Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes nok heller det var journalisten som kom verst ut av det i intervjuet med Viste, dårligere journalistikk har jeg ikke sett på lenge! Rødt er for revolusjon, men det er selvsagt ikke snakk om en fysisk revolusjon med våpen.

Vi trenger venstresiden som motvekt på Stortinget, og siden SV dessverre har vist seg som lite prinsippfaste, er det et godt argument for å stemme Rødt.

Det er et godt parti for de som ikke tilhører de rikeste i landet. Dessverre ser det ut til at folk flest, til og med trygdede og lavtlønnede, velger å stemme blått, altså partier som vil skape større forskjeller mellom rike og fattige.

Jeg vil oppfordre alle til å faktisk lese Rødts arbeids- og verdiprogrammer, og legge fra seg alle fordommer angående væpnet revolusjon, kommunisme og lignende. De fleste vet veldig lite om partiet, og er veldig forutinntatte.

Jeg er ikke 100% enig med alt Rødt står for jeg heller, men det er det partiet jeg synes har de fineste grunnholdningene og jeg tror de ville vært en god motvekt å ha på Stortinget hvis de bare hadde fått sjansen.

Anonymous poster hash: fc557...53c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er enig med deg, at det var journalisten som kom verst ut. Å utføre journalistyrket krever at du er nøytral, har et åpent sinn og noenlunde kunnskap om retorikk. Denne journalisten var ute etter å ta Moxnes og virket ikke å godta svarene han kom med (altså, hun forsto ikke hva han mente med ordet "revolusjon", selv om han forgjeves prøvde å forklare.) Og verst av alt, journalisten var mer interessert i å snakke selv enn å la intervjuobjektet snakke og tok utsagnene til Moxnes helt ut av kontekst.
Og det kommer fra en som konsekvent stemmer på de borgerlige partiene.

Anonymous poster hash: d0d7d...eb2
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes nok heller det var journalisten som kom verst ut av det i intervjuet med Viste, dårligere journalistikk har jeg ikke sett på lenge! Rødt er for revolusjon, men det er selvsagt ikke snakk om en fysisk revolusjon med våpen.

Vi trenger venstresiden som motvekt på Stortinget, og siden SV dessverre har vist seg som lite prinsippfaste, er det et godt argument for å stemme Rødt.

Det er et godt parti for de som ikke tilhører de rikeste i landet. Dessverre ser det ut til at folk flest, til og med trygdede og lavtlønnede, velger å stemme blått, altså partier som vil skape større forskjeller mellom rike og fattige.

Jeg vil oppfordre alle til å faktisk lese Rødts arbeids- og verdiprogrammer, og legge fra seg alle fordommer angående væpnet revolusjon, kommunisme og lignende. De fleste vet veldig lite om partiet, og er veldig forutinntatte.

Jeg er ikke 100% enig med alt Rødt står for jeg heller, men det er det partiet jeg synes har de fineste grunnholdningene og jeg tror de ville vært en god motvekt å ha på Stortinget hvis de bare hadde fått sjansen.

Anonymous poster hash: fc557...53c

TS her.

Jeg undrer meg også VELDIG over hvorfor lavtlønnede og trygdede stemmer blått!!! Det henger jo ikke på greip. Rødt er kanskje en smule for ekstreme i noen av sakene sine (etter min smak), men jeg tenker jo at kompromiss vil bli inngått, og det ville være fint hvis de faktisk fikk en synlig stemme i stortingen fra høsten av!

Men igjen: Jeg tror nok SV har litt større sjangser for å få innflytelse - mange i min bekjentskapskrets (lærere, humanister, kultur, kunst) stemmer i alle fall SV, ingen jeg kjenner stemmer Rødt. Vanskelig, vanskelig...

Anonymous poster hash: 5e443...1d5

• Liker 4
Skrevet

Det kommer an på hva du mener med "småpartier". Mener du SV er et småparti? De har ca 10 representanter på Stortinget og ca 4 statsråder. Jeg syns ikke det er et småparti. Rødt derimot har ingen representanter på Stortinget og ca 1 % oppslutning, så det er et småparti i mine øyne.

Å stemme på SV er ihvertfall ikke en bortkastet stemme, for de blir representert på Stortinget. Rødt derimot har bare vært representert på Stortinget en eneste gang, og det var i 1993 da de fikk inn en representant fra Oslo. Det kan også skje denne gangen.

Jeg mener at så lenge et parti har reell sjanse på å klare et mandat, så er ikke stemmen bortkastet. Hvis det derimot ikke har en reell sjanse, så er stemmen bortkastet.

Jeg anser Rødt og MDG som småparti. Ikke SV.

TS

• Liker 2
Skrevet

Ja. Fra Oslo, men siden Rødt ikke har noen sjanse til å komme over sperregrensa, så har det lite for seg å stemme på partiet om man bor i andre fylker enn Oslo.

Hmm...jeg bor ikke i Oslo.

Men har de virkelig ikke noen sjanse? Det er jo vanskelig å vurdere, da. Man vet jo aldri. Men mest sannsynlig ikke...

Det er viktigst for meg å unngå blå regjering. Så vurderer derfor å stemme SV eller kanskje SP i stedet for. Samtidig føler jeg det blir litt feil hvis alle tenker sånn, da kommer jo Rødt seg i alle fall ikke over sperregrensa.

TS

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mye av Rødts politikk er god, fornuftig og gagner de svake i samfunnet, men menneskene i partiet er ganske virkelighetsfjerne og virker på mange måter som om de lever i en boble slik som ofte Jens, Erna, Støre m.fl blir beskyldt for.

SV har solgt sjelen sin ved å sitte i regjering, de har ettertrykkelig vist at regjeringsmakt er langt viktigere enn prinsipper, jeg forstår godt at velgerne har sviktet dem.

Så hvem vill jeg stemt på?

Pest eller kolera problematikk, men jeg tror nok at til tross for SVs løftebrudd, så hadde jeg gitt dem min stemme.

Endret av Kim
Skrevet

Jeg håper at SV tar seg kraftig sammen hvis de får fortsette, men nok til at jeg vil stemme på de? Usikker.... Men hva er alternativet? Ap og Rødt er totalt utelukket for min del.

Anonymous poster hash: f90b4...04f

• 2 år senere...
Skrevet

Mye av Rødts politikk er god, fornuftig

Pest eller kolera problematikk, men jeg tror nok at til tross for SVs løftebrudd, så hadde jeg gitt dem min stemme.

Så, hva blir det i kommunevalget i år? Pest eller kolera?

Anonymous poster hash: e9792...88c

• Liker 4
Skrevet

Hvem f har behov for å tjene mer enn 1500000, si meg det? Om man har det bør man seriøst se litt på forbruket sitt, og kanskje kutte ned på 3-4 sydenturer, prøve å klare seg med bare to biler, samt kutte ned vaskehjelpa fra 7 til 5 ganger i uka... Man har til salt i grøten for å si det sånn!

Anonymous poster hash: fccd1...867

Du er syk i hodet. Ikke rart det blir krig i verden med sånne som deg gående rundt.

• Liker 2
Skrevet

Så, hva blir det i kommunevalget i år? Pest eller kolera?

Nesten flaut å si det, siden det har blitt "politisk korrekt partiet" men det blir rett og slett AP i år.

SV er marginalisert, MDG er litt for virkelighetsfjerne og rødt har sine sedvanlige problemer, men jeg må si at jeg liker Bjørnar Moxnes veldig godt og jeg tror Rødt er inne i en veldig positiv utvikling. 

Skrevet

Noen sier man kaster bort stemmen på småpartier, hva er deres holdning til dette?

Stemmen din er en dråpe i havet samme hva du stemmer.

Skrevet

Nesten flaut å si det, siden det har blitt "politisk korrekt partiet" men det blir rett og slett AP i år.

SV er marginalisert, MDG er litt for virkelighetsfjerne og rødt har sine sedvanlige problemer, men jeg må si at jeg liker Bjørnar Moxnes veldig godt og jeg tror Rødt er inne i en veldig positiv utvikling. 

Så hverken pest eller kolera i år :P

Det er en ærlig sak, synes jeg. Takk for at du svarte! :)

Skrevet

Så hverken pest eller kolera i år :P

Det er en ærlig sak, synes jeg. Takk for at du svarte! :)

Vel, vel, det er alltid en del kameler som må svelges når man bestemmer seg for det politiske partiet man stemmer på, men sett under ett, så kom AP godt ut i forhold til mine ideer og hva jeg ønsker meg for Oslo og Oslo regionen.
Skrevet

Tråden er to år gammel.

Anonymous poster hash: 26c51...766
Skrevet (endret)

.

Endret av Ungoliant
Skrevet

Jeg vil unngå blå regjering, men sympatiserer mer med Rødt enn SV. Ap og Sp er ikke mine parti, men jeg vil mye heller ha dem i regjering enn høyre, venstre, krf og frp.

Noen sier man kaster bort stemmen på småpartier, hva er deres holdning til dette?

Skaff deg litt mer kunnskap. Så slipper du og velge mellom disse to tullepartiene som kun er for naive fjortiser.

• Liker 4
Skrevet

Sjeldent finnes det et idealt samfunn, eller, alle partiene maner drømmen og sin visjon, men det er sjeldent det vi får. 

Likevel! Sammenlign de mest sosialistiske/kommunistiske mot de mest kapitalistiske/frie landene opp igjennom historien. Det er uten tvil sosialismen/kommunismen som kommer dårligst ut. 

USA og gamle Sovjet er strålende eksempler. USA har dessverre blitt mer sosialistisk med årene, og derfor ser vi også mer problemer i det landet. Alt var bedre før i USA. Gamle Sovjet var ikke mye å skryte av og det ble en smule bedre når det ble avløst og det Russland vi kjenner i dag. Russland er fortsatt temmelig sosialistisk/kommunistisk, og derfor er det heller ikke bra der. 

Skrevet

Hva med "tjen folket"?

Det ser jo ut som en flott gjeng med oppegående folk.

Helt på høyde med både rødt og SV!

• Liker 1
Skrevet

Hva med "tjen folket"?

Det ser jo ut som en flott gjeng med oppegående folk.

Helt på høyde med både rødt og SV!

Skrevet

Så klart! Penger er laget av papir som er laget av... Oops, var ikke meningen å sprenge den lille kapitalisthjernen din! ;)

Anonymous poster hash: 80131...f55

Nå er dette år og dag siden, og det er på siden av trådens tema, men tror du penger er laget av trær? Pengesedler er laget av klutepapir, bomull, og det vokser på en bomullsplante. Mynter sier det seg vel selv at heller ikke laget av trevirke.

A4-ark du skriver på kommer forsåvidt fra trær. Pengesedler, derimot, har selvsagt ingenting med trevirke å gjøre. Barn fleiper om at sedler er laget av papir, og at penger derfor faktisk vokser på trær, men voksne tror da ikke det.

Ellers, on topic: Det spørs vel helt på hvor man bor. Ved stortingsvalg må jeg tilstå at jeg ikke ville brukt stemmen min på å markere støtte til et småparti, selv om jeg fullt ut forstår resonnementet i at nettopp det gjør at de lettere forblir småpartier. Ved kommunevalget kunne jeg sikkert stemt mindre og smalere, avhengig av det politiske landskapet i min kommune. For meg blir det likevel ikke aktuelt i år, jeg stemmer på et parti jeg vet at får representasjon her i byen uansett.

Anonymous poster hash: d749b...03f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...