Gå til innhold

tips til å holde seg til budsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har problemer med å overholde budsjettet slik at den siste uken (kanskje de to siste å) så har jeg mye mindre å leve på en jeg egentlig hadde trengt hvis jeg bare hadde fulgt det jævla budsjettet!!

jeg mister litt oversikten over hva jeg har brukt osv.

er det noen som har lure tips å dele?

bør jeg ta vare på alle kvitteringer og oppbevare de på div "poster" (ala esker med merking)?

jeg er et håpløst tilfelle av "luksusfellen". fikk kredittkort og div nedbetalingskontoer som feks hos nelly.no og følte at jeg kunne leve som en dronning. så nå får jeg svi for det :)

ALLE tips mottas med stor takk :hug:

Anonymous poster hash: ca612...8a6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun det jeg trenger på brukskontoen, da begrenser det seg naturlig hva jeg bruker penger på. Resten overføres til spare-og budsjettkontoer.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes apper der du kan fylle inn hva du bruker og da er det enkleste å gjøre det med en gang og ikke vente. Ellers må du finne et system som fungerer for deg, enten det er et detaljert regneark eller å ta vare på alle kvitteringer. Husk at så lenge du har gjeld har du ikke råd til å spare.

Anonymous poster hash: 4a20c...6de
Skrevet

Det finnes apper der du kan fylle inn hva du bruker og da er det enkleste å gjøre det med en gang og ikke vente. Ellers må du finne et system som fungerer for deg, enten det er et detaljert regneark eller å ta vare på alle kvitteringer. Husk at så lenge du har gjeld har du ikke råd til å spare.

Anonymous poster hash: 4a20c...6de

TS her: nei jeg har jo ikke råd til å spare en eneste krone. jeg prøver å putte alle kronestykker og 5-ere på en egen boks som jeg gjemmer, for da blir det jo littigran i løpet av en mnd. men så blir det trangt, å da brukes det igjen.

regneark var ikke dumt. må bare huske å faktisk ta vare på kviteringene :fnise: rotehue....

Skrevet

Har kun det jeg trenger på brukskontoen, da begrenser det seg naturlig hva jeg bruker penger på. Resten overføres til spare-og budsjettkontoer.

jeg har ikke råd til å sette noe på sparekonto da ALLE penge rjeg har til overs går til gjeld. men jeg er innom nettbanken på telefonen hver dag for å ha en viss oversikt

TS

Skrevet

jeg har ikke råd til å sette noe på sparekonto da ALLE penge rjeg har til overs går til gjeld. men jeg er innom nettbanken på telefonen hver dag for å ha en viss oversikt

TS

Men du kan vel ha budsjettkontoer og bruke dem til å porsjonere ut penger?

Det enkleste trikset er jo å gi deg selv en fast sum i uka som du overfører til brukskontoen søndags kveld. Noe mer enn det har du ikke å bruke før neste uke. Resten kan du ha på en annen konto.

• Liker 1
Skrevet

Men du kan vel ha budsjettkontoer og bruke dem til å porsjonere ut penger?

Det enkleste trikset er jo å gi deg selv en fast sum i uka som du overfører til brukskontoen søndags kveld. Noe mer enn det har du ikke å bruke før neste uke. Resten kan du ha på en annen konto.

ah lurt! tror kanskje det er den tabben jeg gjør, altså å ha alle pengene på en konto. det skal jeg prøve når jeg får lønning igjen :)

Skrevet

ah lurt! tror kanskje det er den tabben jeg gjør, altså å ha alle pengene på en konto. det skal jeg prøve når jeg får lønning igjen :)

Det krever at du er streng med deg selv og ikke 'låner' litt av neste ukes budsjett på fredag fordi du er blakk. :) Men verdt et forsøk.

Skrevet

Hvilke apper er det snakk om?

Skrevet

Det krever at du er streng med deg selv og ikke 'låner' litt av neste ukes budsjett på fredag fordi du er blakk. :) Men verdt et forsøk.

ja herlighet må jo bare prøve :) å jeg DØR ikke av ikke gå på kafe feks :P

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hvilke apper er det snakk om?

sparebank 1 har en app som heter budsjett. den har jeg og den er enkel og gir deg oversikt :)

Skrevet

sparebank 1 har en app som heter budsjett. den har jeg og den er enkel og gir deg oversikt :)

Finner den ikke? Heter den bare Budsjett?

Skrevet

Husk at enkelte måneder har mer enn 4 søndager!

Dermed må man beregne et bittelite "overskudd" som skal spares opp for å dekke de 4 søndagene som kommer som femte søndag i måneden (i snitt).

Ellers må du knipe igjen alt personlig forbruk, sykler dit du skal hvis mulig, ikke kjøpe klær, ikke feste ute, osv.

Mat kan du handle på tilbud, lag en stor porsjon middag og frys ned passende mengder. Fungerer fint med mange typer retter. Ikke kjøp halvfabrikata, lag ting fra bunnen.

Og så videre.

Du må skaffe deg et lite overskudd i budsjettet, slik at du kan stikke unna en hundrelapp eller tre i måneden.

Sånn du har det nå vil en liten uforutsett utgift være en katastrofe!

Lag en egen konto for buffer-sparing.

Ellers er det en del sparetips her inne om du leter.

F.eks kan du få tak på mye billige grønnsaker nå i høst som kan forvelles og fryses, eventuelt bare fryses, for vinteren. Plukke sopp og bringebær i skogen, så får du en tur samtidig.

Følg med på gode tilbud i butikkene, frys ned i små porsjoner slik at du ikke kaster mat.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Finner den ikke? Heter den bare Budsjett?

ja var der jeg fant den hvertfall.

Skrevet

Husk at enkelte måneder har mer enn 4 søndager!

Dermed må man beregne et bittelite "overskudd" som skal spares opp for å dekke de 4 søndagene som kommer som femte søndag i måneden (i snitt).

Ellers må du knipe igjen alt personlig forbruk, sykler dit du skal hvis mulig, ikke kjøpe klær, ikke feste ute, osv.

Mat kan du handle på tilbud, lag en stor porsjon middag og frys ned passende mengder. Fungerer fint med mange typer retter. Ikke kjøp halvfabrikata, lag ting fra bunnen.

Og så videre.

Du må skaffe deg et lite overskudd i budsjettet, slik at du kan stikke unna en hundrelapp eller tre i måneden.

Sånn du har det nå vil en liten uforutsett utgift være en katastrofe!

Lag en egen konto for buffer-sparing.

Ellers er det en del sparetips her inne om du leter.

F.eks kan du få tak på mye billige grønnsaker nå i høst som kan forvelles og fryses, eventuelt bare fryses, for vinteren. Plukke sopp og bringebær i skogen, så får du en tur samtidig.

Følg med på gode tilbud i butikkene, frys ned i små porsjoner slik at du ikke kaster mat.

kan alle grønsaker fryses? jeg har kjøpt grønnsaker før men det blir dårlig før jeg rekker å spise opp alt å da føler jeg at det blir sløsing :s

skal forsøke å bli kjempestreng med meg selv. jeg har ikke bil og bor veldig sentralt (ca 400 m fra jobben) så jeg tar sjeldent/aldri tog eller buss, det er bare hvis jeg skal besøke mamma i molde feks.

TS

Skrevet

ja herlighet må jo bare prøve :) å jeg DØR ikke av ikke gå på kafe feks :P

Jeg lever på et meget stramt budsjett for tiden og har ikke vært på kafé i hele 2013. Man venner seg til det meste. Gleder meg veldig til å kjøpe en macchiato igjen. :)

Skrevet

Jeg lever på et meget stramt budsjett for tiden og har ikke vært på kafé i hele 2013. Man venner seg til det meste. Gleder meg veldig til å kjøpe en macchiato igjen. :)

er ikke ofte jeg er på kafe heller. å savner det egentlig ikke. kan hende jeg tar meg en helv vanlig kaffe men bare hvis det er gratis påfyll feks. å jeg smører meg alltid niste til jobben. jeg jobber jo på matbutikk så er mange fristelser :P

Skrevet

Men hva er realistisk å leve på i løpet av en uke da? Utenom bensin og sånt... Jeg er som regel alene, men 1-2 ganger i uka og kanskje annenhver helg er vi to. Da handler som regel jeg, men hender han gjør også. 1000 kr. flyr jo kjempefort!

Skrevet

Men hva er realistisk å leve på i løpet av en uke da? Utenom bensin og sånt... Jeg er som regel alene, men 1-2 ganger i uka og kanskje annenhver helg er vi to. Da handler som regel jeg, men hender han gjør også. 1000 kr. flyr jo kjempefort!

TS her

jeg er heeelt alene å klarer meg egentlig fint med 500 i uka. jeg må bare la være å kjøpe dyrt kjøtt osv. jeg kjøper heller en pose med fryste kyllingfileter (2 kg) til 160 enn å kjøpe en pakke med to fileter til 70-80 kr :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...