Gå til innhold

Barn på vegetarkost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overhørte noen av de andre mødrene her i nabolaget snakke om meg og mitt valg om å la barna mine vokse opp på vegetarkost. Nokså bastant mener de at det er riv ruskende galt å ikke servere kjøtt, at ungene helt tydelig er underernærte og at jeg er sprø som ikke gir ungene skikkelig med proteiner.

Jeg kjenner at det koker innvendig! Dette er kvinnfolk som gjerne sender avgårde ungene sine med kneipp og brunost dag etter dag, som lar ungene sitte inne og glo TV halve ettermiddagen og som serverer kake ved hver minste anledning.

Jeg forstår bekymringen, det er ikke det, og jeg er veldig nøye på at mine barn skal få i seg rikelig med næring. Heldigvis har jeg barn som er glad i sunn kost og som ikke synes kaker og nugatti er så innmari stas. Jeg vil påstå mine barn er sunnere enn de fleste av ungene i nabolaget. Ikke fordi de spiser vegetarisk, men fordi de spiser skikkelig! Masse grønnsaker, hjemmelaget grovbrød, frukt og bær, nøtter og masse annet. Jeg lager det meste fra bunnen av og er skeptisk til ferdigmat proppet full av dritt.

Ikke er jeg ekstrem heller. I bursdager og lignende får de selvsagt forsyne seg av kaker som de andre ungene! Men som tidligere nevnt er ikke mine unger overbegeistra. De er vant til mat med næring og fungerer ikke i lengden på sukker og tilsetningsstoffer. De ber gjerne om vann i stedet for brus fordi de ikke liker det, men det er visst galskap det også ifølge disse mødrene...

Jeg husker da datteren min hadde bursdagsselskap, jeg serverte vegetarpølser (laget av rotfrukter og ymse, smaker temmelig likt som vanlige pølser) med grovt brød til. Ikke kjempegrovt, men bare så det faktisk er litt mat i. Alle ungene likte det og storkoste seg med maten, men opptil flere mødre tok meg til sides når de henta ungene og spurte om ungene hadde fått "sånn alternativ mat" igjen...

Jeg blir så forbanna! Ungene mine er sunne, aktive og livsglade. De er bevisst på at vi ikke spiser kjøtt her i huset, og på at det er et valg de selv skal få ta uten innblanding fra min side når de blir store og flytter ut. Generelt er de veldig friske barn, både mentalt og fysisk. Likevel kommer en gjeng sukkermisjonerende kjerringer og slenger dritt om meg fordi jeg ikke synes kneipp med nugatti er dugende mat... Hadde skjønt det om jeg hadde vært fanatisk, bevares, men å regelrett omtale mine barn som underernærte når de er sunnere og friskere enn samtlige barn i nabolaget... Det er så frustrerende at jeg nesten har lyst til å pakke sakene og flytte!!!!

Puh, må bare få blåst ut litt... Jeg svarer dem ikke slik, altså, dette her er bare avreagering. Men det er så pokkers irriterende at jeg ikke har ord!

Noen synspunkter på hva jeg bør gjøre med disse damene? En ting er at de irriterer meg, men holdningene deres kan påvirke barna, både mine og de andre, i negativ retning.

Anonymous poster hash: 304fd...776
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så irriterende att folk altid skal stikke nesa oppi andres saker! Hvis du og dine barn velger å spise sunn og god mat isteden for ferdig toro-pannekaker er jo det helt supert! Godt kosthold bidrar til bedre helse og bedre læring. Att dere er vegitarianere er jo en fin ting:) Men jeg regner med at hvis barna dine har lyst til å spise vanlige kjøtt-pøser i bursdager(feks) får de lov til det? Det er mange barn som ikke er så glad i kullsyre, derfor ber de heller om vann. Det er helt normalt! Jeg syntes det er veldig bra att du serverer "alternativ" mat som er god og sunn, isteden for vanlige pølser proppa med fett og muk. Jeg merker jeg blir irritert på dine vegne på de naboene du har!! JEG syntes du hører ut som en SUPERFLOTT mor!

• Liker 4
Skrevet

TS:

Takk for det ^^

Og ja, jeg har snakket med dem om vegetarkosthold så fort de er gamle nok til å tenke over det selv (noe som jo varierer med hvert barn). De har alle bevisst valgt å spise vegetarisk, også utenfor hjemmet, selv om iallfall en av dem har smakt vanlig hot dog. :)

Skrevet

Men får ungene nok protein og jern? Det er ganske vanskelig å gi rett kost til barn uten kjøttprodukter. Jeg dømmer ikke livsstilen men tenker i mitt stille sinn når jeg hører andre at jeg håper de har nok kunnskap for at barna ikke skal få mangelsykdommer. Og om barna er veldig tynne er det knskje lett å tro at du er en sunnhetsfantast heller enn bare vegetarianer.

Men jeg hadde aldei lagt meg borti hva andre gjorde, bare tenkt mitt som sakt. Hadde vært happy med at jenta mi åt vegetarpølser. Vanlige pølser er i alle fall noe dritt (vi lager egne så vet man hva som er i).

Anonymous poster hash: 18102...834

• Liker 4
Skrevet

TS: Takk for det ^^ Og ja, jeg har snakket med dem om vegetarkosthold så fort de er gamle nok til å tenke over det selv (noe som jo varierer med hvert barn). De har alle bevisst valgt å spise vegetarisk, også utenfor hjemmet, selv om iallfall en av dem har smakt vanlig hot dog. :)Anonymous poster hash: 304fd...776

Oki det er bra! Så lenge du ikke tvinger dem er det jo supert att de er vegitarianere! datteren min bestemte seg plutselig for å bli vegitarianer da hun var 11, hun er nå 13 og er det fortsatt:) hun spiser soyakjøtt da;)

• Liker 1
Skrevet

Men får ungene nok protein og jern? Det er ganske vanskelig å gi rett kost til barn uten kjøttprodukter. Jeg dømmer ikke livsstilen men tenker i mitt stille sinn når jeg hører andre at jeg håper de har nok kunnskap for at barna ikke skal få mangelsykdommer. Og om barna er veldig tynne er det knskje lett å tro at du er en sunnhetsfantast heller enn bare vegetarianer.

Men jeg hadde aldei lagt meg borti hva andre gjorde, bare tenkt mitt som sakt. Hadde vært happy med at jenta mi åt vegetarpølser. Vanlige pølser er i alle fall noe dritt (vi lager egne så vet man hva som er i).

Anonymous poster hash: 18102...834

Ja, det får de. Har satt meg godt inn i kosthold ift. barn og vegetarianisme og sørger for at det er masse proteiner og jern i kosten. Var litt paranoid på det i begynnelsen så fikk tatt blodprøver på dem med jevne mellomrom, og verdiene var supre. Ungene er dessuten helt friske, sjeldent syke og i god form, så regner med det går fint. :)

Og som sagt, jeg skjønner bekymringen! Selv blir jeg også litt betenkt når jeg hører om andre som oppfostrer barna vegetarisk, især om dette er mennesker jeg vet tenker mer idealistisk enn rasjonelt. Er ikke bare-bare å droppe kjøtt fra kostholdet, og hadde det ikke fungert for meg og mine ville jeg ikke nølt med å innføre litt kjøtt.

• Liker 3
Skrevet

Oki det er bra! Så lenge du ikke tvinger dem er det jo supert att de er vegitarianere! datteren min bestemte seg plutselig for å bli vegitarianer da hun var 11, hun er nå 13 og er det fortsatt:) hun spiser soyakjøtt da;)

Så flott! :) Det er bra med barn som er bevisst på verden rundt seg, uansett hvilken retning. Og soyakjøtt er jo knall!

• Liker 1
Skrevet

Er selv vegetarianer og syns du det høres ut som om du gir barna et bra og sunt kosthold:) Folk er fulle av fordommer når det gjelder vegetarkosthold, jeg får stadig spørsmål om jeg får i meg alt. Jeg er i super form, helsen er kanon og jeg bygger muskler (dvs jeg får i meg mer enn nok protein).

Stå på, TS!

Anonymous poster hash: f816a...8c9
  • Liker 1
Skrevet

Synes det er passe egoistisk å tvinge et slikt kosthold på ungene sine.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Noen synspunkter på hva jeg bør gjøre med disse damene? En ting er at de irriterer meg, men holdningene deres kan påvirke barna, både mine og de andre, i negativ retning.

Du burde kanskje tenke mer på din egen barnemishandling, enn hva nabokjerringene sier.

At du som voksen tar valget om å ikke spise kjøtt er greit, men å påtvinge det på dine barn er ikke bare trist. De kan få alvorlige mangler.

Endret av kråkefjas
  • Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Så flott! :) Det er bra med barn som er bevisst på verden rundt seg, uansett hvilken retning. Og soyakjøtt er jo knall!

Kjøtt? :ler:

Jeg har hørt at soyaprodukter ikke er spesielt sunt, spesielt ikke til barn.

Så lenge barna får egg og melkeprodukter går det sikkert greit.

• Liker 3
Skrevet

Du burde kanskje tenke mer på din egen barnemishandling, enn hva nabokjerringene sier.

Ungene mine er friske og glade. De har et sunt forhold til mat og kroppen sin. De trives med å være ute, de er glade i meg, faren sin og mennesker generelt, og de later til å være svært så glade i livet ellers. Jeg ser ikke helt hvor denne barnemishandlingen kommer inn i bildet?

• Liker 5
Skrevet

Kjøtt? :ler:

Jeg har hørt at soyaprodukter ikke er spesielt sunt, spesielt ikke til barn.

Så lenge barna får egg og melkeprodukter går det sikkert greit.

:fnise:

Det er delte meninger om det, men jeg tenker at de ikke tar skade av det i små mengder. De later til å fungere fint på det og legen mener det går fint, så det skal nok gå bra. Gir det dog ikke til den minste, for å være på sikre siden.

Egg og meieriprodukter får de :)

• Liker 1
Skrevet

At du som voksen tar valget om å ikke spise kjøtt er greit, men å påtvinge det på dine barn er ikke bare trist. De kan få alvorlige mangler.

Les det jeg skriver før du kommenterer, takk.

At noen vegetarianere påtvinger det barna sine og påfører dem mangelsykdommer skal jeg ikke nekte for, men det er ikke tilfellet hos meg. De har aldri hatt mangler og de får lov til å spise kjøtt utenom dersom de vil det, noe ingen av dem vil. Så kan man jo spørre seg selv hvorfor, men jeg tror det heller mer mot det at de får skikkelig mat fra før og ikke har behov for kjøttprodukter, fremfor suveren hjernevasking fra min side.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke behovet for soya i det hele tatt. Man kan få i seg tilstrekkelig med protein uten soyaprodukter, jeg hadde iallfall ikke turt å gi ungene mine det.

Skrevet

Soyakjøtt er helt fint i små mengder:)) var litt skeptisk da datteren min ble vegitarianer så jeg leste masse om det og oppsøkte lege for å høre hva han syntes^^

Skrevet

Soyakjøtt er helt fint i små mengder:)) var litt skeptisk da datteren min ble vegitarianer så jeg leste masse om det og oppsøkte lege for å høre hva han syntes^^

Det er mange meninger om soyaprodukter, for å si det sånn.

Skrevet

Skjønner ikke behovet for soya i det hele tatt. Man kan få i seg tilstrekkelig med protein uten soyaprodukter, jeg hadde iallfall ikke turt å gi ungene mine det.

De får såpass små mengder og har et så godt kosthold ellers at de neppe tar noen skade av det. :)

• Liker 1
Skrevet

De får såpass små mengder og har et så godt kosthold ellers at de neppe tar noen skade av det. :)

Som sagt, det er litt uenighet om hvor mye som er skadelig. Men jeg skal ikke begi meg inn på en stor diskusjon om soya. Er bare ørlite skeptisk til behovet for å ha soya i kostholdet i utgangspunktet.

Skrevet

Som sagt, det er litt uenighet om hvor mye som er skadelig. Men jeg skal ikke begi meg inn på en stor diskusjon om soya. Er bare ørlite skeptisk til behovet for å ha soya i kostholdet i utgangspunktet.

Skjønner den, var skeptisk selv. Litt skepsis er bare sunt, i grunn. Men når barna responderer fint på det og det er såpass små mengder i et ellers variert kosthold tenker jeg det skal gå fint :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...