Gå til innhold

Skal få oss hund!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja da har vi akkurat fått vite at vi får hund i morgen! En blanding mellom border collie og setter. Så annonse i avisen og ringte, heldigvis var det en igjen. Vet ikke om det blir tispe eller hann, det var noen som ikke visste hva de ville ha, de skulle velge når de så dem, så vi får enten eller :) :) :)

Noen som vet noe om den rasen? Hva bør vi kjøpe inn? Bør vi ha bur til bilen? Hvilket for er best?

Noen som vet hvordan vi trener den på å være hjemme alene? Jeg og sambo starter på jobb om en uke så da må den være alene hjemme. :) :)

Hvordan får vi den husren? Bør vi ha aviser på gulvet den første tiden?

Hva med lufting, bør vi ha løpestreng eller kjøpe en hundegård? Vi bor kandlig til, leier et gamnelt hus med stor hage, et gammelt småbruk.

Noe vi ellers bør tenke på? Opodretteren hadde ikke så god tid til å snakke i telefonen. Men sa vi kunne snakkes ved henting. Men må vite hva vi må ha til å begynne med. Hvilke leker? Skal vi kjøpe kjøttbein?

Ble mange spørsmål, men vi har aldri hatt hund før :) :) Gleder oss masse, alltid hatt lyst på hund begge to, men aldri fått lov i oppveksten :) :) Syntes det var på tide nå når vi er 22 og 24. Har vært sammen i 3 år og samboere i to år :) :)

Hvis det er noe jeg har glemt er det bare å skrive det også :) Vi er som sagt helt ferske og grønne når det gjelder hund :) :) Men vi gleeeder oss!!! :) :)

Hilsen Mia.

Anonymous poster hash: 65987...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper dette er et ironiserende innlegg over uvitende hundeeiere som kjøper seg en (mulig) krevende valp uten noe som helst kunnskap og planlegging på forhånd.

Hvis ikke ... bare ... :riste:



Anonymous poster hash: 1eba2...43d
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent er mitt råd. Hverken BC eller Settere er de beste førstegangshundene når man har null erfaring. Anbefaler at dere bruker god tid på å lese dere opp om hundehold, valpestadiet og hva som følger med før dere finner en rase som passer deres altivitetsnivå. På canis.no er det en grei rasevelger. Valp er ikke noe man skaffer seg på sparket en uke før ferien er ferdig...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan komme med råd?? :) :)

Anonymous poster hash: 65987...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan komme med råd?? :) :)

Anonymous poster hash: 65987...8cb

Du har allerede fått et godt råd. Ring oppdretter, si at dere dessverre har tatt dere vann over hodet, les dere opp på raser, hundehold og valpesosialisering. Se på hva dere kan tilby hunden, velg rase etter dette, ikke utfra hvilken annonse i en avis dere tilfeldigvis så i dag. Dere vet jo ikke en gang kjønn på valpen :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått et godt råd. Ring oppdretter, si at dere dessverre har tatt dere vann over hodet, les dere opp på raser, hundehold og valpesosialisering. Se på hva dere kan tilby hunden, velg rase etter dette, ikke utfra hvilken annonse i en avis dere tilfeldigvis så i dag. Dere vet jo ikke en gang kjønn på valpen :sukk:

Må man være ekspert for å få seg hund eller? Hvem har sagt at ikke dette kommer til å gå fint? Mia ts

Anonymous poster hash: 65987...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man være ekspert for å få seg hund eller? Hvem har sagt at ikke dette kommer til å gå fint? Mia ts

Anonymous poster hash: 65987...8cb

Du må da kunne det grunnleggende... Vet du i det heletatt hva en hund spiser?

Du velger en krevende blanding her, og du spør om utrolig mange spørsmål som du burde kunne. Du vet jo ikke om det blir gutt eller jente!

Jeg ville ringt oppdretter og avlyst kjøpet. Satt meg ned og lest over alt bare for å lære mest mulig.

Når jeg fikk meg valp hadde jeg lest i 1 år og leter etter passende oppdretter i like lang tid. Jeg visste det var mye jobb, men ikke SÅ mye når jeg først fikk valpen. Var skikkelig glad for at jeg hadde tatt kurs, lest bøker og spurt på nettet. Jeg anbefaler canis.no.

Legger til:

Selvsagt kan du oppdra en god hund selv om du ikke går på kurs eller leser som en gal. Men jeg er kansje litt spesielt interissert i å gjør det "rett", og være seriøs i mitt hundevalg og hold.

Endret av Notisblokk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man være ekspert for å få seg hund eller? Hvem har sagt at ikke dette kommer til å gå fint? Mia ts

Anonymous poster hash: 65987...8cb

Man trenger ikke å være ekspert, men minimumskunnskap er fint.

-Du vet ingenting om rasene hunden er en blanding av. Hvordan vet du at du kan tilby denne hunden det den trenger?

-Du vet ingenting om kjønn, og det høres ut som om du tenker at det ikke spiller noen rolle.

- Dere har en uke igjen av ferien, og satser på å rekke å trene hunden til å være alene innen det. Det høres på meg ut som et stjerneeksempel på hvordan man får en hund med seperasjonsangst.

- Dere kjøper hund av en oppdretter som ikke har tid til å snakke med deg på telefonen, men som allerede har bestemt seg for å selge en valp til dere. Det er så useriøst som det kan få blitt.

- Du lurer på om det er noe annet dere bør tenke på. Ja, dere bør starte med et par gode bøker om valpens utvikling, en rasevelger, en rasebok når dere har funnet aktuelle raser og god tid til å finne riktig oppdretter som kan rasen sin, og bryr seg om både valper og valpekjøpere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie er iallefall en relativt stor rase som krever mye mentalt og fysisk, pga sterke instinkter. Dette er gjeterhunder som helst skal bli brukt. Setter vet jeg ikke noe om.
Border collie var ikke under radaren da vi skulle få oss førstegangshund, rett og slett fordi vi visste det ville bli for krevende og vi kunne ikke tilbydt hunden så mye mental stimuli, selv om vi bor på landet og har en stor hage. Vi valgte heller en mindre rase som også fungerer godt i et innemiljø og ikke er kjent for å ha separasjonsangst. Vi brukte rundt to-tre uker på å trene den til å være alene hjemme, og da hadde den allerede vært et par uker ekstra hos oppdretter. Først den tredje uken var han mye alene, typisk på formiddagen fordi de fleste var på skole eller jobb. Heldigvis ble utfallet at hunden ligger inne og slapper av hele formiddagen, og den har nesten ingen separasjonsangst, kan han ikke se oss så bryr han seg ikke! Poenget mitt her er at kun én ukes separasjonstrening hørtes lite ut.
Å få en valp husren er i seg selv et svært prosjekt om denne valpen ikke lærer fort eller viser seg å ikke bli husren før om flere måneder. Om man ikke kan teknikken her så kan det gå veldig lang tid. Igjen skulle dere hatt litt mer tid å bruke på hunden de første ukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper virkelig du tuller når du skrev at dere skal venne valpen til å være alene hjemme innen en uke? den stakkars valpen kommer til å reagere ved å ule, bite på møbler osv osv lista er lang. blir som å sette igjen en 2 åring alene hjemme mens du er på jobb det, man gjør det bare ikke!!!

ring og avlys dette kjøpet. det du skriver vitner om total uvitenhet når det kommer til hund! å når det ikke går så knirkefritt som dere håper (eller tror) så kommer dere til å rooope ut om hjelp her fordi dere ikke hadde anelse om hva det ville si å ha valp å lurer på om dere skal omplassere eller avlive som så mange andre som går lei av dyrene sine. du ville ha råd, dette var mitt råd.



Anonymous poster hash: 23637...231
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er tråden som bekrefter en ting. Det må bli påbudt med hundesertifikat i Norge

Minste krav til en hundeeier. ...

ps. blanding er ikke en rase. Det er og blir en blanding

og pss!

Ring og avbestill hunden.!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere aner ikke hvor inderlig jeg håper at dette er en tulletråd! Og skulle den mot formodning ikke være det, så vil jeg anbefale trådstarter sterkt å avbestille valpen. Tilfeldigvis har jeg en viss erfaring med "rasen" og den har vist seg å være en utfordring med sin kombinasjon av gjeter- og jaktinstinkt som selv svært erfarne hundefolk har slitt med håndteringen av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kompis av meg kjøpte seg hund uten peiling. En blanding av Border Collie og Samojed. Hadde jeg visst det så hadde jeg frarådet han sterkt å kjøpe akkurat den hunden.

Akkurat som i TS sitt tilfelle så er begge rasene arbeidshunder og krever enormt med stimuli for å trives og ikke få atferdsvansker.

Trenger vel ikke å si at kompisen min sliter med en hyperaktiv hund som ikke får den treningen og stimulien den trenger og som bjeffer og bråker og ødelegger ting. Og sliter kompisen min helt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man være ekspert for å få seg hund eller? Hvem har sagt at ikke dette kommer til å gå fint? Mia ts

Anonymous poster hash: 65987...8cb

Den blandingen dere har tenkt å skaffe dere er begge høyaktivitetshunder. Hvis dere ikke driver med gjeting eller jakt eller annen form for arbeid hvor hunden kan få utløp for sine instinkter og det den er blitt avlet opp til å gjøre, så ber dere om en hund som kommer til å få adferdsvansker.

Anonymous poster hash: 9dcc7...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det TS ? Har du fått valpen din hjem ?



Anonymous poster hash: 6680f...2c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Hvis dere velger å kjøpe hunden, så er jeg spent på hvor lenge det går før den blir omplasseringsobjekt. Sorry, men den miksen der + impuls + uerfarne hundeeiere = stor sjanse for kræsj. Men for all del, dere kan være heldige, og få et gullindivid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter er typ fugle hund og border collie er gjeter hund og har alltid gjeter instinkt enten den er opdratt sånn eller ikke!! Vi har border i hus pga passing da eier er på reise i utland. og en fuglehund har vi hatt tidligere blanda med border collie, og uansett så vil de alltid spise på ting!! Lykke til, ingen førstegangs hund.. kjøp dere en mopp i steden.. lettere å håndtere, krever mindre enn store hunder..!



Anonymous poster hash: ecffc...8b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morteno

Gå på kurs.

For å lære den å være hjemme alene, prøv å gå ut og kom tilbake et par minutter etterpå. Ikke vær for kosete og vennlig med hunden, den skal ikke bli helt gal når du kommer hjem. Fortsett dette men vær ute litt lenger om gangen.

Uansett så anbefaler jeg et kurs. Hunden lærer mest når den er valp. Gjør du feil så må du leve med det i 10+ år.

Hvis hunden tisser inne, ikke kjeft på den når den er valp. Ta den rett ut og få den til å skjønne at når han tisser skal han være ute.

Alt dette lærer du nok på kurs / av å sjekke nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...