AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Hei! Når man måler kroppslengde i usa eller storbritannia så snakker de om f.eks. 5'10. Er dette inches? Prøver å forstå hvor mye 5'10 er i cm.... og vet ikke hvilken måleenhet de bruker! Noen som vet? Anonymous poster hash: aae9a...cba
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 5 feet 10 inches. Altså 177cm. Anonymous poster hash: 71c33...95f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 5 feet 10 inches. Altså 177cm. Anonymous poster hash: 71c33...95f Åjaa! Tusen takk :D Anonymous poster hash: aae9a...cba
Wiggins Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Hei! Når man måler kroppslengde i usa eller storbritannia så snakker de om f.eks. 5'10. Er dette inches? Prøver å forstå hvor mye 5'10 er i cm.... og vet ikke hvilken måleenhet de bruker! Noen som vet? Anonymous poster hash: aae9a...cba Storbritannia har offisielt gått over til det metriske systemet, det vil si at alle som driver med kjøp og salg er pålagt å oppgi priser med både imperial units og metriske enheter. I praksis er det mange på de britiske øyer, særlig folk som er litt opp i åra, som bare tenker i imperie-enheter. Det metriske system er logisk lagt opp; alt er multiplum av 10, 100 eller 1000, eks. 1000 gram i 1 kg, 10 dl i 1 l. I det imperiske system er det 12 tommer (inches, 1 inch = 2,54 cm) på en fot (1 fot = 30,48 cm), 3 fot på en yard (1 yard = 91,44 cm), 8 pints på en gallon osv. Det er i det hele tatt et veldig kronglete system for lengde, mål og vekt, der det er svært variabelt hvor mange du må ha av en enhet for å komme til neste. Men, hvis man kan et system føles det selvsagt greit, og det føles vanskelig å sette seg inn i et nytt system. Her er en liten tankevekker: http://twistedsifter.com/2013/08/maps-that-will-help-you-make-sense-of-the-world/ Hvis du ser på kart nr. 2, ser du hvor mange land i verden som ikke offisielt bruker det metriske system. Det er USA, Maynmar (tidligere kjent som Burma) og Liberia. I tillegg er det mye annet interessant ved disse kartene, det kan du finne ut selv. Når jeg ser dette kartet tenker jeg: Hvorfor kan de ikke ta den engangskostnaden det er å gå over til det metriske system, så slipper hele verden å huske og regne på overgangsfaktorer hele tida. I praksis er det mange i USA som kan det metriske system, fordi de må forholde seg til resten av verden. Det metriske system: http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_system Imperial units: http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_units
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå