Trymmir Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 (endret) Det har seg slik at jeg er forferdelig nysgjerrig som person, lurer stadig på hvorfor ditt og datt er sånn og slik. Et forvokst barn med andre ord, så pass tåler jeg Har også den festlige diagnosen ADHD, som gjør at tankene kverner fra morgen til kveld, uten stans og det er her alle disse rare greiene dukker opp. Det jeg nå har klart å henge meg opp i er jo hvordan blinde drømmer? Altså, de som er født blinde og aldri har sett noe som har med form eller farge å gjøre. Jeg mener ikke å spørre for å være frekk eller nedlatende mot blinde, på ingen måte! Men jeg lurer oppriktig på dette, syns generelt det er spennende hvordan andre oppfatter verden, og akkurat nå så er det da blinde jeg har hengt meg opp i. Jeg mener, de har aldri sett hvordan f.eks. en rød kontorstol ser ut, de kan kjenne på formen og "se" med hendene, men om de da drømmer om denne stolen, hvordan "ser" de den?? Vi som er så heldige og har synet vet jo hvordan den ser ut og kan derfor visualisere, men hva med noen som aldri i sitt liv har sett noe?? Alt man kan lure på... Endret 21. august 2013 av Trymmir 1
Testosteron Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 I likhet med folk som ser, så drømmer de om opplevelsene sine. De opplever jo det samme som oss bare at de ikke ser de fysiske tingene. De møter mennesker. Hører stemmer. Opplever gleder og sorger. 2
Trymmir Skrevet 21. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2013 Den er jeg med på, de er da folk som alle andre Men bare så fryktelig nysgjerrig på hvordan de ser/oppfatter ting. Vi ser jo de tingene vi har rundt oss og ser dem gjerne i drømme også, men hvordan vet en blind person at noe ser slik å slik ut, uten å ha sett det? Hadde en blind blitt bedt om å tegne sitt inntrykk av f.eks. denne kontor stolen, hvordan hadde den sett ut i forhold til om jeg hadde tegnet den? Føler meg bra tåplig som lurer på slik, men har en blind svoger og det var derfor jeg begynte å tenke på det. Føler ikke jeg kan spørre han heller, kjenner han ikke godt nok og vil jo ikke fornærme han heller
Gjest Blubberella Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Dersom de er født blinde og aldri har sett, ser de nok heller ikke i drømmene. De hører, lukter, smaker og føler ting i drømme på samme måte som de gjør i virkeligheten. 3
Trymmir Skrevet 23. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. august 2013 Spennende! Må være litt av en opplevelse, men må nok innrømme jeg likevel er glad jeg ennå har synet i behold Selv om det helt klart sansynlig ikke hadde vært et savn om jeg var født uten
Havbris Skrevet 23. august 2013 #6 Skrevet 23. august 2013 Blinde mennesker drømmer sannsynligvis ikke i visuelle bilder, men i "bilder" som involverer berøring, lyd, smak, lukt og bevegelse. Hvordan et menneske som ikke ser vil tegne en stol? Vet ikke hvordan det er hos voksne, men jeg har sett tegninger av barn helt uten synssans - og de avspeilet hvordan barnet opplevde objektet rent taktilt. En stol besto av en strek som representerte opplevelsen av stolryggen og en annen strek som representerte setet som barnet satt på. Ingen stolben.
Dragonfly84 Skrevet 23. august 2013 #7 Skrevet 23. august 2013 De som har sett en gang drømmer sikkert som vi gjør onkel satt i rullestol, og når han drømte kunne han alltid gå. Men de som aldri har sett har jo ikke opplevd hvordan ting ser ut, men desto bedre hvordan ting kjennes ut, høres ut, lukter... Så drømmene gjenspeiler sikkert det
Tibbie Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Dette lurer jeg også på! Er det noen av dere som svarer som faktisk vet det de skriver, eller er det bare gjetning? Det er sikkert gjort forskning på dette som alt annet. Tror jeg må ta meg et kjapt nettsøk
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #9 Skrevet 23. august 2013 Jeg kan svare for de døve jeg kjenner, det er jo også et sansetap. De som er født døve, drømmer uten lyd. Når noen snakker, snakker de tegnspråk. De som er født hørende, men har mistet hørselen, drømmer både med lyd og tegnspråk i drømme. Jeg tror aldri jeg har hørt noen av mine venner som er født døve si at de har drømt at de var hørende. Og dette er som dere kanskje skjønner, noe vi har diskutert en del Anonymous poster hash: ee966...28f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå