Gå til innhold

Endometriose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Laget nettopp en tråd her inne, ang. mensensmerter når som helst i syklusen, og det ble foreslått at jeg kan ha ENDOMETRIOSE?!

Jeg er 19 år, og hadde som yngre(13-14) aldri mensensmerter. Det har kommet de siste tre-fire årene, men jeg har kun hatt litt vondt dagen før mensen har kommet. Det siste året derimot, har jeg fått smerter gjennom hele syklusen. Spiller ingen rolle om det er 1 uke etter mens, eller 2 eller 3. Kan gjøre veldig vondt, men varer ikke lenge om gangen.

Jeg har regelmessig mens, og har aldri smerter under sex - med mindre jeg blir bunnet veldig hardt(min sexpartner er veldig stor), og da kan jeg ha rosaaktig utflod i to dager etterpå, men dette har kun skjedd to-tre ganger da han med uhell har bunnet meg SKIKKELIG, og da mener jeg skikkelig. Har aldri opplevd dette med mindre peniser.

Jeg var nettopp hos gynekologen, for en vanlig sjekk med ultralyd, og han mente alt så normalt ut. Det var direkte vondt da han skulle sjekke eggstokkene, men han sa det var helt normalt(han klemte skikkelig med den ultralyd-dingsen). Ville han ikke sett abnormaliteter med ultralyd?

Blir ekstremt redd nå, har så smått litt mensensmerter nå, enda det er 1,5 uke til mensen. Vet jo at mange blir barnløse, og jeg blir direkte kvalm av tanken. Barn er ikke aktuelt nå, men om ti år er det det. Hva skal jeg gjøre? :(

Anonymous poster hash: 27761...834
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det sånn. Jeg har menssmerter utenom mensen, sterke og svake, de varer alt fra sekunder til timer.

Jeg har vært på UL, MR og tatt laparoskopi og ingenting galt er funnet. Det er frustrerende. Jeg føler meg egentlig ikke trodd.

Og det er slitsomt å ha smerter. Jeg prøver å unngå smertestillende siden jeg aldri vet hvor lenge de varer. Noen ganger varer de i et minutt eller ti, så er det over. Også går det en time også er det tilbake igjen. Noen er bare murringer, andre må jeg puste meg igjennom.

Endometriose synes ikke nødvendigvis på ultralyd. Det må ofte en laparoskopi til.

Anonymous poster hash: 4616c...824
Skrevet

Det var jeg som foreslo det i den andre tråden, beklager så mye at jeg skremte deg :hug:

Men stedet du begynner er å ta det opp med legen. Noe er jo galt når du har menssmerter i hele syklusen.

Anonymous poster hash: 633d3...31f
Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg har (99% sikkert) endometriose, og det er skummelt i begynnelsen, men man lærer seg å leve med det og det er ikke den verste sykdommen man kan ha. Med meg så også alt helt fint ut på ultralyd og hadde bare noen små cyster. Man får ikke diagnosen endometriose om man ikke opererer. Men for min del så vil jeg ikke operere enda siden alt er normalt og jeg tenker å prøve ut alt annet først, og så kan jeg ta en operasjon om jeg får problemer med å få barn (siden 1 av 3 med endo får det)

Du bør ta opp endometriose med legen din.

Og: om du føler for å snakke med noen om det, så er det bare å sende PM :)

Endret av avocadoen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...