Gå til innhold

hjelp til å finne hunderase som passer oss :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi holder på å lete etter ny hund. Vi har hatt hund tidligere, men har hatt et lite opphold uten, men har funnet ut at vi vil ha en hund i familien vår :) Men vi syns det er så vanskelig å velge rase..

Vi ønsker en hund som er

*røytefri

*liten/mellomstørrelse, fra 5/6kg - 15kg ca (så ikke de aller minste hundene)

*pelsstell er ikke noe problem

*aktivitetnivå: middels

*familiehund som passer rundt barn (så mildt lynne)

selv har vi tenkt litt på mellompuddel eller chinese crested powder puff :) men der er jo så mange raser.. Noen som har tips til oss og kan hjelpe oss litt med å sette opp flere raser/ har egne erfaringer? :)



Anonymous poster hash: 34d8b...26c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kun hatt renrasede hunder før, så vil helst ha renraset. Men blandingshund kan også være aktuelt :)



Anonymous poster hash: 34d8b...26c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det første jeg tenkte også!

Ellers har du jo selskapshunder som bichon frise/havanais. De er fine kompiser som er med på det meste og veldig vennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror puddelen er et veldig godt alternativ for dere.

Jeg har kineser selv. Og hadde valget stått mellom den og puddelen nå så hadde jeg valgt puddel. Er altfor mye dårlig gemytt hos kineseren, dessverre. For det er morsomme hunder, hengivne, glade og veldig lettlærte. Men de er dessverre ikke stødige nok i hodet. De trygge kineserene jeg har møtt kan jeg nok telle på en hånd. Min er ganske stødig, og jeg møter hele tiden på folk som blir overrasket over gemyttet hans og sier at det er sjelden de møter en trygg kineser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Puddel eller bichonrasene er fine hunder, lettlærte og intelligente. Personlig har jeg aldri likt bichon frise, men det skyldes dårlige erfaringer med eiere. Hunderasen i seg selv er det ikke noe galt med, og den er topp for førstegangshundeeiere, selv om jeg syns de er noe skarpere enn pudler. Mellompuddel er også fine. Naboene våre har kongepudler, fantastisk vakre flotte hunder! Har selv italiensk mynde, kan en italiener eller whippet være noe? Lettstelte og vennlige hunder. De liker å løpe mye, men samtidig er de og sofagriser innendørs. Eneste ulempen med italieneren er at den må ha klær om vinteren og at de er litt vanskelige å få husrene i begynnelsen. Men har selv verdens herligste Myndefrøken her, som er fantastisk med barn, enklere hund har jeg aldri hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpuddel eller mellompuddel tenkte jeg. Puddelen er flotte hunder! Lettlærte, snille, godt lynne, god helse. Også finnes de i flere farger og man kan velge mellom mye pelsstell (lang pels) eller lite pelsstell (kort pels).



Anonymous poster hash: 0a008...bd8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på var Bichon frisé eller Havanais! Stort sett rolige hunder med et generelt godt gemytt. Evt. en CC powder puff om man vil ha den rasen.. Har lang erfaring med CC, og har til sammen fire nakne i familien for tiden. De er verdens skjønneste rase, intelligente, sjarmerende og morsomme, med personlighet ingen annen rase kan ha (veldig objektiv her... :laugh:). MEN som nevnt over her må jeg si meg enig i at dette ikke er en rase for hvermansen. CC'er krever utrolig mye oppmerksomhet (det er noe helt annet med CC'er i flokk..), og liker ikke å være alene hjemme! Min ene insisterte lenge på å sitte på fanget når jeg var på toalettet, men nøyer seg nå med å ligge på matten ved føttene mine i en alder av fem år.... :fnise: I tillegg er de nysgjerrige og vil være med der det skjer og jeg opplever rasen som mer nervøs enn andre raser.. Etter min mening er hunden svært barnevennlig, men mer en enmannshund enn en familiehund siden den krever så mye oppmerksomhet. Ofte er kanskje en større rase mer egnet for familier med små barn da disse ofte er mer trygge på seg selv og barn i aktivitet, men skjønner jo at det virker enklere med en mindre rase. Lykke til med å finne hund! Bruk mye tid, og lurt å melde seg inn i ulike raseforum for å lese om erfaringer! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...