Gjest Badebuksa Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Jeg har aldri hatt særlig mye å gjøre med byer og narkomane. Så jeg vet ikke dette.. Lar myndighetene, helsevesenet eller hva som helst narkomane bare gå rundt i byen, til fare for seg selv? Er det vanlig? Snakker om narkomane som tar "tunge stoffer". Var i byen en kveld/natt, så ei jente som var narkoman, tydeligvis.. Hun klarte nesten ikke å stå! Jeg trodde hun skulle falle i bakken når som helst.. Var et par gutter som prøvdeå hjelpe henne. Hun stod der (såvidt) med øynene igjen. Og dette var rett i nærheten av trafikk, hun kunne blitt påkjørt eller falt foran noe.. Gjør politiet noe når de ser noen som er så rusa, eller er det bare sånn at de får gjøre hva de vil og gå rundt, evt. skade seg selv?
Pseudonym Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Det har jeg sett mange ganger. Desverre.
lillemeg90 Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 De har ansvar for seg selv, men får politiet tips/ser selv på gaten mennesker som ikke kan ta vare på seg selv blir de ofte brakt inn til legevakt/akuttmottak. Her får de ofte væske og medisiner for å få rusen ut av kroppen. Når pasientene våkner er det mange som velger å skrive seg ut på eget ansvar. Da kan ikke vi på sykehuset gjøre noe med mindre legen ser på pasienten som suicidal. Da tror jeg de kan tvangsinnlegges. Men det er ikke mitt hovedområde, så er litt usikker på reglene ifht. Tvangsinnleggelse. 2
Schweppes Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 De er vel ikke førsteprio, nei. Trist men sant.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Hvis du mener det er fare for liv og helse kan du ringe politiet. De kjører dem hjem, på cella eller akutten. Gjerne hjelp litt til selv også, dersom du er komfortabel med det. Det er ikke alltid så mye som skal til, spør hvordan de går og om de trenger noe, så henter de seg ofte inn igjen, når noen bryr seg. Anonymous poster hash: 2f3a8...cfe
Pseudonym Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Hvis de nesten ikke klarer å stå, bør man kanskje vurdere å ringe ambulanse. Om de er på oppadstigende rus, kan det kanskje ende med overdose? Ikke vet jeg, derfor greit at helsepersonell tar den vurderingen.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Helt normalt å få "plataknekk" i knærne etter en skudd heroin. De kan fysisk ikke rette ut beina og det ser helt villt ut. Men de klarer seg, og de er ikke til fare for andre i noen spesielt stor grad med knekk i knærne. Som regel holder de seg litt unna folkemengder når de har satt seg et skudd, men en og annen gang vil de vase i sentrum med et blodferskt skudd innabords. Det er først når de tar en OD at de trenger hjelp. Ambulansen er gjerne kjapt på plass (de narkomane passer godt på hverandre og ringer hjelp om dette trengs) og gir motgift. De holder så øye med den narkomane, før de reiser derfra. De plukker sjeldent opp OD-tilfeller. Politiet kan lite gjøre. De gjør jo ikke noe kriminelt så lenge de ikke dealer. Og når de er så rusa, så gjør de i hvert fall ingen ting ovenfor andre mennesker. De har mer en nok med seg selv der og da. 3
Gjest Badebuksa Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Ok. Tenkte på hennes beste.. Da var det nok heroin hun hadde tatt ja. Var fælt å se på, synes synd på henne. Tenk så fælt en må ha det dersom en begynner med dop.. Eller blir en hekta etter første skudd?
Pseudonym Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Eller blir en hekta etter første skudd? Det lurer jeg også på. Noen som vet?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Det lurer jeg også på. Noen som vet? Delvis. Det første skuddet er så fantastisk så de vil tilbake til denne helt vidunderlige rusen. Og så tar de ett skudd til, og ett til. Og vips er du hekta. Men man får ikke fysiske abstinenser etter ett skudd. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Det er ekstremt vanskelig å legge inn noen mot deres vilje. Faktisk for vanskelig i mange tilfelle. Man skulle hatt tvungen avrusning i Norge. Sendt de ut på en øde øy og latt de avruse seg fysisk og deretter gå på skole, jobbe eller noe i noen år sammen med aktiv terapi før de kan komme tilbake. Man kan ikke reddes fra seg selv. Anonymous poster hash: 1c8a6...df7 2
Pseudonym Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Delvis. Det første skuddet er så fantastisk så de vil tilbake til denne helt vidunderlige rusen. Og så tar de ett skudd til, og ett til. Og vips er du hekta. Men man får ikke fysiske abstinenser etter ett skudd. Takk:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå