Gå til innhold

Valpen "biter" i forsvar!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker at valpen "biter" i forsvar.

Om jeg "kjefter", eller prøver og i rettesette oppførsel som ikke er akseptabel, så går dette greit. Den kvier seg litt, og vil helst ikke høre etter, så kan til tider ta litt tid før den adlyder. Noe som for meg er ok, ettersom det er en valp i lære.
MEN, av og til, om jeg kanskje tilfeldigvis beveger armen mens jeg gjør dette, eller står for nære, så "biter" den. Sier "biter", for det er ingen tydelig aggressjon i bildet, det virker mer ut som om den sier seg uenig og vil vise at han gir blanke f*** i det jeg sier.

Uansett aggressjon eller ei, så er jo dette en uønsket atferd, ettersom det er tenner i bildet, og valpen en dag kan være uheldig og faktisk bite-bite.

Om jeg sier "nei" i en bestemt tone, når han gjør dette, så blir han bare mer trass og gidder ikke noe.

Hva gjør jeg?



Anonymous poster hash: 67fc1...a83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og valpen vet hva Nei betyr? Tror ikke det.

Kjefting er ikke noen vits i,glem det.

Du skjønner,alt valpen skal kunne,må du lære den. Og på en hyggelig postiv måte.Som bidrar til et samarbeid mellom deg og valpen som skal igjen gi næring til et "kjærlighets" forhold.

Ville du blitt motivert av en som kjefter og veiver med arma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og valpen vet hva Nei betyr? Tror ikke det.

Kjefting er ikke noen vits i,glem det.

Du skjønner,alt valpen skal kunne,må du lære den. Og på en hyggelig postiv måte.Som bidrar til et samarbeid mellom deg og valpen som skal igjen gi næring til et "kjærlighets" forhold.

Ville du blitt motivert av en som kjefter og veiver med arma?

Om valpen går etter katten, og jeg sier "Nei", så snur valpen seg, går bort og glemmer katten.

Om valpen prøver og stjele mat, jeg sier "Nei", så snur den seg, og går og legger seg.

Om valpen prøver på noe annet, jeg sier "Nei", så gjør den det ikke...

Så valpen kan egentlig kommandoen "nei".

MEN, noen få ganger, i spesielle situasjoner, som feks når jeg spiser noe som han syns lukter himmelsk, eller han trasser og oppfører seg litt rølpet, får noen valpe rier, da hører han "ikke" etter, Han "lukker" ørene, gir blanke pokker i hva jeg sier. Og noen få, sjeldne ganger inni disse trass greiene, om jeg prøver og få han til å høre etter når jeg sier "Nei", og om jeg tilfeldigvis beveger armen min så "biter" han. Jeg beveger ikke armene som en forsterkning til "Nei`et", men helt tilfeldigvis.

Så det er ikke "Nei`et" som er problemet, problemet er når an blir trass og ikke vil adlyde.

Anonymous poster hash: c84e5...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og valpen vet hva Nei betyr? Tror ikke det.

Kjefting er ikke noen vits i,glem det.

Du skjønner,alt valpen skal kunne,må du lære den. Og på en hyggelig postiv måte.Som bidrar til et samarbeid mellom deg og valpen som skal igjen gi næring til et "kjærlighets" forhold.

Ville du blitt motivert av en som kjefter og veiver med arma?

Og jeg kjefter ikke. Jeg "kjefter", som i "Nei", slik du gjør med barn når de prøver og ta på den glod varme stekepannen. Han får ros for god oppførsel, forsterkninger ved lære etc etc, så det er ikke kjeft på en vond, hissig, høylytt måte

:)

Anonymous poster hash: c84e5...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fullstendig ignorere ham hvis han biter? Det er vanskelig, merker jeg sliter med det selv fordi bitinga kan være veldig vond, men for hunder er all oppmerksomhet gjerne god oppmerksomhet.

Det er jo veldig bra du driver med positiv forsterkning. Men å enten ignorere bitinga, så han ikke får noe utav det og heller gjerne får ros når han slutter og er rolig, eller å bytte bitinga med å tilby noe annet ("Se her, på den fantastisk spennende leka di!") er ofte mer effektivt.

Han vil jo komme i en fase der det er gøy å gjøre litt motsatt av det du sier, eller han ikke får gjøre det gøye han gjerne vil, og så vil han bite litt fordi det er i alle fall gøy.

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en høy , ubehagelig lyd når den biter. Valpen vil da forbinde bitingen med noe ubehagelig , og vil mest sannsynlig slutte med bitingen. Har funket veldig bra på mine hunder.

Ellers ville jeg ignorert mye.

Har du lest boken På talefot med hunden ved Turid Rugaas? Anbefales alle som skal skaffe seg hund , eller har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke noe fan av å påføre hunden ubehag. Vi liker ikke ubehag, hvorfor påføre andre dette??

Hos oss så har jeg konsekvent forlatt situasjonen om hunden biter. Den har som regel gjort det under lek, men når den biter går den for langt og leken avsluttes derfor. Da har jeg stilt meg med ansiktet inn mot veggen, og hunden synes dette er dritkjipt, den får jo ikke sett meg en gang. Jeg går tilbake til hunden når den har lagt seg ned, og den forsto fort at den ikke skal bite.

Den har også gjort det du beskriver, at den ikke vil høre etter og får meget selektiv hørsel. Den har også nappet etter meg, litt som "du kjefter på meg, da kjefter jeg på deg". Det eneste jeg kunne gjøre var å si "nei" og igjen forlate situasjonen, og overse hunden. Hvis han ikke stoppet med nappingen plukket jeg opp en av hans leker og satte meg og lekte med den, imens jeg overså han. Da fikk han fort et nytt fokus, og etter jeg var ferdig med å leke, da ble det hans tur til å leke med den.

Hvor gammel er den? Trassalderen er gjerne slik at man ikke får gjort noe med det, man må bare si "nei", avlede hunden og leve med det til det går over. For det vil nok gå over :)



Anonymous poster hash: 81452...909
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe fan av å påføre hunden ubehag. Vi liker ikke ubehag, hvorfor påføre andre dette??

Hos oss så har jeg konsekvent forlatt situasjonen om hunden biter. -dette funker, og funker ikke. Noen ganger så gir den seg med engang, andre ganger blir den gira og napper i klær feks om jeg forlater den, eller snur meg. Den har som regel gjort det under lek, men når den biter går den for langt og leken avsluttes derfor. Da har jeg stilt meg med ansiktet inn mot veggen, og hunden synes dette er dritkjipt, den får jo ikke sett meg en gang. Jeg går tilbake til hunden når den har lagt seg ned, og den forsto fort at den ikke skal bite. -i lek er den faktisk veldig flink. Leker vi, og den biter for hardt, så slutter den når det kommer et "Nei".

Den har også gjort det du beskriver, at den ikke vil høre etter og får meget selektiv hørsel. Den har også nappet etter meg, litt som "du kjefter på meg, da kjefter jeg på deg". Det eneste jeg kunne gjøre var å si "nei" og igjen forlate situasjonen, og overse hunden. Hvis han ikke stoppet med nappingen plukket jeg opp en av hans leker og satte meg og lekte med den, imens jeg overså han. Da fikk han fort et nytt fokus, og etter jeg var ferdig med å leke, da ble det hans tur til å leke med den. -har ikke vært så flink på og endre fokus, så skal teste ut dette :)

Hvor gammel er den? -den er 6 mnd. Er kommet i trassalderen merker jeg. Men ja, den går jo over, så får bare holde ut, prøve og endre fokus slik du sier, og bare fortsette læring av dette :)Trassalderen er gjerne slik at man ikke får gjort noe med det, man må bare si "nei", avlede hunden og leve med det til det går over. For det vil nok gå over :)

Var mer redd for at dette var et tegn på aggressivitet, men har forstått det slik etter svar her, og prat med andre, at det går på trassalder, testing av grenser, ivrighet ol.

Ordner seg nok :)

Anonymous poster hash: 81452...909

Anonymous poster hash: c84e5...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...