Gå til innhold

Måleenheter


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Når man måler kroppslengde i usa eller storbritannia så snakker de om f.eks. 5'10.

Er dette inches? Prøver å forstå hvor mye 5'10 er i cm.... og vet ikke hvilken måleenhet de bruker!

Noen som vet?



Anonymous poster hash: aae9a...cba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 feet 10 inches. Altså 177cm.



Anonymous poster hash: 71c33...95f
Skrevet

5 feet 10 inches. Altså 177cm.

Anonymous poster hash: 71c33...95f

Åjaa! Tusen takk :D

Anonymous poster hash: aae9a...cba

Skrevet

Hei!

Når man måler kroppslengde i usa eller storbritannia så snakker de om f.eks. 5'10.

Er dette inches? Prøver å forstå hvor mye 5'10 er i cm.... og vet ikke hvilken måleenhet de bruker!

Noen som vet?

Anonymous poster hash: aae9a...cba

Storbritannia har offisielt gått over til det metriske systemet, det vil si at alle som driver med kjøp og salg er pålagt å oppgi priser med både imperial units og metriske enheter. I praksis er det mange på de britiske øyer, særlig folk som er litt opp i åra, som bare tenker i imperie-enheter.

Det metriske system er logisk lagt opp; alt er multiplum av 10, 100 eller 1000, eks. 1000 gram i 1 kg, 10 dl i 1 l. I det imperiske system er det 12 tommer (inches, 1 inch = 2,54 cm) på en fot (1 fot = 30,48 cm), 3 fot på en yard (1 yard = 91,44 cm), 8 pints på en gallon osv. Det er i det hele tatt et veldig kronglete system for lengde, mål og vekt, der det er svært variabelt hvor mange du må ha av en enhet for å komme til neste. Men, hvis man kan et system føles det selvsagt greit, og det føles vanskelig å sette seg inn i et nytt system.

Her er en liten tankevekker: http://twistedsifter.com/2013/08/maps-that-will-help-you-make-sense-of-the-world/

Hvis du ser på kart nr. 2, ser du hvor mange land i verden som ikke offisielt bruker det metriske system. Det er USA, Maynmar (tidligere kjent som Burma) og Liberia. I tillegg er det mye annet interessant ved disse kartene, det kan du finne ut selv.

Når jeg ser dette kartet tenker jeg: Hvorfor kan de ikke ta den engangskostnaden det er å gå over til det metriske system, så slipper hele verden å huske og regne på overgangsfaktorer hele tida. I praksis er det mange i USA som kan det metriske system, fordi de må forholde seg til resten av verden.

Det metriske system:

http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_system

Imperial units:

http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_units

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...