AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Hvis man blir mistenkt for noe ulovlig eller anmeldt av noen ut av det blå og politiet tar alt pc-utstyret, er det da sant at når de leverer det tilbake så har de en egen regel på at alt på hardisken skal slettes uten mulighet for gjennoppretning selv om den mistenkte er helt uskyldig? Hørte noen kollegaer snakke om det. Anonymous poster hash: 527c0...5b4
Gjest Funky Punk Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Kommer helt an på saken og hvordan de håndterer den. Kjenner en som ble tiltalt for cracking ble fratatt servere, maskiner etc. Han fikk de tilbake etter 7 år og alt var der fortsatt
TheHairyToothfairy Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 med mindre politiet finner noe kriminelt, så skal det de beslaglegger leveres tilbake i sin hele form - uten forandring. finner de noe kriminelt, så får du det ganske enkelt ikke tilbake.
Mann 42 Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Hvis man blir mistenkt for noe ulovlig eller anmeldt av noen ut av det blå og politiet tar alt pc-utstyret, er det da sant at når de leverer det tilbake så har de en egen regel på at alt på hardisken skal slettes uten mulighet for gjennoppretning selv om den mistenkte er helt uskyldig? Hørte noen kollegaer snakke om det. Anonymous poster hash: 527c0...5b4 Hvorfor i all verden skulle de ha en regel om å herpe harddisken din, hvis du bare er mistenkt? Det er som om de skulle ha en regel om å sende bilen din til opphogging, eller brenne ned hust ditt. Hvis du er mistenkt for noe kriminelt, og de finner beviser på datautstyret ditt, så får du det ikke tilbake. Hvis de ikke finner noe, så er du uskyldig, og da får du det i den tilstanden det var da det ble konfiskert. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Hvorfor i all verden skulle de ha en regel om å herpe harddisken din, hvis du bare er mistenkt? Er faktisk det jeg også satt og lurte på, derfor jeg spurte her for å få det bekreftet eller avbekreftet Anonymous poster hash: 527c0...5b4
Jalp Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 For det første må politiet ha skjellig grunn til mistanke for å ta beslag. Når datamaskinen analyseres, gjøres det på en måte som medfører at man ikke overskriver eller endrer innholdet. Hensikten er at bevis ikke overskrives/ slettes og at innholdet ikke skades. Slettede filer gjennopprettes der det er mulig. Det innholdet som er å anse som straffbart, vil man ikke få tilbake. Typisk overgrepsbilder av barn. Det øvrige og lovlige innholdet vil man normalt få tilbake om ikke annet avtales.
Mann 42 Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Er faktisk det jeg også satt og lurte på, derfor jeg spurte her for å få det bekreftet eller avbekreftet Anonymous poster hash: 527c0...5b4 Så vidt jeg har fått med meg, så vil ikke analyse av harddisken ødelegge data som er registrert, selv om de dataene man er ute etter, ligger på sektorer som er overskrevet en eller flere ganger og må gjenopprettes.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Pcen min ble beslaglagt av politiet pga at de skulle gjenopprette en facebookstatus som beskrev en kriminell handling som noen andre hadde gjort. Den kom tilbake ødelagt.Både skjermen var løs, tastaturet hang ikke på greip og selve rommet til harddisken var løs. Fikk ikke en krone tilbake!! Anonymous poster hash: 39ff4...82c
OPIgirl Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 Pcen min ble beslaglagt av politiet pga at de skulle gjenopprette en facebookstatus som beskrev en kriminell handling som noen andre hadde gjort. Den kom tilbake ødelagt.Både skjermen var løs, tastaturet hang ikke på greip og selve rommet til harddisken var løs. Fikk ikke en krone tilbake!! Anonymous poster hash: 39ff4...82c Da hadde jeg faen meg gått til søksmål mot politiet. Veldig ofte så ser man at de velger selv om de vil følge loven eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå