Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp. Det var Moland og French jeg også prøvde å minne om under en tråd om ufosiktige, naive Marte, der Bart Eide satt himmel og jord i bevegelse for å få henne hjem. Trolig ville ikke risikoen kunne sammenlignes om hun hadde blitt fengslet i Dubai, i forhold til det Moland og French gjør (og nå "gjorde" for French) i Kongo.

Anonymous poster hash: 1eff7...985

Det går f*** ikke an å sammenligne en Marte/Dubai-saken med Moland og French! Eier du ikke skam i livet? Ærlig talt!

Anonymous poster hash: ba408...f01

• Liker 11
Skrevet

Hadde det vært så jevla mye bedre om han gren på bildet?? Anonymous poster hash: accae...be0

Jeg har sett mange bilder som er langt styggere enn dette, bla fra opprøret i Libya. Det er en enorm forskjell på dette og de. Ikke fordi de griner på bildene fra Libya heller. Det er bilder bilder som er tatt for å dokumentere. Men tro meg, ingen av dem ligner på dette. Det er ikke noe tommel opp og smil til kameraet mens vi tar et bilde av vaskejobben.

Og igjen, det er ikke smil/gråt jeg har størst problemer med. Det er hele settingen. Du tar et slikt bilde fordi du er redd og i sjokk? Hvorfor stopper du da bilen, går ut og bruker tid på å vaske og ta bilde? Er du trygg nok til å gjøre det, er du da så livredd og i sjokk at du ikke skjønner hva du gjør og reagerer i alle retninger? Det henger ikke på greip.

• Liker 1
Skrevet

Hehe, ja, for all del. Poenget er at han smilte og lo på feil sted. Ikke at de midt i et skytedrama, hvor de liksom er livredde, stopper bilen og tar bilde av at de vasker blod. Forklaringen henger ikke på greip. Det betyr ikke at de nødvendigvis er skyldig, men de har et forklaringsproblem.

Det kan ha vært fordi de er i sjokk. Jeg opplevde en som brakk benet en gang (et nært familiemedlem). Da ambulansen kom og vedkommende hinket inn, så fikk jeg latterkràmpe. Det var helt upassende, men var i sjokk, og man kan få veldig merkelige reaksjoner i en slik setting.

Anonymous poster hash: af902...b0e

• Liker 5
Skrevet

Og stor takk til norske myndigheter som ikke tok tak i saken :(

De er mest opptatt av å være en "fredsmeklings-nasjon" og er unnvikende og konfliktsky. Hvorfor satte de ikke mer hardt mot hardt, truet me då trekke tilbake bistandsmidler?

Norge gir ikke direkte bistand til Kongo.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

• Liker 1
Skrevet

I uvirkelige situasjoner er det ikke alltid folk reagerer "som forventet". Selv om vi har sosiale normer på hva som er akseptabelt å reagere i ulike situasjoner, er det ikke alltid slik at folk følger de normene - fordi situasjonen er så uvirkelig, eller "rart", at folk reagerer uventet eller gjør ting som strider mot den allmenne oppfatningen (som å le i en begravelse f.eks). Så selv om deres forklaring skurrer, er det likevel ikke et godt nok bevis på at de faktisk drepte sjåføren. Anonymous poster hash: 8935c...1f8

Jeg har sett min del av bilder fra folk i akutt krise. Som sagt, de ligner fint lite på dette bildet.

Jeg har ikke sagt at det alene er et bevis på noe som helst. Jeg har sagt at det er et forklaringsproblem.

Skrevet

Hvorfor ta bilde av kulehull i ryggsekken? De er på eventyr. De vil dokumentere. Tøffe seg. Beviser ingenting. Anonymous poster hash: accae...be0

Du ser ikke at det du skriver, på eventyr, ville tøffe seg og dokumentere, skurrer LITT med to stykker som er livredde og i sjokk?

• Liker 1
Skrevet

Det kan ha vært fordi de er i sjokk. Jeg opplevde en som brakk benet en gang (et nært familiemedlem). Da ambulansen kom og vedkommende hinket inn, så fikk jeg latterkràmpe. Det var helt upassende, men var i sjokk, og man kan få veldig merkelige reaksjoner i en slik setting. Anonymous poster hash: af902...b0e

Og noe helt annet enn dette. Du befant deg ikke i livsfare når din slektning brakk beinet. Du hadde ikke vært vitne til at noen ble myrdet. Du var ikke på flukt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er ganske uheldig at faren til Moland, som trolig er i dyp sorg, blir sitert og intervjuet i forbindelse med dødsfallet. Siden han uttaler seg om saken og norske politikereetc. , som han har gjort hele veien. Tid og sted.

Anonymous poster hash: 39cfd...8ef
  • Liker 4
Skrevet

Skydspørsmålet er vel lite relevant nå ? Moland er død , mer straff blir ikke aktuellt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes det er ganske uheldig at faren til Moland, som trolig er i dyp sorg, blir sitert og intervjuet i forbindelse med dødsfallet. Siden han uttaler seg om saken og norske politikereetc. , som han har gjort hele veien. Tid og sted. Anonymous poster hash: 39cfd...8ef

Jeg synes far til Moland bør innrømmes visse friheter til å uttale seg. Mulig du mener pressen utnytter ham og mulig det er tilfelle.

Personlig tror jeg han ønsker å få refsen fram .

Endret av sebastianen
  • Liker 5
Skrevet

Det går f*** ikke an å sammenligne en Marte/Dubai-saken med Moland og French! Eier du ikke skam i livet? Ærlig talt!

Skam???

Mener du at saken om Marte var like truende for hennes liv og helse som det å sitte fengslet i Kongo i mange år utgjør?

• Liker 6
Skrevet

Det kan ha vært fordi de er i sjokk. Jeg opplevde en som brakk benet en gang (et nært familiemedlem). Da ambulansen kom og vedkommende hinket inn, så fikk jeg latterkràmpe. Det var helt upassende, men var i sjokk, og man kan få veldig merkelige reaksjoner i en slik setting.

Det er faktisk ganske normalt å reagere med latter på uventede og sjokkerende ting.

Man må også huske på at guttene hadde ingen "connection" med den drepte, annet enn at han var deres sjåfør, så det er forståelig at de ikke akkurat var lei seg i den forstand.

Anonymous poster hash: accae...be0

• Liker 5
Skrevet

Jeg har sett min del av bilder fra folk i akutt krise. Som sagt, de ligner fint lite på dette bildet.

Jeg har ikke sagt at det alene er et bevis på noe som helst. Jeg har sagt at det er et forklaringsproblem.

Ja, og folk reagerer forskjellig i akutte situasjoner. Dog tror jeg folk i krigssituasjoner ikke ler og smiler - som i Libya, Syria etc. De har all grunn til å frykte for sitt liv og for sine nærmeste. Ikke mye å le av.

Men i denne situasjonen har vi to nordmenn, som kommer fra trygge forhold og er kanskje naive om den brutale virkeligheten ute i verden, som reiser til gjennomkorrupte Kongo. Jeg tror nok de ikke regnet med å havne i slike vanskeligheter som de faktisk gjorde.

Det er ulempen med å være norsk, man har en naiv tro at alt skal gå bra, man er jo født med sølvskjeen i munnen og har null erfaringer fra å være i akutte kriser som den typen vi ser skjer i slike land. Og man har en like naiv tro på at norske myndigheter skal hjelpe en ut av knipen om det skulle skje noe.

Det tror jeg er hovedessensen i slike saker.

Så det med å ha sett bilder i akutte situasjoner ala to nordmenn som tar bilder av seg i en slik setting, synes jeg ikke er et godt sammenligningsgrunnlag.

Anonymous poster hash: 8935c...1f8

• Liker 2
Skrevet

Ja, og folk reagerer forskjellig i akutte situasjoner. Dog tror jeg folk i krigssituasjoner ikke ler og smiler - som i Libya, Syria etc. De har all grunn til å frykte for sitt liv og for sine nærmeste. Ikke mye å le av.

Men i denne situasjonen har vi to nordmenn, som kommer fra trygge forhold og er kanskje naive om den brutale virkeligheten ute i verden, som reiser til gjennomkorrupte Kongo. Jeg tror nok de ikke regnet med å havne i slike vanskeligheter som de faktisk gjorde.

Det er ulempen med å være norsk, man har en naiv tro at alt skal gå bra, man er jo født med sølvskjeen i munnen og har null erfaringer fra å være i akutte kriser som den typen vi ser skjer i slike land. Og man har en like naiv tro på at norske myndigheter skal hjelpe en ut av knipen om det skulle skje noe.

Det tror jeg er hovedessensen i slike saker.

Så det med å ha sett bilder i akutte situasjoner ala to nordmenn som tar bilder av seg i en slik setting, synes jeg ikke er et godt sammenligningsgrunnlag.

I tillegg er det ikke sikkert de var livredde. Om de er uskyldig så følte de vel ro rundt det. Skytingen ble vel mer en del av "galskapen" rundt alt de hadde opplevd der nede. De tenkte vel bare på å komme seg til helvete vekk...og i en slik situasjon er det fort gjort å flire litt....

Livredde ble de kanskje først da de oppdaget at de ble skutt på av politi...

• Liker 1
Skrevet

Skam???

Mener du at saken om Marte var like truende for hennes liv og helse som det å sitte fengslet i Kongo i mange år utgjør?

Hun selv anmeldte noen for voldtekt og fikk en fengselsdom i retur. Soningsforholdene er antagelig langt bedre med tanke på personlig sikkerhet og hygieniske forhold, men jeg tviler på at den psykiske påkjenningen er noe mindre. Hun var etter alt å dømme offer for en voldshandling som i seg selv er en enorm belastning, ikke utøveren av en. Hun var i Dubai i forbindelse med en helt vanlig jobb. Med respekt å melde var Moland og French cowboyer.

• Liker 8
Skrevet

Ja, og folk reagerer forskjellig i akutte situasjoner. Dog tror jeg folk i krigssituasjoner ikke ler og smiler - som i Libya, Syria etc. De har all grunn til å frykte for sitt liv og for sine nærmeste. Ikke mye å le av. Men i denne situasjonen har vi to nordmenn, som kommer fra trygge forhold og er kanskje naive om den brutale virkeligheten ute i verden, som reiser til gjennomkorrupte Kongo. Jeg tror nok de ikke regnet med å havne i slike vanskeligheter som de faktisk gjorde. Det er ulempen med å være norsk, man har en naiv tro at alt skal gå bra, man er jo født med sølvskjeen i munnen og har null erfaringer fra å være i akutte kriser som den typen vi ser skjer i slike land. Og man har en like naiv tro på at norske myndigheter skal hjelpe en ut av knipen om det skulle skje noe. Det tror jeg er hovedessensen i slike saker. Så det med å ha sett bilder i akutte situasjoner ala to nordmenn som tar bilder av seg i en slik setting, synes jeg ikke er et godt sammenligningsgrunnlag. Anonymous poster hash: 8935c...1f8

Uansett hvor man kommer fra, så er det å sikre overlevelse noe som sitter spikret i oss alle. De færreste stopper opp, ler og tar bilder, om de føler seg truet på livet. Om de ikke var i sjokk, og livredde, så er forklaringen deres på bildet feil. Uansett hvordan man vender og vrir på det, det finnes ikke en forklaring på det bildet, som ikke har en del store hull og mangler.

Når det er sagt, nei, bildet alene beviser ikke at de er skyldig. Men det hjelper dem ikke akkurat til å bevise sin uskyld heller. Selv om rettssaken var et sirkus med mye feil, så forstår jeg at et slikt bilde, med en så haltende forklaring, gir dem problemer.

• Liker 1
Skrevet

I tillegg er det ikke sikkert de var livredde. Om de er uskyldig så følte de vel ro rundt det. Skytingen ble vel mer en del av "galskapen" rundt alt de hadde opplevd der nede. De tenkte vel bare på å komme seg til helvete vekk...og i en slik situasjon er det fort gjort å flire litt....

Livredde ble de kanskje først da de oppdaget at de ble skutt på av politi...

Og om jeg skal begi meg på gjetting, så når de ble konfrontert med "bildebeviset", så tror jeg det bare ballet på seg, at de følte at de måtte konstruere en noenlunde akseptabel forklaring på oppførselen og om bildet.

Tror nok de aldri følte seg i direkte livsfare før de virkelig måtte flykte. Fort gjort å rote seg i et nett av forklaringer de tror kan være til hjelp for egen situasjon, og så i et fremmed land med like fremmed rettsystem.

Skrevet

Ikke enig. Synd at du bare svelger inntrykket fra media ukritisk. Som Barthen sa i dag, så har Norge - sammen med Storbritannia (siden French har britisk statsborgerskap) - brukt alle tilgjengelige kanaler for å legge press på myndighetene i Kongo. Dessverre lider dette landet under en vedvarende borgerkrig, og styresmaktene har mye mer å tape på å virke svake innad, enn de kan tjene på et godt forhold til Norge.

Vi har rett og slett ikke noe reelt pressmiddel å komme med.

Dubai hadde derimot alt å tape av turistinntekter, og næringssamarbeid med vesten.

Tull, vi kunne ha holdt tilbake bistandsmidler. Ekstreme situasjoner krever ekstreme virkemidler. I stedet lot unnvikende feige og konfliktsky norske myndigheter dem råtne i fengsel. For Norge er jo "fredsnasjonen"; som Thorvald Stoltenberg uttalte til NRK en gang om sin tid som fredsmekler i midtøsten (i Programmet "hvem tror du at du er?), det var viktig å være konfliktsky som fredsmekler, da kom han sååå godt overens med Arafat...jada.

Skrevet

Uansett hvor man kommer fra, så er det å sikre overlevelse noe som sitter spikret i oss alle. De færreste stopper opp, ler og tar bilder, om de føler seg truet på livet. Om de ikke var i sjokk, og livredde, så er forklaringen deres på bildet feil. Uansett hvordan man vender og vrir på det, det finnes ikke en forklaring på det bildet, som ikke har en del store hull og mangler.

Når det er sagt, nei, bildet alene beviser ikke at de er skyldig. Men det hjelper dem ikke akkurat til å bevise sin uskyld heller. Selv om rettssaken var et sirkus med mye feil, så forstår jeg at et slikt bilde, med en så haltende forklaring, gir dem problemer.

Jeg tror de rotet seg inn i et nett av forklaringer som ikke nødvendigvis stemmer, for å berge seg ut av en vanskelig situasjon samt unngå å provosere - lett å si "jeg var i sjokk, jeg visste ikke hva jeg gjorde" og så håpe at folk aksepterer en slik forklaring.

Det tenker jeg at jeg også ville ha gjort om jeg havnet i slike vanskeligheter i en slik land, med rettsystem totalt ulikt vårt eget. Dog, jeg hadde aldri i verden begitt meg ut på slike turer som de gjorde. Jeg bare tenker litt høyt og tror de fleste ville gjort det slik, for å forsøke å redde seg selv.

Skrevet

Det er rart hvor viktig en sak plutselig blir noen av de involverte dør..

Anonymous poster hash: fdd06...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...