Gå til innhold

tomt etter et dødt kjæledyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen andre som har slitt med å gi fra seg mat og utstyr når dyret deres har dødd? tanken på å ikke ha et dyr er helt merkelig for meg. Savner den lille kaninen vår :( tenke rpå å gi maten og høyet osv til en nabo som har kanin,hadde nemlig kjøpt helt nytt da vi måtte avlive han og det er jo waste å bare kaste det.

Helst skulle jeg ønske å beholdt det å skaffet meg 2 nye kaniner eller noe,men vet at det er egoistisk når jeg er student og ikke vet hvor jeg skal bo om 3år,det jeg lærte av å ha den andre kaninen var at det ikke er godt for dem å flytte for mye, lange kjøreturer osv takler de ikke alltid like godt.

Er det noen studenter her inne som har dyr? Og synes dere ikke det er egoistisk å skaffe seg et kjæledyr om man f.eks vurderer et utvekslingsår osv i framtiden,eller man planlegger å flytte.



Anonymous poster hash: bff22...d5c



Anonymous poster hash: 8b329...191
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst så er det trist at du har mistet kaninen din. :klem:

Jeg forstår at du gjerne vil ha et nytt dyr, men kanskje det er like greit å vente til du er mer etablert? Det å ha dyr gjør at man blir bundet, og som student er det greit å kunne ta ting litt på sparket, er det ikke?

Jeg syns du skal spare på det utstyret du kan bruke i fremtiden og gi høy og for til naboen. Da kutter du ikke alle bånd med det samme, og har det du trenger hvis du finner ut at du vil ha kanin igjen.

Lykke til!

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så er det trist at du har mistet kaninen din. :klem:

Jeg forstår at du gjerne vil ha et nytt dyr, men kanskje det er like greit å vente til du er mer etablert? Det å ha dyr gjør at man blir bundet, og som student er det greit å kunne ta ting litt på sparket, er det ikke?

Jeg syns du skal spare på det utstyret du kan bruke i fremtiden og gi høy og for til naboen. Da kutter du ikke alle bånd med det samme, og har det du trenger hvis du finner ut at du vil ha kanin igjen.

Lykke til!

:heks:

Jeg vet egentlig at jeg ikke kan skaffe meg et dyr som lever lengre enn 2-3år nå. har vurdert tanken på ørkenrotter,men jeg skal se det ann hvor travelt det blir dette semesteret. Alt er så usikkert når man er student og etter å ha hatt kaniner siden jeg var 6 år vet jeg at det beste for dem er å være flere i sammen gjerne ute i en stor hage. vi har hage her men vi vet jo ikke hvor lenge vi skal bo her og det hadde blitt trangt med 2 kaniner inne. men gleder meg til den dagen jeg tenker at "her skal jeg bo resten av livet" da blir det innkjøp av kaniner tror jeg, og da blir det kos i hagen! :) kaniner er nydelige dyr som har lært meg mye ivertfall og vil nok gjerne ha dem igjen i framtiden.

Anonymous poster hash: 8b329...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi avlivet hunden beholdt vi noen ting som har sentimental verdi, som halsbånd og bånd, mens for og annet forbruksutstyr har vi gitt bort til venner og naboer, siden vi ikke skal ha ny hund på fryktelig lenge.

Veldig tomt etter henne, men vi har også noen andre dyr, og det hjelper litt, selv om det ikke blir helt det samme. Kanskje det hadde vært noe for deg også, skaffe deg dyr med litt kortere livsløp? Eller så kan du høre med dyrebeskyttelsen der du bor, de trenger fosterhjem for kortere perioder og de får inn kaniner i blant.



Anonymous poster hash: b45f6...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange koselige svar! :)

Satt her en dag å prata med kjæresten og han er jo nesten mer ivrig enn meg på å skaffe oss et nytt kjæledyr. Han mener vi burde skaffe oss marsvin! Må si at jeg ler litt når jeg hører han er så ivrig,jeg må virkelig ha påvirket han for før var han ikke særlig spesielt opptatt av dyr.

