AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Er det noen som har drevet noe særlig med hasj, her? Vil gjerne se om noen opplever det samme som meg. Er for tiden på en veldig vanskelig tid i livet mitt, med sterk angst og litt svak depresjon osv. Så har det seg sånn at jeg hadde tenkt å røyke litt hasj her om dagen, og når jeg gjorde det ble jeg ekstremt deprimert, angstfylt og hadde det ganske så jævlig. Fikk så mørke tanker om at jeg faktisk ikke hadde noe å leve for, og så virkelig ikke lys i enden av tunellen. Ble ordenltig redd, jeg var redd jeg skulle ta selvmord, og det var bare helt fælt der og da. Jeg har aldri opplevd denne siden av hasjen, og jeg ser jo dette som ett reelt faretegn, når jeg opplever det på den måten, og ikke på den glade og bare chille måten jeg har vært før. Flere som har opplevd det slik under tunge perioder? Hva gjorde dere, hva skjedde osv. Anonymous poster hash: 1099c...2f6
MilleVanille Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Jeg mener å ha hørt at man ikke bør røyke hasj(eller andre rusmidler) når man er nedstemt, da dette vil forsterke følelsene du har der og da. Er du glad og har det fint, vil rusen gjerne oppleves som fantastisk, men er det motsatt, vil rusen gjerne forsterke følelsene du allerede sitter med - altså du vil få det jævlig. Med andre ord bør du ikke røyke når du ikke har det noe bra.
Nasse1 Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Har hørt det samme MilleVanille. Dropp hasjen!
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Jeg har jo røyket før når jeg har vært veldig langt nede, og jeg har ALDRI fått no mer angst en den normale noian jeg får, og har heller aldri blitt deppressiv. Men nå har jeg det vondere en jeg har hatt noen gang, så kansje dere har rett i at jeg bør droppe hasjen. Takk for svar TS Anonymous poster hash: 1099c...2f6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Mange opplever at hasj, på samme måte som LSD, alkohol og div andre rusmidler, kan forsterke følelser man allerede har. Altså, dersom man har det kjempebra kan lykkefølelsen oppleves sterkere, og har man det dårlig blir de negative følelsene sterkere. Akkurat hvordan kjemien fungerer her bør nok noen med mer kunnskap i feltet forklare, jeg er usikker på eksakt hvordan div stoffer innvirker på hjernekjemien i forskjellige tilstander. Uansett tror jeg dette er mye av årsaken til at det frarådes å benytte rusmidler når man føler seg nedstemt. Unngå både cannabis og alkohol (og selvsagt andre stoffer) når du føler deg så dårlig som du gjør nå, ta heller en tur til fastlegen din i morra og få en henvisning til noen som kan hjelpe deg med det du gjennomgår. Det er bedre at du får hjelp til å bearbeide årsaken til depresjonen din fremfor å forsøke å bedøve symptomene, slik at du kan komme videre og få en bedre hverdag God bedring Anonymous poster hash: 644a5...4e9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Mange opplever at hasj, på samme måte som LSD, alkohol og div andre rusmidler, kan forsterke følelser man allerede har. Altså, dersom man har det kjempebra kan lykkefølelsen oppleves sterkere, og har man det dårlig blir de negative følelsene sterkere. Akkurat hvordan kjemien fungerer her bør nok noen med mer kunnskap i feltet forklare, jeg er usikker på eksakt hvordan div stoffer innvirker på hjernekjemien i forskjellige tilstander. Uansett tror jeg dette er mye av årsaken til at det frarådes å benytte rusmidler når man føler seg nedstemt. Unngå både cannabis og alkohol (og selvsagt andre stoffer) når du føler deg så dårlig som du gjør nå, ta heller en tur til fastlegen din i morra og få en henvisning til noen som kan hjelpe deg med det du gjennomgår. Det er bedre at du får hjelp til å bearbeide årsaken til depresjonen din fremfor å forsøke å bedøve symptomene, slik at du kan komme videre og få en bedre hverdag God bedring Anonymous poster hash: 644a5...4e9 Jeg bare skjønner ikke hvorfor jeg ikke opplevde det sånn før når jeg røyket. Var ganske nede da også, men ting har jo tydeligvis forandret seg.. Men du har jo helt rett. Har tenkt på lenge å ta kontakt med lege, men er bare så redd for å gjøre det, men det er jo selvfølgelig bedre å få ordenltig hjelp istedenfor å bedøve det. Tusen takk Anonymous poster hash: 1099c...2f6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Jeg bare skjønner ikke hvorfor jeg ikke opplevde det sånn før når jeg røyket. Var ganske nede da også, men ting har jo tydeligvis forandret seg.. Men du har jo helt rett. Har tenkt på lenge å ta kontakt med lege, men er bare så redd for å gjøre det, men det er jo selvfølgelig bedre å få ordenltig hjelp istedenfor å bedøve det. Tusen takk Anonymous poster hash: 1099c...2f6 Jeg skjønner godt at du stusser på reaksjonen, det høres fryktelig uhyggelig ut det du opplevde, og ekstra skremmende når det ikke har vært slik før. Akkurat hva som skjedde er det litt vanskelig å spekulere i, men det er nok uansett et veldig tydelig signal fra hjernen din om hva den tåler og ikke akkurat nå. Skjønner godt at du synes det er skummelt å kontakte lege, jeg var ikke særlig høy i hatten selv da jeg måtte gå til min fastlege og be om henvisning til psykolog, men er utrolig glad jeg tok steget til slutt. Kanskje du har en god venninne eller noen i familien som kan bli med deg som støtte? Anonymous poster hash: 644a5...4e9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Jeg skjønner godt at du stusser på reaksjonen, det høres fryktelig uhyggelig ut det du opplevde, og ekstra skremmende når det ikke har vært slik før. Akkurat hva som skjedde er det litt vanskelig å spekulere i, men det er nok uansett et veldig tydelig signal fra hjernen din om hva den tåler og ikke akkurat nå. Skjønner godt at du synes det er skummelt å kontakte lege, jeg var ikke særlig høy i hatten selv da jeg måtte gå til min fastlege og be om henvisning til psykolog, men er utrolig glad jeg tok steget til slutt. Kanskje du har en god venninne eller noen i familien som kan bli med deg som støtte? Anonymous poster hash: 644a5...4e9 Det var virkelig ikke noe hyggelig nei. Det med å ha med en veninne var ikke dumt, det skal jeg tenke på. Vet at det kommer til å hjelpe om jeg bare tar det steget å dra til legen, men det er så forbanna vanskelig! Takk for at du skriver her merker det hjelper meg å få litt starthjelp Men må jeg snakke med legen? Altså, er det nokk at jeg skriver ned problemene mine på ett ark, gir det til legen, også blir jeg bare henvist til psykolog, eller MÅ jeg snakke? Om du vet noe om det.. Anonymous poster hash: 1099c...2f6
Alvina Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Hasj kan gi noia, angst og depressive tanker. Jeg har røkt i over tredve år (ikke daglig), men passer meg litt for å røyke hvis jeg f.eks er fyllesjuk. Røyker heller ikke om jeg skal delta på noe sosialt med ikke-røykere eller i familie- eller jobbsammenheng. Men etter så lang fartstid vet jeg når jeg kan tillate meg å røyke og bruker ofte hasj som smertestillende. Likevel, det er noen som ikke tåler å røyke og som holder seg unna pga det selv om venner/kjæresten røyker. Du trenger ikke ta reaksjonen opp med fastlegen, hvis du ikke sliter når du er nykter. Men ville ikke røkt om jeg fikk angst og depressive tanker. På meg virker det motsatt, jeg blir enten veldig stille og drømmer meg bort eller i veldig godt humør, eller begge deler. Men som sagt, bruker jeg det ofte når smertestillende ikke virker og jeg ikke har annet valg enn å vandre frem og tilbake hele natten uten å få sove og med smerter fra h.... Hasj virker forskjellig på oss, for noen fungerer det, også som smertestillende, men får man noia øker smertene og da er det jo mot sin hensikt.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Det var virkelig ikke noe hyggelig nei. Det med å ha med en veninne var ikke dumt, det skal jeg tenke på. Vet at det kommer til å hjelpe om jeg bare tar det steget å dra til legen, men det er så forbanna vanskelig! Takk for at du skriver her merker det hjelper meg å få litt starthjelp Men må jeg snakke med legen? Altså, er det nokk at jeg skriver ned problemene mine på ett ark, gir det til legen, også blir jeg bare henvist til psykolog, eller MÅ jeg snakke? Om du vet noe om det.. Anonymous poster hash: 1099c...2f6 Det kan godt hende det føles litt tryggere om du har ei venninne med deg, så kan du velge selv om hun skal være med helt inn til legen eller bare holde deg med selskap på venterommet. Jeg tipper det skal gå helt fint om du skriver ned det du føler, ofte synes jeg det er lurt å gjøre uansett når jeg skal til legen slik at jeg ikke glemmer noe viktig Legen har nok full forståelse for at dette ikke er så lett for deg, og om det føles tryggere å gi legen et brev som han/hun kan lese mens du venter skal nok ikke det være noe problem. Du kan jo evt spørre om det når du bestiller time også, så er du forberedt på hva som skal skje. Det kan hende legen ber deg om å fylle ut en såkalt MADRS-test, som er et ark med forskjellige spørsmål/påstander om hvordan depresjonen oppleves, og du krysser av på en skala slik som med en vanlig spørreundersøkelse. Kanskje det føles lettere også, så du slipper å forklare alt muntlig. (Du kan lese mer om denne testen her hvis du vil: http://en.wikipedia.org/wiki/Montgomery%E2%80%93%C3%85sberg_Depression_Rating_Scale) Ellers kommer legen kanskje til å spørre litt om hvordan det går på jobb eller skole, om du får sove skikkelig og om du får i deg nok mat, osv. Det kan være greit å minne seg selv på at de ønsker å hjelpe deg, og at de er glad for at du kommer, du fortjener å være frisk og ha det bra like mye som alle andre Anonymous poster hash: 644a5...4e9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Hasj kan gi noia, angst og depressive tanker. Jeg har røkt i over tredve år (ikke daglig), men passer meg litt for å røyke hvis jeg f.eks er fyllesjuk. Røyker heller ikke om jeg skal delta på noe sosialt med ikke-røykere eller i familie- eller jobbsammenheng. Men etter så lang fartstid vet jeg når jeg kan tillate meg å røyke og bruker ofte hasj som smertestillende. Likevel, det er noen som ikke tåler å røyke og som holder seg unna pga det selv om venner/kjæresten røyker. Du trenger ikke ta reaksjonen opp med fastlegen, hvis du ikke sliter når du er nykter. Men ville ikke røkt om jeg fikk angst og depressive tanker. På meg virker det motsatt, jeg blir enten veldig stille og drømmer meg bort eller i veldig godt humør, eller begge deler. Men som sagt, bruker jeg det ofte når smertestillende ikke virker og jeg ikke har annet valg enn å vandre frem og tilbake hele natten uten å få sove og med smerter fra h.... Hasj virker forskjellig på oss, for noen fungerer det, også som smertestillende, men får man noia øker smertene og da er det jo mot sin hensikt. Er bare det at jeg aldri har hatt det slik før. Første gangen jeg har fått deppressive tanker. Har bare fått normal hasjnoia, som overhodet ikke er noe big deal for meg. Om du har røyket så lenge,så har du sikkert endel erfaring. kan det kansje ha noe med mengden å gjøre? Vurderer virkelig å kutte ut det nå pga jeg er redd det skal bli ille igjen, men tror du kansje det hjelper å røyke litt mindre? og ta noen dagers pause også f.eks, og sørge for å være i godt humør når jeg røyker? Anonymous poster hash: 1099c...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Det kan godt hende det føles litt tryggere om du har ei venninne med deg, så kan du velge selv om hun skal være med helt inn til legen eller bare holde deg med selskap på venterommet. Jeg tipper det skal gå helt fint om du skriver ned det du føler, ofte synes jeg det er lurt å gjøre uansett når jeg skal til legen slik at jeg ikke glemmer noe viktig Legen har nok full forståelse for at dette ikke er så lett for deg, og om det føles tryggere å gi legen et brev som han/hun kan lese mens du venter skal nok ikke det være noe problem. Du kan jo evt spørre om det når du bestiller time også, så er du forberedt på hva som skal skje. Det kan hende legen ber deg om å fylle ut en såkalt MADRS-test, som er et ark med forskjellige spørsmål/påstander om hvordan depresjonen oppleves, og du krysser av på en skala slik som med en vanlig spørreundersøkelse. Kanskje det føles lettere også, så du slipper å forklare alt muntlig. (Du kan lese mer om denne testen her hvis du vil: http://en.wikipedia.org/wiki/Montgomery%E2%80%93%C3%85sberg_Depression_Rating_Scale) Ellers kommer legen kanskje til å spørre litt om hvordan det går på jobb eller skole, om du får sove skikkelig og om du får i deg nok mat, osv. Det kan være greit å minne seg selv på at de ønsker å hjelpe deg, og at de er glad for at du kommer, du fortjener å være frisk og ha det bra like mye som alle andre Anonymous poster hash: 644a5...4e9 Okei. Skal lese mer om den testen også. Tusen takk for ett godt svar! Det hjelper virkelig:) Anonymous poster hash: 1099c...2f6
Alina X Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Er det noen som har drevet noe særlig med hasj, her? Vil gjerne se om noen opplever det samme som meg. Er for tiden på en veldig vanskelig tid i livet mitt, med sterk angst og litt svak depresjon osv. Så har det seg sånn at jeg hadde tenkt å røyke litt hasj her om dagen, og når jeg gjorde det ble jeg ekstremt deprimert, angstfylt og hadde det ganske så jævlig. Fikk så mørke tanker om at jeg faktisk ikke hadde noe å leve for, og så virkelig ikke lys i enden av tunellen. Ble ordenltig redd, jeg var redd jeg skulle ta selvmord, og det var bare helt fælt der og da. Jeg har aldri opplevd denne siden av hasjen, og jeg ser jo dette som ett reelt faretegn, når jeg opplever det på den måten, og ikke på den glade og bare chille måten jeg har vært før. Flere som har opplevd det slik under tunge perioder? Hva gjorde dere, hva skjedde osv. Anonymous poster hash: 1099c...2f6 Det at du er i en deprimerende periode gjør at hasjen gir negativt utslag. Det er det samme som hvis du har kjærlighetssorg og drikker,kan du plutselig føle deg dritt og sitte å grine for ingenting. Røyk heller når du har en bra periode enn når du er nedstemt:-)
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Okei. Skal lese mer om den testen også. Tusen takk for ett godt svar! Det hjelper virkelig:) Anonymous poster hash: 1099c...2f6 Bare hyggelig Håper alt ordner seg for deg Anonymous poster hash: 644a5...4e9
Nasse1 Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Nå synes jeg du, uavhengig av angst og depresjon, bør droppe hasj, men sett bort i fra det, kontakt lege for riktig hjelp. Det er en fordel å snakke med legen, men om du synes det er vanskelig, kan det være en god ide å skrive ned tankene dine og gi det til legen, eventuelt om det blir i tillegg til det du forteller muntlig. Det er viktig for henvisning til psykolog at mest mulig av det som er relevant kommer med, fordi jeg tror mange avslag i psykiatrien kan skyldes dårlige henvisninger fra legen der alvorligheten av pasientens "lidelse" ikke kommer godt nok fram. Det er ihvertfall et positivt tegn at de vonde tankene om at livet ikke er verdt det lenger skremmer deg. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Nå synes jeg du, uavhengig av angst og depresjon, bør droppe hasj, men sett bort i fra det, kontakt lege for riktig hjelp. Det er en fordel å snakke med legen, men om du synes det er vanskelig, kan det være en god ide å skrive ned tankene dine og gi det til legen, eventuelt om det blir i tillegg til det du forteller muntlig. Det er viktig for henvisning til psykolog at mest mulig av det som er relevant kommer med, fordi jeg tror mange avslag i psykiatrien kan skyldes dårlige henvisninger fra legen der alvorligheten av pasientens "lidelse" ikke kommer godt nok fram. Det er ihvertfall et positivt tegn at de vonde tankene om at livet ikke er verdt det lenger skremmer deg. Lykke til! Takk, jeg skal prøve å manne meg opp, å komme meg til legen. Positivt å positivt, bra om jeg kommer meg til lege pga det hvertfall. Anonymous poster hash: 1099c...2f6
Nasse1 Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Takk, jeg skal prøve å manne meg opp, å komme meg til legen. Positivt å positivt, bra om jeg kommer meg til lege pga det hvertfall. Anonymous poster hash: 1099c...2f6 Ring i morgen og bestill time, da er første steg tatt Ordet positivt blir kanskje litt feil. Det jeg mener med det er, av egen erfaring, at slike tanker ikke alltid skremmer en, men heller gir en form for glede og lettelse. I den for stand mener jeg at det er "positivt" at det skremmer deg. Om det gir noen mening
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Ring i morgen og bestill time, da er første steg tatt Ordet positivt blir kanskje litt feil. Det jeg mener med det er, av egen erfaring, at slike tanker ikke alltid skremmer en, men heller gir en form for glede og lettelse. I den for stand mener jeg at det er "positivt" at det skremmer deg. Om det gir noen mening Første steget tror jeg kansje blir å skrive ned hva problemene mine handler om, så ringe.. Skal hvertfall prøve Tror jeg skjønner hva du skal fram til Anonymous poster hash: 1099c...2f6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå