Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min varmeste sympati og kondolanser til deg Kari!

Kongo burde sendt hjem Tjostolv og Joshua til Norge, hvor de kunne leve videre som vanlige personer:) De fortjente ikke å sitte på dødscelle, og jeg vet at de ikke drepte sjåføren!

Måtte fred være med Tjostolv han har det godt hvor han er nå, en dag møter du han igjen, når tiden din er ute på jorden:)

"Jeg vet at de ikke drepte sjåføren!"

Du høres ut akkurat som aktoratet i Kisangani. De vet at Moland og French drepte sjåføren.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et svar til diverse postere som argumenterer med at Moland og French er skyldige siden de er dømt.

Dette er et svar til diverse postere som prøver å gi et inntrykk av at "Rettsaken har fåregått anderledes enn hva norske rettsaker har. De har også andeledese og færre krav til bevisføring i strafferetten enn hva som er tilfelle i Norge:" Ikke så ille, altså. :fnise: "Men bra universitet med juridisk fakultet viser iallfall at de har ett juristmiljø og at yrket blir tatt på alvor."

Isteden for å sitere VG, skal jeg linke til Amnesty International, rapport om Democratic Republic Of The Congo, fra 2013. M&F ble sist dømt til dødstraff i 2010, så dette er i høy grad aktuelt. For alle de som har vanskelig for å forstå engelsk og som foretrekker å lese overskrifter i aviser som "bevis", er jeg snill og siterer litt her. http://www.amnesty.org/en/region/democratic-republic-congo/report-2013

Torture and other ill-treatment was endemic throughout the country, and often took place during unlawful arrests and detention by state security services.

Millitary courts continued to sentence individuals, including civilians, to death. No executions were reported.

Impunity continued to fuel further human rights abuses. Efforts by judicial authorities to increase the capacity of the courts to deal with cases, including cases involving human rights abuses, had only limited success; many older cases did not progress.

Unfair trials

Lack of independence of courts, violations of the rights of defendants, unavailability of legal aid, and corruption were some of the factors hindering fair trials.

The fundamentally flawed Congolese military justice system maintained exclusive jurisdiction over the crimes of genocide, crimes against humanity and war crimes – including in cases with civilian defendants.

Prison conditions

The prison system continued to be severely under-funded, failing to address decaying facilities, overpopulation and extremely poor hygiene conditions. Dozens of inmates died in prisons or hospitals as a consequence of malnutrition and a lack of appropriate medical care.

Arbitrary arrests and detentions

Arbitrary arrests and detentions continued to be systemic throughout the country. Security services, in particular the national police, the intelligence services, the national army and the migration police, carried out arbitrary arrests and, frequently, extorted money and other items of value from civilians during law enforcement operations or at checkpoints. In the western provinces in particular, security forces carried out arbitrary arrests for private interests, or to obtain illegal payments.

Skrevet

Dette er et svar til diverse postere som argumenterer med at Moland og French er skyldige siden de er dømt.

Dette er et svar til diverse postere som prøver å gi et inntrykk av at "Rettsaken har fåregått anderledes enn hva norske rettsaker har. De har også andeledese og færre krav til bevisføring i strafferetten enn hva som er tilfelle i Norge:" Ikke så ille, altså. :fnise: "Men bra universitet med juridisk fakultet viser iallfall at de har ett juristmiljø og at yrket blir tatt på alvor."

Isteden for å sitere VG, skal jeg linke til Amnesty International, rapport om Democratic Republic Of The Congo, fra 2013. M&F ble sist dømt til dødstraff i 2010, så dette er i høy grad aktuelt. For alle de som har vanskelig for å forstå engelsk og som foretrekker å lese overskrifter i aviser som "bevis", er jeg snill og siterer litt her. http://www.amnesty.org/en/region/democratic-republic-congo/report-2013

Det var jeg som skrev det uthevede. Men jeg har absolutt ikke påstått at de er skyldige, eller at Kongolesisk rett gir godt/tilfredsstillende rettsvern. Mitt poeng var derimot at der nede er de dømt for en alvorlig forbrytelse, og derfor skyldige i myndighetenes øyne. Dette er grunnen til at det ikke er så enkelt for norske myndigheter å bare få de utlevert sånn uten videre. I hovedsak var det altså et argument til de som mener at norske myndigheter burde ha "gjort mer", uten helt å definere hva dette "mer" mer skulle ha vært.

Hva tror dere ville ha skjedd dersom amerikanske diplomater krevde å få utlevert en mann som vi i Norge hadde dømt for drap, fordi de ikke syntes vårt rettsvesen var bra nok? Det ville i alle fall bli oppstandelse om norske myndigheter hadde sluppet løs en drapsdømt på grunn av penger eller demokrati.

Mitt argument var på ingen måte en påstand om at det kongolesiske rettsvesenet er bra. Men det er nå engang slik det er. Og det kan man kanskje ta høyde for før man bestemmer seg for å løpe rundt i bushen og leke med våpen.

Anonymous poster hash: 3c63e...31b

• Liker 1
Skrevet

Det kan like gjerne bety at han døde av naturlige årsaker.

Anonymous poster hash: e22cb...d8c

NRK.no skriver at Moland tok selvmord..

Skrevet (endret)

Dette var selvmord.

Endret av Duformeg
Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11207535

Kongolesiske myndigheter bekrefter på en pressekonferanse at dødsårsaken til Tjostolv Moland var selvmord.

Ingen stor overraeskelse der, den gamle advokaten deres, Furuholmen, sa det jo nesten rett ut i et intervju like etter dødsfallet.

Skrevet

Trist

Anonymous poster hash: af5ef...d14
Skrevet

Det var jeg som skrev det uthevede. Men jeg har absolutt ikke påstått at de er skyldige, eller at Kongolesisk rett gir godt/tilfredsstillende rettsvern. Mitt poeng var derimot at der nede er de dømt for en alvorlig forbrytelse, og derfor skyldige i myndighetenes øyne. Dette er grunnen til at det ikke er så enkelt for norske myndigheter å bare få de utlevert sånn uten videre. I hovedsak var det altså et argument til de som mener at norske myndigheter burde ha "gjort mer", uten helt å definere hva dette "mer" mer skulle ha vært.

Hva tror dere ville ha skjedd dersom amerikanske diplomater krevde å få utlevert en mann som vi i Norge hadde dømt for drap, fordi de ikke syntes vårt rettsvesen var bra nok? Det ville i alle fall bli oppstandelse om norske myndigheter hadde sluppet løs en drapsdømt på grunn av penger eller demokrati.

Mitt argument var på ingen måte en påstand om at det kongolesiske rettsvesenet er bra. Men det er nå engang slik det er. Og det kan man kanskje ta høyde for før man bestemmer seg for å løpe rundt i bushen og leke med våpen.

Ah.

Fordi Moland og French hadde dratt til Kongo frivillig, så er dødstraff noe de må tåle?

Vold, stadig sykdom og brudd på menneskerettigheter er ikke verre enn det er vant med fra militær trening?

Mener dere at det gjelder for alle med bakgrunn fra forsvaret, eller en spesialregel som bare skal gjelde for de som har arbeidet som private vakter?

Nå sitter Joshua French igjen alene. I fire og et halvt år har de håpet. Til slutt orket ikke Tjostolv Moland å håpe lenger. Nå skal et bilde av han som tørker opp i bilen bli minnet som lever etter han. Han fikk aldri mulighet til å forklare seg fritt uten å overveie hvor mye han kunne si. Vel vitende om at når journalisten reiser seg og går ut fengselsporten, må han være igjen.

Nå er Joshua French alene. Hele tiden har de to støttet hverandre. Aldri har de sunket så lavt at de har vært fristet til å lyve, legge skylden på den andre i håp om å få benådning for seg selv.

De tok en altfor stor risiko. De måtte vite at det ikke finnes rettsikkerhet i Kongo. Hvorfor dro de? Ja, hvorfor kaster basehoppere seg utfor et stup? Er det en for sterk trang til å balansere på kanten av stupet? Eller hadde de bodd i utlandet for lenge og utviklet en for stor selvsikkerhet?

Kansje Joshua French overlever. Eller det kommer en nyhet fra Kongo om noen måneder, et par år, nå er Joshua French også funnet død. Og i Norge kommer det straks innlegg om «lønn som fortjent, hva skulle de der?»

En plaget sjel har fått fred. Mine tanker går til Tjostolv Molands familie.

Can I see another's woe, and not be in sorrow too? Can I see another's grief, and not seek for kind relief? --- William Blake

Skrevet

Vil vi ikke få vite hvordan han tok sitt eget liv?

Hvorfor ble ikke det offentliggjort samtidig?

Skrevet (endret)

Ah.

Fordi Moland og French hadde dratt til Kongo frivillig, så er dødstraff noe de må tåle?

Vold, stadig sykdom og brudd på menneskerettigheter er ikke verre enn det er vant med fra militær trening?

Mener dere at det gjelder for alle med bakgrunn fra forsvaret, eller en spesialregel som bare skal gjelde for de som har arbeidet som private vakter?

Nå sitter Joshua French igjen alene. I fire og et halvt år har de håpet. Til slutt orket ikke Tjostolv Moland å håpe lenger. Nå skal et bilde av han som tørker opp i bilen bli minnet som lever etter han. Han fikk aldri mulighet til å forklare seg fritt uten å overveie hvor mye han kunne si. Vel vitende om at når journalisten reiser seg og går ut fengselsporten, må han være igjen.

Nå er Joshua French alene. Hele tiden har de to støttet hverandre. Aldri har de sunket så lavt at de har vært fristet til å lyve, legge skylden på den andre i håp om å få benådning for seg selv.

De tok en altfor stor risiko. De måtte vite at det ikke finnes rettsikkerhet i Kongo. Hvorfor dro de? Ja, hvorfor kaster basehoppere seg utfor et stup? Er det en for sterk trang til å balansere på kanten av stupet? Eller hadde de bodd i utlandet for lenge og utviklet en for stor selvsikkerhet?

Kansje Joshua French overlever. Eller det kommer en nyhet fra Kongo om noen måneder, et par år, nå er Joshua French også funnet død. Og i Norge kommer det straks innlegg om «lønn som fortjent, hva skulle de der?»

Can I see another's woe, and not be in sorrow too? Can I see another's grief, and not seek for kind relief? --- William Blake

Den grimme realitet er at Norges innflytelse over sine borgeres ve og vel slutter ved landets grenser. Velger man å reise til Langtvekkistan og leke jihadist, eller til Bongobongo-land for å være leiesoldat, så er det DEN virkeligheta man må forholde seg til om det skulle skje noe.

Alle er vel klar over at rettssystemet i Kongo er under en hver kritikk, og alle som har fulgt saken, vet at det er vesentlige mangler både ved etterforskning og bevisførsel, og at Moland og French neppe ville blitt dømt i Norge på slike premisser.

Men det hjelper fint lite, når de to befinner seg utenfor Norges innflytelsessfære. Bortsett fra å KJØPE dem fri, noe som ville vært det samme som å sette en skuddpremie på norske turister og hjelpearbeidere i alle land i den tredje verden, så er det ingenting som kan gjøres. Og det bør man vel ta inn over seg når man drar til slike steder.

Det er den enkeltes valg å dra til et sted der man kan bli sittende resten av livet i bur på tvilsomme anklager, etter en parodisk rettssak. Men en hver som reiser til et kontinent der ingen har noen egentlig forståelse av hverken menneskeretter, demokrati eller rettssikkerhet, måtte jo ha tatt det med i beregningen at det kan skje.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Ah.

Nå er du flink til å dikte opp meninger jeg ikke har for meg her. Jeg mener at alle norske borgere som reiser til utlandet, det være seg Sverige, Australia eller Kongo, må forholde seg til hvordan det faktisk er i de landene man besøker. Noen land er trygge, andre mindre trygge. Man kan på ingen måte forvente at staten Norge skal komme å rydde opp når man selv har dratt til land man vet er utrygge og rotet seg borti bråk. Det har faktisk ikke staten Norge myndighet til, så enkelt er det. Vi bestemmer ikke over Kongo. Nå har faktisk UD fått en garanti for at ikke de kommer til å bli henrettet, så en faktisk dødsstraff er det ikke snakk om.

Om de ikke er skyldige er det jo trist såklart, men Norge bestemmer fortsatt ikke i Kongo.

Skrevet

Det får være opptil familien hans hvorvidt de går ut med det eller ikke. Metoden er ikke noe mediene uten videre bør fortelle oss. Vi er ikke 14, vi trenger ikke vite det dersom det ikke er noen grunn til det utover nysgjerrighet.

Anonymous poster hash: 899db...c76

• Liker 1
Skrevet

Det får være opptil familien hans hvorvidt de går ut med det eller ikke. Metoden er ikke noe mediene uten videre bør fortelle oss. Vi er ikke 14, vi trenger ikke vite det dersom det ikke er noen grunn til det utover nysgjerrighet.

Anonymous poster hash: 899db...c76

Han må uansett ha funnet en "stille" metode siden Joshua ikke har merket det...........

Anonymous poster hash: e22cb...d8c

Skrevet

Fordi det ikke har interesse for offentligheten. Eneste grunnen til at du vil vite dette er at du er sykelig nysgjerrig og liker å velte deg i andres ulykke. Gå i skammekroken og tenk deg litt om, før du skriver flere innlegg i denne tråden.

Anonymous poster hash: 2f17b...ab7

• Liker 1
Skrevet

Fordi det ikke har interesse for offentligheten. Eneste grunnen til at du vil vite dette er at du er sykelig nysgjerrig og liker å velte deg i andres ulykke. Gå i skammekroken og tenk deg litt om, før du skriver flere innlegg i denne tråden.

Anonymous poster hash: 2f17b...ab7

Jeg er også nysgjerrig på hvordan han døde, men aldri om jeg velter meg i andres ulykke! Det er tragisk tvers gjennom, men det fjerne ikke nysgjerrigheten rundt det hele.

Anonymous poster hash: 7730a...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...