Jeg var så dum at jeg fant noen marsvin på nettet som er 1år gamle og ser utrolig fine ut. Kjenner det kribler etter å ta opp tlf å spør om vi kan få komme ut å se dem. Men så er det som dere sier den der uvissheten om hvor lenge jeg skal bo her osv.

Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at jeg blir boende i denne byen 1år og hvis jeg er fornøyd etter dette året vil jeg fortsette to år til her i denne byen altså 3år. Er jeg misfornøyd her etter 1 år vurderer jeg å begynne på en bachelor i en annen by 6timer herifra. dvs at da blir det en lang kjæretur på dyrene men at jeg da vil bli boene en plass i minst 3år til. Så vurderer jeg om jeg vil ta et semester i utlandet på siste året i bacheloren eller hvis jeg ta master å ta siste semesteret i utlandet da.

Eneste jeg husker fra mitt forrige marsvin var at hun ikke levde så lenge, tror jeg hadde hun i 4år eller noe. (tror hun ble akutt syk pga hun var sammen med en kanin en dag) uansett, hvor lenge lever marsvin sånn i gj.snitt? Har lest så mye forskjellig på internett at jeg blir bare mer forvirret enn opplyst.

Kan også nevne at det marsvinet og kaninen vi hadde ble med oss fra danmark hjem til norge (hadde nok en del stoppepauser og de hadde mat og vann hele turen), jeg var ganske liten så husker ikke alt, men dyrene sluttet ikke å spise osv når de var med hjem så de taklet det helt fint, gjerne pga de var såpass unge.

men hva hadde dere gjort i min situasjon?

Kjæresten min mener at man kan sitte og tenke "kanskje jeg flytter da og kanskje jeg skal dit" og at hvis jeg tenker sånn får jeg aldri et kjæledyr, noe han mener at jeg bør ha siden det er min hobby og lidenskap. Jeg derimot er sånn som må tenke veeeeldig nøje igjennom sånne ting,er ikke et klesplagg vi kjøper her liksom og til syvende og sist er det vi som har ansvaret for at dyrene har det godt.



Anonymous poster hash: 8b329...191
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En klem til deg, det er så vondt å miste kjæledyr. :klem:

Men jeg er helt motsatt fra deg - det første jeg gjorde med en gang jeg kom inn døra etter å ha avlivet min kjære hund var å hente en sort søppelsekk og kaste ALT av utstyr. Leiebånd, halsbånd, matskåler, børster, leker, tyggeben... jeg orket ikke tanken på å stå opp nesten morgen og se den tomme skålen hennes og lekene hennes fra dagene før. Det eneste jeg beholdt var en kloklipper som jeg ikke hadde noe særlig forhold til og som jeg kunne spare til neste hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klem til deg, det er så vondt å miste kjæledyr. :klem:

Men jeg er helt motsatt fra deg - det første jeg gjorde med en gang jeg kom inn døra etter å ha avlivet min kjære hund var å hente en sort søppelsekk og kaste ALT av utstyr. Leiebånd, halsbånd, matskåler, børster, leker, tyggeben... jeg orket ikke tanken på å stå opp nesten morgen og se den tomme skålen hennes og lekene hennes fra dagene før. Det eneste jeg beholdt var en kloklipper som jeg ikke hadde noe særlig forhold til og som jeg kunne spare til neste hund.

Jeg vurderte jo som sagt å gå over til naboen å gi bort alt så jeg slapp å tenke på at det sto tomt. Er liksom en rar mentalitet i hodet mitt som sier tomt bur nei her må vi skaffe noe dyr! har hatt dyr opp gjennom hele oppveksten. Så kanskje hvis jeg fjerner buret at jeg slutter å tenke på det...:P må inrømme at det er litt deilig samtidig å ikke bekymre meg for et sykt dyr osv, man går rundt å tenker på dem konstant når de blir såpass gamle, så er nesten befriende på slutten samtidig som det er så vemodig.

Anonymous poster hash: 8b329...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så absolutt trist å miste et dyr som har så stor påvirkning i hverdagen din. Har selv flere hamster bur - og et svært kaninbur igjen etter dyrene jeg har hatt som jeg ikke har fått solgt enda. Å ta vare på ting etter dyret har dødd syntes jeg er viktig for å bevare minnene. Å kaste det med en gang føler jeg blir litt ekstremt, for da kan det virke som du ikke bryr deg så mye, og vil kun bli kvitt minnene og gledene med tiden du hadde det.

Men jo, jeg vil si at det er smart å skaffe seg dyr når man vet at man har tid, plass og kan ha det lenge. Det er belastning på dyret psykisk å bli flyttet fra hjem til hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å anskaffe seg katt når man er student? (ja jeg har vært på finn og sett på alle de søte kattene) gud den siden der er farlig, jeg vil jo redde alle og gi dem et godt hjem.

Tenker at katt må være det perfekte student dyr da de er selvstendige og kan lufte seg selv.

Men hvor mye koster de i utgifter i måneden?

Regner med litt store engangsutgifter som kastrering,chip og ormekur. Dette er jo ganske dyrt men noe jeg gjerne hadde syntes var verdt pengene.

hva koster da mat,sand og forsikring i mnd?

Eneste grunnen til vi ikke har skaffet oss katt nå er fordi vi tenkte at vi skulle vente til når vi har fått oss egen bolig og fast jobb (noe som er mange år til), men jeg kjenner andre studenter som har katt så hvorfor skulle ikke vi klare det når begge er kjempe glade og har mye omsorg for dyr.

De negative tingene jeg kommer på er at hvis det skulle skje noe alvorlig så er det med en gang mye større dyrlegeutgifter enn hva det ville kostet med et marsvin. pluss at hvis vi skal flytte og leie leilighet en gang kan det bli vanskelig å finne en hvor man får lov til å ha katt. Merker at folk gjerne er mer tolerante hvis man sier at man har dyret i bur vs en katt el hund som kan "skade" boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fortsatt anbefale å være fosterhjem. Både på grunn av vanskeligheter med å finne leieleiligheter som tillater dyr, mulighet for å være spontan/impulsiv og på grunn av uforutsette utgifter. Å være fosterhjem innebærer ingen kostnader for deg. Du gjør også en god gjerning, så selv om du ikke kan hjelpe alle kattene på finn.no kan du iallfall hjelpe andre katter i nød.

ser poenget ditt, vi tenkte en del på det men kom fram til at vi mest sannsynelig ikke vil klare å gi fra oss katten igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt katt som student, men jeg syns det er veldig viktig at man har økonomi til å ta vare på katten om noe uforutsett skulle skjedd. At du er villig til å snu på hver kr for å få det til å gå rundt hvis noe skulle skje hvis du ikke har økonomien til det.

Den første utgiften er omtrent 2500kr for å kastrere, vaksinere og idmerke. Deretter er det årlig helse på omtrent 1500kr for vaksine og orme- og flåttkur. Mat er vel omtrent 200-300kr i mnd. Forsikring er mellom 80-100kr i mnd. Ja, jeg vil anbefale forsikring. Når pus bestemmer seg for å svelge et fremmedlegme og du står der med en regning på 16.000kr - da er det fint å ha forsikring. Det er nok en del jeg har glemt, men det var det jeg kom på i farta.

Eller så er det fint du er oppmerksom på at det vil være litt vanskeligere å finne en leilighet å leie når dere skal det. Samtidig må du også huske på at du vil ikke kunne bo hvor som helst med en utekatt. Har dere lov å ha dyr hvor du bor nå? :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt katt som student, men jeg syns det er veldig viktig at man har økonomi til å ta vare på katten om noe uforutsett skulle skjedd. At du er villig til å snu på hver kr for å få det til å gå rundt hvis noe skulle skje hvis du ikke har økonomien til det.

Den første utgiften er omtrent 2500kr for å kastrere, vaksinere og idmerke. Deretter er det årlig helse på omtrent 1500kr for vaksine og orme- og flåttkur. Mat er vel omtrent 200-300kr i mnd. Forsikring er mellom 80-100kr i mnd. Ja, jeg vil anbefale forsikring. Når pus bestemmer seg for å svelge et fremmedlegme og du står der med en regning på 16.000kr - da er det fint å ha forsikring. Det er nok en del jeg har glemt, men det var det jeg kom på i farta.

Eller så er det fint du er oppmerksom på at det vil være litt vanskeligere å finne en leilighet å leie når dere skal det. Samtidig må du også huske på at du vil ikke kunne bo hvor som helst med en utekatt. Har dere lov å ha dyr hvor du bor nå? :)

Det med forsikring er vel noe man kan betale som enkelt beløp istedenfor å ha det i mnd? Og den første utgiften er jo kun 1 gang så den synes jeg er verdt det. Vi har leilighet nå hvor vi kan ha katt og her er det skog bakom huset og mange naboer så har katter så er tydeligvis et kattevennlig strøk :) maten til katten er vel ikke så dyr om man kjøper det i en svær sekk. (nå vil jeg ikke gi den mat fra rimi) men tenker gjerne at de har noe ok bra for på felleskjøpethvis det er bra nok? har erfaring med at kaninforet fra fk er ganske ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler forsikring i måneden, det er slik jeg har fått regningen fra Agria, så jeg vet ikke om man kan betale et årsbeløp. Det kan man sjekke ut med forsikringen eller så vet kanskje noen andre det her!

Her i huset koster maten omtrent 700kr (husker ikke eksakt pris nå) for en stor sekk på 10kg som holder i underkant av et halvt år. Men han får våtfor og snacks i løpet av måneden også.

Veldig bra med kattevennlig strøk :tommelsmil:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg betaler forsikringen en gang i året, den er vel på rundt 600 per katt (jeg har to). Jeg er også student, og det er klart at det blir noen utgifter. Men det er jo en prioriteringssak, jeg har ingen dyre hobbyer eller fritidsinteresser, så da bruker jeg heller litt penger på pusene. Jeg setter av 600 til katteutgifter i måneden, da dekker det kvalitetsfôr (Royal Canin Sterilized), den dyreste kattesanden (everclean), årlig vaksine og forsikring. Våtfor kjøper jeg i dagligvarebutikk, så det blir med i mitt matbudsjett. Det utgjør uansett lite, kanskje 60-70 kroner i måneden. Mine får ikke ormekur eller flåttbehandling. Ormekur har jeg blitt frabefalt å bruke forebyggende, og heller følge med på avføringen i kassen. Flåttbehandlingen (frontline) funket lite på mine, så jeg er heller nøye med å leite etter flått på dem hver dag. Heldigvis får de ikke mer enn noen få i sesongen. Hater å finne de ekle små krypene inne...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sjanse man må ta. For meg og min samboer har det aldri vært et problem. Klart det har vært litt vemodig ved et par tilfeller, men etter tretten katter er det fortsatt ingen jeg har hatt problemer med å gi ifra meg. Jeg vet at katten kommer til et permanent og stabilt hjem med kattevante mennesker som kommer til å gi katten masse kjærlighet og mer plass både innendørs og utendørs enn det jeg kan tilby. Kattens nye og fantstiske liv i permanent hjem er viktigere enn mine egoistiske, kortvarige følelser ;)

Er helt enig med deg,men er noe annet når man plutselig står der og skal gi dem ifra eg. kjæresten min mente at jeg ikke ville klare å gi den ifra meg,men tror tvert imot det er han som sliter pga en katt de måtte gi bort når han var liten som han var kjempe gla i. Tok en prat med søsteren min angående framtiden og utvekslingsår, og hun sa at hun kunne passe den hvis og bare hvis jeg blir borte 1år og kjæresten min ikke er hjemme med katten da. er jeg borte et halvt år kan jo kjæresten være her med den. (er jo ikke sikkert at han vil bli med meg å bo 1 år i utlandet).

Den katten jeg smelta for hadde visst fått et nytt hjem,men de bodde på kun 20kvm hvor de hadde en katt frafør som ikke likte kattungen. så de skulle ta kontakt hvis det ikke fungerte. Vi har ivertfall bedre plass og ingen andre skumle dyr som vil prøve å skade ham! tenker at en liten knøtt som har blitt satt ut i veien for å dø med søsken allerede har hatt en tøff start så det viktigste er at han får et stabilt og godt hjem og det vet jeg at vi er, kanmed hånden på hjertet si at jeg er over gjennomsnittet glad i dyr og det er derfor jeg har valgt en naturfaglig retning i studiet. Men vi får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...