AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #1 Skrevet 22. august 2013 Jeg laget en tråd her inne for et par måneder siden om at jeg hadde trent i over ett år uten resultater. Etter at jeg skrev siste innlegg i den tråden har jeg gjort et forsøk, der jeg har sett på virkningen treningen har på vekten min. Jeg økte energiinntaket pr dag, og har holdt det stabilt på 1800 kcal pr dag. Jeg spiser karboredusert, men ikke lavkarbo. I treningsperiodene trente jeg styrke 2 dager i uken, og kondisjon 2 dager i uken, totalt 6 timer i uken, og var normalt aktiv utenom treningene. I de treningsfri periodene var jeg normalt aktiv, men var påpasselig med at jeg ikke økte hverdagsaktivitetene i forhold til aktivitetene jeg gjorde i treningsperiodene. Jeg passet også på at syklus ikke ga falske resultater ved å ha både trening, og treningsfri, på samme sted i syklus. Resultatet er overraskende. De periodene jeg har trent, har vekten og cm enten vært stabil, eller økt, mens jeg har gått ned både i vekt og cm de periodene jeg ikke har trent. Jeg gikk ned i gjennomsnitt 600 g pr uke de ukene jeg ikke trente, mens vekten var stabil, eller økende, de ukene jeg trente. Jeg tenker at det kan være snakk om at jeg holder vann i treningsperiodene, men jeg føler at dette ikke kan forklare hele resultatet. Noen som har noen tanker eller innspill rundt dette? Anonymous poster hash: 67e70...6e3
Lettpåtå Skrevet 22. august 2013 #2 Skrevet 22. august 2013 (endret) Jeg ville ha glemt å se på vekta en periode. Du ser i speilet om du har hatt fremgang eller ikke. Endret 22. august 2013 av Lettpåtå 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #3 Skrevet 22. august 2013 Jeg ville ha glemt å se på vekta en periode. Du ser i speilet om du har hatt fremgang eller ikke. Speilet viste nøyaktig det samme som vekta. Etter å ha trent ett år, følte jeg at jeg ikke hadde opplevd noen framgang. Jeg hadde ikke gått ned i vekt (bra!), jeg hadde ikke gått ned i cm (mindre bra), jeg hadde ikke kunnet øke belastningen merkbart, og jeg hadde begynt å få problemer med å komme opp i puls (selv om svetten silte). Anonymous poster hash: 67e70...6e3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #4 Skrevet 22. august 2013 Kroppen kan holde på sinnsyke mengder vann, så det kan jo tenkes. Eller kanskje det er muskler? Anonymous poster hash: d352d...dba
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #5 Skrevet 22. august 2013 Jeg fikk ikke med siste setning. Speilet viste nøyaktig det samme som vekta. Etter å ha trent ett år, følte jeg at jeg ikke hadde opplevd noen framgang. Jeg hadde ikke gått ned i vekt (bra!), jeg hadde ikke gått ned i cm (mindre bra), jeg hadde ikke kunnet øke belastningen merkbart, og jeg hadde begynt å få problemer med å komme opp i puls (selv om svetten silte). Det viste seg at i løpet av dette året, har muskelmassen blitt redusert, og fettprosenten har økt ganske tilsvarende! Anonymous poster hash: 67e70...6e3 Anonymous poster hash: 67e70...6e3
Lettpåtå Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Jeg økte energiinntaket pr dag, og har holdt det stabilt på 1800 kcal pr dag. Resultatet er overraskende. De periodene jeg har trent, har vekten og cm enten vært stabil, eller økt, mens jeg har gått ned både i vekt og cm de periodene jeg ikke har trent. Jeg gikk ned i gjennomsnitt 600 g pr uke de ukene jeg ikke trente, mens vekten var stabil, eller økende, de ukene jeg trente. Bombesikker på at du åt samme antall kalorier når du trente og når du ikke trente?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 Bombesikker på at du åt samme antall kalorier når du trente og når du ikke trente? Bombesikker! Jeg veide og målte for å være helt sikker. Anonymous poster hash: 67e70...6e3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #8 Skrevet 22. august 2013 Jeg har søkt på nettet etter forklaringer, og jeg fant denne. Det er ikke en seriøs side, men den ga i alle fall litt å spinne på. Du opplever å få lavere forbrenning og legger av den grunn på degDu får økt appetitt og begynner å spise mer enn før - dette er kontrollert og sjekket ut. Du blir trøtt av treningen og rører mindre på deg resten av dagen - dette er kontrollert og sjekket ut Du belønner deg selv med mat etter trening - dette er kontrollert og sjekket ut Du belønner deg med avslapning etter trening - dette er kontrollert og sjekket ut Du trener sjeldnere enn du burde - 6 timer i uken er innenfor det anbefalte Du trener mot et kortsiktig mål - målet mitt er langsiktig, og jeg har gitt det tid til å fungere Da gjenstår "lavere forbrenning", men utover denne artikkelen, finner jeg ingen dokumentasjon på at dette kan være en bieffekt av trening, så da utgår vel det også. Dette er ikke noe jeg blir klok på! Anonymous poster hash: 67e70...6e3
colasolo Skrevet 22. august 2013 #9 Skrevet 22. august 2013 Du går ikke på noen medisiner? Noen har innvirkning både på vannmengden i kroppen, og forbrenning.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #10 Skrevet 22. august 2013 Du går ikke på noen medisiner? Noen har innvirkning både på vannmengden i kroppen, og forbrenning. Jeg går på hormoner (p-piller), men siden jeg dobbeltsjekket resultatet på tvers av syklus, skal ikke dette ha noen betydning. Anonymous poster hash: 67e70...6e3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #11 Skrevet 22. august 2013 Faktisk så kjenner jeg meg veldig igjen i situasjonen din, TS!! Jeg klarer virkelig ikke oppnå vektreduksjon ved å trene, og jeg har prøvd i MANGE år!!! Men jeg trener for å trives, og har klokketro på at med tiden så MÅ det jo skje noe???? Jeg henger meg på, og følger med her Anonymous poster hash: 0ee49...232
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #12 Skrevet 22. august 2013 Slutt med p-pillene er mitt råd! Anonymous poster hash: 4fe09...b97
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #13 Skrevet 22. august 2013 Slutt med p-pillene er mitt råd! Anonymous poster hash: 4fe09...b97 Jeg behøver en nærmere forklaring på hvordan du kom fram til denne konklusjonen. Anonymous poster hash: 67e70...6e3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #14 Skrevet 22. august 2013 Faktisk så kjenner jeg meg veldig igjen i situasjonen din, TS!! Jeg klarer virkelig ikke oppnå vektreduksjon ved å trene, og jeg har prøvd i MANGE år!!! Men jeg trener for å trives, og har klokketro på at med tiden så MÅ det jo skje noe???? Jeg henger meg på, og følger med her Anonymous poster hash: 0ee49...232 Er egentlig enig med deg, men jeg er ikke interessert i å miste så mer muskelmasse, eller å få en så mye høyere fettprosent, så jeg må prøve å finne ut hvordan trening påvirker kroppen min. Anonymous poster hash: 67e70...6e3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 Kanskje du rett og slett spiser for mye. 1800 er en del over hva de fleste her ser ut til å spise når de skal ned i vekt. Vektnedgang går i rykk og napp, og det samme gjelder nok vektoppgang, så det kan jo være ren tilfeldighet at det er i treningsfri-periodene du har gått opp? Anonymous poster hash: d352d...dba
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #16 Skrevet 22. august 2013 Kanskje du rett og slett spiser for mye. 1800 er en del over hva de fleste her ser ut til å spise når de skal ned i vekt. Vektnedgang går i rykk og napp, og det samme gjelder nok vektoppgang, så det kan jo være ren tilfeldighet at det er i treningsfri-periodene du har gått opp? Anonymous poster hash: d352d...dba Jeg har sikkert gitt feil inntrykk i denne tråden, for det er ikke vekten som er viktig. Det er kroppens reaksjoner på trening/treningsfri som er viktig for meg å finne ut av. Som tidligere nevnt har jeg stabil eller økdende vekt når jeg trener med dette energiinntaket, til tross for at jeg mister muskulatur, mens jeg går ned i vekt når jeg ikke trener, selv om jeg da tilsynelatende ligger i energioverskudd. Anonymous poster hash: 67e70...6e3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 Kanskje du trener på en måte som gjør at kroppen bryter ned muskler? Gudene vet.. Det klareste svaret får du nok hos noen profesjonelle. Anonymous poster hash: d352d...dba
Gjest Spirula Skrevet 22. august 2013 #18 Skrevet 22. august 2013 Min teori er stress! Stress kan virke hemmende på vektreduksjon til tross for energiunderskudd, og virker også nedbrytende på muskelmasse, og gjør restitusjonen etter trening dårligere. Når noen trener opp mot anaerob terskel, som en oftest gjør ved styrketrening, kan dette virke stressende for kroppen, og når en i tillegg har lange økter (6 timer fordelt på 4 økter er 90 minutter pr økt), kan dette påføre ytterligere stress. Roligere og kortere økter kan derfor være mer hensiktsmessig i en slik situasjon som blir beskrevet her.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #19 Skrevet 22. august 2013 Hva er utgangspunktet ditt, TS? (Har jeg oversett denne informasjonen?) Vekt/idealvekt, fettprosent, alder, livssituasjon osv. Bare sånn ca for å danne seg et bilde.... Prøver du å gå ned i vekt eller bare fettprosent? Og jeg beklager, jeg føler med deg, men likevel smiler jeg litt triumferende. Vi blir foret av informasjon om at hvis vi bare gjør det på riktig måte, kan vi oppnå alle resultater vi måtte ønske. Dette er vrøvl etter min mening. Jeg trener for å få mosjon for bedre helse. Selvsagt skulle jeg gjerne oppnådd superresultater, som alle PTer og treningsinstruktører lover. Jeg har siden jeg ble voksen trent regelmessig min 3 ganger i uken, og det utgjør nå flere tiår. En periode (noen år) trente jeg opptil 10 timer fordelt på 6 timer i uken, og det var langt mer enn kroppen tålte. Jeg har aldri forsøkt å slanke meg ved trening eller "forme" kroppen. Det har jeg hele tiden innsett er tull (for meg). Jeg blir bare mye mer sulten og fysen når jeg trener hardt. Tvert i mot er det lettere for meg å gå ned i vekt uten trening. Jeg har bare håpet på å bli sterkere og få bedre kondisjon. Jeg er i grei form i forhold til mitt utgangspunkt, men jeg klarer ikke hverken å bli merkbart sterkere eller få bedre kondisjon. Og jeg ser flere her på forumet teller kalorier. Det mener jeg er ganske meningsløst, annet enn for å se på kalorier som en indikasjon på energiinnhold. Det er helt feil å tro at kaloriinnholdet er riktig. Jeg vil tippe at oppgitt kaloriinnhold kan avvike kanskje 25-40% fra reelt kaloriinnhold. Jeg mener at grunnen til at mange opplever at de ikke oppnår resultater er fordi treningsindustrien lyver og skaper urealistiske forventninger. Hvorfor er det så mange på treningssenteret som ikke er i toppform? Er det fordi alle er late, ikke fullfører, og gir opp? Nei, hvis alle oppnådde resultatene som treningsindustrien hadde prediket, ville alle blitt toppmotivert og oppnådd alle våre resultater. I stedet er det vel mange som gir opp fordi de føler seg som tapere. Det er ikke tilfeldige at noen blir treningsinstruktører eller toppidrettsutøver, og andre ikke. Og dessverre er jeg overbevist om at problemet er at disse som er "eksperter" har selv anlegg for trening, og forutsetter at alle har samme potensial som dem selv. Kroppene våre er ikke forutsigbare maskiner! Anonymous poster hash: 97198...575 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #20 Skrevet 23. august 2013 Hva er utgangspunktet ditt, TS? (Har jeg oversett denne informasjonen?) Vekt/idealvekt, fettprosent, alder, livssituasjon osv. Bare sånn ca for å danne seg et bilde.... Prøver du å gå ned i vekt eller bare fettprosent? Og jeg beklager, jeg føler med deg, men likevel smiler jeg litt triumferende. Vi blir foret av informasjon om at hvis vi bare gjør det på riktig måte, kan vi oppnå alle resultater vi måtte ønske. Dette er vrøvl etter min mening. Jeg trener for å få mosjon for bedre helse. Selvsagt skulle jeg gjerne oppnådd superresultater, som alle PTer og treningsinstruktører lover. Jeg har siden jeg ble voksen trent regelmessig min 3 ganger i uken, og det utgjør nå flere tiår. En periode (noen år) trente jeg opptil 10 timer fordelt på 6 timer i uken, og det var langt mer enn kroppen tålte. Jeg har aldri forsøkt å slanke meg ved trening eller "forme" kroppen. Det har jeg hele tiden innsett er tull (for meg). Jeg blir bare mye mer sulten og fysen når jeg trener hardt. Tvert i mot er det lettere for meg å gå ned i vekt uten trening. Jeg har bare håpet på å bli sterkere og få bedre kondisjon. Jeg er i grei form i forhold til mitt utgangspunkt, men jeg klarer ikke hverken å bli merkbart sterkere eller få bedre kondisjon. Og jeg ser flere her på forumet teller kalorier. Det mener jeg er ganske meningsløst, annet enn for å se på kalorier som en indikasjon på energiinnhold. Det er helt feil å tro at kaloriinnholdet er riktig. Jeg vil tippe at oppgitt kaloriinnhold kan avvike kanskje 25-40% fra reelt kaloriinnhold. Jeg mener at grunnen til at mange opplever at de ikke oppnår resultater er fordi treningsindustrien lyver og skaper urealistiske forventninger. Hvorfor er det så mange på treningssenteret som ikke er i toppform? Er det fordi alle er late, ikke fullfører, og gir opp? Nei, hvis alle oppnådde resultatene som treningsindustrien hadde prediket, ville alle blitt toppmotivert og oppnådd alle våre resultater. I stedet er det vel mange som gir opp fordi de føler seg som tapere. Det er ikke tilfeldige at noen blir treningsinstruktører eller toppidrettsutøver, og andre ikke. Og dessverre er jeg overbevist om at problemet er at disse som er "eksperter" har selv anlegg for trening, og forutsetter at alle har samme potensial som dem selv. Kroppene våre er ikke forutsigbare maskiner! Anonymous poster hash: 97198...575 Jeg har ikke postet utgangspunkt, siden vektreduksjon ikke er et tema. Jeg trener for å holde meg i form. Men jeg kan gi noen tall: Mai 2012 - fettprosent 31 - Muskelmasse 41,4 kg Juni 2013 - fettprosent 34 - Muskelmasse 39,1 kg Jeg er klar over at dette er ca-tall, men det viser en tendens med økt fettprosent og redusert muskelmasse. Pulsen viser også at formen blir dårligere. Trivselsvekt ligger mellom 58 og 63 kg, jeg ligger innenfor dette. Som tidligere sagt, trodde jeg at jeg lå i energibalanse siden vekten var stabil, men da buksene ble for små fordi fettprosenten økte, og formen ble generelt dårligere, fant jeg ut at det var tid for forandring. Som jeg sa i den andre tråden, jeg har aldri vært fetere eller i dårligere form enn etter jeg begynte å trene. Jeg er enig med deg i at ikke alle kan bli toppidrettsutøvere, og at kroppene våre ikke er forutsigbare maskiner, men det jeg opplever er jo helt sprøtt, og tvert i mot all sunn fornuft. Anonymous poster hash: 67e70...6e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå