Gå til innhold

Koselige villaområder i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om dere vet om noen koselige områder med eneboliger som er i nærheten av tbanen eller annen kollektivtrafikk? Som ikke er så sossete...:) skal etterhvert flytte til hus i Oslo men vil ikke bo et sted der ungene måå ha Louis Vuitton veske til 11-årsdagen liksom...noen litt mer jordnære områder fins vel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk ut strekningen Hellerud-Godlia-Oppsal-Ulsrud (linje 3 på banen).

...når det er sagt har jeg inntrykk av at merkevesker er vanlig blant ungdom overalt i byen. Du er overhodet ikke gardert mot det ved å flytte til Oslo øst, særlig ikke siden du vil bo i et villaområde.

• Liker 6
Skrevet

Det vet jeg jo,men noen steder er vel verre enn andre?

Godlia og bortover er på lista:)

Skrevet

De to områdene jeg først tenker på er Lofthus/Disen og Karlsrud.

Skrevet

Høybråten/Stovner. Hyggelig og jordnært område, og man har tog og buss.

Anonymous poster hash: 2d883...808
Skrevet

Nå er kollektivtilbudet i Oslo generelt bra.

Kjelsås er koselig. Ikke så snobbete som Grefsen, like ved Marka og nokså nære sentrum og Ring 3 (Storosenteret, t-bane). Det går trikk, tog og buss dit.

Anonymous poster hash: bc4e4...0df
  • Liker 2
Skrevet

Grefsen/Kjelsås/Lofthus og østover mot Tonsenhagen. Bjerke/Brobekk/Risløkka området.

Rødtvedt, Ammerud. Området gamle Stovner. Vestre Haugen mot Høybråten. Du har Haugerud, Hellerud, Oppsal området, og fra Bryn mot Østensjå og videre Abildsø mot Skullerud. Lambertseter/Nordstrand/Holtet/Bækkelaget området.....m.m. det er mye å velge mellom og de fleste har ok offentlig kommunikasjon.

Anonymous poster hash: bab9c...3a2
Skrevet

Grefsen vil jeg anbefale.

• Liker 3
Skrevet

Takk for tips! Hadde egentlig sett meg ut området rundt Sogn, men så fikk jeg høre så mange historier om feks foreldre som tilbyr seg å kjøpe Canada Goose-jakker til de "stakkars" barna i 4.kl. som ikke har. Dette var vel på Nordberg tror jeg. Et sånt sted vil jeg ikke bo - men jeg vil gjerne bo i hus i Oslo likevel:)

• Liker 1
Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Takk for tips! Hadde egentlig sett meg ut området rundt Sogn, men så fikk jeg høre så mange historier om feks foreldre som tilbyr seg å kjøpe Canada Goose-jakker til de "stakkars" barna i 4.kl. som ikke har. Dette var vel på Nordberg tror jeg. Et sånt sted vil jeg ikke bo - men jeg vil gjerne bo i hus i Oslo likevel:)

Jeg tenker at både Grefsen, Kjelsås og Tåsen/Nordberg/Sogn alle er ganske snobbete - men det er på en annen måte enn "gamledagerssnobbingen".

Tåsen hageby blir jo trukket frem som det mest "in" blant folk med solid økonomi - fordi de vil vise at de har mye penger - MEN - også har kulturell kapital :fnise: Litt sånn det nye snobbeområdet for de som synes Holmenkollen og Vindern er harry. Har tilogmed vært artikler på det i Aftenposten ;)

Så jeg hadde nok gått for de andre områdene her som her angitt - selv om det sier seg selv at når prisen på enebolig også på østkanten er sinnsykt høy, så blir det store forskjeller også innad i bydelene og man vil tydelig merke hvem som bor i hus og hvem som bor i høyblokka. Prisforskjellen og inntektsforskjellene er jo enorme der og selv om motivasjonen for de som kjøper enebolig på østkanten nok oftest er annerledes enn de som kjøper på klassisk vestkant(altså; at man ender med å velge større enebolig østkant fremfor lite rekkehus vestkant).

Villaområde er villaområde, men de får i det minste litt variasjon i skoleklassene.

På vestkanten(type Ullern osv) var jo tilogmed helsesøstrene ute ifjor sommer i media og snakket om hvordan foreldrene måtte begynne å slutte med slankekost til barna da de lå under anbefalt vektkurve og de så at mange barn fulgte foreldrenes trender for "supersunn mat og trening"..........."gi de en is avogtil, de trenger det" var mottoet. :roll:

Ungdommer er jo og ute og forteller om et helt sykt press på merkeklær, men det vil man nok og merke på østkant.

Såh. Ja, jeg ville kanskje også gått for ikke typisk vestkant. Men 100% jordnære naboer får du aldri i et villaområde ;)

Endret av åffårno
Skrevet

Akkurat det der skjer flere steder i byen, også i øst.

Anonymous poster hash: bc4e4...0df

• Liker 1
Skrevet

Må det være Oslo?

Hvis jeg skulle flytte, ville jeg sett på Bekkestua eller Jar eller noe.

• Liker 1
Skrevet

Årvoll :)

Anonymous poster hash: e9a89...26f

Skrevet

Må det være Oslo?

Hvis jeg skulle flytte, ville jeg sett på Bekkestua eller Jar eller noe.

Det er absolutt ikke noe bedre der enn Oslo vest. Jeg har vokst opp i dette området, og dette er da helt klassisk vestkant som alle andre områder vest for "elva".

Anonymous poster hash: 870c9...93c

• Liker 1
Skrevet

Det er absolutt ikke noe bedre der enn Oslo vest. Jeg har vokst opp i dette området, og dette er da helt klassisk vestkant som alle andre områder vest for "elva".

Anonymous poster hash: 870c9...93c

Sier meg enig i denne.

Anonymous poster hash: a956d...7b2

Skrevet

Såh. Ja, jeg ville kanskje også gått for ikke typisk vestkant. Men 100% jordnære naboer får du aldri i et villaområde ;)

Kunne du utdype dette litt?

Det er mulig at jeg er naiv og "blind", men dette er ikke min erfaring etter en oppvekst i en av villaenklavene på østkanten som har vært nevnt i denne tråden. Litt "rariteter" vil det vel være over alt, men er det noe særegent med villområder som gjør at det er en ovevekt av mennesker som ikke er jordnære der?

Skrevet

Vi trenger litt mer informasjon enn som så...Som hvor stor bolig du tenker deg og til hvilken pris.

Det er mennesker som er ekstremt opptatt av merkevarer både her og der. Du får positiver og negativer hvor enn du bor. På Vinderen er forventet levealder Oslos høyeste og utdannelsesnivået er høyt. På den annen side vil det være for "vestkant" for noen.

Hvis du kun går utifra LV-vesker og Canada Goose jakker, så er det mange områder du bør holde deg unna, uavhengig om de er i øst eller vest.

Hva er viktigst for deg? Hvor jobber du/din mann og hva vil dere være i nærheten av?

Jeg vokste opp på Røa og dette var et vakkert område med gode naboer uten at det var et merkepress eller at folk var overfladiske.

Skrevet

Grefsen er fint og sentralt, og ikke like snobbete som en del andre villastrøk.

Når det er sagt, så må man ha mye penger for å kjøpe en villa i Oslo. Det vil alltid være en sjanse for at foreldre med mye penger kjøper dyre merkeklær til barna sine.

Vil du bo i et ikke-sossete villastrøk, kan du også bo på Furuset. Der går det også t-bane. Furuset er noe mer belastet, men det er da fint der også.

Skrevet

Risløkka? Området fra Bryn og utover mot Høyenhall, eller mot Godlia og Hellerud er også fint :)

Anonymous poster hash: 2805f...72c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...