Gå til innhold

Vondt i ryggen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde første håndballtrening på mandag og da var det over 1 år siden sist. Har trent litt styrke, saltimer, løpt litt og gått turer på fjellet i mellomtiden. Har trent bra i perioder, men ganske ujevnt i sommer. Håndballtreningen var veldig slitsom og jeg våknet opp på tirsdag med veldig vont i nedre del av ryggen. Det er verst når jeg sitter lenge eller ligger. Da kjennes det ut som ryggen stivner til og blir vondere. Så jobben min passer litt dårlig ettersom jeg sitter mest med pc og ikke har skrivebord som kan reguleres i høyden. Har tatt det med ro etter jobb også, men i går gikk jeg en tur på flat asfalt/grusvei. Det var en bakke og da merket jeg når jeg kom ned igjen at det ikke hadde vert så godt å gå den i den bakken.

Har ny håndballtrening i dag, men jeg har lyst å ta det veeeeldig med ro og bare prøve meg frem på hva jeg klarer. Har ikke lyst at noen skal ta i meg hvertfall, men jeg må vel snakke med treneren om det.

Det jeg lurer på er om noen har tips til hva jeg burde gjøre? Bør jeg ta det med ro, bør jeg gå turer?

Anonymous poster hash: b7baa...b84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strekke. Kan godt være muskulært, så forsøk med gode tøyninger, samt bevegelse som f.eks. å gå tur. Nedoverbakker gjør vondt når det er muskulært fordi man da må "holde igjen" på kroppen og man bruker de musklene.

Skrevet

Jeg har også tenkte det er muskulært. Men det sies jo at en ikke bør tøye muskler som holder på å bygge seg opp igjen, spesielt ikke om de ikke er oppvarmet, for da river en av flere muskelfibre. Jeg beveger på ryggen, men skikkelig tøying er jeg litt skeptisk til.

Nedoverbakketeorien din har jeg tro på. For det var når jeg kom ned igjen at jeg merket det var vondt.

TS

Skrevet

Så jobben min passer litt dårlig ettersom jeg sitter mest med pc og ikke har skrivebord som kan reguleres i høyden.

Dette! Du er sannsynligvis mye svakere på baksiden av kroppen enn forsiden, og da blir det krøll. Hvis du trener styrke, så forsøk å tren bare baksiden en periode.

Skrevet

Dette! Du er sannsynligvis mye svakere på baksiden av kroppen enn forsiden, og da blir det krøll. Hvis du trener styrke, så forsøk å tren bare baksiden en periode.

Har blitt lite styrketrening i sommer, men tenker å ta det opp igjen i høst. Jeg har den berømte Mette Marit-holdningen, og når jeg trente styrke på mitt meste så ble det ikke noe forskjell i holdningen syntes jeg. Da følte jeg at jeg var omtrent like sterk fremme som bak.

Skrevet

Både fysio og manuell jeg går til sier at man skal tøye muskelen ved slike plager. For eksempel ved å la overkroppen henge ned mellom beina når man sitter eller ved å presse korsryggen ned når man ligger. Jeg har lignende plager, bare veldig mye siden jeg ikke tok tak i det på flere år, ble liksom en vane å ha litt vondt.

Skrevet

Hmm, ja vi får se i kveld hva treneren sier. Håper han har peiling på sånt. Jeg er i hvertfall bedre enn jeg var på tirsdag, så det går rette veien :)

Skrevet

Da har jeg fått min straff for treningen i går.. Treneren er utenlandsk så jeg skjønner ikke alt han sier og tror ikke han skjønte alt jeg sa heller. Fikk beskjed om å bli skikkelig varm, men det fikk jeg ikke tid til før vi skulle i gang med neste øvelse. Jeg er ikke så flink til å si nei heller, så gjorde mye jeg egentlig ikke hadde tenkt. Våknet i dag og var tilbake til tirsdagens smerter. Så nå har jeg sagt i fra at jeg ikke er med på mandagens trening og det var greit.

Usikker på om jeg burde tatt en telefon til legen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...