power pus Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Jeg har et stort problem. Måneden før jeg får menstruasjon blir jeg forvandlet til et hormonelt monster. Jeg gråter, skriker, slår i vegger, kaster ting (har knust mobilen min) og kan lage de vanvittigste problemer ut av de minste ting. Jeg føler meg så dypt deprimert de ukene. Nå på mandag fikk jeg endelig mens, og da føles ALT så mye lettere og jeg blir den jeg vil være. Kjenner jeg gruer meg allerede til neste gang, for mensen er jeg snart ferdig med, og da får jeg kanskje 1-2 dager å være "lykkelig" før det plutselig brått snur igjen og det er på'n igjen en hel måned til neste gang. Er så leit, og slitsomt, ikke bare for meg, men også for stakkars kjæresten min. Føler meg så slem når jeg blir sånn lager alltid et lite helvete. Hun støtter meg og trøster meg så godt hun kan, men vi har også mangen forferdelige krangler, som jeg alltid starter. Samme dag som jeg får mensen, får jeg også utrolig vond mage, men det gir seg oftest etter en dag, Mensen min varer kanskje også bare 2 dager før jeg er ferdig og blør egentlig veldig lite, men jeg ville mye, mye heller hatt magevondt og blødd mer , enn de grusomme "depresjonene" Hva skal jeg gjøre? Har pratet med legen min, og hun nevnte p-piller, men at hun ikke ville anbefale det, at jeg heller burde se hvordan det gikk fremover. Synes det er forferdelig. Mister jo nesten en hel måned hver måned bare ved å føle meg helt nede, og kun med et par dagers "pause" før det starter igjen. Hilsen fortvilet jente.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Man kan få Cipralex mot pms. Da tar man tablettene de dagene plagene er, og så slutter man når de går over. Altså tar man de ikke hele måneden som er vanlig mot depresjon o.l. Jeg har god effekt av dette. Jeg tar de ca fem dager per mnd, har ingen andre bivirkninger en trøtthet og humøret er helt normalt, i motsetning til før. Anonymous poster hash: b151e...793
power pus Skrevet 21. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2013 Man kan få Cipralex mot pms. Da tar man tablettene de dagene plagene er, og så slutter man når de går over. Altså tar man de ikke hele måneden som er vanlig mot depresjon o.l. Jeg har god effekt av dette. Jeg tar de ca fem dager per mnd, har ingen andre bivirkninger en trøtthet og humøret er helt normalt, i motsetning til før. Anonymous poster hash: b151e...793 Er de reseptfrie, eller må jeg til legen?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Er de reseptfrie, eller må jeg til legen? Du må til legen Anonymous poster hash: b151e...793
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Jeg har akkurat fått diagnosen PMS - premenstruelt tensjonssyndrom (er ikke det samme som PMS i brukt i "dagligtale"). Jeg ser at du beskriver at du har "PMS-symptomer" i en måned før mensen - og at det kommer rett etter du er ferdig med mensen. Ett av kriteriene for å få diagnosen er at symptomer inntreffer i uken før eller to uker før du får mensen, jfr. http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/premenstruelt-syndrom . Fra http://bestpractice.bmj.com/best-practice/monograph/419/basics/definition.html "Definition Premenstrual syndrome (PMS) is characterised by cyclical physical and behavioural symptoms occurring in the luteal phase of the menstrual cycle (the time period between ovulation and onset of menstruation). Premenstrual dysphoric disorder (PMDD) is a more severe variant that includes at least 1 affective symptom. DSM-IV criteria require 5 or more physical and behavioural symptoms from a pre-specified list to be recorded using a diary. [1] The University of California, San Diego criteria recommend prospective reports by women during several consecutive cycles, with the exclusion of psychiatric conditions" Når du er et "hormonelt monster" i en måned (med unntak av de 1-2 dagene du har mensen), så vil jeg anbefale deg å ta opp med legen din om det kan være noe annet som feiler deg. For det høres ikke helt ut som PMS etter diagnosekriteriene. Det skal uansett gjøres, hvis det ikke er gjort, for å utelukke andre ting. (Legen gjorde det med meg også). Selv har jeg gått til psykolog i flere måneder (gratis via NAV pga sykmelding - http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Behandlingstilbud ). Legen min satte først diagnosen depresjon, men da det viste seg at jeg var deprimert med selvmordstanker kun noen dager i måneden, ble det klart at jeg har diagnosen PMS. Jeg har prøvd ut inntak av kalsium og magnesium, og dette har delvis hjulpet. Skal nå sette inn hormonspiral, og håper da at jeg blir helt frisk. Håper du finner ut av det, for slik du har det nå høres helt forferdelig ut. Lykke til! Anonymous poster hash: b61da...bb9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #6 Skrevet 21. august 2013 Tillegg: Hvis det ikke er PMS du har, så står det her om tilstander som kan ligne: https://docs.google.com/document/edit?id=1AnQE3PVPP7Yi_gqUUdYnzJeWta67B6z5NUlEXGOP_T0 Anonymous poster hash: b61da...bb9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå