AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 jeg startet denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=767277 Begynner å bli litt småirritert nå og har lyst å ringe 02800 og si at de har drevet på til langt på natt i 3 dager nå, og at jeg ikke får sove og at dette virkelig ikke kan være lov, men tror dere jeg kan ringe de om det? Anonymous poster hash: 6e678...3d9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 Ikke nå nei. Klokka er 11. og hvor lenge må jeg vente? De spiller høy musikk på en hverdag og det kan VIRKELIG ikke være lov! Jeg spurte min far om hva som var lov, og han mente på at det ikke var lov etter 11 på hverdager Anonymous poster hash: 6e678...3d9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 Klart det er lov. Kjøp deg ørepropper. Så jeg kan også spille kjempehøy musikk ute og holde halve byen våken til klokken 3 om natta? Anonymous poster hash: 6e678...3d9
Silfen Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Dersom du har lisenser og whatnot i orden, så kan du det. Har du det? 1
Gjest Spiderpig Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 og hvor lenge må jeg vente? De spiller høy musikk på en hverdag og det kan VIRKELIG ikke være lov! Jeg spurte min far om hva som var lov, og han mente på at det ikke var lov etter 11 på hverdager Anonymous poster hash: 6e678...3d9 Det er jo et utested? Hadde jeg bosatt meg på brygga her kunne jeg da ikke klage fordi det ble spilt musikk. Det hører med når du bor ved siden av steder hvor det spilles musikk og drikkes alkohol. Du får kontakt kommunen i morgen og høre hvilke regler som gjelder der du bor. Ganske sikker på at det er forskrifter på slikt, men her i byen holder de på uansett om det er torsdag eller lørdag. Men for all del, bare ring 4800 du. Du bestemmer jo det helt selv
petterm Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Du kan bare ringe 02800 - det er ikke noe problem. Fortell dem om bråket. Har de ledig patrulje i nærheten kan det hende de tar en tur innom naboen og ber dem roe seg. Det skal være nattero etter kl 23!
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 Du kan bare ringe 02800 - det er ikke noe problem. Fortell dem om bråket. Har de ledig patrulje i nærheten kan det hende de tar en tur innom naboen og ber dem roe seg. Det skal være nattero etter kl 23! det er et utested, ikke en tilfeldig nabo Anonymous poster hash: 37d25...6ce 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #10 Skrevet 23. august 2013 Det er jo et utested? Hadde jeg bosatt meg på brygga her kunne jeg da ikke klage fordi det ble spilt musikk. Det hører med når du bor ved siden av steder hvor det spilles musikk og drikkes alkohol. Du får kontakt kommunen i morgen og høre hvilke regler som gjelder der du bor. Ganske sikker på at det er forskrifter på slikt, men her i byen holder de på uansett om det er torsdag eller lørdag. Men for all del, bare ring 4800 du. Du bestemmer jo det helt selv det er et utested, ikke en tilfeldig nabo Anonymous poster hash: 37d25...6ce Har funnet ut litt. Det er ikke lovlig. Naboloven fra 1961 og Forurensningsloven §7 http://www.velnett.no/informasjon/juridiske-temaer/stoey-fra-naboeiendom.aspx Så da ringer jeg 02800 om det fortsetter sånn som dette fra mandag av. Anonymous poster hash: 6e678...3d9
Silfen Skrevet 23. august 2013 #11 Skrevet 23. august 2013 Hvor mener du det står noe om støy fra utesteder i den linken der? Har du i det hele tatt MÅLT hva dBA er hos deg? I forurensningsloven står det at utesteder har lov til å generere vanlig støy. Forresten har ikke politiet noe med sjenerende støy fra utesteder å gjøre, du må gå gjennom kommunen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #12 Skrevet 23. august 2013 Hvor mener du det står noe om støy fra utesteder i den linken der? Har du i det hele tatt MÅLT hva dBA er hos deg? I forurensningsloven står det at utesteder har lov til å generere vanlig støy. Forresten har ikke politiet noe med sjenerende støy fra utesteder å gjøre, du må gå gjennom kommunen. Det er ikke vanlig støy når man holdes våken om natta på hverdager! Jeg bor ved 3 andre utesteder, og jeg hører ALDRI noe som helst fra dem selv om de spiller høyt. Det er fordi de faktisk legger til rette for at folk skal få sove om natta, og om du leser linken en gang til så ser du kanskje at det står noe om det Anonymous poster hash: 6e678...3d9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #13 Skrevet 23. august 2013 Hvor mener du det står noe om støy fra utesteder i den linken der? Har du i det hele tatt MÅLT hva dBA er hos deg? I forurensningsloven står det at utesteder har lov til å generere vanlig støy. Forresten har ikke politiet noe med sjenerende støy fra utesteder å gjøre, du må gå gjennom kommunen. Forurensningsloven § 7 bestemmer at ingen må ha, gjøre eller sette i verk noe som medfører forurensning, herunder støy. En helt tilsvarende bestemmelse har vi i naboloven (granneloven) fra 1961. Naboloven angir en tålegrense for hva man skal tåle av støy fra naboeiendom. Er tålegrensen overskredet kan man ha krav på at tiltak iverksettes, eller krav på erstatning. Anonymous poster hash: 6e678...3d9
Silfen Skrevet 23. august 2013 #14 Skrevet 23. august 2013 Du kan ikke sidestille naboer med utesteder. Sånn er det bare.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #15 Skrevet 23. august 2013 Du kan ikke sidestille naboer med utesteder. Sånn er det bare. Utestedet er en nabo, og en nabo kan også til og med være en vei, så joda, det kan jeg. Anonymous poster hash: 6e678...3d9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #16 Skrevet 23. august 2013 Du kan ikke sidestille naboer med utesteder. Sånn er det bare. Les ordet "naboeiendom" 10 ganger til og så ser du kanskje til slutt at det står eiendom bak nabo. Anonymous poster hash: 6e678...3d9
Silfen Skrevet 23. august 2013 #17 Skrevet 23. august 2013 Gawd. Ring politiet. Gjør det. Ring de klokken 23 nå i helgen og klag.
jabx Skrevet 24. august 2013 #18 Skrevet 24. august 2013 02800 er "servicetelefonen", og du kan vel dermed ringe om nær sagt hva som helst så lenge det er relevant for politiet. I dette tilfellet lurer du på om det er noe som kan gjøres, så da ringer du.
Silfen Skrevet 24. august 2013 #19 Skrevet 24. august 2013 Og overalt på nett står det at det er kommunen sitt problem. Ergo er det ganske soleklart hvem som bør ringes dersom man forventer en varig løsning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå