Gå til innhold

Allergivenlige katter - erfaringer?


Ophelia85

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg har mild katteallergi (reagerer ikke på alle katter, og har ikke sterk allergisk reaksjon), men vi har allikevel lyst på katt. For å unngå at allergien blir verre tenker vi å skaffe en allergivennlig rase.

Slik jeg har forstått det, er det tre slike (tips gjerne om flere!): Devon Rex, Cornish Rex og Sibirkatt. Har noen erfaringer med disse rasene? Jeg vil gjene vite mer om gemytt, særegenheter o.l., og er selvfølgelig spesielt interessert i å høre fra allergikere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor er allergisk mot de fleste katter, men våre britiske korthårskatter reagerer hun ikke på. Utrolig fine dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anastasia

Jeg har sibirkatt, er veldig allergisk egentlig mot katter. Men tåler pusen min! Hun har mye pels og røyter som en helt, men jeg anbefaler sibirkatter :) Det finnes testhjem du kan besøke før du skaffer deg sibirkatt, for å sjekke om du tåler dem. Sjekk f.eks sibirkattens venner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hva man reagerer på med katten også? Noen reagerer på pelsen, mens andre reagerer på hudstøvet katter avgir. Om det er sistnevnte, så tror jeg ikke det finnes noen allergivennlige katter.

Anonymous poster hash: eeabd...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Devon Rex og ikke reagert noenting! Anbefaler dere å besøke oppdrettere på de forskjellige allergivennelige rasene, da noen reagere og noen ikke. Bengal er det også noen allergikere som tåler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler deg iallfall å teste FØR du skaffer deg katt. Jeg har katteallergi, og skaffet meg sibirkatt. Etter 2 uker måtte jeg gi henne fra meg. Tårer, snørr og helt forferdelig. Det at en katt er allergivennlig betyr ikke at man nødvendigvis tåler dem, så her må man prøve seg fram.

Jeg, for min del, tåler maine coon bedre enn de "allergivennlige" rasene... Så tror dette med allergi kan være ganske individuelt.

- Stella



Anonymous poster hash: 8da44...eee
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Det finnes jo to forskjellige alternativer, allergi mot flass og allergi mot spytt.

Sibirkatten mangler dette genet i spyttet, så om du er allergisk mot det så passer jo denne rasen godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katteallergiker her også, med en fantastisk hårete sibirkatt. Reagerer voldsomt på vanlige korthårede katter, men tåler helt fint å gni ansiktet i magepelsen på sibirkreket mitt ;) Pappa som også er allergisk tåler ham dessverre ikke like godt, men likevel bedre enn andre katter. Jeg har ikke bengal selv, men har hilst på noen og jeg tåler dem også ganske greit. Det viktigste er jo å få testet seg på katten man evt. vurderer, det er så individuelt hvorvidt man tåler 'allergivennlige' dyr eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sniker meg litt inn her; har et liknende problem selv.
Min samboer er allergisk mot katt, men har sagt at han gjerne kan teste noen allergivennlige katter.
Vet dere om det finnes såkalte testhjem for andre raser enn Sibirkatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test før du skaffer deg katt! Våre katter er av en såkalt allergivennlig rase, men de første som eide dem ble allergiske likevel og måtte omplassere dem (til oss). Min mor, imidlertid, som reagerer veldig på vanlige korthårskatter, reagerer ikke på våre i det hele tatt. Broren min, derimot, reagerer, men ikke så mye som på vanlige katter. De "allergivennlige" rasene er ikke allergivennlige i den forstand at alle allergikere tåler dem, rettere er det å si at flere allergikere tåler dem. Likevel er dette altså veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten; det er også noen som reagerer på kattunger men ikke voksne. Så det kan være verdt å google besøkshjem eller evnt ta kontakt med en oppdretter som kan låne ut en katt, har hørt det har vært gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med at oppdretteren går med på et besøk for å teste allergien? Bor langt unna de fleste besøkshjem, men har funnet noen oppdrettere som ikke bor avskrekkende langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk til alle som har svart! Flere erfaringer settes også pris på. :)

Jeg er klar over at allergivennlig ikke er det samme som allergifri, så planen er helt klart å teste før vi skaffer oss en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Det finges ingen allergivennlige katter, men både bengal og sibir kan være heldige for noen allergikere. Besøk noen oppdrettere og spør om du kan ta med deg noe hjem, f.eks gni et teppe inn i en eller flere katter og ha det i stua hjemme mens du er i huset, så finner du fort ut om du tåler det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er allergisk mot flassen, finnes det noen raser jeg kan "teste ut"?

Anonymous poster hash: 07539...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...