AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #1 Skrevet 16. august 2013 Vi holder på å planlegge et lite bryllup. Vi skal ha foreldre, søsken, forlovere med partner, og vi har valgt 3 onkler og tanter fra hver side som vi har en del med å gjøre. Både meg og samboer har en bestemor hver som lever, men siden de er så gamle så regnet vi ikke med dem.Så vi blir ca 20-25 stk. Det var i hvertfall planen. Min mor har alltid sagt at vi skal invitere de vi ønsker og ikke tenke på om andre blir sur. Men så kom hun idag og sa at vi MÅ invitere bestemor. Min bestemor sitter i rullestol, trenger hjelp til alt, og er begynnende dement. Lokalet vi har leid har en del trapper, noe jeg påpekte til min mor. Hun sa da at det var da menn tilstede i bryllupet som kunne bære henne, og at hun og min tante kunne hjelpe henne med toalettbesøk og alt det andre. Jeg ble litt satt ut av det, og gikk hjem for å snakke med samboeren min om det. Så ringte jeg til mamma og sa at verken min eller mannen sin bestemor stod på liten som vi laget i utgangspunktet. Da sa hun at det ikke gikk ann og at jeg måtte invitere henne. Jeg sa at litt forskjellig... setter det opp punktvis så det ikke skal bli for langt :/ - bestemor er for dårlig til å dra på besøk til noen. - hun trenger hjelp av 2 personer for å gå på toalettet. - hun hører dårlig -hun ser nesten ingenting - jeg vil ikke at mamma skal måtte ta seg av bestemor under hele bryllupet slik at hun ikke får med seg noe. Kan vel nevnes og at mamma har måttet ta seg av bestemor lenge og at det tærer veldig på min mor. - dersom vi inviterer min bestemor så må vi invitere hans bestemor, som ikke er like syk, men som trenger hjelp av foreldrene hans, som da igjen ikke får med seg hele bryllupet og sikkert må gå tidlig for å hjelpe henne hjem. Jeg foreslo av vi kunne invitere henne på papiret, men at jeg tenkte at det ikke er mulig at hun kommer i bryllupet. Mamma mente da at det ikke var godt nok, og at vi måtte invitere henne på ordentlig og at det kan være at hun er i form til å komme (hun blir 93) og at bestemor måtte vurdere det selv når den tid kom (hun er begynnende dement). Og at min bestemor kom til å blir forferdelig lei seg dersom hun ikke blir invitert. Er jeg helt på jordet her nå, som vil holde meg til den opprinnelige planen? Vi har gitt uttrykk til alle at vi skal ha en lite bryllup. Men nå er jeg plutselig bare egoistisk og et dårlig barnebarn. Anonymous poster hash: 17bf1...e54
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 Jeg ville holdt meg til den opprinnelige planen hvis jeg var deg.
Lillymin Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Ts her; Ja, det er jo det jeg tenker. Men jeg møter lite forståelse for det fra min mor, som begynte å snakke om at det kunne jo hende at hun ble syk før bryllupet og ikke kunne komme.... og at hun nektet å fortelle bestemor at hun ikke fikk komme i bryllupet (noe jeg ikke hadde bedt henne om heller). Jeg tror hun kanskje er litt sår når det kommer til min bestemor og har mye dårlig samvittighet.....
Lillymin Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Haha, ja der var ikke jeg anonym lengre nei... Flott...
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Er kjerringa dement så har hun ingenting der å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Jeg har en datter selv. Hvis hun skulle nekte min mor, sin egen mormor, å delta i bryllupet sitt en dag, så hadde jeg blitt veldig lei meg på min mors vegne. Selv om bestemoren din begynner å bli dement, så kjenner hun deg kanskje fremdeles igjen, og vil sette pris på å ha muligheten til å delta ihvertfall? Anonymous poster hash: 73c3d...04c 20
Lillymin Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 (endret) Jeg har en datter selv. Hvis hun skulle nekte min mor, sin egen mormor, å delta i bryllupet sitt en dag, så hadde jeg blitt veldig lei meg på min mors vegne. Selv om bestemoren din begynner å bli dement, så kjenner hun deg kanskje fremdeles igjen, og vil sette pris på å ha muligheten til å delta ihvertfall? Anonymous poster hash: 73c3d...04c Jeg ser den. Hun kjenner meg igjen ja, så jeg tenker ikke at det er problemet. Problemet er at det blir mye mer styr for min mor og min tante som må hjelpe henne på toalettet, med mat, med å forflytte seg, hun må bæres ned trappene og det må rullestolen også. Hun trenger som sagt hjelp til alt!! Vi skal være bare litt over 20 gjester, så det vil jo merkes veldig godt... Mamma mener at det ikke blir noe styr for meg, men jeg vil jo at min mor skal få med seg hele bryllupet.... Og hvis vi inviterer henne, så må vi invitere den andre bestemoren, og da blir det en del styr for hans foreldre og. Vi prøver å ha et lite bryllup, og vi ønsker jo at våre foreldre skal slippe å måtte styre med slikt som de må gjøre ellers. Foreslo å invitere henne bare på papiret, men det var ikke greit. Det er jo ikke slik at jeg vil nekte henne det, men jeg ser ikke hvordan det hadde vært kjekt for noen, heller ikke bestemor. Endret 16. august 2013 av Lillymin 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Er kjerringa dement så har hun ingenting der å gjøre. Uff, så var det den språkbruken din igjen Hva med å gjøre noe hyggelig sammen med bestemor dagen etter? Invitere henne hjem på middag eller ta henne med på restaurant? Hvis hun sitter i rullestol, så vil det uansett koste henne masse penger bare det å forflytte seg i en handikapdrosje. Det er vel din mor klar over? Anonymous poster hash: 233ee...bfc 12
Gjest Kiara! Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 Får hun med seg hva som skjer er det en selvfølge at hun skal være med. I verste fall får dere be om hjelp fra en pleier som hun føler seg trygg på som assistent. Man ekskluderer ikke besteforeldre fordi de krever litt ekstra. Det hadde vært noe helt annet dersom hun IKKE kjente deg igjen eller IKKE fikk noe ut av det hele da skulle jeg stilt meg bak deg helhjertet selv om det er en tøff avgjørelse å ta. 13
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 Ja, jeg synes du er urimelig og egoistisk. Jeg ville satt himmel og jord i bevegelse for å få bestemødrene i bryllupet mitt. Og enda mer urimelig virker du siden din mor og din tante har tilbudt seg å ta seg av henne. Mener du virkelig at de ikke får deltatt nok i bryllupet uten å stirre uavbrutt deg? Jeez. Anonymous poster hash: be19b...21d 18
septemberbrura Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Ja, du er nok en smule urimelig og egoistisk. For meg ville det vært aldeles utenkelig å ikke invitere bestemødrene dersom de var i live. Å utelate onkler og tanter man ikke omgås, er noe helt annet. Tross begynnende demens ville nok din bestemor bli lei seg over å ikke bli invitert i bryllupet. Hvis din mor og tante ønsker å påta seg "bryet" med å hjelpe din bestemor i bryllupet, kan jeg ikke skjønne at det er noe problem. Ut fra det du sier, høres det ut som et større problem for din mor om du ikke inviterer bestemoren din. Hvis dere ikke er kommet lengre i planleggingen enn at invitasjonene ikke er sendt, er det mulighet for å bytte til et lokale som gjør det praktiske mht. rullestol enklere? 6
Lillymin Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Får hun med seg hva som skjer er det en selvfølge at hun skal være med. I verste fall får dere be om hjelp fra en pleier som hun føler seg trygg på som assistent. Man ekskluderer ikke besteforeldre fordi de krever litt ekstra. Det hadde vært noe helt annet dersom hun IKKE kjente deg igjen eller IKKE fikk noe ut av det hele da skulle jeg stilt meg bak deg helhjertet selv om det er en tøff avgjørelse å ta. Uff, tror ikke jeg har vært tydelig på hvor dårlig hun er, tenker jeg. De siste 6 mnd har hun ikke kunnet dratt på besøk til verken oss eller min mor og de fordi hun sitter i rullestol, er veldig skjør og svak og blir helt forvirret når hun blir flyttet på. Hun kjenner meg igjen, men det er lenge siden vi har hatt en samtale om noe annet enn det som hun hallusinerer og er som i sin egen verden. Hun ser nesten ikke og hun hører dårlig. Hun holder på å utredes for demens, men ting går veldig tregt. Slik som hjelpeapparatet fungerer her, så får vi ikke engang hjelp av en pleier til å være med følge henne til legen eller sykehus.... Selv om vi hadde invitert henne så tilsier helsetilstanden hennes at hun ikke hadde kunnet gå, og siden hun er såpass gammel så ligger ikke noen bedring i kortene. Vi tenkte å dra på besøk til henne dagen før eller dagen etter, å flytte på henne er veldig vanskelig og hun blir veldig forvirret av det. Vi har hele veien vært tydelig på at vi skal ha et lite bryllup.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Jeg tenker som så: dere vil angre mye mer på å ha utelatt besteforeldrene, enn på å ha de med den dagen. Garantert. Så, inviter de, og så har de iallfall fått muligheten. Er hun så dårlig som du sier, skal det mye til at hun kommer.Anonymous poster hash: 9733d...9da 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Jeg ser den. Hun kjenner meg igjen ja, så jeg tenker ikke at det er problemet. Problemet er at det blir mye mer styr for min mor og min tante som må hjelpe henne på toalettet, med mat, med å forflytte seg, hun må bæres ned trappene og det må rullestolen også. Hun trenger som sagt hjelp til alt!! Vi skal være bare litt over 20 gjester, så det vil jo merkes veldig godt... Mamma mener at det ikke blir noe styr for meg, men jeg vil jo at min mor skal få med seg hele bryllupet.... Og hvis vi inviterer henne, så må vi invitere den andre bestemoren, og da blir det en del styr for hans foreldre og. Vi prøver å ha et lite bryllup, og vi ønsker jo at våre foreldre skal slippe å måtte styre med slikt som de må gjøre ellers. Foreslo å invitere henne bare på papiret, men det var ikke greit. Det er jo ikke slik at jeg vil nekte henne det, men jeg ser ikke hvordan det hadde vært kjekt for noen, heller ikke bestemor. Men viss du tenker litt omvendt da, Du sier det merkes så godt siden det er så få gjester, men da er det jo også lettere å legge opp etter din bestemor om dette er nødvendig Jeg tenker at så lenge dette er noe din tante og din mor har lyst til å hjelpe til med og bruke litt tid på, så burde det vere greit. Er ikke verre enn at dere tar litt pauser slik at det passer inn med dobesøk og sånn (Som jo er lettere siden dere er få) For alt du vet så merkes hun ikke, kanskje hun bare sitter der og nyter dagen din Anonymous poster hash: ccec7...2e9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Jeg har dessverre bare en bestefar igjen, det samme har min kjære. Vi skal gifte oss om to år, da vil den ene vere 92 år og den andre 88 om vi er så heldige å fortsatt ha begge. Vi krysser fingrene på at de fortsatt er med oss og at de er oppegående nok til å få bli med på dagen vår. Skulle veldig gjerne hatt bestemødrene der også men det får bli i hjertet Tror også du kommer til å angre mer på å ikke invitere, enn å invitere Kanskje det går an å organisere med at hun blir hentet tidlig på kvelden? (Vet ikke om hun bor hjemme med din mor, da er jo det vanskelig kanskje? ) Anonymous poster hash: ccec7...2e9 2
Lillymin Skrevet 16. august 2013 #16 Skrevet 16. august 2013 Ja, jeg synes du er urimelig og egoistisk. Jeg ville satt himmel og jord i bevegelse for å få bestemødrene i bryllupet mitt. Og enda mer urimelig virker du siden din mor og din tante har tilbudt seg å ta seg av henne. Mener du virkelig at de ikke får deltatt nok i bryllupet uten å stirre uavbrutt deg? Jeez. Anonymous poster hash: be19b...21d wow, nei. Jeg mener ikke at de skal stirre uavbrutt på meg, nei.... Min mor har sagt at vi må få noen andre til å se etter barna våre i bryllupet, for hun vil få med seg alt og vil ikke "jobbe" som hun har sagt. Mamma har leddgikt og bruker hele sin fritid på å ta vare på min bestemor. Hun sier selv at hun opplever det som er veldig belastning. Så jeg tenkte faktisk en del på henne oppi alt dette, jeg ville ikke at det skulle bli noe styr for henne. Jeg har ikke tenkt at det var aktuelt at hun kunne komme i det hele tatt, siden hun ikke engang kan delta på middag hos mamma eller i barnedåpen (hun var invitert, men for syk til å komme). Så det falt meg ikke inn engang. Det er mamma som snakker som om bestemor vil bli bedre og kunne komme, så jeg ble ganske paff. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #17 Skrevet 16. august 2013 Kanskje hun tenker fremover og er redd for at dine barn vil gjøre det samme mot henne når de skal gifte seg? Altså, droppe å invitere bestemoren sin? Jeg ville invitert disse bestemødrene. Utfra det du forteller skal det mye til at hun orker å delta, men å bli invitert betyr nok utrolig mye. Og moren din ØNSKER jo å styre med moren sin den dagen, så la henne få lov til det?Anonymous poster hash: 9733d...9da
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #18 Skrevet 16. august 2013 Jeg ville definitivt ha invitert henne. En invitasjon sier at dere ønsker å dele dagen med henne. Noe hun garantert blir glad for - uansett. På samme måte som det å ikke invitere fort kan bli opptattet som at dere IKKE ønsker å ha henne der, uansett hvor velbegrunnet den avgjørelsen er. Inviter - og så lar dere det være opp til henne, resten av familien og eldrehjemmet om hun faktisk skal dra. Anonymous poster hash: a7eae...b87 Anonymous poster hash: a7eae...b87 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #19 Skrevet 16. august 2013 Får hun med seg hva som skjer er det en selvfølge at hun skal være med. I verste fall får dere be om hjelp fra en pleier som hun føler seg trygg på som assistent. Man ekskluderer ikke besteforeldre fordi de krever litt ekstra. Det hadde vært noe helt annet dersom hun IKKE kjente deg igjen eller IKKE fikk noe ut av det hele da skulle jeg stilt meg bak deg helhjertet selv om det er en tøff avgjørelse å ta. Jeg støtter denne! Jeg har ingen av mine bestemødre i live, og jeg skulle gjort alt for å ha de med på dagen min!! Dersom din tante og mor ønsker å ta på seg det ansvaret bør de få gjøre det - vi er kommet lengre i verden i dag enn at gamle og syke skal gjemmes bort fordi de kan oppfattes som distraherende... Den dagen du mister din bestemor tror jeg du vil tenke på henne på en annen måte...Anonymous poster hash: 53c75...a0c 5
Lillymin Skrevet 16. august 2013 #20 Skrevet 16. august 2013 Jeg ville definitivt ha invitert henne. En invitasjon sier at dere ønsker å dele dagen med henne. Noe hun garantert blir glad for - uansett. På samme måte som det å ikke invitere fort kan bli opptattet som at dere IKKE ønsker å ha henne der, uansett hvor velbegrunnet den avgjørelsen er. Inviter - og så lar dere det være opp til henne, resten av familien og eldrehjemmet om hun faktisk skal dra. Anonymous poster hash: a7eae...b87 Anonymous poster hash: a7eae...b87 Ja, du sier noe der. Har ikke lyst til at hun skal tro at vi ikke ønsker å ha henne der. Har ikke tenkt på det slik.... sjansen for at hun kan komme er jo ikke tilstede nå egentlig. Ble bare så stresset av at mamma snakket som om det skulle gå ann, men slik som bessa er nå så er hun jo for syk, og da så jeg for meg hvordan i alle dager det skulle gått. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå