Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min har hatt en kjæreste i snart 3 år. Jeg misliker han så til de grader. Han har vært utro mot henne 3 ganger, men det virker som om hun fornekter det. Han dyttet henne en gang vi kom hjem fra fest og knuste en flaske foran oss. Jeg har en sønn som våknet av alt bråket hans. Jeg ble så sur at jeg ba han gå og holde seg unna familien min. Jeg truet med å ringe politet og da gikk han.

Vi har naturligvis sett hverandre en del i familiemiddager osv. etter dette, og han prøver å vise seg fra sin beste side.

Han forteller meg hvor heldig han er som har henne sånn at hun hører det. Det samme gjør han til pappa. Han forteller hvor høyt han elsker henne foran mamma og pappa. Jeg blir bare kvalm.

Han sjarmerer henne i senk. Hun virker helt hjernevasket. Jeg har aldri sett henne gråte så mye som det hun har gjort etter at de ble sammen. Hun er alltid obs på telefonen når vi er med hverandre i tilfelle han ringer. Hun virker helt besatt. Hun har prøvd å ringe han flere ganger og kun kommet til telefonsvarer en million ganger.Nesten så jeg lurer på om han er psykopat.

Redd det virker mot sin hensikt å skulle si at hun burde gjøre det slutt med han. Det blir fort til at hun da tar avstand fra meg også.

Noen råd? Hvordan kan man lirke henne ut av dette? Foreldrene mine og broren vår er også bekymbret.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lady Isabelle
Skrevet

Kanskje han har forbedret seg...?

Skrevet

Sånne folk forbedrer seg aldri.

Ring politiet eller mafiaen, så blir det nok ordnet opp i ganske fort, alt ettersom. ;)

Anonymous poster hash: ccb9b...e91

Skrevet

Hun virker helt besatt. Hun har prøvd å ringe han flere ganger og kun kommet til telefonsvarer en million ganger.Nesten så jeg lurer på om han er psykopat.

Hun virker besatt. Hun bombarderer han med oppringninger. Du lurer på om han er psykopat..?

Du bør være forsiktig med hvordan du forholder deg i dette, ellers kan hun som du er inne på, trekke seg mer og mer unna deg.

Anonymous poster hash: ba282...8e4

Skrevet

Han sier at han skal hente henne, også sitter hun og venter på melding fra han eller en beskjed. Hun begynner å ringe, hun ringer fra sin telefon 10 ganger og fra min telefon 10 ganger, men han svarer ikke! Jeg kjører henne hjem og 1 time etter ringer han fra en av vennene hans sin telefon og beklager at telefonen hans var batteritom. Hun griner, jeg trøster og hun unnskylder seg.

Sånne ting skjer, men svært sjelden blant normale mennesker. Med han skjer sånn ofte.

Dette var et eksempel av andre lignende ting jeg har sett.

Skrevet

Han sier at han skal hente henne, også sitter hun og venter på melding fra han eller en beskjed. Hun begynner å ringe, hun ringer fra sin telefon 10 ganger og fra min telefon 10 ganger, men han svarer ikke! Jeg kjører henne hjem og 1 time etter ringer han fra en av vennene hans sin telefon og beklager at telefonen hans var batteritom. Hun griner, jeg trøster og hun unnskylder seg.

Sånne ting skjer, men svært sjelden blant normale mennesker. Med han skjer sånn ofte.

Altså, telefonen er vel ikke batteritom hvis hun får ringetone... Og hvorfor kan han da ikke sende en mld fra en vennene sine tlf å si det?

Kjenner typen, søsteren min har i mange år vært borti samme tilfelle. Virker som han liker spillet, der han først er en skikkelig dust for å så manipulere henne tilbake med kyssklappklem. Og hvis hun backer ut klikker det helt for han. Psykopatiske trekk.

Skrevet

Det går dessverre ikke an å "få" noen ut av et forhold.

Det du kan gjøre, er å være der for henne. La henne støtte seg på deg når hun gråter.

Still henne åpne spørsmål som kan få henne til å tenke over situasjonen sin. Og la henne vite at du stiller opp for henne uansett hva som skjer. Men så må du også følge det opp.

Lykke til, jeg håper alt ordner seg for søsteren din!

Skrevet

Uansett, så tror jeg ikke det vil hjelpe uansett hvor mye du snakker med henne. Hun vil alltid forsvare og beskytte han, de som er underkuet gjør som regel det. Du får håpe hun etter vært ser ting utenfra, og i verste fall at han dumper henne.

Skrevet

Folk har frihet til å ta egne valg. Inkludert dårlige valg. Hvis folk vil kaste bort livet på en sånn kukk så står hun fri til å gjøre det.

Anonymous poster hash: b1c03...abd
Skrevet

Altså, telefonen er vel ikke batteritom hvis hun får ringetone... Og hvorfor kan han da ikke sende en mld fra en vennene sine tlf å si det?

Kjenner typen, søsteren min har i mange år vært borti samme tilfelle. Virker som han liker spillet, der han først er en skikkelig dust for å så manipulere henne tilbake med kyssklappklem. Og hvis hun backer ut klikker det helt for han. Psykopatiske trekk.

Når hun backer ut kommer han gråtende tilbake og lover bot og bedring. Han øser på med fine ord og løfter om det ene og det andre. Hun er igjen lykkelig og alle puster lettet ut. Deretter kommer en ny episode med en litt annen innpakning. Hun sier selv at hun ikke orker mer av han, men det har hun sagt gjentatte ganger fra de ble sammen.

Skrevet

Når hun backer ut kommer han gråtende tilbake og lover bot og bedring. Han øser på med fine ord og løfter om det ene og det andre. Hun er igjen lykkelig og alle puster lettet ut. Deretter kommer en ny episode med en litt annen innpakning. Hun sier selv at hun ikke orker mer av han, men det har hun sagt gjentatte ganger fra de ble sammen.

Mmm, akkruat det jeg mener! Utifra hvordan du beskriver han virker det som han har noen psykopatiske trekk. Desverre tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre. Søstern min har passert 30, og har i 10 år vært i et slikt forhold, jeg tror det kommer til å vare 10 år hvis ikke han finner seg en ny. Men da klikker det vel for henne. Søstern min går til psykolog, og har saksbehandlere i huet og ræva som vil hjelpe. Men når hun ikke tar i mot råd fra "profesjonelle" er det fint lite jeg kan gjøre.

Skrevet

Mener ikke å kapre tråden, og vil ikke virke som en forståsegpåer, men noen tanker:

Søstern min går til psykolog, og har saksbehandlere i huet og ræva som vil hjelpe. Men når hun ikke tar i mot råd fra "profesjonelle" er det fint lite jeg kan gjøre.

Ikke sikkert psykolog er det beste for henne heller. Hvordan var oppveksten hennes? Når man havner inn i et mønster hvor man går inn i relasjoner med folk som ikke er bra, har det ofte noe med oppvekst og relasjon til f.eks. foreldre å gjøre. Medavhengighet, der pårørende tar på seg symptomene til en som ruser seg eller har psykiske problemer er det skummelt mange "profesjonelle" som ikke vet hva er engang.

Skrevet

Mener ikke å kapre tråden, og vil ikke virke som en forståsegpåer, men noen tanker:

Ikke sikkert psykolog er det beste for henne heller. Hvordan var oppveksten hennes? Når man havner inn i et mønster hvor man går inn i relasjoner med folk som ikke er bra, har det ofte noe med oppvekst og relasjon til f.eks. foreldre å gjøre. Medavhengighet, der pårørende tar på seg symptomene til en som ruser seg eller har psykiske problemer er det skummelt mange "profesjonelle" som ikke vet hva er engang.

Oppveksten hennes var lik min, ikke noe særlig. Men det betyr ikke at man ikke kan se hva som er godt for en selv. Blir for dumt å skylde på en vond oppvekst når man som eldre tar dumme valg. Vet ikke hvorfor hun går til psykolog, sikkert noe fastlegen har bestemt.

Skrevet

Du har ikke prøvd å bagatellisere?

Om hun ringer og ikke får svar så sier du at hun kan prøve igjen om en halvtime. Låne din telefon når hun har en egen har hun ikke noe behov for, så det kan du godt si nei til. Vil også foreslå at du tilbyr deg å kjøre hjem ved første ubesvaret anrop og siden er uforstående til at hun vil ringe han igjen. Om hun sutrer så kan du godt si blidt at dette ikke er verdens undergang og skifte tema.

Akkurat nå får hun positiv oppmerksomhet for destruktiv oppførsel. Om oppmerksomheten blir negativ kan hun trekke seg unna deg, men om du bare lar all oppmerksomhet utebli (omkring hennes forhold, selvsagt, ikke rundt henne som person) så vil hun ha større grunn til å slutte kverningen.

Enten det er lett eller ikke er det nemlig hun som må ta ansvar for eget liv her. Du kan godt møte henne med virkelighetsnær no-nonsense holdning. Ser ingen grunn til å stadig la en nær slektning grine for bagateller uten å fortelle dem (på en ok måte) at de er for gamle til det.

Om du holder på tanken at han manipulerer henne så tar du fra din søster makt og medvirkenhet. Det vil være bedre å tenke at det hele er hennes feil og hennes valg. Da er hun i hvert fall en maktperson i eget liv.

Anonymous poster hash: 2325e...acb

Skrevet

Vi hadde det veldig trygt og godt som barn. Kan ikke si noe om oppveksten som har vært negativt, hverken omsorgssvikt eller annet. Har vel ganske flinke foreldre som har tatt seg tid til oss og støttet oss hele veien. Hun har alltid vært veldig snill og er ikke en person som gjør noe vondt mot andre. Hun får jo dårlig samvittighet for det minste og særlig når det kommer til han og familien.

Hun er jo verdens beste tante for barnet mitt og hun oppfører seg ganske likt moren vår.

Det er helt tragisk at hun ikke kan finne seg en annen mann. Hun hadde noen kjærester på videregående og det kan ikke sammenlignes med nåværende forhold. Hun var ikke den som gjorde det slutt, men ble behandlet veldig bra av begge disse kjærestene.

Hun sier ikke alt til meg, men tror hun har gått til psykolog. Så det lå notert en avtale hos henne, men rotet meg ikke noe opp i det.

Tror ikke hun lider hver dag, men jeg vet ikke. Hun forsvinner i perioder, da har vi lite kontakt. Deretter har vi mye kontakt, sånn som nå.

Hun har forandret seg mye og de jeg kjenner som vet hvem han er har ikke sagt noe pent om han, men sagt på fleip at han er en drittsekk. En spøk med mye alvor sannsynligvis.

Jeg håper at han dumper henne snart, men sånn han virker så tror jeg ikke han dumper henne. Jeg tror han heller finner seg ei eller flere og holder på med mange av gangen.

Jeg forstår ikke hva han vil med henne. Han er flink med sønnen min, men vil helst ikke ha han for tett på. Episoden da han knuste flasken sitter godt i meg enda og jeg irriterte meg over at hun dro han med hjem.

Hun er flink og samvittighetsfull og han ødelegger henne og skaper dårlig stemning for hele familien. Det går ikke bare utover henne, men også alle oss andre.

Jeg prøver å ikke bli sint på henne, men det er vanskelig for jeg synes hun er så naiv. Jeg fatter ikke hvorfor hun ikke bare kan stikke med en av mange beundrere hun har hatt de siste årene. Skulle betalt kjæresten hennes for å gjøre det slutt uten å nøle.

Skrevet

Høres ikke enkelt ut, TS. Bare vær en støtte for henne. Kanskje hun åpner seg hvis du ikke presser henne..

Men det betyr ikke at man ikke kan se hva som er godt for en selv. Blir for dumt å skylde på en vond oppvekst når man som eldre tar dumme valg.

Det kan ligge mye ubevisst der. Folk som har opplevd samme situasjon, kan reagere totalt ulikt på det...

Man skal ikke skylde på en vond oppvekst nei. Men bli klar over hvordan tidligere hendelser faktisk kan ha en stor betydning for livet senere. For noen er det nødvendig å se tilbake for å forstå sammenhenger og jobbe seg ut av den dårlige sirkelen.

Trenger ikke å lese så veldig mye om emnet før man forstår hvorfor folk igjen og igjen tar "dumme" valg.

Grunnen til at mange damer blir hos psykopater, lar seg behandle som dritt etc, er ikke at de er dumme.

Skrevet

Søsteren min har hatt en kjæreste i snart 3 år. Jeg misliker han så til de grader. Han har vært utro mot henne 3 ganger, men det virker som om hun fornekter det. Han dyttet henne en gang vi kom hjem fra fest og knuste en flaske foran oss. Jeg har en sønn som våknet av alt bråket hans. Jeg ble så sur at jeg ba han gå og holde seg unna familien min. Jeg truet med å ringe politet og da gikk han.

Vi har naturligvis sett hverandre en del i familiemiddager osv. etter dette, og han prøver å vise seg fra sin beste side.

Han forteller meg hvor heldig han er som har henne sånn at hun hører det. Det samme gjør han til pappa. Han forteller hvor høyt han elsker henne foran mamma og pappa. Jeg blir bare kvalm.

Han sjarmerer henne i senk. Hun virker helt hjernevasket. Jeg har aldri sett henne gråte så mye som det hun har gjort etter at de ble sammen. Hun er alltid obs på telefonen når vi er med hverandre i tilfelle han ringer. Hun virker helt besatt. Hun har prøvd å ringe han flere ganger og kun kommet til telefonsvarer en million ganger.Nesten så jeg lurer på om han er psykopat.

Redd det virker mot sin hensikt å skulle si at hun burde gjøre det slutt med han. Det blir fort til at hun da tar avstand fra meg også.

Noen råd? Hvordan kan man lirke henne ut av dette? Foreldrene mine og broren vår er også bekymbret.

Hei!

Her er tråder i Kg med mye info som kan være greit både for deg og søsteren din å lese.

Lykke til!

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=766576

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=767306

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=766505

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=766786

Skrevet

Høres ikke enkelt ut, TS. Bare vær en støtte for henne. Kanskje hun åpner seg hvis du ikke presser henne..

Det kan ligge mye ubevisst der. Folk som har opplevd samme situasjon, kan reagere totalt ulikt på det...

Man skal ikke skylde på en vond oppvekst nei. Men bli klar over hvordan tidligere hendelser faktisk kan ha en stor betydning for livet senere. For noen er det nødvendig å se tilbake for å forstå sammenhenger og jobbe seg ut av den dårlige sirkelen.

Trenger ikke å lese så veldig mye om emnet før man forstår hvorfor folk igjen og igjen tar "dumme" valg.

Grunnen til at mange damer blir hos psykopater, lar seg behandle som dritt etc, er ikke at de er dumme.

Boken sjarmør og tyrann er svært nyttig å lese for de som ønsker eller trenger å komme seg ut av et slikt forhold, men ikke greier det.

Den er også nyttig for de som ønsker å forstå hvorfor det ikke er lett å "bare gå".

Skrevet

De vet å plukke seg ut sine ofre. De ser etter bestemte ting i ofrenes måte å være på og personlighet.

De kan manipulere, hjernevaske og drive med

svært mye forskjellig psykisk mishandling. De kan oppnå å få makt over sitt offer.

Det er viktig for den som har vært offer for en slik person, å lære om dette, og lære seg tegnene for å unngå å gå i samme fella flere ganger. Det er også viktig å jobbe med seg selv og bygge seg opp, og vente med å innlede nye forhold.

Sjarmør og tyrann er en utmerket bok angående dette, inkl råd om å hvordan komme seg bort fra psykopaten/narssisisten/o.l.

Andre har kommet med andre gode boktips, men jeg husker ikke alle titlene, så det er fint om noen kan supplere.

En bok het noe sånt som "Menn som hater kvinner..."

Mange menn og kvinner er i relasjon med et helseskadelig menneske. Jeg håper at flere velger å lære mer om dette.

Skrevet

Vi hadde det veldig trygt og godt som barn. Kan ikke si noe om 1)oppveksten som har vært negativt, hverken omsorgssvikt eller annet. Har vel ganske flinke foreldre som har tatt seg tid til oss og støttet oss hele veien. 2)Hun har alltid vært veldig snill og er ikke en person som gjør noe vondt mot andre. Hun får jo dårlig samvittighet for det minste og særlig når det kommer til han og familien.

Hun er jo verdens beste tante for barnet mitt og 3)hun oppfører seg ganske likt moren vår.

Det er helt tragisk at hun ikke kan finne seg en annen mann. Hun hadde noen kjærester på videregående og det kan ikke sammenlignes med nåværende forhold. Hun var ikke den som gjorde det slutt, men ble behandlet veldig bra av begge disse kjærestene.

Hun sier ikke alt til meg, men tror hun har gått til psykolog. Så det lå notert en avtale hos henne, men rotet meg ikke noe opp i det.

Tror ikke hun lider hver dag, men jeg vet ikke. Hun forsvinner i perioder, da har vi lite kontakt. Deretter har vi mye kontakt, sånn som nå.

Hun har forandret seg mye og de jeg kjenner som vet hvem han er har ikke sagt noe pent om han, men sagt på fleip at han er en drittsekk. En spøk med mye alvor sannsynligvis.

Jeg håper at han dumper henne snart, men sånn han virker så tror jeg ikke han dumper henne. Jeg tror han heller finner seg ei eller flere og holder på med mange av gangen.

4)Jeg forstår ikke hva han vil med henne. Han er flink med sønnen min, men vil helst ikke ha han for tett på. Episoden da han knuste flasken sitter godt i meg enda og jeg irriterte meg over at hun dro han med hjem.

Hun er flink og samvittighetsfull og han ødelegger henne og skaper dårlig stemning for hele familien. Det går ikke bare utover henne, men også alle oss andre.

Jeg prøver å ikke bli sint på henne, men det er vanskelig for jeg synes hun er så naiv. Jeg fatter ikke hvorfor hun ikke bare kan stikke med en av mange beundrere hun har hatt de siste årene. Skulle betalt kjæresten hennes for å gjøre det slutt uten å nøle.

1)Det trenger ikke å ha noe med oppveksten å gjøre.

3)Personlighet har først og fremst med arv å gjøre, og ikke miljø.

2) Det er typisk at de velger seg offer som har dette i sin personlighet som er slik som du beskriver.

Ofrene er nok ofte samvittighetsfulle. Det er trist at han ødelegger henne. Jeg håper at hun kommer seg bort fra han. Hva med å gi henne boken Sjarmør og tyrann, slik at hun lettere kan greie å gå fra han?

Hvordan har hun forandret seg?

4) Du forstår mer dersom du leser Sjarmør og tyrann.

Naiv nevner du at hun er. Hun er kanskje generelt godtroende om andre. Eller så virker hun naiv, pga hans pysykiske metoder som han har brukt på henne. De får ofte offeret til å ta på seg skyld for ting som de ikke har skyld i osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...