sted i kroppen, men trenger ikke nødvendigvis være hepatitt (leverbetennelse), det kan også være halsbetennelse, bihulebetennelse, ørebetennelse, etc. Fastlegen min har forklart meg at dersom CRP-en er lavere enn 60 pleier de ikke å skrive ut antibiotika med mindre det er grunn til å tro at den er stigende, rett og slett fordi kroppen gjerne klarer å ta seg av betennelsen på egen hånd (og det er ofte det beste at den får lov til det). Dersom legen sendte deg hjem uten resept, er det trolig liten grunn til bekymring. Jeg har selv hatt hepatitt (ikke virus-varianten) og kan godt liste opp symptomene jeg opplevde: - Høy og vedvarende feber, hadde ikke temperatur under 38,9 på de tre ukene jeg var syk, til tross for febernedsettende. På det høyeste nådde feberen min 40,3. - Kraftige smerter og ubehag i rygg, nakke, skuldre, hofter og knær, sikkert pga feber. - Kraftig hodepine, pga feber - Forstørret eller hoven lever. Leveren sitter under ribbeina på høyre side, og jeg kunne både kjenne det med hånden og se det på magen når jeg lå på ryggen. Området føltes svært ømt. - Lett gulsott, gulfarge i huden (samt utslett) og svak gulfarge på det hvite i øynene. - Ekstremt dårlig allmenntilstand, kunne ikke gjøre enkle ting som å smøre en brødskive eller stå oppreist uten støtte, måtte ha hjelp til å komme meg på toalettet, etc. Svimmel og omtåket. - Vanvittig tørst hele tiden, trolig pga feberen. Drakk 7-8 liter væske hver dag. - Sov veldig mye (gjerne 12-14 timer i døgnet), og var veldig trett og utmattet. Dette varte også en stund etter jeg var erklært frisk. - Mye vondt og dårlig i magen, men det kunne vært pga antibiotikaen og det at jeg ikke fikk i meg skikkelig mat. Jeg synes du bør ta det helt med ro, ikke få panikk eller skrem deg selv med å lese skrekkhistorier på nett, høre på hva kroppen forteller deg, og følge med om du får feber. Jeg regner med legen ga noen råd da du var der, hør på dem Får du høy feber, smerter eller nedsatt allmenntilstand drar du tilbake. God bedring Anonymous poster hash: 52f00...e91 Takk for svar.. uff , hørtes ikke bra ut.. Syntes skikkelig synd på deg når jeg leste det. Håper alt går bra i dag. Grunnen til at jeg er bekymret er fordi jeg ble utsatt for en voldtekt for 2 måneder siden.. denne personen kom blod isteden for sæd og virket beruset.. ikke i form av alkohol. Jeg har hatt det svært vanskelig de siste 2 månedene og fått en ekstrem kvalme som varer hele døgnet.. Jeg turte ikke be legen teste for kjønnsykdommer, i og med at jeg ser lite lys i tunnelen uansett om dagen. kan jeg spørre deg ? fikk du forhøyet CRP du også ? hvor lang tid etter du ble smitta fikk du i såfal forhøyet din CRP.. Hvordan ble du smitta ? Anonymous poster hash: 9e811...c6d
isbjørnungen Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 TS: Jeg vil virkelig anbefale deg å få sjekket deg selv for kjønnssykdommer, det er virkelig ingen skam i å be om det - heller motsatt. Du må ta vare på deg selv, og la legen hjelpe deg slik han skal og ønsker:) Stor klem 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Hepatitt er ikke en kjønnssykdom, de ulike typene smitter ikke primært ved seksuell kontakt. A smitter i hovedsak med avføring, gjennom konsentrasjon i næringsmidler, B smitter gjennom blodsmitte, og andre kroppsvæsker, deriblant sæd/sekret, C er det samme, men smitter lettere via dråpesmitte. Anonymous poster hash: 56ff3...48b
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 Takk for svar.. uff , hørtes ikke bra ut.. Syntes skikkelig synd på deg når jeg leste det. Håper alt går bra i dag. Grunnen til at jeg er bekymret er fordi jeg ble utsatt for en voldtekt for 2 måneder siden.. denne personen kom blod isteden for sæd og virket beruset.. ikke i form av alkohol. Jeg har hatt det svært vanskelig de siste 2 månedene og fått en ekstrem kvalme som varer hele døgnet.. Jeg turte ikke be legen teste for kjønnsykdommer, i og med at jeg ser lite lys i tunnelen uansett om dagen. kan jeg spørre deg ? fikk du forhøyet CRP du også ? hvor lang tid etter du ble smitta fikk du i såfal forhøyet din CRP.. Hvordan ble du smitta ? Anonymous poster hash: 9e811...c6d Huff, kjære vene vakre deg, TS, så fryktelig vondt å høre om hva du har gjennomgått! Forstår godt at du er ekstra bekymret for helsen din etter noe slik! Jeg håper først og fremst at du har noen å snakke med om det som skjedde? Tør du å fortelle legen din om det? Om du vil kan du feks skrive det ned i et brev som du gir til legen hvis du synes det er vanskelig å sette ord på. Selv om jeg forstår at det er fryktelig tøft er det veldig viktig at du lar legen sjekke deg for sykdommer slik at du kan behandles dersom du har fått noe. Jeg har opplevd voldtekt selv, og selv om jeg ikke vil påstå at jeg vet hvordan du har det, har jeg full forståelse for at det føles skremmende, vanskelig og fornedrende. Men forsøk å tenke at legen er der for å hjelpe, og det er utrolig viktig at du tar vare på deg selv. Takk for fine ord, det går helt fint med meg i dag Jeg er bare litt mer forsiktig med alkohol enn før for å ta litt ekstra vare på den stakkars levra mi Jeg hadde bakteriell infeksjon og ikke virusinfeksjon, så jeg ble ikke smittet av noen, det var mer noe som oppsto "av seg selv", slik som feks en halsbetennelse. Dette med hepatitt kan være litt forvirrende, siden det egentlig bare er medisinsk betegnelse på en betennelse i leveren ("hepat" er gresk for lever, og suffikset "-itt" betyr betennelse), men sykdommen kan oppstå som både virusinfeksjon (smittsom) og bakteriell infeksjon (ikke smittsom). Jeg husker ikke helt eksakt hva CRP-en min var da diagnosen ble stilt, men ca rundt 180. Har du en god venninne du stoler på og kan snakke med om dette, TS? Eller kanskje et søsken eller noen andre som står deg nær? Kanskje de kan bli med deg til legen så du føler deg litt tryggere, ting er ofte litt lettere når man er to. Stor klem og masse gode tanker til deg, jeg håper du får lysere dager snart! Anonymous poster hash: 52f00...e91 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå