Gå til innhold

Barn på vegetarkost

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner den, var skeptisk selv. Litt skepsis er bare sunt, i grunn. Men når barna responderer fint på det og det er såpass små mengder i et ellers variert kosthold tenker jeg det skal gå fint :)

Anonymous poster hash: 304fd...776

Men hvorfor inkludere det når du kan dekke behovet med annen mat, tenker jeg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Hva har naboens holdninger til nugatti, kneip og sukker med å gjøre at du serverer vegetarkost? Det er jo to vidt forskjellige ting... Da kan du jo heller lage en tråd om at naboene dine serverer ungene alt for mye sukker og kaker.

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Høres bra ut at du har kontroll på næringsinntak. Du er sikkert flinkere enn mange andre.

Men reagerte på den at pga ditt valg om kosthold så måtte de ta jevnlige blodprøver.

Et stikk i armen ja, men hadde det vært meg hadde jeg vært pissredd hver gang jeg dro til legen. Ikke sikkert det var snakk om så mange blodprøver (?), og jeg er trøtt og underernært på søvn, men reagerte på det. :)

Og drit i nabokjerringene. Min erfaring er at de fleste naboer er gærne.

Skrevet

Hehe, de skal få ta et valg uten din innblanding NÅR DE FLYTTER UT. Hvordan har du tenkt å blande deg inn hvis de tar det valget før den tid da?

Forøvrig er det selvfølgelig utidig av naboene eller andre å bry seg om hva dine barn spiser. Men du har ikke noe med hva deres barn spiser heller (brunost og kneip dag etter dag). Og folk sladrer og bryr seg uansett, det er ikke noe du kan gjøre med det, dessverre.

Selvfølgelig kommer dine barn til å bli utsatt for andre meninger, og negative holdninger til et vegetarisk kosthold. Ingenting du kan gjøre med det. Personlig tror jeg vegetarisme kan være bra og sunt, og forsøker å spise mindre kjøtt. Men jeg misliker sterkt andre som skal "misjonere' om sitt kosthold som det beste, og noe JEG ogå burde gå over til, være seg vegetar, lavkarbo eller steinalderkost. Det kan virke som om du er litt misjonerende ( utfra innlegget) og ditt ønske om at andre holdninger ikke bør eksistere rund deg og dine barn.

Men hvorfor vet naboene hva dere spiser hjemme? Og du hva de spiser? Er ikke det det rareste her? Og hvorfor sa du i gen ting til dem hvis du faktisk overhørte dem sladre om deg og dine barn? Da må man jo si ifrader og da.

• Liker 1
Skrevet

Soyaprodukter er veldig vanlig i USA, i alt fra morsmelkerstatning til vanlige måltider. Med det resultat at flere barn er utsatt for hormonforandringer, f.eks. at 1-åringer utvikler bryster.

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at de fleste naboer er gærne.

Helt enig!

Skrevet

Naboene legger seg opp i ditt kosthold, du legger deg opp i deres. Ser ikke at du har noe å klage på. Jeg er også skeptisk til barn på diett uten medisinsk grunn. Et vegetatkosthold vil alltid være potensielt mindre variert og næringsrikt enn et kosthold som også inneholder fisk, sjømat, fugl og kjøtt. Men det ser jo ut som du sørger for at de blir fulgt opp mtp vekst og blodverdier, så da kan det gå bra.

Anonymous poster hash: 7d56f...f15

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Naboene legger seg opp i ditt kosthold, du legger deg opp i deres. Ser ikke at du har noe å klage på. Jeg er også skeptisk til barn på diett uten medisinsk grunn. Et vegetatkosthold vil alltid være potensielt mindre variert og næringsrikt enn et kosthold som også inneholder fisk, sjømat, fugl og kjøtt. Men det ser jo ut som du sørger for at de blir fulgt opp mtp vekst og blodverdier, så da kan det gå bra.

Anonymous poster hash: 7d56f...f15

Det er mye forskning på vegetarmat etter hvert, også studier som har foregått over lang tid på disse syvende dags adventistene (?) som kun spiser vegetarmat.

Det viste seg at de som vokste opp på vegetarmat levde over 5 år lengre enn andre.

Hvorfor det blir anbefalt et kosthold med fisk og kjøtt, er jo fordi det er enklere å få i seg alt som du sier. Blandingskost er sunnere enn usunn vegetarkost. Men sunn og variert vegetarkost er sunnere enn blandingskost.

Det høres ut som TS gir ungene sine sunn og variert vegetarmat, og de lider ingen nød av det. Tror nok du bare må overse slikt TS, det vil sjelden nytte å gå inn i en diskusjon.

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår ikke de som sier at vegetarienere "tvinger sitt kosthold på sine barn". ALLE foreldre gjør det. Hvis du som forelder spiser kjøtt, er glad i asiatisk mat, lager alt fra bunnen av, kjøper mye ferdigprodukter, liker norsk husmanskost... ja, da tvinger du dette kostholdet like mye på barna dine som en vegetarianer gjør.

• Liker 12
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hva har naboens holdninger til nugatti, kneip og sukker med å gjøre at du serverer vegetarkost? Det er jo to vidt forskjellige ting... Da kan du jo heller lage en tråd om at naboene dine serverer ungene alt for mye sukker og kaker.

Enig i dette altså. At man ikke er vegetarianere betyr faktisk ikke at man har et usunt kosthold...

• Liker 1
Skrevet

Noe storfekjøtt er faktisk sunt for å få i seg nok jern.

Anonymous poster hash: c4650...12f
Gjest Badabing
Skrevet

Noe storfekjøtt er faktisk sunt for å få i seg nok jern. Anonymous poster hash: c4650...12f

Man kan fint få i seg jern på andre måter.

• Liker 5
Skrevet

Så lenge du passer på at de får de næringsstoffene de trenger, TS (og det gjør du jo), så er dette helt flott! Alle foreldre "påtvinger" barna sitt eget kosthold, og at dette kostholdet er vegetarisk er ikke verre enn ikke-vegetarisk. Tvert i mot er det bedre og mer bærekraftig ift. miljøet. Grunnen til at folk blir "hysteriske", er at vegetarmat fortsett blir sett på som alternativ i kjøtt- og fiske-Norge.

Jeg er selv vegetarianer, men min datter er det ikke. Jeg vet ikke nok om hvordan hun skal få i seg det hun trenger på vegetarkost, derfor spiser hun kjøtt og fisk. Når hun blir stor nok, får hun gjøre seg opp sin egen mening.

• Liker 3
Skrevet

Desverre er det slikt at mindre opplyste ofte skal gjøre narr av de med annerledes kosthold. Flott at du serverer sunn mat som både er bra for helse, miljø og dyr.

Flere prosenter med barn fra "vanlig" kosthold som får dårlig helse av dette (som overvekt), enn barn på vegetarkost som får mangelsykdommer.

Eneste grunnen jeg fikk noen mangler var fordi p-pillene sperret litt av mitt inntak av b-vitaminer.

• Liker 3
Skrevet

Enig i dette altså. At man ikke er vegetarianere betyr faktisk ikke at man har et usunt kosthold...

Å spise mye sukker og hvetemel har ikke noe med å være vegeterianer eller kjøttspiser å gjøre, men rett og slett elending kosthold.

Skrevet

Da jeg var vegetarianer for et par år siden så møtte jeg mye motstand og folk som sa jeg kom til å få mangelsykdommer. Jeg følte meg kjempebra, for bak mine måltider lå det kunnskaper og planlegging. Derimot kunne jeg ikke si at det lå så mange kunnskaper bak deres kosthold. Er ikke slik at bare fordi man spiser kjøtt så får man dekket alle behovene sine!

Er ikke alle vegetarianere som er flinke å legge opp måltider, men høres ut som om TS vet hva hun gjør! Stå på :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...