Froz1 Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Jeg har hatt mensen i en god ti år, men sover fortsatt med bind om natta. Leste forferdelige artikler i ungdommen om denne tampongsyken. Derimot hater jeg virkelig mensen og syntes bind er ukomfortabelt og ekkelt. Spesielt om morgenen for åpenbare grunner. Kan jeg begynne å sove med tampong? Selv om jeg sover feks 8-9-10 timer? Og er det sant at når jeg går på p-piller og får mensen, betyr det ingenting angående graviditet? Altså om jeg mot formodning ble gravid, vil jeg fortsatt få mensen siden den er "falsk" når jeg går på p-piller? Hadde liksom håpet at mensen var et klart tegn på at jeg ikke er gravid
Pearl2.0 Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Ja, du kan sove med tampong så lenge du synes det fungerer Takler heller ikke bind Tror de færreste vil få pillemens hvis de blir gravide og fortsetter på pillene.
Avalon Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Normalt sett vil en ikke få blødning i det hele tatt om man er gravid (uavhengig om man bruker p-piller eller ikke), noen får det allikevel. Ang. tamponger har ikke jeg mye å komme med, bruker bare bind selv. Men, vil tro det går greit, da folk sover med tampong hver dag.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Blødningen kommer jo fra livmoren uavhengig av om den er "falsk" (styrt av hormoner du tilfører) eller ekte (styrt av kroppens egne hormoner). Blir du gravid, vil ikke slimhinne og blod støtes ut pga forandringer i livmorveggen. Du vil derfor ikke få en tilsvarende blødning som du har ellers - så fremt ikke den er minimal til vanlig. Små blødninger er normalt i begynnelsen av en graviditet. Tampongsyken er veldig sjelden i dag, så du kan sove med den. Vær nøye med håndhygiene før du setter tampongen inn. Anonymous poster hash: 9b252...13c 1
Gjest sweetsugar Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Bare å sove med tampong. Jeg og de fleste jeg kjenner gjør det
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Jeg ble gravid på pillen og skjønte det kun fordi mensen ikke kom når den skulle. Jeg brukte bare tampong før men så ble jeg plutselig plaget med sopp som kom hver eneste mnd rett etter mensen, sluttet å bruke tampong helt etter flere mnd med tilbakevendende sopp og soppen ble borte. Er jo ikke sikker at det skjer deg men trur at vagina har litt godt av å ikke ha en tampong i seg hele tiden under mensen, ikke med tanke på den infeksjonen man kan få men sånn eller. Men er jo bare å prøve, syns du at det går greit så er det jo bare å gjøre det Anonymous poster hash: b2cbb...92d 1
Pringle Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 (endret) Du kan fint sove med tampong, du får ikke automatisk tampongsyken når du har hatt i en tampong i 8 timer. Men pass på å skifte rett før og etter du legger deg. Du skriver du hater mens og bind - jeg vil anbefale deg å teste ut tøybind! Du skulle kanskje ikke tro det... men det er mye mer komfortabelt med tekstil mot kroppen, enn papir og plast. Eller prøv menskopp. Det finnes flere tråder her inne om begge deler. Jeg startet først med kopp i januar i år, og ble så hektet på tøybind...! Beste jeg har blitt overtalt til noensinne! Endret 20. august 2013 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Ingen mensentråd uten forslag om å prøve menskopp! Prøv det. Anonymous poster hash: cb8e2...090 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Uff synes bind stinker med engang, har ikke brukt noe annet enn tamponger siden jeg var 16, sover med de om natta også. Anonymous poster hash: dbaf9...b78
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Menskopp! Høres litt rart ut første gangen en leser om det, men er helt supert :jupp: søk i underforumet her så finner du tråder om det Anonymous poster hash: 0d772...c3e 1
Froz1 Skrevet 28. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 28. mars 2014 Hei igjen! Når jeg dropper pillen en uke for å ha mensen, kommer den ikke før de 3-4 siste dagene. Men kan jeg ha sex da de første dagene uten piller? å være beskyttet?
Gjest Naria Skrevet 28. mars 2014 #14 Skrevet 28. mars 2014 Hei igjen! Når jeg dropper pillen en uke for å ha mensen, kommer den ikke før de 3-4 siste dagene. Men kan jeg ha sex da de første dagene uten piller? å være beskyttet? Så lenge du bruker pillene som du skal er du beskyttet også i den pillefrie uka.
Froz1 Skrevet 28. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 28. mars 2014 Så lenge du bruker pillene som du skal er du beskyttet også i den pillefrie uka. Takk!
Minya Skrevet 28. mars 2014 #16 Skrevet 28. mars 2014 (endret) Er du bekymret for å bruke tamponger lenger enn fire timer, prøv Ellen tamponger. De inneholder melkesyre, hjelper til å holde bakteriefloraen i skjeden på et normalt nivå, og skal sitte inne i minimum fire timer for full effekt. Tampongsyken er ekstremt sjelden i dag, da tampongene som blir produsert i dag ikke er like "effektive" på å suge opp blod som på starten av åttitallet. Grunnen til at TSS (toxic shock syndrome) ble kalt tampongsyken var at kvinner i USA hadde ytret ønsker om en tampong som kunne suge opp *hele* mensen, fra første til siste blødningsdag, uten å måtte bytte tampong eller være redd for at den lakk. Procter-Gamble produserte da en supertampong, Rely, som utvidet seg som en blomst i skjeden og kunne suge opp over 20(!) ganger sin egen vekt i blod. Under TSS-epidemien som oppstod i USA sommeren 1980 hos kvinner over hele landet, oppdaget man at det eneste fellestrekket kvinnene hadde var at de menstruerte og brukte tamponger. Rely-tampongene hadde da laget et perfekt klima for vekstvilkår av farlige bakterier i kvinnenes skjede og dette medførte ekstrem blodforgiftning i form av TSS. (TSS er egentlig en akutt type blodforgiftning som oftere skjer ved kutt og skader i fingrene og dårlig hygiene etterpå) CDC (Centers for Disease Control and Prevention) leverte i september 1980 en rapport om at Rely forårsaket høy risiko for TSS. Det ble for øvrig klart etter en del etterforskning av CDC at Rely ikke var den eneste banditten i TSS-epidemien. Det ble oppdaget at tampongene de siste årene (1975-1980) hadde fått bedre og bedre oppsugingsevne, slik at kvinner kunne ha tampongen i lenger og lenger, som da også økte risikoen for TSS. Rely var for øvrig produsert med et spesifikt stoff (husker ikke navnet i farten, det er et sånt langt latinsk et) som ytterligere økte risikoen for bakterien som forårsaker tampong-fremkalt TSS. Etter at denne rapporten ble utgitt, trakk Procter-Gamble tilbake Rely, og produserte i stedet tamponger med svært lik oppsugingsevne som de vi bruker i dag. TSS blir fortsatt advart om i pakningsvedlegget i tampongeskene, aller mest for sikkerhets skyld, men det er svært liten risiko for å få det om du vasker hendene før du setter inn en ny tampong og ikke har den i lenger enn over natta mens du sover Edit for korrigering; Det som forårsaker TSS er ikke en bakterie, men et toksin, litt usikker på hva som strengt talt er definisjonen på et toksin, men det er ihvertfall ikke en bakterie. Endret 28. mars 2014 av Minya 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå