AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Lurer litt på symptomene på livmorhalskreft... På gynkreftsiden på nettet står det at blødninger mellom menstruasjonene (hos yngre kvinner) kan være et symptom. Hvordan arter disse blødningene seg? Spotting? Masse blod? Sporadisk eller hele tiden? Har uansett bestilt legetime, skal til legen neste uke. Blør mellom menstruasjonene (rosa på papiret/spotting, ikke hver dag), og orker ikke gå rundt og tenke på om det kan være kreft.. Anonymous poster hash: 8d962...eb3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Livmorshalskreft er sjeldent hos unge kvinner, under 25 år. Hvis du er under 25 så kan det ta tid før du vil få svar. Jeg var på GU, og da tok de faktisk de en celleprøve, og fikk positivt svar, altså at det var celleforandringer, og det verste utfallet kunne være kreft, men det skulle de ikke sjekke før etter 6 - 12 mnd senere, og om forandringene fortsatt er der da, så vil du bli sendt videre til sykehus for å ta en bit av livmoren din til å se om det er kreft der. Jeg er 19, venter fremdeles på å sjekke igjen, har ikke gått det halve året ennå. Uansett så var jeg hos gynekologen av andre grunner senere, og nevnte dette, og da var denne gynekologen helt "ja, men det skjer så sjeldent hos yngre kvinner at vi ikke tar det så veldig seriøst" osv. Anonymous poster hash: 9a18e...948
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Livmorshalskreft er sjeldent hos unge kvinner, under 25 år. Hvis du er under 25 så kan det ta tid før du vil få svar. Jeg var på GU, og da tok de faktisk de en celleprøve, og fikk positivt svar, altså at det var celleforandringer, og det verste utfallet kunne være kreft, men det skulle de ikke sjekke før etter 6 - 12 mnd senere, og om forandringene fortsatt er der da, så vil du bli sendt videre til sykehus for å ta en bit av livmoren din til å se om det er kreft der. Jeg er 19, venter fremdeles på å sjekke igjen, har ikke gått det halve året ennå. Uansett så var jeg hos gynekologen av andre grunner senere, og nevnte dette, og da var denne gynekologen helt "ja, men det skjer så sjeldent hos yngre kvinner at vi ikke tar det så veldig seriøst" osv. Anonymous poster hash: 9a18e...948 Takk for svar! Er 29, så er litt eldre jeg da..Håper bare legen tar meg seriøst. Tok celleprøve i forbindelse med svangerskap for 2 år siden, da var ingenting unormalt. Men tenker at det er bedre å være føre var og få sjekka meg. Og hvis det ikke er det, så kanskje han klarer å finne ut hvorfor jeg blør mellom menstruasjonene. Er jeg heldig er det bare følsomme slimhinner.. Anonymous poster hash: 8bf96...acf
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Det er jo mange grunner til å småblø mellom menstruasjonene. Å tenke kreft er vel litt drastisk. Lurt å komme seg til legen ja og få tatt prøver og ev en ultralyd. Anonymous poster hash: 2cb7c...36e
Pialill Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Livmorshalskreft er sjeldent hos unge kvinner, under 25 år. Hvis du er under 25 så kan det ta tid før du vil få svar. Jeg var på GU, og da tok de faktisk de en celleprøve, og fikk positivt svar, altså at det var celleforandringer, og det verste utfallet kunne være kreft, men det skulle de ikke sjekke før etter 6 - 12 mnd senere, og om forandringene fortsatt er der da, så vil du bli sendt videre til sykehus for å ta en bit av livmoren din til å se om det er kreft der. Jeg er 19, venter fremdeles på å sjekke igjen, har ikke gått det halve året ennå. Uansett så var jeg hos gynekologen av andre grunner senere, og nevnte dette, og da var denne gynekologen helt "ja, men det skjer så sjeldent hos yngre kvinner at vi ikke tar det så veldig seriøst" osv. Anonymous poster hash: 9a18e...948 Du må ha fått forferdelig dårlig informasjon av legen din! Må jo være grusomt å gå rundt og vente på å få svar om du har kreft i et år. Du har nok fått konstatert unormale celler på livmorhalsen. Det finnes 3 grader av celleforandringer, hvor 1-2 stort sett bare blir holdt under oppsyn med tester ca hver 6 mnd. Disse går ofte tilbake av seg selv. Har man grad 3 er celleforandringene så grove at man velger å fjerne de ved å konisere livmorhalsen. Ingen av disse celleforandringene er på noen måte kreft, men enkelte av tilfellene KAN utvikle seg til kreft. Noe som tar mange år. Jeg fikk konstatert unormale celler grad 3 her i sommer. Jeg ble sendt til biopsi en uke etter svarene kom, og jeg var på sykehuset og fjenet celler innen en mnd etter det. Er cellefroandringene store nøler ikke legene med å fjerne dem Jeg fikk grei beskjed av gynekologen min at kreftregisteret.no burde være den eneste siden jeg brukte til info. Det er grusomt mye skremselspropaganda på nettet. Til deg TS: hvis du fikk normale celler for 2 år siden er sannsynligheten svimlende liten for at du allerede har kreft. Det tar mange år før cellene blir kreftceller Om du har noen spørsmål er det bare til å sende en PM. Hilsen en som nettopp har vært gjennom alle tester og prøver for bare kort tid siden 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Tusen takk for svar! Tenker at jeg får dra til legen og snakke med han, og så får vi prøve å finne ut hva det kan være. Har ikke blødd på en uke nå, men aner ikke hvordan livmorhalskreft-blødningene er..om de er konstante eller sporadiske, etc. Forhåpentligvis er alt normalt mtp kreft, at der ikke finnes noe. Og jeg føler meg ikke dårlig heller. Pialill: ble du konisert? Var det vondt? Og det er vel en behandling som gjør at man fremdeles kan få barn, er det ikke? Men at det kan komplisere fødselen litt? Anonymous poster hash: 8bf96...acf
Pialill Skrevet 26. august 2013 #7 Skrevet 26. august 2013 Jeg syns både biopsiene hos gynekolog og konisering gjorde grusomt vondt. Men fikk beskjed om at jeg er mer følsom enn de fleste. Mange får utført inngrepet uten at de kjenner så mye. Det vondeste er bedøvelsen som settes lokalt i livmoren. Det er ikke noe du trenger å bekymre deg for i førsteomgang. Du vil ta en enkel prøve første gang hvor de bare skraper løs noen celler 😊 det er i verstefall ubehagelig, men ikke vondt. Konisering har lite å si for graviditet og fødsel senere. Det er registrert en liten økning i spontanaborter hos de kvinnene som har fjernet mye vev fra livmoren. Som oftest fjernes svært lite når det er snakk om unormale celler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå