Gå til innhold

Valpetips! (Sånn ca. desperat)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger sårt noen tips om hvordan jeg kan få min 9/10 uker gamle valp til å sove utenfor sengen vår. Når vi fikk henne trodde vi at hun og den hunden vi har fra før kunne dele hundeseng fra starten, siden det var det valpen hadde gjort der den kom i fra også - men der tok jeg feil. Selv om de gikk raskt godt overens, så stilte hun seg ved sengen og hylte og gnålte HØYT. Koste litt med henne og viste henne hundesengen flere ganger, men hun skrek helt til vi til slutt måtte gi oss å ta henne opp i sengen (der hun slukner som et lys tvert). Det er begrenset hvor mye bråk vi bør tillate henne å lage, pga at det bor flere i huset enn oss (sameie).

Når min andre hund var valp, gikk det relativt greit, og hun fant seg i å sove i hundesengen etter hvert. Skjønner at hunden er valp og enda usikker, men problemet vårt er at hun vekker oss om natten når hun sover i sengen vår, og kan finne på å tisse i den. Dette gir jo elendig søvnkvalitet for oss, og vi begynner å bli ganske slitne.

Hva kan vi gjøre?



Anonymous poster hash: d8243...4bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første kan ikke hunder dele på en liten hundeseng. De skal ha hvert sitt fristed der de kan sove/slappe av i fred og ro. Når de ligger der skal de ikke lekes/koses/snakkes med men få være i fred fra dyr og mennesker.

Dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste ved å ta valpen opp i sengen deres. Den tenker nå at om den piper lenge/høyt nok får den belønning, som er å komme opp.

Sett valpesengen ved siden av deres. Når kvelden kommer gi den kos og ha et fast ord til den som "natta" eller "sove nå", slukk lyset og legg dere. Piper valpen eller prøver den å hoppe opp til dere så overse den fullstendig. Dette kommer til å ta tid, men det er jo viktig at den klarer å roe seg selv.

Når den slutter å pipe kan du evt. ta ned hånden og stryke den rolig mens du roser rolig. (Noen blir verre igjen av dette, andre ikke, så her får du se hva som er best for din hund)

Etterhvert når hunden har slått seg til ro med at den må sove i sengen sin og har blitt trygg på det kan dere gradvis flytte den lenger vekk fra deres egen seng. (Om dere ikke synes det er greit å ha den ved siden såklart.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei løsning er at du legger deg på en madrass på gulvet med valpens liggeplass ved siden av. Da blir valpis vant til å ligge på gulvet og føler seg samtidig trygg. Etter noen dager, når valpen faller til ro på gulvet uten problemer, kryper du opp i senga igjen. Det pleier å fungere kjempefint. Blir den urolig første gang holder det som regel å slippe hånda ned i senga til den, du er jo ikke langt unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn at hun nå har fått belønning av å hyle - dere slipper henne opp i senga. Da er det bare å hyle mer og høyere helt til det skjer igjen, for det har jo funka før. Egentlig skal man ikke gi dem noe som helst oppmerksomhet på hylinga, og heller rose, klappe og roe med det samme det er stille. Det La Flaca foreslår er veldig lurt. Ellers får dere ha senga hennes ved siden av deres, ligge stille og bite tenna sammen når hun hyler, og ta hånda ned og klappe med det samme hun er stille. Vi bor i blokk, første natta hadde vi vel et kvarter med hyling, men bare venta og lot være å si noe mens han holdt på - for så å klappe når han var stille. Og vi sa ingenting, vi bare klappa ham rolig.

I tillegg er soverommet kun natterom. Han har ikke vært der inne på dagtid i det hele tatt. Så da har han etter hvert skjønt at der inne er der man sover, og når det er mørkt er man stille.



Anonymous poster hash: 4fa8a...4c8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt . Er enig med folk her oppe ! Katten min var akkurat på samme måte . I flere uker klorte han døren mens vi sov og mjauet som en gal . Han kunne holde på i evigheter å vi lot han sove i sengen . Men dette ble et problem siden han kunne finne på å legge seg oppå hodet til meg eller samboeren . Han bet når han ville ha kos, og han slikket som en gal . Så vi fikk ikke sove . Til slutt bestemte vi oss for å ta tak i dette på ordentlig å nektet å åpne døren for han . Vi sa ingenting, og bare lå i sengen . Fikk ikke akkurat sove i starten, men nå så trenger jeg ikke gjøre annet en å slukke lyset så går han ut av seg selv :-)



Anonymous poster hash: 64a36...5a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...