Gå til innhold

Dele rom med storesøsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her lar barna dele rom? Det er 18 mnd mellom våre og vi vurdere det for da er rommet inntil vårt og med dør mellom rommene. Eldste kan gå fint inn til oss og vi hører de jo veldig godt.

Hvordan har det gått? Vekker de hverandre mye?

Yngste blir ca 6 -8 mnd når hun flytter ut av vårt rom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom yngste sover hele natten, go for it.

Skrevet

Yngste sover hele natten.. Litt verre med den eldste:)

Skrevet

Jeg delte rom med min 22 mnd eldre søster fra jeg var 1,5 til jeg var 4.

Mamma sier at dette gikk greit, at det i perioder hvor en av oss var syke kunne bli litt vel mye, men at det gikk seg til :)

Jeg husker så vidt at vi delte rom, men bare i små glimt. Det jeg husker er iallefall at jeg syntes det var fint.

Skrevet

Mine på 1, 3 og 5 deler rom, og det har gått veldig bra. De første par nettene kan det hende de vekker hverandre, men det går seg fort til. Den største utfordringen er dersom den ene begynner å tulle under leggingen så kan de ende opp med å holde hverandre våken med latter og lek i flere timer. Vi legger dem derfor hver for seg, slik at de skal få tid til å finne roen på egenhånd.

En positiv bivirkning er at noen ganger holder de hverandre med selskap om morgenen, så kommer de ikke inn og vekker oss med en gang de åpner øynene.

Skrevet

Ja jeg delte også rom med min søster og syns det var veldig fint med selskapet.

Går det ikke så får vi bare gi dem hvert sitt rom, men ville prøve å unngå det så lenge som mulig.

Tenkte å legge dem hver for seg egentlig.

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Barna mine deler rom. Skulle tro det var noe unormalt? :klo: Det er jo ganske vanlig å bare ha to soverom. Det går helt fint. Hvis de er veldig "gira" om kvelden hender det at de holder show... Men stort sett er de trøtte og sovner raskt. Det er 1 år mellom mine så de har alltid lagt seg samtidig. De vekker hverandre ikke om natten, men hvis den ene våkner først, kan h*n finne på å vekke den andre, og det er dumt hvis den andre i utgangspunktet ville ha sovet lenger, og dermed blir trøtt og grinete... Så hører du den ene er våken, fjern ham/henne fra rommet så den andre kan sove til han/hun våkner. De sover jo gjerne lett om morgenene.

Endret av Riskjeks
Skrevet

Hvis du har muligheten til å unngå det, ville jeg har droppa det!

Vi har i sommer bodd 8 uker på hytta, hvor ungene måtte dele soverom, og guuud så mye mer styr det var!! det samme når de nå nettop overnattet hos besteforeldre...

En lettelse å ha dem på hvert sitt rom!

Vi har også hatt en periode med sykdom, og når du står å skjifter senga for oppkast for 3 gang en natt, priser du deg lykkelig for at det andre barnet har eget rom, og ikke merker noe!!

Anonymous poster hash: ce47c...58d
  • Liker 1
Skrevet

Tvillingene mine er 11 og deler rom. De hadde hvert sitt rom en periode men endte alltid opp med å sove i samme seng da og vi gikk tilbake til ett rom. Her vi bor nå har vi ikke nok soverom til at de kan få hvert sitt men de har til gjengjeld et veldig stort rom og trives forsatt sammen. Når eldstemann flytter ut skal de få hvert sitt (og jeg skal få ett større rom :) ).

Skrevet

Mine med 20 mnd mellom deler rom. Går veldig fint. Flytta de sammen da lillebror var 14 mnd. Er veldig kjekt at de kan dele rom, blir enklere når vi er på ferie eller på besøk hos andre. Da storebror var liten måtte han sove alene på rommet fra han var 3 mnd, våknet bare noen slapp en fis. Ganske upraktisk.

Anonymous poster hash: c1dbe...975

Skrevet

Ville aldri ha fått flere barn før vi har hus med et soverom til hver. Går kanskje greit når de er veldig liten, men flaut når dem begynner på skolen.

Anonymous poster hash: 95afa...f01

Skrevet

Ville aldri ha fått flere barn før vi har hus med et soverom til hver. Går kanskje greit når de er veldig liten, men flaut når dem begynner på skolen.

Ehhh, flaut?

Mine på 12 og 13 deler soverom enda, ikke fordi vi ikke har nok soverom, men fordi de vil det. Er ikke mange årene siden de sov i samme seng.

• Liker 3
Gjest susidusi
Skrevet

Jeg delte rom med tvillingsøstra mi OG storesøstra mi når frem til jeg var 11. Deretter delte jeg med tvilling til jeg var 16. Gikk uten problemer :)

Henne har jeg forsåvidt også delt hybel og leilighet med. Men så har vi et veldig nært forhold også da!

Skrevet (endret)

Ja mine på 5 og 6 sover på samme rom, men jeg har forvandlet sengene til senger med gardiner man kan trekke for så man får en slags himmelseng:)

Ja min skjønne lille søster delte rom med meg:) så lenge hun levde:) der var koselig, av og til krøp hun opp i sengen min og sov visst det tordnet:) hun følte seg så trygg sovende inntil ryggen min:)

Endret av Anciol
Skrevet

Det kommer helt an på barna om det går greit eller ikke. Våre to gutter (20 mnd i mellom) sov på hvert sitt rom vegg i vegg. En morgen fant vi ikke storebror i senga si. I løpet av natta hadde han gått inn på rommet til lillebror, og lagt seg i gjestesenga som stod der. Veldig søtt! Fra den natta delte de rom, og de sov veldig godt. Ettåringen i sprinkelseng, og treåringen i 150cm dobbeltseng! Dette varte i nesten ett år, da begynte de å tulle og tøyse så veldig ved legging, og holdt hverandre våkne. Det ble bare kaos. Så da begynte vi å legge storebror på sitt eget rom igjen.

I dag kan de overhode ikke sove på samme rom. Hver gang vi er på ferie eller besøk der de må sove på samme rom, blir det bare kaos, hyling, hopping og turning, og etter hvert grining og sutring fordi "han vekker meg". Det har gått så langt at jeg vegrer meg for å besøke venner/familie der jeg vet at barna må sove på samme rom, det ødelegger alle kveldene og dermed hele opplevelsen.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Merkelig utsagn. Det er da helt normalt for søsken å dele rom. Muligens ikke hvis du bor i et villastrøk der alle har digre hus med 5 soverom... Det er kanskje et slikt miljø du kommer fra? Hvis ungene mener det er flaut å sove på samme rom.. Det høres unektelig spesielt ut. Husk at unger stort sett bare skammer seg over det samme som foreldrene gjør...

• Liker 3
Skrevet

Tuller du eller? Hvorfor i alle dager er det flaut?

Er det å dele rom synonymt med å være fattig eller noe slikt der du kommer fra?

Vi har 3 soverom i 2.etg , men tenker at det vil være koselig for dem og i tillegg så er de da vegg i vegg med oss.

Takket for alle innspill:) vi flytter lillesøster inn på bror sitt rom etterhvert og så ser vi om det går ihvertfall. Og fungerer det så får vi gjøre det litt mer jentete også:)

Skrevet

Vi har nok rom, men het deler 1 og 3 åringen. Går fint! En veldig positiv bieffekt, som jeg ser over at folk sliter med, er hytteturer og besøk. Barna er allerede vant til å dele så vi de kan de ogaå gjøre da uten styr.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Vi har nok rom, men het deler 1 og 3 åringen. Går fint! En veldig positiv bieffekt, som jeg ser over at folk sliter med, er hytteturer og besøk. Barna er allerede vant til å dele så vi de kan de ogaå gjøre da uten styr.

Godt poeng, viktig å ikke venne ungene til at de MÅ ligge alene for å få sove. Blir litt som unger som MÅ ha det musestille for å sove. Lurt å venne dem til å kunne sove uavhengig av sånt.

• Liker 1
Skrevet

Godt poeng, viktig å ikke venne ungene til at de MÅ ligge alene for å få sove. Blir litt som unger som MÅ ha det musestille for å sove. Lurt å venne dem til å kunne sove uavhengig av sånt.

Ja ser et veldig godt poeng der! Er jo egentlig svært få som har muligheter til å legge ungene på egne rom når de er på besøk hos andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...