Gå til innhold

Så var det min tur... kosthold og trening.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mens jeg har trent har jeg skrevet en form for matdagbok for å passe på at jeg fikk i meg nok proteiner, siden jeg har vært litt sløv på dette tidligere.

Jeg har tatt matmengden på "må-få", for jeg har regnet med at vekten viste meg om jeg spiste riktig mengde totalt.

Så feil kan man ta!

Etter å ha trent ett år, følte jeg at jeg ikke hadde opplevd noen framgang.

Jeg hadde ikke gått ned i vekt (bra!), jeg hadde ikke gått ned i cm (mindre bra), jeg hadde ikke kunnet øke belastningen merkbart, og jeg hadde begynt å få problemer med å komme opp i puls (selv om svetten silte).

Det viste seg at i løpet av dette året, har muskelmassen blitt redusert, og fettprosenten har økt ganske tilsvarende!

En grundigere gjennomgang av kostholdet, viser at jeg har spist alt for lite i forhold til treningsmengden, noe jeg ser svart på hvitt, men har problemer med å akseptere på grunn av uteblitt vektreduksjon.

At jeg har det de kaller en "mild overtrening forårsaket av kosthold" er greit nok.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram videre.

Jeg må vel ta kontakt med en personlig trener for å gå igjennom kosthold og trening, men dette var en stor overraskelse, som jeg har vanskeligheter med å forstå.

Er det noen som kan forklare dette til meg?

Anonymous poster hash: 4996a...90c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trening = bryte ned muskler.

Om man grunnet mangel på hvile og/eller for lite næring ikke gir kroppen anledning til å komme seg igjen etter hver økt, er trening nedbrytende, ikke oppbyggende. Grunnet for lite mat, er det nok dette som har hendt deg.

Anonymous poster hash: 8582a...f07
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trening = bryte ned muskler.

Om man grunnet mangel på hvile og/eller for lite næring ikke gir kroppen anledning til å komme seg igjen etter hver økt, er trening nedbrytende, ikke oppbyggende. Grunnet for lite mat, er det nok dette som har hendt deg.

Anonymous poster hash: 8582a...f07

Takk! Dette er logisk, så dette forstår jeg.

Men hva med den økte fettprosenten, og en totalt uteblitt vektreduksjon som burde vært naturlig ved kaloriunderskudd?

AnonymBruker
Skrevet

Takk! Dette er logisk, så dette forstår jeg.

Men hva med den økte fettprosenten, og en totalt uteblitt vektreduksjon som burde vært naturlig ved kaloriunderskudd?

Kan det være at kroppen opplever kaloriunderskuddet under trening som så stressende, og at det blir en overproduksjon av kortisol, og at dette kan forklare den økte fettprosenten, og den manglende vektreduksjonen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et godt bilde på at kcal inn/ut ikke er så enkelt som folk skal ha det til...

Anonymous poster hash: d5c41...f6b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et godt bilde på at kcal inn/ut ikke er så enkelt som folk skal ha det til...

Tydeligvis.

Det er helt sikkert en logisk forklaring, som jeg ikke har funnet ennå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis.

Det er helt sikkert en logisk forklaring, som jeg ikke har funnet ennå. :)

Hva har du spist da?

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du spist da?

Mat!

Masse grønnsaker, bær, kylling, fisk, havregryn, nøtter, bønner, linser, salater, ost, brød, knekkebrød, frukt osv.

Normal sunn kost.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte trener du da, og hva trener du? Styrke, kondis etc. Hvilke øvelser gjør du, kjører du hard styrketrening til failure hver gang eller legger du inn rolige økter innimellom? (evt. dager uten trening for restitusjon).

Anonymous poster hash: 6f76a...7a1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte trener du da, og hva trener du? Styrke, kondis etc. Hvilke øvelser gjør du, kjører du hard styrketrening til failure hver gang eller legger du inn rolige økter innimellom? (evt. dager uten trening for restitusjon).

Anonymous poster hash: 6f76a...7a1

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal svare på dette, siden jeg ikke er en atlet, kun en mosjonist+.

Jeg trener styrke, full kropp to dager i uken. Som jeg sa, har jeg ikke opplevd framgang på dette i det hele tatt. Jeg har så tunge vekter at jeg akkurat så vidt klarer 10 repetisjoner, men jeg får ikke økt belastningen noe, jeg trener ikke til "failure".

Ellers går jeg 1 time 2 dager i uken, og en lengre tur en dag i uken.

Har to dager i uken uten planlagt aktivitet.

Har mer enn nok tid til restitusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Mat!

Masse grønnsaker, bær, kylling, fisk, havregryn, nøtter, bønner, linser, salater, ost, brød, knekkebrød, frukt osv.

Normal sunn kost.

1. Spis mer fett og mindre korn, bønner, linser og frukt (du kan spise noe, men fett metter bedre). Spis litt ekstra karbohydrater etter trening, og mye protein.

2. Bytt styrkeprogram. Du kan f.eks. prøve et 5x5-program? Der får man rask framgang. http://fitnessbloggen.no/5x5-for-styrke-og-muskelmasse/

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Det viste seg at årsaken til den endrede sammensetningen ikke var direkte relatert til kosthold og trening.

Jeg har nå satt i gang endringer som skal hjelpe, så håper jeg at jeg ser begynnende resultater om noen uker. :)

AnonymBruker
Skrevet

Da er daglig energiinntak økt. De manglende resultatene var ikke direkte knyttet til kosthold og trening, men det måtte likevel gjøres endringer for å veie opp for problemet.

Jeg spiste også litt for lite proteiner, så jeg har gått til innkjøp av proteintilskudd for å supplere de dagene jeg ikke klarte å komme opp i stor nok mengde. (minst 1,2 g pr kg/dag, helst mer)

Nytt treningsprogram er satt opp, kun frivekter denne gangen, så nå får hele kroppen kjørt seg på stort sett alle øvelser, noe jeg merket veldig godt i går. En veldig tøff treningsøkt!

Jeg vet PT har sin utdannelse fra NIH, men jeg lurer på om de har tortur som fordypningsfag, eller om hun er et naturtalent. :ler:

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Og da er det klart, jeg gir opp dette trenings- og kostholdsregimet!

PTs svar på mine problemer var "tren mer og hardere", og jeg gjorde som PT sa, og gikk rett i bakken etter 1,5 uke. Etter forrige trening tok det 3,5 døgn før jeg hadde normal hvilepuls igjen!

Det virker som om kroppen blir brutt ned, men ikke bygget opp igjen.

Jeg har aldri vært svakere, eller feitere, enn etter at jeg begynte å lytte på ekspertene, og ekspertene vil ikke lytte til mine erfaringer, så nå går jeg mine egne veier.

Nå skal jeg spise det jeg mener er riktig for meg, i den mengden jeg mener er riktig.

Jeg skal trene så mye, og så intensivt som jeg mener er riktig, med de øvelsene jeg mener passer for meg.

Det har fungert før, så hvorfor skal det ikke virke nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...